Matchrapporter från Polen

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Chasper
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Kasper Ornstein Mecklenburg

Inlägg av Chasper »

Turneringen fungerade på följande vis:
1, I första matchen lottades man mot ett lag (helt på random) men efter första matchen var det swiss.
2, Kaptenerna träffades med en arrangör. De slog en tärning, den med lägst slag lade fram en armé och den andra kaptenen valde en av hans arméer att möta denna. Kaptenen som slog lägst fick välja bord. Och sedan vise versa ända tills alla fått något motstånd.
3, Kaptenen informerade alla i laget vem de skulle möta och var.
4, Game on!

Här kommer en liten matchrapport från mig:

Vi fick ett mycket smidigt häfte som innehöll alla missions och en liten karta över spelplanen som visade hur man skulle deploya. Alla missions var från regelboken (några något modifierade).

Min lista blev följande:

Farseer
Doom, singing spear, jetbike

6 Fire Dragons

8 Harlequins
Shadow Seer, 6x kiss

11 Guardians
Brightlance
Warlock w. embolden, singing spear

10 Guardians
Brightlance

10 Guardians
Scatterlaser

10 Guardians
Missile Launcher

4 Jetbikes
Shuriken cannon
Warlock w. destructor, singing spear

6 Warp Spiders
Exarch, 2 death spinners

Fire Prism
Shuriken cannon, holo-field, spirit stones

Fire Prism
Shuriken cannon, holo-field, spirit stones

Falcon
Scatter laser, shuriken cannon, holo-field, spirit stones, vectored engines

Match 1. Frankrike, Soufiane Yousfi, Tyranids

Hive Tyrant
Enhanced Senses, Implant Attack, Toxin Sacs, 2 Twin-linked Devourer
3 Tyrant Guard

Hive Tyrant
Enhanced Senses, Toxin Sacs, Winged, 2 Twin-linked Devourer

Carnifex
Enhanced Senses, Twin-linked Devourer

Carnifex

Carnifex

6 Genestealers
6 Genestealers
6 Genestealers

Ravener
Ravener
Ravener

Carnifex
Bonded Exoskeleton, Enhanced Senses, Extended Carapace, Reinforced Chitin
Barbed Strangler, Venom Cannon

Carnifex

Carnifex

Alltså en senhård armé med svinmycket hårda scoring units. Mission var long edges och det fanns 5 objektiv som var värda 1850/5 = 370 poäng. Ingen natt.

Jag tog första rundan. Alla bilar, Farseer och Warp Spiders avancerade på min högerflank. Det är en vild shoot out mellan mina bilar och hans tre mongo-fexar. De är helt brutalt svåra att döda och shakar 1-2 bilar hela tiden. I mitten lockar han fram mina Harlequins (vet ej om det var medvetet) och de chargar ihjäl en fex och consoliderar in i mamman med guards. Rundan efter dör alla Harlequins men gör mamman med guards icke-scoring, fare deal.
Hans mamma flyger på min vänster flank där mina jetbikes gömmer sig, de boostar där ifrån, men blir skjutna på två gånger av mamman, 19 wounds, 18 saves smile.gif. Mamman dör av skytte från två prismor och två guardian squads (tagit en wound sen innan).
På högerflanken misslyckas Warpspider att göra ett ända wound på fex trots 12+ wounds... Falcon lastar ut Fire Dragons som skjuter ner en fex, najs! Avatar skjuter och chargar en annan fex, som sen får backup av Genestealers. Ser helt ok ut (förmodlig en 8-12, 9-11) men i sista rundan går allt på röven. Tre guardians squads och en prisma skjuter på en mjuk fex, men gör bara 2 wounds (snittade på att döda den), vilket innebär att den är scoring, och går mot objektiv som ena Prisman håller och skjuter såklart ner den! Han snittade på 1 glance men får 3. Hade jag gjort honom icke-scoring och han inte dödat mig så hade jag fått 370+370+170+60=970 poäng mer. Han håller tre objektiv (hans ravaners gömde sig hela matchen och tog objektiv sista rundan).

2-18

Match 2. Slovakien, minns ej namn, Black Templars

Emperor Champion w/wow Uphold the honor of Emperor

2 Castelan w/Term.Armor,PW , SB, Bionics
+ 3 Terminators /w 2 Asault Canon 1serg /w PW, SBHS

5 Terminators w/ 2 Assault Canon 240points

5 Initiates 80points
5 Initiates 80points

LandSpeeder Tornado /w Assault canon

Land Raider Crusader 265points

Long edges med concealment och poäng för att vara med hel enhet inom 12" från mitten.

Perfekt matchup och allt går verkligen som det ska. Han får dock första rundan och gör en Prisma immobil med en assult canon. Min första runda dödar jag alla Tornados och två Land Raiders, lagom mycket lotto biggrin.gif. Sen går allting utför för honom. Harlequins chargar ihjäl en Terminators squad, Fire Dragons och Falcon skjuter ut den andra. Avataren, Fire Dragons, linkad Prisma och Jetbikes dödar den sista Land Raider i min runda 5 vilket är hans sista unit.

20-0

Match 3. Tyskland, minns ej namn, Chaos Khorne

Daemon Prince
Extra allt + lite till

Bloodthirster

5 Bloodletter
5 Bloodletter

5 CSM
Lascannon, Plasma

3 Obliterators

5 st mongo chosen med Feel no Pain och varsinn Spawn (skithårda)

2 Khorne Bikes
Champion, Vessel med extra allt

Chaos Defiler
Indirect Fire

Chaos Predator

Mongomission med nightfight hela matchen. Inte så kul med tanke på att han hade tre enhet som skjuter... Quater deployment.

Jag tar första rundan och skjuter bort hans autocanon på preden samt dödar halva marine enheten. Mörk som sagt... Han boostar med bikes, avancerar med hans stora enhet och prins. Han är dum och skjuter ordnance på mina guardians som står i 4+ cover och inte på mina båtar eller warp spiders.
Offrar en enhet guardians för att skjuta och sedan charga hans bikes, de håller. Poffar bort resten av 5-manna enheten, ser inget annat. Han får fram en enhet blood letters som inte scattrar mot mig så de får traska en bra bit. Inget speciellt märkvärdigt.
Han gör en del tabbar:
1, Deepar obliterators vid mina 3 bilar och shakar en. Jag skjuter prisma och fire dragons, alla dör.
2, Han hoppar fram med Feel no Pain prinsen framför hela min armé och jag doomar och skjuter sönder honom.
3, Han hoppar mot mina bilar med hans Blood Thirster och blir ihjälskjuten.
I sista rundorna fixar Avataren och Harlequins hans stenhårda enhet och gör dem ickescoring och dödar alla blood letters, men dör själva.

I sista rundan så går det lite på röven precis som i första matchen. Jetbikes kontestar en quarter och är 3 man + farseer. Han har en bike, en defiler och en pred med 2 heavy bolters. Defiler ser precis, men scattrar bort, bike ser inte, pred ser och gör 4 wounds, jag savar bara 1 så de är inte är scoring längre. RÖV! Quartern är värd 425 plus 141 för mina bikes.

11-9

På lördagskvällen blev det en hel del öldrickande, Pelle var redan aslarmad eftersom han druckit 6 öl mot tyskarna och under hela matchen hörde man "ze germans!!!". Det var bra för klubben låg i samma byggnad som hotellet så man kunde rulla hem. Håkan visade ansvar och hängde inte med ut.

Väckningen var riktigt plågsam men alla kom upp till sist (även Jeppa och Jocke)

Match 4. Italien, Erico Pitti, Chaos Iron Warriors

Daemon Prince
CC Weapon, Frag Grenades, Daemonic Stature, Dreadaxe, Daemonic Speed, Daemonic Visage, Daemonic Essence, Daemonic Resilience, Daemonic Strength, Teleport Homer

Chaos Lieutenant
Lightning Claws, Infiltrate, Frag Grenades, Daemon Armour, Daemonic Speed, Daemonic Strength, Teleport Homer

3 Obliterators
3 Obliterators
3 Obliterators

5 Chaos Space Marines
MoCU, Lascannon, Infiltrate
5 Chaos Space Marines
MoCU, Lascannon
5 Chaos Space Marines
MoCU, Lascannon

6 Chaos Havocs
MoCU, 4 Heavy Bolters, Infiltrate

6 Chaos Havocs
MoCU, 4 Heavy Bolters, Infiltrate

6 Chaos Havocs
MoCU, 3 Missile Launchers, Tank Hunters

Basilisk
Indirect

Concealment, Infiltration, poäng för att vara i motståndarens deployment zone, long edges.

Jag tänker direkt: hur fan ska jag kunna handskas med 15 laserkannoner, 8 heavy bolters, basse och en kille som chargar runda ett. Finns inte en chans att jag kan lyckas gömma alla mina tre båtar... Måste ha första rundan. Han får första rundan RÖV! och immobiliserar min Falcon och skjuter bort vapnet på min ena Prisma. Han chargar dock inte runda ett, vilket jag kan förstå, fanns ingen mening då han hade dött direkt efter. Jag avancerar på min höger flank med båda prismorna och jetbikes och gömmer dem, warp spider avancerar mot mitten bakom en kulle, hela hans armé finns på min vänsterflank och ganska nära eftersom han infiltratade med 4 enheter. Får in ett sidoskott på hans basse med min missile launcher enhet, obscured och slår en etta...

Det är lite allmän shoot out, hans lyckas inte döda mina bilar och min ena prisma missar 2 skott mot tätt packade obliterators. Han fuskar, men jag upptäcker det och hans skäms. Han hade spritt ut obilterators för han såg deras öde, jag packar ihop dem ännu mer än vad de var innan, men så missar det djälva skottet!

Det är en närstrid i hela matchen och det är när han offrar sin Demon Prins för att döda mina Warp Spiders, sen står han i det öppna, doomas och dör av guardians och 4 fire dragons.

Jag hindrar honom från att ha något i min deployment genom att ha mina harlequins där, han får noll mission points och jag får för båda min prismor (jetbikes blev precis under hälften).

11-9 (riktigt nöjd med tanke på motstånd!)

Match 5. Polen, Marcin? kille med så fruktansvärt gäll röst, Tyranids

Tyrant:wings, toxin sacs, enhanced senses, 2*linked devourers, psychic scream
Tyrant:toxin sacs, enhanced senses, venom cannon, linked devourers, psychic scream, guard w/lash whip

carnifex enhanced senses, 2*linked devourers

8*genestealers
7*genestealers
7*genestealers
8*spine gaunts
8*spine gaunts

3*ravaners w/rending claws and scything talons
2*ravaners w/rending claws and scything talons
2*ravaners w/rending claws and scything talons

carnifex enhanced senses, venom cannon, barbed strangler, reinforcement chittin
carnifex enhanced senses, venom cannon, barbed strangler, reinforcement chittin
zoanthrope

Man fick deploya en (1 !!!) troop, sen var resten reserv. L-deployment 36" in på långsidan 24" in på kortsidan. 5 objektiv värda 370 poäng som vi själva la ut.

Denna match kommer jag bara spela på att få en draw. Han valde att jag skulle börja. Jag går med min enhet... Han går med sin... Runda 2, får inte in prismorna, men det mesta av det andra. Pangar på en gömd genestealer enhet. Ganska så händelsefattig match. Han immobiliserar min falcon med en shooty fex... Störigt.
Viktiga händelse:
1, Mina prismor kommer in runda 4 och 5, inte bra dvs.
2, Harlequins får in en bra charge på raveners som annars hade tagit ett objektiv, men de dör själva.
3, Mina prismor håller 2 objektiv, hans monster håller två, hans spine gaunt enhet kontestar med min Avatar (jag saknar 3x outscoring regeln!)

10-10 (jag lyckas vinna med 50 poäng och är riktigt nöjd!)

Match 6. Österrike, Martin Sölkner, IG

Listan är skitlång men i kort:
180 modeller (60 conscript)
Massor utav plasma och meltaguns. Light infantry. Grand Master.
Heavy weapons: 8 missiler, 6 autocannons, 4 lascannons, 3 heavy bolters.

Quarter deployment. Night fight första rundan. Ta quarters.

Det ser helt OK för min del. Stor area size 3 i mitten, mina prismor håller sig på över 48" från resten av hans armé. Jag får första rundan (han ger mig den) och avancerar friskt med falcon, jetbikes, guardian enhet, warpspiders på min vänsterflank. Harlequins och en annan gaurdian enhet går mot höger. I mitten avancerar 2 gaurdian enheter och avataren.
I följande rundor skjuter vi på varandra och det dör svinmycket! Pajplattor gör stora hål i hans armé, ficklampor gör stora hål i mina guardians.
Viktiga händelser:
1, Första skottet han får skjuta på min Falcon så dör den, 3 missiler skjuter. Alltså dör, dvs dubbel-6. Fire Dragons som sitter i blir under hälften också... Rundan efter hade då åkt fram och dödat GM.
2, Jag kan inte gå in i närstrid med avataren, hans GM kickar honom som fan.
3, Gör bort mig med 0,2" med mina harlequins, de chargade en enhet men missade consolidation move...
4, Ett plasma skott, ett laserskott och en missil gör 3 wounds på avataren, dvs icke-scoring.
5, Chargar en enhet med guards med jetbikes så de inte kan ta sig in i en quarter så jag håller den.
6, Prismorna träffar 3 av 8 skott på 3+...

Han har dödat lite mer än vad jag har.
8-12

Saker att förändra till nästa år (om det blir jag som får spela Eldar):
Jetbikes och en guardian enhet bort och istället in med 12 Harlequins (två tior). Detta ger mig mycket större möjlighet att ta ut Godzilla nids som är en armé som alltid ställs fram tidigt. Tror det bästa resultatet vi fick mot Godzilla Nids var 10-10 (min match mot Polen). Jetbikes gjorde bara bra ifrån sig i matchen mot IG (heavy flamer is the shit) och kan därför ersättas.

Saker som var okej:
Warpspiders var väldigt bra mot vissa arméer och nästan värdelösa mot andra.
Farseer på bike kändes inte riktigt värt det, så han blir nog gående (speciellt iom att jag ska ta bort jetbikes) med fortune och doom.

Saker som fungerade väldigt bra:
Avatar i kombination med en del guardians är jättebra, speciellt då det finns mycket 4+ coversave.
Mina båtar. De dog som flest 2 stycken och detta var i första matchen mot godzilla nids. I de övriga matcherna dog som flest 1 (eller ingen).
Falcon med Fire Dragons. Riktigt, riktigt bra! Speciellt mot Obliterators, Land Raiders och Godzilla nids.

Rent allmänt var det en väldigt rolig turnering och tyskarna var lätt de trevligaste vi spelade mot! Man fick dock hela tiden vara uppmärksam för att se så motståndaren inte fuskade (lite trist), gäller även att ha bra koll på alla regler till alla arméer.
Sticks and stones will break your bones, but a twenty feet fall will kill you all.

Idle hands are the Devil's playground.
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Chasper skrev:Turneringen fungerade på följande vis:
Match 4. Italien, Erico Pitti, Chaos Iron Warriors
Vackert namn :)

Bra jobbat Kasper. *rosa jublande gubbe"

Fast det gjorde lite ont i ögonen att läsa om osten...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Johan Ljungström

Inlägg av kombat »

hur gick det för sverige laget då ?
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Jocke Rapp
Namn: Jocke Rapp
Kontakt:

Inlägg av Jocke Rapp »

kombat skrev:hur gick det för sverige laget då ?
Vi kom på tredje plats, så fett med medaljer och diplom och grejer. Kasper eller Jeppa får väl gå ner och lägga sin i prisskåpet...
Användarens profilbild
rufsi
Namn: Johan Bengtsson

Inlägg av rufsi »

Inte någon av de andra två deltagande DMFarna då... ;)
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Namn: Pär Nordlund

Inlägg av bengtslaanesh »

min kommer...
våga fråga?
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

din vad...? Kommer det ett paket? :)
.
Användarens profilbild
rufsi
Namn: Johan Bengtsson

Inlägg av rufsi »

jag har hört att Pelles paket är svåra att få upp... ;)
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

eller att snöret lossnar så de går upp för tidigt... ;)
.
Användarens profilbild
Jocke Rapp
Namn: Jocke Rapp
Kontakt:

Inlägg av Jocke Rapp »

rufsi skrev:Inte någon av de andra två deltagande DMFarna då... ;)
Det var bara tre DMFare på turneringen!
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Jocke är kanske inte dmfare.. han är ganska kass på 40k, dricker som en fjortis och har aldrig gått hem med en brud som väger mer än honom själv.
.
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Namn: Pär Nordlund

Inlägg av bengtslaanesh »

Jag var på väg att säga att jag inte heller gått hem med en brud som väger mer än jag, men jag är osäker på sanningshalten i det...
våga fråga?
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Du ser... det finns vissa saker som skiljer dmfarna från nördarna. Det är ju det som är grejen med att vara dmfare. En snubbe som leker med tennsoldater kan aldrig vara tuff, men om man är dmfare står man över sånt.
.
Användarens profilbild
Nefrums
Namn: Jeppa Resmark

Inlägg av Nefrums »

tufft att vara full..
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Skriv svar