Sida 1 av 3
Postat: lör 18 aug 2007, 22:32
av Elrik
Är planerat att komma ut i maj nästa år. Har inte kollat än på presentationsfilmerna men det man kan läsa på
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/welcome (logga in som gäst) verkar kul. Bra om raserna får mer betydelse och om det blir skillnad på fajters och fajters.
Trist bara att behöva köpa ett nytt spel. Dessutom kan det vara lite varning för att det blir för mycket "allt-i-ett", både rollspel och figurspel. Rollspelsbiten kan ju förlora en hel del på det. Men den som lever får se.
Postat: mån 20 aug 2007, 17:53
av Skarpskytten
Det verkar som att Wizards fortsätter jakten på det ultimata fantasy-figurstridssepelet.
Kul dock att de tänker satsa på dataapplikationer för att stödja spelet, jag har länge undrat varför inget företag har satsat på det. Wizards har väl pengarna, och ett spel som DoD blir ju betydligt lättare att spela med datastöd ...
Postat: mån 20 aug 2007, 17:54
av Skarpskytten
Snygga frillor på killarna i You-tube historiken, förresten. Rollspelare har alltid varit föredömen när det gäller stil ...
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 17:36
av Skarpskytten
Wizards har överträffat sig själva i ren, skär, kommersiell fräckhet: de vill att folk ska köpa en bok för $20 som innehåller en "preview" av DoD 4!!!?
Kolla själva:
http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... 0786948019
Nu går skam på torra land!
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 17:39
av Herr B
Det värsta är att det kommer funka också.
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 17:43
av Elrik
jag såg den... galet...
köpte för övrigt unearthed arcana igår.. hade ju 375 kr i stämplar på spel att hämta ut.. och de hade 20% rabatt på en del rollspelsböcker.
En del bra, en del dåligt och många tabeller...
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 17:45
av Skarpskytten
Ska bli intressant att se hur 4:an blir ... kommer det att bli ett rollspel eller ett figuspel? 3.5 kanske kommer att bli en klassisker?
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 18:04
av Elrik
på sätt och vis... 3.5:an gjordes ju som ett rollspel och sen har senare moduler bakat in lite figurspel i det. 4.0 kommer ju, vad jag förstår, att göras som ett roll- och figurspel i den bemärkelsen att även grundreglerna kommer att ta hänsyn/vara anpassade till figurspelet. Lite trist kanske.. jag hoppas dock att man kan på något sätt stjäla "ras-förbättringarna" från 4an till 3.5an.. I U.A. fanns dock tre "ras-levlar"... kändes dock lite påklistrade, men kanske användbara.. Man skulle ju kunna spela "människor" innan man började spela "klasser".
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 18:13
av Skarpskytten
För massor av rykten, läs
http://www.enworld.org/index.php?page=4e#general Det mesta låter vettigt; bland annat kommer multi-classing bli bättre, och "spell-slots" till stora delar (?!) försvinna. Varken munken eller barden eller druiden (
) verkar komma med i PHB, men ska komma senare.
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 18:34
av Elrik
en faslig massa text att läsa...
vet inte om jag fick så mycket ur det, men de flesta är väldigt positiva.. men jag en stark känsla av att det som karaktäriserar de nya klasserna är hur de funkar i strid... Det är väl det jag egentligen har emot DnD som rollspel och som gör att det är ett så pass bra dator-/figurspelssystem.
Att banta lite bland skillsen tror inte jag är fel, och jag skulle gärna se någon form av "grundegenskaps-skills" som gör att en fysisk person allt eftersom man går upp i level blir bättre på styrkerelaterade saker som avgörs med grundegenskaps-slag med styrka och en 150-årig trollkarl borde ha lite mer plus i ett tankspel än sin eventuellt överlägsna (sisådär +3 mer) intelligens när han ska spela memory med en femåring... kanske skulle det räcka med något så enkelt som att det finns till varje grundegenskap en färdighet som ökar som ett save. Kanske med slutresultaten 3, 6, 9 och 12. På något sätt borde en kroppsarbetare ha ett större övertag i en brottningsmatch mot en doktorand än vad grundegenskapsbonusarna ger..
En annan sak jag funderade på som jag tror finns i Conan d20 är att man kan ha en AC med styrka som grundegenskap som kallas block eller parry (dex kallas dodge). Jag vet inte riktigt om det är så att man får välja vilket man vill använda eller om det är situationsberoende (parry i närstrid, dodge mot avståndsvapen eller närstrid om man hellre vill det).. Jag skulle vara sugen att testa ett sånt system..
vad tror ni? wyrmer? Skarpskytten?
Helt plötsligt har jag blivit sugen på att utveckla ett eget system igen..
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: fre 16 nov 2007, 22:43
av Elrik
Förresten.. Midnight verkade ha en tuff stämning, även om domedagsgrejen känns lite trist..
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: lör 17 nov 2007, 09:52
av Mordlust
Vad är midnight?
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: lör 17 nov 2007, 12:34
av Skarpskytten
Fantasy Flights D20 värld. Verkar rätt fräck:
http://www.fantasyflightgames.com/mnland.html
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: lör 17 nov 2007, 12:41
av Skarpskytten
Elrik skrev: vet inte om jag fick så mycket ur det, men de flesta är väldigt positiva.. men jag en stark känsla av att det som karaktäriserar de nya klasserna är hur de funkar i strid... Det är väl det jag egentligen har emot DnD som rollspel och som gör att det är ett så pass bra dator-/figurspelssystem.
Håller med, mycket verkar vettigt. Men det är ju fortfarnde Dungeons and Dragons ...
Elrik skrev: Att banta lite bland skillsen tror inte jag är fel, och jag skulle gärna se någon form av "grundegenskaps-skills" som gör att en fysisk person allt eftersom man går upp i level blir bättre på styrkerelaterade saker som avgörs med grundegenskaps-slag med styrka och en 150-årig trollkarl borde ha lite mer plus i ett tankspel än sin eventuellt överlägsna (sisådär +3 mer) intelligens när han ska spela memory med en femåring... kanske skulle det räcka med något så enkelt som att det finns till varje grundegenskap en färdighet som ökar som ett save. Kanske med slutresultaten 3, 6, 9 och 12. På något sätt borde en kroppsarbetare ha ett större övertag i en brottningsmatch mot en doktorand än vad grundegenskapsbonusarna ger..
För min del hoppas jag att det är D20 som gäller när jag ska brottas med Holm på julfesten ...
Elrik skrev: En annan sak jag funderade på som jag tror finns i Conan d20 är att man kan ha en AC med styrka som grundegenskap som kallas block eller parry (dex kallas dodge). Jag vet inte riktigt om det är så att man får välja vilket man vill använda eller om det är situationsberoende (parry i närstrid, dodge mot avståndsvapen eller närstrid om man hellre vill det).. Jag skulle vara sugen att testa ett sånt system..
Det beror väl på hur "realistiskt" spelsystem man vill ha. "Okej, en tolvtons plutiniumdrake slår till dig med den svans. Vad gör du?" "Jag parerar med min dolk" *rassel* Lite knas, kanske, men det beror ju på hur bokstavlig man tolkar en parad, AC eller vad man nu använder.
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: sön 18 nov 2007, 13:53
av Skarpskytten
Elrik skrev: vad tror ni? wyrmer? Skarpskytten?
Jag tror att man ska akta sig för att pilla på d20-spel, de är i allmänhet väldigt väl balanserade och (på sitt eget sätt) mycket väl genomtänkta.
Elrik skrev: Helt plötsligt har jag blivit sugen på att utveckla ett eget system igen..
Jag har också blivigt det. Mina gamla "Sommarländerna" väntar på att göras om. Tyvärr lyckades jag inte få världen som jag ville förra gången, och det var delvis D0D 3.0s fel. Jag vill ha ett enkelt fantasyssystem med ganska nedtonad magi och ett taktiskt intressant stridssystem, där man kan bygga sin karaktär med "feats", specialförmågor eller dylikt. Men så vitt jag vet finns inget sådant. Gamla svenska drakar och demoner är helt okej, men striderna är sjukt ointressanta, för att inte säga tråkiga i det spelet, och karktärerna kan inte ha några specialförmågor.
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: sön 18 nov 2007, 20:01
av Elrik
jag ska nog inte göra mer ändringar än att jag kommer att ta ett par saker ur unearthed arcana. det är som sagt nog bäst att inte pilla på systemet.
Problemet är ju bara att man ska komma på alla förmågor och talanger... annars är jag inne på samma spår.. men jag måste ju säga att de featsen som fanns i Conan-spelet var tuffa, om du minns dem.
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: sön 18 nov 2007, 20:29
av Skarpskytten
Nja, inte direkt. Kör Conan istället, då?
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: sön 18 nov 2007, 21:08
av Mordlust
Ja, hur är Conan som spelvärld? Finns det någon ordning på det, eller är det som i böckerna?
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: mån 19 nov 2007, 10:43
av Elrik
blandat... stämningen (civilisationen som håller på att försvinna för barbarernas intrång) som man ska försöka få fram är ganska cool...
Världen i sig är kanske inte håller ihop, men det är inte meningen att det ska finnas några logiska förklaringar till hur en stad med 50 000 invånare överlever i en öken som det tar en vecka att korsa. Det tuffa är att den finns där och att den är skitig och har många gränder, horor och palats. Men som äventyrsvärld är världen ganska ball, eftersom man kan stoppa in vad som helst mer eller mindre. Jag gillar ju magin i världen dessutom.. inga eldbollar som far genom luften, utan istället mer ritualer och märkliga krafter som "korrumperar" användaren.
Re: Dungeons and Dragons 4
Postat: mån 19 nov 2007, 17:22
av Skarpskytten
Låter som en helt okej värld. Pedersen kanske blir frestad att köra Conan när han läser om gränder och fallna kvinnor.
Magisystemet låter intressant. Får kanske titta på det vid tillfälle.