Murder We Wrote

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Murder We Wrote

Inlägg av Zorg »

Halloj!

Jag letar efter folk som är sugen på en runda Murder We Wrote.

MWW är ett kort "rollspel" i agatha cristie stuk. Ett mord har skett, och alla i rummet är misstänkta. Spelet kan gå väldigt snabbt, men kan också ta ett par timmar. När jag spelat det tidigare tog det ca 3 timmar. Man tar sig en en roll på en herrgård i början av 1900 talet där ett mord begåtts. En spelar inspektör Wilkins från Scotland Yard, och de andra spelar misstänkta. Man får ett par kort som motsvarar relationer man har till andra spelare, sedan börjar förhöret.

Wilkins frågar folk frågor, och man ska bevisa sin oskuld. När wilkins ställer frågor om relationer till någon så får man antingen tala sanning eller vägra att svara. Annars får man alltid ljuga. Att hålla reda på sina egna lögner och relationer brukar gå fint, men helt plötsligt så kommer det fram att du är älskare till en annan karaktär och då börjar det bli komplicerat.

När man tror sig veta vem som är mördaren så anklagar man någon och motiverar varför denna skulle vara mördare. Efter det går man ett varv runt rummet och alla får i tur och ordning uttala sig om motiveringen håller. Sen så blir det en omröstning. Röstas förslaget ner så fortsätter spelet och om det godkänns så är spelet slut och har då den riktiga mördaren pekats ut så vinner wilkins och de andra. Har man anklagat en oskyldig så vinner mördaren.


Reglerna är enkla, det handlar om att gå in i en karaktär och hålla reda på sina lögner. 5+ spelare behövs, helst ett par fler.

Någon som är intresserad?
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Inlägg: 291
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 09:17
Namn: Rasmus Ros
Ort: Lund

Re: Murder We Wrote

Inlägg av Narek »

Jag är lätt intresserad, verkar kul.
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Murder We Wrote

Inlägg av ArneB »

Det här låter som ett helgnöje man ska njuta av utklädd och med nån tidsenlig drink eller tio.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Skriv svar