Edge of the Empire snart släppt

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Edge of the Empire snart släppt

Inlägg av bladerunner_35 »

http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=4228

Jag kommer dra ihop en grupp för att testa på Edge of the Empire någon gång i augusti.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Edge of the Empire snart släppt

Inlägg av Skarpskytten »

Ja, jag kommer tyvärr inte ha tid att spela det här spelet.

Du får gärna skriva en recension av det!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Edge of the Empire snart släppt

Inlägg av bladerunner_35 »

Sure thing.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Edge of the Empire snart släppt

Inlägg av Skarpskytten »

Min rescension efter en genombläddring.

Snyggt.

Massivt.

Konstruktörerna verkar ha haft några intressanta tankar.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Edge of the Empire snart släppt

Inlägg av wyrmer »

Jag såg det häromdagen på SF-bokhandeln, men tittade bara snabbt i det.

Vad är de stora förändringarna mot tidigare spel?
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Edge of the Empire snart släppt

Inlägg av bladerunner_35 »

Spontanintryck:

A labour of love.

FFGs 40k rollspel (och Warhammer Fantasy för den delen) är välproducerade dyrgripar men jag kan inte låta bli att känna att Star Wars Edge of the Empire är gjort med lite mer kärlek och omtanke. Kanske är det bara spelets nyboksdoft som förför mig. Kanske känner Jay Little (som bl.a. ligger bakom WFRP3) och det övriga teamet Star Wars lite bättre än GWs universa.

I vilket fall så känns slutprodukten....lite bättre helt enkelt. Med detta inte sagt att 40k och Warhammer-rollspelen inte är bra, tvärtom! Och heller inte sagt att FFGs ökända korrekturläsning förbättrat sig. Normalt brukar jag inte märka av detta särskilt mycket (eftersom jag inte är tillräckligt bra på engelska) men jag har redan hittat ett stavfel som en vanlig genomkörning i word borde hittat. Naturligtvis är rollspelet grymt snyggt och layouten känns fräsch och passande Star Wars aktig. De har till och med lagt med ett litet häfte på 8 sidor som introduktion till rollspel i allmänhet och Edge of the Empire i synnerhet för nya rollspelare.

Rollspelets ansats - narrativt och löst och ledigt - känns helt rätt för Star Wars. Bokens gedigna omfång känns inte överväldigande och även om en hel del av världsbeskrivningen upptas av en mer eller mindre värdefull encyklopedisk uppräkning av diverse planeter känns det komplett. De har tagit med en del saker som kanske andra rollspel hade låtit vänta till ett annat supplement som ett ganska omfattande rymdskeppskapitel, möjlighet att modifiera sin utrustning och sitt skepp och en djupdykning i lag och ordning i galaxen. Kanske självklara delar för ett rollspel som tar sin utgångspunkt bland politiska flyktingar och kriminella i galaxens vilda västern men ändå något som jag många gånger känt har lämnats utanför i andra rollspels grundböcker.

Obligation (som går att läsa en hel del om på FFGs hemsida: http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=4013 ) verkar som en riktigt cool mekanik med lagom lösa boliner.

På det hela taget verkar det vara ett mycket välgjort rollspel som det ska bli mycket intressant att testa i spel.

Finns det intresse så återkommer jag med mina intryck efter några spelmöten.

Vad gäller förändringar mot tidigare spel som SAGA och WEG kan jag inte kommentera på eftersom jag aldrig varit intresserad av att spela Star Wars förrän nu. Arcturus kan säker bättre svara på den frågan. I annat fall får du ställa mer specifika frågor.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Skriv svar