Star Wars Edge of the Empire

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

http://www.youtube.com/watch?v=UUKpmtB5WUg

Bild

Slutet av september är här och jag har skapat en doodle för att se om vi kan få ihop tillräckligt många tider denna gång: http://www.doodle.com/659xyyi33an672m3

Vi behöver få ihop minst tre, gärna fyra, spelmöten. Det finns risk för att några av datumen inte kommer fungera (beroende på när och var Karen spelar bortamatcher i tennis).

Vi kommer att börja med att göra karaktärer tillsammans och sedan fortsätta med det ganska rälsade introduktionsäventyret Escape from Mos Shuuta. Efter det spelar vi igenom det längre och lite mer öppna äventyret The Long Arm of the Hutt.

Era karaktärer måste:
  • Ha minst 5 Obligation relaterat till Teemo the Hutt (äventyrens huttiske antagonist - tänk Jabba)
  • Ha en anledning att befinna sig på Tatooine i den lilla hålan Mos Shuuta där Teemos palats ligger
  • Tvingas fly från Teemo hals över huvud (äventyret startar In Medias Res när ni springer genom Mos Shuutas sandiga gränder)
  • Antingen känna någon eller några av de övriga karaktärerna sedan tidigare eller känna sig tvingad att samarbeta med dem för att klara livhanken
OBS: detta är ingen öppen inbjudan utan riktar sig till fyra specifika spelare
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Det ser bra ut! Med bara Johan kvar att fylla i Doodeln har vi just nu hela 7 stycken tillfällen som alla kan! Jag har gott hopp om att vi ska kunna få ihop det denna gång. Jag håller som bäst på att gå igenom reglerna och äventyren och är riktigt taggad!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Nu har även Johan fyllt i doodeln och det är sammanlagt 6 tillfälle som alla kan! För enkelhetens skull kör vi på de fyra första speltillfällena med ett femte i reserv.

Sålunda vill jag att ni bokar in dessa datum i er kalender:

Speltillfälle 1: söndagen den 20/10 kl. 13.00 - 21.00 cirka:
skapa karaktärer och om tid finns påbörja Escape from Mos Shuuta

Speltillfälle 2: söndagen den 27/10 kl. 13.00 - 21.00 cirka (familjen är borta denna dag så möjlighet finns för en riktig Star Wars heldag om intresse finns):
Escape from Mos Shuuta (+Long Arm of the Hutt?)

Speltillfälle 3: söndagen den 10/11 kl. 15.00 - 21.00 cirka:
Long Arm of the Hutt

Speltillfälle 4: söndagen den 17/11 kl. 15.00 - 21.00 cirka:
Long Arm of the Hutt (+?)

Speltillfälle 5/reservtid: söndagen den 24/11 14.00 - 21.00:
???

Jag har satt de tider som passar mig och de är så klart justerbara om någon vill börja eller sluta senare eller tidigare. Jag kommer förbereda extramaterial/äventyr utifall att vi blåser igenom dessa två äventyr snabbare än beräknat men jag är ganska trygg med tidsramen.

Jag utgår ifrån att jag inte behöver bekymra mig om någon bokning av rollspelsrum då vi kör på Filips bokning - säg till annars!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av Ironjens »

Bokad. Finns det någon slags introduktion som man kan läsa tillgänglig på nätet? Jag tänker för spelsystem/setting.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Ironjens skrev:Bokad.
Tack för bekräftelsen Jens!
Ironjens skrev:Finns det någon slags introduktion som man kan läsa tillgänglig på nätet? Jag tänker för spelsystem/setting.
Både ja och nej. Det finns en hel del info på FFGs hemsida men då får du leta igenom många previews och nyheter.

Kortfattat handlar spelet om Han Solo och Chewbaccas äventyr innan de träffar på Luke, Obi-Wan och Leia. Tänk dig lite grann vilda västern fast i Star Wars men utan tillstymmelsen till ljussabelsvingande Jedis eller mörka Sithlorder. Edge of the Empire är väldigt mycket Firefly.

Det går visserligen att spela en karaktär som "har kraften" men krafterna är mycket nedtonade och dessutom är det farligt då individer med kraften fortfarande jagas hänsynslöst av Imperiet.

Här är lite text från den officiella produktsidan:
http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... 232&esem=1
Grim and Gritty Adventures in the Star Wars Galaxy
Thousands of places across the galaxy exist on the Edge of the Empire where the influence of the Core Worlds’ laws and regulations are dimmed or muted. These places are populated by figures who live on the fringes of both the galaxy and its society. Such shady locations attract shady characters, but they also lure those independent thinkers and insurgents who seek to break free of Imperial law. In an Edge of the Empire campaign, bounty hunters, smugglers, mercenaries, and explorers may find themselves working alongside doctors, politicians, and scholars.

Throughout the course of an Edge of the Empire campaign, your character is likely to face all manner of difficult challenges and choices. You may be asked to help a host of escaped prisoners establish new colonies in the Outer Rim, building new lives where they conduct their business outside the grasp of Imperial law. To earn your next meal, will you be willing to work for a Hutt gangster? Perhaps you’ll double-cross your employers and have a run-in or two with hired mercenaries and bounty hunters. Will you support the growing insurgency by helping smugglers transport illegal cloning technology to Coruscant’s underworld? Will you be those smugglers?

Edge of the Empire isn’t just about adventures that take place outside the Core Worlds, it explores the lives and adventures of all those who live outside the comforts of established civilization or the law. Accordingly, you’re likely to run into characters, both good and bad, who share dark secrets, owe large debts, and have reason to run from powerful enemies. Some of them may even become your friends or allies.

Life on the outskirts is full of surprises, and your adventures in Edge of the Empire will often lead to any number of challenges, from sneaking smuggled medicine past an Imperial blockade or piloting a ship through an asteroid field in order to shake a tail to coaxing vital information out of hired thugs without starting a tavern brawl. Characters must rely on their innate abilities, trained skills, and special talents to survive.

Characters in Edge of the Empire
Everyone has debts to pay. Everyone has secrets, and everyone has the potential to do something great. In Edge of the Empire, your characters will have their chances to pursue their destinies as they’re thrust into adventure with some of the galaxy’s least likely heroes.

Character creation in Edge of the Empire works from the assumption that each character enters his or her first adventure with a history. You may play a Bothan explorer, a Gand scoundrel, a Twi’lek bounty hunter, a Human colonist, a Droid outlaw, or a character that no one but you could possibly imagine. But one truth carries across the spectrum: whoever he is, wherever he came from, your character is likely to be burdened with the baggage of some pre-existing obligations.

What caused your character to enter into the nebulous and dangerous world of Edge of the Empire. Was it a single, traumatic event? Was your character put into an untenable situation from which he had to flee? Is your character racing to pay off old debts before those debtors come calling? Your character’s obligations represent the debts he seeks to avoid or repay. They likely impacted your character’s original decision to seek out adventures and the fame and fortune they always seem to promise. And they can definitely shape the course of your character’s life.

Obligation in Edge of the Empire ties the game’s mechanics to a narrative core and help players to develop characters with rich backgrounds and deep investment in the campaign’s events.
Ni kommer alltså att porträttera diverse skumma typer med ett många gånger tvivelaktigt eller hemligt förflutet som valt eller tvingats att hanka sig fram i civilisationens utkanter bland andra laglösa figurer och skrupellösa gangsterbossar.

Ni kan välja mellan följande raser och yrken:

Races:
1. Bothan
2. Droid
3. Gand
4. Human
5. Rodian
6. Trandoshan
7. Twi'lek
8. Wookie

För mer info kring raserna kan ni använda er av Wookipedia:
http://starwars.wikia.com/wiki/Main_Page

Careers:
1. Bounty hunter
2. Colonist
3. Explorer
4. Hired gun
5. Smuggler
6. Technician

Spelet lägger stor vikt vid er bakgrund. I Edge of the Empire är ingen oskyldig och alla har skelett i garderoben som påverkar spelet i högsta grad. Detta kallas Obligation och det diskuteras här:
http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=4013

Du kan även läsa in dig på de olika Obligations som finns att välja på här:
http://www.fantasyflightgames.com/ffg_c ... gation.pdf

Här finns 10 frågor och svar om Edge of the Empire:
http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=3965

Här finns en grundläggande genomgång av tärningsmekaniken som är ganska bra:
https://www.dropbox.com/s/kssq5ukijgyo1 ... ics_v2.pdf

Och här är tärningsmekaniken beskriven lite mer grundligt:
http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=3976

Här går spelutvecklarna igenom steg för steg hur en karaktär skapas:
Del 1: http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=4027
Del 2: http://www.fantasyflightgames.com/edge_ ... ?eidn=4048

Nu har du förhoppningsvis att läsa! ;)
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av Ironjens »

Shit pommes. Jag sätter igång så fort jag kan.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Ironjens skrev:Shit pommes. Jag sätter igång så fort jag kan.
Lol, det var inte meningen att förstöra din dag. Allt är naturligtvis helt frivilligt och jag förväntar mig inte att du läser på.

Ska du läsa något föreslår jag att du läser på om hur man skapar en rollperson och lite om tärningsmekaniken.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av AshesFall »

Har en lite udda idé till en karaktär. Jag har tittat noggrant på raserna i grundboken och de verkar vara byggda enligt samma mall rätt mycket. Jag skulle vilja spela en Jawa, som har ett avslitet protocol droid huvud i bältet som får "översätta" när han pratar (det är droidens översättning jag tänkte prata som när jag spelar ;) ).

Jawas finns ju inte i boken, men om man följer mallen för raserna har jag ett förslag på hur de kunde se ut. Allt är såklart helt upp till dig Björn. :)

Jawas;

Brawn: 1
Presence: 2
Intellect: 2
Cunning: 2
Agility: 3
Willpower: 2

Special ability: Starts with the "utinni" talent, and one rank in the Negotiate skill. The character may not start with more than two ranks in negotiate.

Wound Threshold: 10 + Brawn
Strain Threshold: 10 + willpower
Starting Experience: 100xp

De flesta raser verkar ha en "sämre" och en "bättre" stat, Brawn verkar logisk att ha lågt i eftersom de är små, och råttmän är väl rätt smidiga så 3 i agility. En annan möjlighet är 3 i cunning. Utinni som talent och en rank i Negotiate verkar självskrivna, och att döma av raserna så skall det mycket tunga specialförmågor till för att börja på 90xp i stället för 100. Möjligen kanske wound threshold gå ner med ett och strain threshold upp med ett

Vad tycker du björn, kan det funka? :)
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Spontant har jag ingenting emot att du spelar Jawa. Tvärtom är det kul med spelarinitiativ! Innan jag helt godkänner rastemplaten måste jag bara sitta ned och dubbelkolla den. Jag vet från det officiella forumet att det är flera andra som spelar Jawas och ska kolla på hur deras builds ser ut.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Jag antar att du kollat runt på Wookipedia?

http://starwars.wikia.com/wiki/Jawaese

Known phrases:
Utto nye usabia atoonyoba? = Want to buy a used droid?

Shumeneez un toyneepa. = Show me the credits.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Jag har hittat den inofficiella versionen:

Unofficial Species Menagerie: https://docs.google.com/file/d/0B-bx0pV ... wars&pli=1

Species Abilities
Wound Threshold: 9 + Brawn
Strain Threshold: 10 + Willpower
Starting XP: 100

Special Abilities: Jawas begin the game with one free rank in Mechanics. They still may not train Mechanic above Rank 2 during character creation.

Talent Bonus: Jawas start play with one rank in the Utinni! talent.

Desert Dweller: Jawas may remove one setback die imposed due to arid or hot environmental conditions.

Size: Jawas have a Silhouette of 0.

Characteristic Rating
Brawn 1
Presence 2
Intellect 2
Cunning 3
Agility 2
Willpower 2

Det är några skillnader mellan din och denna version men överlag så är de förvånansvärt lika. Framförallt kan jag tycka att Cunning 3 känns mer karaktärsfullt än Agility 3. Är det någonting du tycker är bra eller dåligt med denna andra versionen Johan?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av AshesFall »

Tycker den ser helt ok ut! :) Roligt att du gillade idén, tänkte att han kunde vara något så ovanligt som en bounty hunter eller merc Jawa ;)

Cunning 3 funkar definitivt bra. Vad betyder det att Jawas har en "silhouette of 0"?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

AshesFall skrev:Tycker den ser helt ok ut! :) Roligt att du gillade idén, tänkte att han kunde vara något så ovanligt som en bounty hunter eller merc Jawa ;)

Cunning 3 funkar definitivt bra. Vad betyder det att Jawas har en "silhouette of 0"?
Med tanke på att det finns en Jawa som varit Jedi så är en bounty hunter eller hired gun lugnt.

Silhouette 0 behöver du egentligen inte bry dig om. Det kommer inte upp särskilt ofta i vanligt spel. Det är ett sätt att grovskaligt dela upp storleken på olika varelser och framförallt fordon. Fordonsvapens svårighet för att träffa någon eller något bedöms utifrån silhouetten t.ex. Det finns även lite andra saker där siluetten spelar in men det är ovanligt.

Jag vill också understryka att vi ska göra rollpersonerna tillsammans. Det är bara bra om du (och ni andra) har funderat kring rollpersonskoncept men kom inte med en färdig idé är ni snälla.

Fundera också gärna lite på vilken roll ni vill ha i gruppen;

Avstånds- eller närstridskämpe
Ansiktet utåt
Teknikern
Pilot(!)

Det är nästan obligatoriskt att någon åtminstone hjälpligt kan flyga ett rymdskepp. Hela idén med ett gäng äventyrare/smugglare faller lite utan någon som faktiskt kan köra ert rymdskepp...
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av Arcturus »

För min del så avber jag gärna rollen som pilot då det är precis det jag spelar i Star Wars Saga för Johan.

Är det nått lönt att spela någon med vildmarksfärdigheter eller det är irrelevant för äventyren?
Jag är nog mest sugen på bountyhunter/gadgeteer eller hired gun/mercenary soldier. Skulle också kunna tänka mig smuggler/thief eller explorer/fringer
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Arcturus skrev:.Är det nått lönt att spela någon med vildmarksfärdigheter eller det är irrelevant för äventyren?
Njä. Äventyren är ganska klassiskt upplagda med lite sociala och stridsfokuserade utmaningar om vartannat. De är introduktionsäventyr så var beredda på en del rälsning. Samtidigt har jag ansträngt mig för att mjuka upp dem lite grann och mycket av plotten utspelas på Tatooine och Ryloth och man vet aldrig när en despair eller triumph kommer upp...

Vill du väldigt gärna spela en oborstad vildmarksman så tror jag nog kan kan låta även den karaktären skina i en scen eller två...
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Nu när jag tänket på det så skulle kanske ni två, Filip och Johan, fundera lite på om inte era karaktärer har slagit sig ihop. En Jawa och en vildmarksman från Tatooine skulle kanske funka?

Bara en idé.

Filip: ta en titt på Bounty Hunter/Survivalist för någon slags "utbygdsjägare".
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av Ironjens »

Jag tycker inte att det faller på att man inte har en pilot, då måste man ju värva en. Vad är det Obi Wan och Luke gör på cantinan till exempel?

Men jag vill spela pilot, så det gör inget :)
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Ironjens skrev:Men jag vill spela pilot, så det gör inget :)
Someone give that man a ship!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av bladerunner_35 »

Imorgon 13.00 kör vi!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Star Wars Edge of the Empire

Inlägg av Ironjens »

Ett försök till skiss:
Bild
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Skriv svar