40K för en nybörjare!

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Jonatan
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 04 maj 2013, 00:58
Namn: Jonatan Viklund

40K för en nybörjare!

Inlägg av Jonatan »

Ja, jag funderar lite på att spela 40K igen. Jag har inte spelat sen squats och zoats fanns. Eller jo, typ 5-6 matcher efter att zoatsen försvann blev det nog!

Är det ett trevligt spel nu i 6:e? Det låter så utifrån det man läser. Tänker mig tau eller eldar, egentligen inte alls sugen på eldar men vill ju så hemskt gärna ha psykers och det har tau inga har jag förstått.

Finns det nån chans att nån skulle kunna tänka sig att beskriva hur allianserna fungerar om man skulle vilja "kasta in" en psyker i sin tau arme?

Sen undrar jag även om nån har lust att hjälpa en nybörjare med en match eller tre nånstans i Juli då man hunnit handla lite för att lära ut lite regler och sådär? Vad är en bra start-siffra i WH40K nuförtiden poängmässigt?

Oj, massa frågor blev det. Börjar med dom tror jag.
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: 40K för en nybörjare!

Inlägg av guildmaster »

Hej Jonatan. Alltid kul med nya spelare. Och vissa av oss har också spelat Squats. :)
Mycket har förändrats, men grunderna och världen är de samma. Det tar ett tag att komma in i alla regler så man kan dem utantill. Men om medspelaren har koll, så brukar det inte vara något problem. Grunderna är enkla, men det finns ett enormt djup i spelet med alla kombinationer av codexar, regler och allierade.

Tau har inga psykers, men numera är det fritt att använda Allies och Tau kan alliera med flera andra codexar. Det är mest kompis med Eldar och vanliga Space marines. Båda dem har psykers och är lätta att samarbeta med. Det finns fler du kan alliera med, men då finns det begränsningar hur man kan lägga magi på olika enheter eller vilka Independant characters som kan gå med i vilka enheter.

Enklaste sättet att få in lite psyk i en Tauarme är att använda en liten Allierad Eldarstyrka. Dvs Ett HQ och en Troop. Till exempel en Farseer och en lite Jetbike squad (3 st). Det landar på under 200p. Sen blir det Tau för resten. Då kan Farseern lägga magi på alla enheter även Tau och gå med i vilken enhet som helst. Jetbike enheten passar bra in med Tau och är bra att ta objektiv i slutfaserna.

Många är borta i Juli, men posta på forumet så kan du få napp. Vi är några som kommer spela på lokalen på måndag kväll (18 och framåt). Kom ner och titta och snacka.

Vi brukar oftat spela på runt 1750p på figurspelsmåndagarna. Vill man bygga upp en ny armé är 1000p en bra start så man kan börja leka.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
Loffe
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 527
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 14:17
Namn: Olof Svensson
Ort: East Side

Re: 40K för en nybörjare!

Inlägg av Loffe »

Har själv börjat med Tau och de har mkt godis i boken. Svårt att göra dåliga köp med dem då allt e bra på sitt vis.
Till en början skulle jag rekommendera dig att inte skaffa för mkt av allt. Jag är av meningen att kombinationen av stuff gör Tau bra.

Iaf, posta här på forumet när du vill leka så skall säker någon kunna ställa upp och lära ut är alltid kul.
But when life gives you lemons, blood for the Blood God!
http://24.media.tumblr.com/tumblr_ld659 ... o1_500.jpg
Skriv svar