VARNING - Stöld på DMF

Här postas information från Styrelsen, Trusten eller Webcrew som alla bör veta.
Zegol
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 686
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 12:44
Namn: Mats Wikström

VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Zegol »

Igår torsdag fick åtminstone två DMF:are sina jackor vittjade av en tjuv. Det mesta tyder på att tjuven kom någon gång runt eller efter 23.00 medan vi var 5 brädspelare kvar i lokalen.

Vi hörde ett ljud vid toaletten medan vi satt och spelade (cirka 5 meter därifrån), men ingen av oss gick och såg efter vem det var. (Själv tänkte jag att det var en medlem som hade lämnat tidigare som hade suttit länge på toa eller kommit tillbaka för att hämta något.)

Se detta som en uppmaning att inte lämna några värdesaker utan uppsikt!

Dessvärre tolkar jag stölden som att det var någon som var bekant med lokalens utformning och visste att det kan finnas obevakade jackor där.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av wyrmer »

Enormt tråkigt att höra. Hoppas att värdesakerna kommer att hittas och den/de skyldiga att ertappas.

Tack för varningen, förhoppningsvis kan detta försvåra för framtida eventuella stölder.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av bladerunner_35 »

Tack för varningen. Jag har tagit för vana att lämna saker i jackan i tron på den goda människan.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Gustav »

Jag har lämnat min plånbok i hallen hundratals gånger de senaste åren. Fy fan alltså! Tragiskt att människor agerar på detta sätt.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Ludwig »

Zegol skrev:Igår torsdag fick åtminstone två DMF:are sina jackor vittjade av en tjuv. Det mesta tyder på att tjuven kom någon gång runt eller efter 23.00 medan vi var 5 brädspelare kvar i lokalen.

Vi hörde ett ljud vid toaletten medan vi satt och spelade (cirka 5 meter därifrån), men ingen av oss gick och såg efter vem det var. (Själv tänkte jag att det var en medlem som hade lämnat tidigare som hade suttit länge på toa eller kommit tillbaka för att hämta något.)
Det var faktiskt så att jag gick tillbaka för att hämta något jag hade glömt. Så det kan mycket väl har varit så att tjuven har varit inne tidigare. Jag såg i alla fall inget skumt när jag lämnade lokalen.

Tråkigt, men som yrkesparanoiker har jag aldrig värdesaker i jackan på DMF.
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av guildmaster »

Videokamera löser inte problemet. En ringklocka på dörren så det kan vara låst hade varit enklare och smidigare.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Zegol
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 686
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 12:44
Namn: Mats Wikström

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Zegol »

Ludwig skrev:Det var faktiskt så att jag gick tillbaka för att hämta något jag hade glömt. Så det kan mycket väl har varit så att tjuven har varit inne tidigare. Jag såg i alla fall inget skumt när jag lämnade lokalen.
Jaha, då har vi inte alls koll på när på kvällen stölden skedde.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av bladerunner_35 »

guildmaster skrev:Videokamera löser inte problemet. En ringklocka på dörren så det kan vara låst hade varit enklare och smidigare.
Telefonen fungerar väl bra att ringa i?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Zegol
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 686
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 12:44
Namn: Mats Wikström

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Zegol »

bladerunner_35 skrev:
guildmaster skrev:Videokamera löser inte problemet. En ringklocka på dörren så det kan vara låst hade varit enklare och smidigare.
Telefonen fungerar väl bra att ringa i?
Ingetdera kan väl anses smidigt för den som vill komma in och den som måste gå upp och öppna.

Jag kan försöka fixa en lapp där det står "Lämna inga värdesaker här!" som ett första steg iaf.
Användarens profilbild
Stormharen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 14:55
Namn: Paul Nair

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Stormharen »

Johan, du känner inte att du är lite naiv när du svarar så om kameraövervakning på dmf?!?

(Förklaring)
För mer än 15 år sen så monterade vi faktiskt upp en dold kamera inför en dmffest och den filmen missbrukades också, så NEJ vi ska inte har någon kameraövervakning på dmf, enligt mig! Det finns andra sätt att att lösa det på!

Som sagt, vi kanske skulle lösa problemet med stölderna på det sättet, men vi skulle definitivt med stor sannolikhet generera andra problem,enligt mig!

Eftersom allt handlar om förtroende och attityd så vill jag också ta upp en sak relaterat till det! Jag vill tacka dig för det extrema förtroendet att du som kallar dig själv för Johan "the paranoid android" Lorentzon faktiskt vågade installera ett BankID på min dator för några år sen! Det trodde jag aldrig att du skulle våga och jag är glad att jag kunde hjälpa dig!

Tänk om jag hade missbrukat ditt förtroende och haft ett "Keyloggerprogram" där eller om du missbrukat mitt och lagt in ett spionprogram istället för ett BankID! Håller du inte med om att människor som missbrukar andra människors förtroende är den värsta tänkbara sorten?!?

Och om man tänker på detta med förtroende och att man ska installera kamera och mjukvara på dmf, så skulle inte jag känna mig säkrare i alla fall!

I alla fall, så jag hyller ditt förtroende för mig!!!! TACKAR TACKAR!!!! :winner: :winner: :winner:
Johan skrev:
Videokamera löser inte problemet.
:shock: :roll: :lol:

Ursäkta min reaktion. Videoövervakning löser många problem vi har på lokalen.

Det som är relevant är om det är kostnadseffektivt. Det kan vara enklare och sätta dit ringklocka, säga "ha inget med dig som du inte har råd att förlora", ta med dig värdesakerna in i lokalen [skorna oxå?].

Oavsett så är syskonparet "lathet" och "bekvämlig" som går hand i hand som förstör ovan förslag. Problemet är rollspelsgrupper som har lokalen öppen med ingen uppsikt om vilka som kommer och går osv. Jag vet åtskilliga tillfällen då "man" har ringt och "man" hör faktiskt inte signalen pga musik eller diskussion på hög nivå.

Till och med inte brytt sig! [ooops :twisted: var det jag? Naaeeeh :oops: ]

Jag vet inte om de från förra lokalen kom ihåg incident med att kläder försvann och diskussionerna som följd? Då var kamera relativt dyrt, bildkvalite usel och reglerna krångliga.

Vad jag försöker säga, med dagens kameraöverkning med rätt inställning kan man få högkvalitet på övervakningsbilderna. Utöver detta, skylten "videoövervakning" har en magisk effekt, har Ni en aning om hur många kameror som i realitet egentligen är "fejk"? Jag har talat med butiksägare som fått vandalisering/stölder försvinna helt med enbart skylt.

Denna diskussion är favorit i repris och kanske skulle tas som en separat tråd, vid ett senare tillfälle då vi har ekonomi till det.

Peace out!
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: VARNING - Stöld på DMF

Inlägg av Ironjens »

En vänlig påminnelse från moderatorerna om att följa reglerna på forumet: http://www.dmfonline.se/viewtopic.php?f=19&t=1738

I det här fallet främst §4 med fokus på den kursiverade biten:

§4 Trådar och inlägg
Skapa trådar med tydliga namn. Det är alltså inte tillåtet att skapa trådar med namn som, ”funderar”, ”bra?” eller ”vilka skall jag välja?”. Trådar skall skapas i lämpliga forumkategorier. Moderatorer har rätt att radera eller flytta trådar och inlägg som inte fyller dessa villkor. Personliga frågor och diskussioner ska tas via PM. Håll er till ämnet (topic) och använd inte forumet som ett chattrum.

Mvh/ Moderatorerna
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Skriv svar