Nya Western äntligen på gång!

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Efter sju år och åtta bedrövelser är nu äntligen nya Western på gång. Dessutom kommer en hel del bakgrundsmaterial att släppas. http://www.rollspel.com/western/nyheter/wnytt.htm

Det kommer att bli samma spel, men med en mer definierad kampanjvärld. Mer regler för hästar kommer också, vilket är bra, för de var aldrig något mer än transportmedel in det gamla spelet.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Ichabod »

Asgrymt! Jag hoppas spelet blir lika stämningsfullt som det förra! Jag saknar verkligen att spela western.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Miljön är kanske bättre än spelsystemet ... men deras bakfrudnsmaterial och äventyr håller vädkgit hög klass ...
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Såg ett svar på rollspel.coms forum från den andre december där Anders&Tove skriver att Western inte kommer att kunna förhandsbeställas förrän två månade innan det kommer i handeln ... och det finns inte på Sciencefictionbokhandeln som en kommande produkt ... jag tolkar detta som att nya Western har blivit ytterligare flera månader föresenat; till jul kommer det ju inte under alla omständigheter ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Elrik »

det verkar bli lika försenat som en d-uppsats.. :)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Något datum för när nya Western ska släppas finns inte ännu enligt Anders och Tove, men det verkar som att det rör på sig. Reglerna håller tydligen på att speltestas fortfarande, så det dröjer nog ett tag.

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.p ... &o=93&vc=1

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.p ... &o=93&vc=1

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.p ... 93&fpart=1

Worth waiting for?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Det ligger väldigt mycket i pipelinen. Nya upplagan av Western (omarbetade regler, ny och bättre kampanjinformation etc) är i princip färdigskriven och väntar bara på att sättas och formges. Från början var det mycket riktigt tänkt att det skulle komma ut till 4:e juli i år men som du säkert förstår hände inte det... nu är allhelgonahelgen (november) ett rimligare tips.

Kampanjmodulerna Deadwood och New Mexico är också i princip färdigskrivna. Flera andra moduler närmar sig färdigställande. Problemet är allt elände i konstruktörernas privatliv (som man kan läsa om på annat ställe i detta forum) som tar upp tid.

Men vi håller fanan högt och hoppas vidare! I nästa nummer av Fenix kommer det i alla fall ett litet äventyrsuppslag till Western...

hälsar
Örnie (Western-frilansare)
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Hej!
Håller med om att forumet är underutnyttjat för blänkare om kommande Western o dyl - men för att stilla nyfikenheten lite grann kan jag i alla fall meddela att jag f n håller på att skriva på Kalla Hjärtan, 2009 års Western-äventyr till Gothcon, och att Kalla Hjärtan kommer använda Western 4th Edition-reglerna (som kommer lanseras på Gothcon).

När nya Western väl kommer så kommer det att snabbt följas av en serie produkter och moduler eftersom en massa material redan ligger färdigskrivet. Den som väntar på nåt gott...

hälsar
Örnie
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Hastur
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 00:01
Namn: Carolina Pettersson
Ort: Malmö

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Hastur »

Gött att få reda på att det äntligen är på gång iallafall, jag har försökt krama ur både SF-bokhandeln och Spel på Djäknegatan på den informationen i månader nu. Det har ju sagts vara på g sjukligt länge nu utan att visa något tecken på resultat...
Men det blir kul att gräva ner sig i lite nya westernregler iallafall.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Hastur skrev:Gött att få reda på att det äntligen är på gång iallafall, jag har försökt krama ur både SF-bokhandeln och Spel på Djäknegatan på den informationen i månader nu. Det har ju sagts vara på g sjukligt länge nu utan att visa något tecken på resultat... Men det blir kul att gräva ner sig i lite nya westernregler iallafall.
Det var en annons i senaste Fenix också, den här gången tror jag faktiskt att spelet kommer. Det är väl bara typ två år föresenat...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Mordlust »

Realms of Sorcery till Warhammer Fantasy Roleplaying var 15 år försenat när det gavs ut, så två år är godkänt.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Pedersen »

Helvetet har ju redan fryst över eftersom finnarna vann eurovisionsschlagerfestivalen för något år sedan, men jag har fortfarande inte sett en flygande gris, så jag antar att western kommer fortsätta vara försenat ytterligare ett tag...
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

En annan snubbe på rollspel.nu:s forum skrev:Nej, men jag bläddrade igon preview (typ hela spelet) och snackade lite med Tove. Den enda skillnaden rent systemmässigt var en fördel/nackdel-mekanik som innebär att man spelar in sin nackdel för att få poäng som man kan använda för att aktivera sina fördelar. En princip som är helt ok på pappret. Vi använder själva något liknande när vi spelar Western fast med betydligt mer indietouch.
En snubbe på rollspel.nu:s forum skrev:Yes, vi spelade med Anders på GothCon och det nya systemet skiljer sig lite från det gamla men de är väldigt kompatibla.

Fördelar och nackdelarna är ju den stora grejen vilket jag själv tycker är en fantastiskt rolig idé och hur du då är tvungen att spela ut dina nackdelar för att få tillgång till dina fördelar så det inte bara är lite blyerts på ett papper.

Sedan har ödespoäng fått en mer framträdande roll. De finns i de gamla reglerna men inget man direkt har använt sig av. Du får alltså chansen att ändra en katastrofal händelse. Varför skall din karaktär dö på grund av ett lyckosamt skott?

Du har tre startnivåer, Realistisk (250 poäng), Kampanj (500 poäng) och Action (1000 poäng) för din karaktär beroende på vad du vill spela. Själv är jag lite sugen på ett "3:10 to Yuma"-scenario där man spelar någon nobody som dras in i en härva.

Sedan är det lite smågrejer, som att kvalitetssytemet börjar på 0 istället för 20 och sådär.

Sedan ser det för jävla bra ut och de har lovat att det kommer att komma ut till hösten så se till att förbeställa din utgåva. Jag vet att jag kommer att göra det.

Tack för ett ett görbra äventyr på GothCon!
Ytterligare en snubbe på rollspel.nu:s forum skrev:Spelade äventyret och bläddrade igenom previewn. Äventyret gav en bra fingervisning på vad som menas med realism. Man var guldgrävare uppe i Black Hills som tog sig igenom ett snöoväder mot Deadwood. Många dog och vi fick nya karaktärer hela tiden. Mycket dödligt.

Previewn var riktigt grym. Ingen rollspelstillverkare lyckades få mig lika ivrig inför kommande supplement, även om Neogames var nära på. Det kommer tydligen finnas två böcker. En regelbok och en kampanjbok. Och de böckerna var riktigt feta båda två.

Det jag alltid har gillat med Western och som verkar ha utvecklats än mer till nästa utgåva är att det känns så komplett i bara en bok. Det finns tillräckligt med beskrivning för att man ska kunna spela i stort sätt vilken roll som helst. Lite regler för guldgrävning, information om indianer och arméer, information om lagmän och laglösa mm. Att bara äga grundpaketet gör att man känner sig redo att börja spela utan frågetecken. Något som inte riktigt alla nyutgivna spel lyckas med (läs: Coriolis).

Nya utgåvan verkar ta med det mesta från den förra och mycket mer. läste bland annat informaion om politiska organisationer, djupa södern, bedragare och annat som inte stod med i förra Western. Man känner att man verkligen får veta allt om den roll man tänkt spela, oavsett vilken det är och det är fantastiskt bra.

Längtar tills det går att köpa. Senast BorCon lovade dem. Var lite besviken med tanke på den långa väntan, men då jag fick se vad som kommer erbjudas förstår jag. Det är ett stort projekt och jag hoppas det slår alla förväntningar.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Elrik »

Det är nästan två år sen den här "äntligen"-tråden skapades :)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Det är nästan två år sen den här "äntligen"-tråden skapades :)
Men skam den som ger sig och den som väntar ... för bara två veckor sedan skrev Anders och Tove:
vår ambition är att få ut det i slutet av året.
I väntan på Godot?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Ironjens »

Senaste numret av Fenix hade en fet preview över ett stort antal uppslag. Om inget annat så verkar det bli sjukt snyggt.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Skarpskytten »

Ironjens skrev:Senaste numret av Fenix hade en fet preview över ett stort antal uppslag. Om inget annat så verkar det bli sjukt snyggt.
Ryggigt snyggt. Nu ska de bara lyckas ge ut spelet också ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Pedersen »

Undrar om det här är något slags rekord i "Förhalande av Rollspelsbok"?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Elrik »

det tar tid att göra ett bra spel, tänk på drakborgen.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Nya Western äntligen på gång!

Inlägg av Pedersen »

Elrik skrev:det tar tid att göra ett bra spel, tänk på drakborgen.
Ja det är ju sant. Var det sju eller nio års utvecklingsarbete på det spelet som stackars Glimne lade ner?
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Skriv svar