Tips på hur jag kan utforma ett bra spelschema önskas!

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Tips på hur jag kan utforma ett bra spelschema önskas!

Inlägg av bladerunner_35 »

Haloj.

För de av er som följer forumets olika trådar så är ni bekanta med att jag håller på att arrangera en nybörjarturnering i Infinity.

Kul nog ser det ut som det kan bli både 6 och kanske 8 spelare och jag är osäker på hur jag bäst organiserar ett bra och rättvist spelschema. Jag trodde det skulle finnas hur mycket som helst om detta på nätet men har än så länge inte hittat något särskilt bra.

Jag gissar att man bäst börjar med en lottning för att sedan låta de bästa spelarna möta varandra i fallande ordning. Men hur gör jag för att inte samma spelare får möta varandra hela tiden (så gott det nu går med bara 8 spelare)?

Jag kommer själv spela i turneringen så tycker det vore skönt med något slags "objektivt" system.

Tacksam för hjälp.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Tips på hur jag kan utforma ett bra spelschema önskas!

Inlägg av kombat »

hur många rundor skall du köra?

får du 8 spelare kan du lätta köra en win-loss swiss på 3 rundor. Lotta spelarna sen möter vinnarna varandra och förlorarna möter varandra. Efter en runda har du 4 pers som vunnit sina matcher efter runda 2 har du 2 pers som vunnit sina matcher och efter runda 3 har du en person som vunnit alla sina matcher. De andra möter hela tiden folk som har vunnit och förlorat lika många matcher som en själv.

Har man 6 personer kan man köra tex 2 grupper med 3 pers i varje som spelar 3 matcher var (man kör en crossover match i varje omgång) Vinnarna i dessa grupper möts i en final. (detta system fungerar också end att köra draws)
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tips på hur jag kan utforma ett bra spelschema önskas!

Inlägg av bladerunner_35 »

Tack för svar!

Det verkar kunna funka. Några förtydliganden bara:

Riskerar inte "winn-loss" systemet att samma två duktiga spelare får möta varandra hela tiden?

Vilka ska spela cross-over matchen, de som ligger sämst till eller hur bestäms det?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Tips på hur jag kan utforma ett bra spelschema önskas!

Inlägg av Zarei »

I swiss enligt Johans förslag är det totalt 3 matcher så man kan bara möta samma spelare en gång.

För sex personer funkar följande upplägg:
Varje grupp består av spelare A,B och C dvs A1, A2, B1,B2,C1,C2. Detta lottas innan första matchen.
Match 1
A1 vs B1
A2 vs B2
C1 vs C2

Match 2
A1 vs C1
A2 vs C2
B1 vs B2

Match 3

A1 vs A2
B1 vs C1
B2 vs C2

Då har alla mött de två i samma grupp och en i den andra gruppen, vem som möter vem påverkas inte av resultatet i föregående matcher.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tips på hur jag kan utforma ett bra spelschema önskas!

Inlägg av bladerunner_35 »

Tack Zarei, fast min fråga gällde vid fyra spelare där vinnarna möter varandra efter lottning.

Dessutom undrade jag hur man bäst bestämmer vem som möter en spelare i den andra gruppen vid sex spelare!

Tack för hjälpen!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Skriv svar