DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Echunia »

DMF FAQ:
  • 1. F: Vid en roll off (tex slaget om första turen) ska vinnaren av tärningsslaget få välja att det andra alternativet? (som att inte ta första turen)
    Svar: Ja
    2. F: Scouts - ska man få välja att deploya dem som vanligt eller som scouts?
    Svar: Ja
    3. F: True line of sight?
    Svar: Nej, ETC simple LoS används
    4. F: Look out sir mot mega spells (spells som ignorerar ward och vanlig save samt dödar hela modellerna)
    Svar: Ja
    5. F: Används 1 tummsregeln?
    Svar: Ja
    6. F: unmodified leadership - vad betyder det?
    Svar: Precis som det låter, leadershippet på ens profil.
High elves:
  • 1. F: Hur fungerar Golden crown of atrazar?
    Svar: 2+ ward save mot 'first unsaved wound' (one use only)
    2. F: När får man använda Gem of Sunfire?
    Svar: När som förutom under ett tärningsslag den påverkar. T.ex. får du använda den efter du slagit antal hits för fireball men inte efter du slagit för att skada.
Lizardmen:
  • 1. F: Får man Predatory fighter attacker från supporting attacker?
    Svar: Ja
5. Line of Sight

Next "Simple LoS" will be used:

Terrain pieces are divided into ones that:
- Block LoS: Hills, Buildings and impassable terrain.
- Don't block LoS: all other terrain.

Unit is considered to be in hard cover when:
- majority of unit's footprint is obscured from shooter's Line of Sight by an interfering unit or a LoS blocking terrain, as described on page 41 BRB
- unit is garrisoning a Building, as described on page 127 BRB
- unit is defending an obstacle, as described on page 122 BRB
- majority of unit's footprint is in Ruins

Unit is considered to be in soft cover when:
- your models shoot through or into woods, as described on page 119 BRB

Models shooting from hills or buildings don't get the hard cover penalty for shooting through interfering units, unless interfering unit is also on hill.

Units with majority of its footprint on hill do not receive hard cover for being shot at through interfering units, unless interfering unit is also on hill.

Large Targets can't claim cover for obstacles, ruins and interfering units.


Okej så nu på sista tiden har vi haft lite problem där GWs regler är något oklara eller bara väldigt dumma. Därför föreslår jag att vi på DMF skapar en egen FAQ/Errata som vi spelar med på klubben. På så sätt vet man alltid vad som gäller när man kommer ner till klubben och ska spela!

Så först vill jag att ni tar fram alla problemområden och frågor samt saker som ni skulle vilja ändra i reglerna. Sen diskuterar vi dom och så uppdaterar jag den här första posten med vår officiella ruleing! :3

Så det är bara att komma med fler förslag på otydliga saker eller regler som är ointuitiva (som TLoS).
Senast redigerad av Echunia den tor 06 nov 2014, 22:28, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Jag har som bekant lite problem med TLOS. Återkommer dock i den frågan först när jag forskat lite mer på alternativ.

Övriga frågor:
1: Varför inte?
2: Fritt val.
3: NEJ!!!!!
4: Ja, det borde man få.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Tor »

Bra initiativ!
1. Jadå, de flesta väljer väl att starta ändå.
2. Jag röstar ja, men talar lite i eget intresse här :ninja:
3. Verkar inte rimligt.
4. Ja.
5. Funkar väl okej, men förstår Anders. Det går ju att missbruka.
Användarens profilbild
MR. GRUMPY
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 01:25
Namn: Rasmus Törnqvist

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av MR. GRUMPY »

Echunia skrev: Okej så dom frågorna jag skulle vilja ta upp är:
  • Om man slår högst för första turen ska man kunna välja att ta andra?
    Scouts - ska man få välja att deploya dem som vanligt eller som scouts?
    Impact hits - borde ensamma karaktärer få look out sir mot dem?
    Unstable units - borde man få overrun eller inte?
    True line of sight - ska vi spela med detta eller hitta ett bättre alternativ?
Så det är bara att komma med fler förslag på otydliga saker eller regler som är ointuitiva (som TLoS).
Nu har jag inte hunnit ner och spelat än men i mitt framtida jags intresse postar jag ändå!

1. Absolut en sån där grej jag alltid stör mig lite på
2. Jadå
3. Nej. Chariots är ofta sunkiga som det är. I och med detta måste man oroa sig lite för sin magi-bunker när dom kommer rullande. Om man inte har kanoner dvs.
4. Jag tycker regeln är bra för TK åtminstone så för att dom ska få det lite lättare säger jag nej.
5. Beror helt på alternativet.

Och en egen fundering. I swefaq (tror jag) får en eller två karaktärer look out sir mot autotest magierna som dwellers och dreaded. Kan jag tycka är rätt rimligt dom är så himla brutna dessa spells. S
en undrar jag om ni kör med att dessa typer av spells får kastas i combat eller inte för det borde dom inte tycker jag.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Att måna om TK kan jag väl förstå, men man bör betänka att punkt 4 gäller även demons och warmachines, de behöver väl inte direkt boostas.

Vad gäller lookoutsir mot massdödsmagierna är jag för det, för alla karaktärer. Om de får kastas in i strid har jag aldrig reflekterat över; får de verkligen det enligt reglerna?
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Tor »

Dwellers går inte att kasta in i combat. Det är en direct damage spell 8)
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Echunia »

Du får casta dom ut ur strid, det är det som är cruxet och kanske ett missförstånd.

Jag skulle också vara för look out sir med vanliga look out sir restriktioner (minst 5 rank and file för att få LOS).

Trots att jag spelar TK känner jag att man borde få overrunna, mest för att de e extremt konstigt att man inte skulle få göra det.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Echunia »

En till sak jag tänkte på va en tumsregeln. I dom flesta fallen brukar vi godtyckligt ignorera den. Men frågan är om vi ska ha kvar den eller sänka den till något mer hanterbart som en halv tum eller något sådant?
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Ärligt talat har jag aldrig insett nån poäng med 1", mer än att det (eventuellt) mindre ofta uppstår situationen att man wheelar in i egna enheter vid en charge ut ur en tät formation. Det är väl inte direkt något jag ser det som viktigt att ha en regel om; hamnar man i den situationen så får man väl stå sitt kast.
Användarens profilbild
MR. GRUMPY
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 01:25
Namn: Rasmus Törnqvist

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av MR. GRUMPY »

Akbar skrev:Vad gäller lookoutsir mot massdödsmagierna är jag för det, för alla karaktärer. Om de får kastas in i strid har jag aldrig reflekterat över; får de verkligen det enligt reglerna?
Jag tycker det finns en viss poäng att ha ett tak på 2 karaktärer då dödsstjärnor gärna kan ta lite pisk i min mening. Men hellre LOS för alla än för ingen helt klart.
Echunia skrev:Trots att jag spelar TK känner jag att man borde få overrunna, mest för att de e extremt konstigt att man inte skulle få göra det.
Om Tk spelaren själv tycker det ska vara så kan jag inte klaga. :P

Och angående att kasta i combat jag tror folk som tolkat det så missat stycket som är precis över direct damage helt enkelt. Ville bara dubbelkolla för det skulle vara så sjukt ostigt att kasta dom in i en combat.
Användarens profilbild
Hobbylim
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 00:07
Namn: Mats Ljungquist

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Hobbylim »

1"-regeln mellan egna enheter brukar jag ignorera när så medges. När det gäller avstånd till oengagerad fiende, så kan jag tycka att den har ett visst värde, dels genom att den underlättar när det gäller att se vilka enheter som är i strid och vilka som inte är det, och dels för att jag tycker att möjligheterna att wheel-blocka blir lite för stora om man tar bort 1" restriktionen. Dessutom är det trevligt att kunna blocka t.ex fast cav från att ta sig emellan ens enheter utan att behöva stå bas2bas med sina enheter.
Användarens profilbild
Hobbylim
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 00:07
Namn: Mats Ljungquist

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Hobbylim »

och jag ser gärna en look out sir mot megaspells (om vi nu pratar spells som odiskriminerande targetar en hel enhet och åsamkar wounds/instant death på varje modell/modell under template)
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Hobbylim skrev:1"-regeln mellan egna enheter brukar jag ignorera när så medges. När det gäller avstånd till oengagerad fiende, så kan jag tycka att den har ett visst värde, dels genom att den underlättar när det gäller att se vilka enheter som är i strid och vilka som inte är det, och dels för att jag tycker att möjligheterna att wheel-blocka blir lite för stora om man tar bort 1" restriktionen. Dessutom är det trevligt att kunna blocka t.ex fast cav från att ta sig emellan ens enheter utan att behöva stå bas2bas med sina enheter.

Jag håller helt klart med om FIENDENS enheter inte får komma inom 1" om de inte är i strid. Jag avsåg bara avståndet emellan egna trupper.
Användarens profilbild
Hobbylim
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 10 aug 2010, 00:07
Namn: Mats Ljungquist

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Hobbylim »

Akbar skrev: Jag håller helt klart med om FIENDENS enheter inte får komma inom 1" om de inte är i strid. Jag avsåg bara avståndet emellan egna trupper.
Jag anade att så var fallet, men jag tänkte att det var bäst att lyfta det till allmän klarifikation :).
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Echunia »

Okej men är vi redo att fastslå dessa svar iaf:

1. Ja
2. Välja hur man deployar dom
3. Nej
4. Ja
6. Ja
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Jo.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Echunia »

Ett annat problem just nu är att GWs FAQ av "unmodified leadership" är ganska paranoid och konstig. Just nu så betyder unmodified leadership ungefär: Högsta leadershippet i enheten med modifikationer förutom generalens inspiring presence.

Jag föreslår att ändra det till:
Unmodified leadership betyder modellens leadership på sin profil utan några som helst modifikationer (alltså inga spells, inga items, inte strength in numbers). Om en enhet uppmanas att ta ett unmodified leadership används det högsta i enheten, återigen utan modifikationer.

Tänkte också bara klara upp magi reglerna i combat utifall att det var förvirrat. Just nu fungerar det såhär:
Du får casta allt utom magic missiles när du är i combat. Men du får endast targeta enheter i combat med hexes, augments och magical vorticies,
Detta betyder ungefär att om du är i combat med en magiker får han skjuta en vortex som purple sun genom enheten han är i combat med. Du kan dock inte göra det med magic missiles eller direct damage.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Jo, men det håller jag väl med om (unmod ld). Möjligen med undantag för om enheten har Standard of Discipline.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Echunia »

Jag antar att du menar så den fortfarande ska vara användbar på enheter med stubborn? Problemet tycker jag iaf är att det blir ett svårt beslut att ta när man inser att death snipes och liknande är på unmodified leadership.

I princip varför ska banner of discipline få inverka men inte vampire/demon giftet med -1 leadership eller Doom and Darkness spellen med -3 leadership?

Isf så föreslår jag istället att man omformulerar stubborn till att vara:

"Break tests taken by this unit always uses the highest leadership inside the unit (no inspiring presence). And suffer no modifications from however much they may have lost combat by. This leadership test may however be modified by items, spells etc."

Jag förstår ideen men jag har svårt att se varför banne of discipline ska få påverka men inte items motståndaren köper för att minska enhetens leadership.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Akbar »

Tja, det är väl inget konstigt med att applicera Doom & Darkness och Standard of D samtidigt? Jag antar att du menar om Spirit Leech påverkas av standaret, och det gör det väl inte.
Men kanske pratade vi förbi varandra; jag har inte läst FAQn ifråga.
Skriv svar