Avstämning inför turnering i februari

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Tor »

Tänkte vi kunde dra igång en turnering någon gång i februari. Under hösten trappade vi upp från 1500 till 2000, så nu är det väl dags att gå upp på 2400-2500p.

Jag skulle vilja ha in lite synpunkter från er om vilket upplägg ni vill köra.

Första beslutet är om vi skall köra compat eller ocompat.

Om vi skall köra med comp, så har jag fyra förslag på upplägg:
1) Stort intervall (typ 6-20)
2) Köra ett ganska soft intervall (typ 12-17) Man får så klart gå över 17, men har ingen compfördel av det.
Kör vi 1 eller 2 så kör vi vanlig companvändning, dvs att man lägger till 100vp*compskillnad på den med lägre score.
3) Sätta en ganska hög lägsta compscore (typ 15), och sedan bara köra som vanligt. Compskillnad har med andra ord ingen inverkan på vp i matcherna.
4) Sno turneringsformen Hugo länkade innan jul. Eftersom vi bara kör en dag, så hinner vi tre av dessa scenarier.
https://www.dropbox.com/s/7armz53olygku ... %203.0.pdf
Som framgår är det kuddkrig (15-19) och en lite speciell companvändning.

I fallen 1,2 eller 3 går det så klart också att köra något annat scenario än Battleline den här gången, men det kan vi styra upp senare.

Ni finner aktuella compmall här: https://www.dropbox.com/s/zlvyvlpwp17p7 ... 1.11.0.pdf
Även DoW går bra att använda: https://www.dropbox.com/s/vn6igkok4nbca ... .1.5.0.pdf

Har ni några önskemål om datum, så kan ni framföra det också.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Akbar »

Jag röstar för alternativ tre (3). 2500 poäng. Mitten/slutet av februari bäst för mig.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Hugo »

Jag tycker alternativ 2, 3 och 4 ser bra ut. Ettan skulle jag nog inte rekommendera då en eventuell match mellan en lista på komp 6 och en på komp 20 uppmanar till icke-spel. Komp 20 spelaren leder då med 1400 vp från början och kan köra avoidance hela matchen och ändå vinna stort (wood elves, jag tittar på er...).

Alternativ 4 är ju bäst för mig personligen eftersom jag då får chans att träna med min lista till sagda turnering :)

Alternativ 3 är också bra. Om folk känner sig skeptiska till komprestriktioner överlag kan man ju köra 14 som tröskel. Dock uppmanar jag folk att sitta och räkna lite på komp 15 ett tag. Kuddkrig eller inte är det fakiskt slående hur mycket snusk man får in på det. Denna form användes på qfa i höstas och fungerade synnerligen bra tycker jag.

För övrigt borde jag kunna när som i februari utom lördagen den 15:e.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Svullom »

Trean låter bäst då om vi ska köra kompat. Kanske lite lägre gräns än 15, men det uppmanar i alla fall alla att ligga på samma kompnivå.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Echunia »

Härligt mer turnering : D. Hur gör vi med målade figurer denna gång? Jag vet inte om jag kan spela 15+ med målade figurer tills då men annars röstar jag nog också för de alternativet (3).
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Gustav »

Om vi ska använda kompmall så bör vi nog ändra på den i mitt tycke löjliga och onödiga husregeln vad gäller look out sir på spells utan template då magierna är delvis kompade efter att inte ha en sådan regel.
Men är det målningskrav måste jag ändå avstå.
Men kul med turnering.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Tor »

Härligt mer turnering : D. Hur gör vi med målade figurer denna gång? Jag vet inte om jag kan spela 15+ med målade figurer tills då men annars röstar jag nog också för de alternativet (3).
Målningskrav tror jag ingen kommer att insistera om.
Om vi ska använda kompmall så bör vi nog ändra på den i mitt tycke löjliga och onödiga husregeln vad gäller look out sir på spells utan template då magierna är delvis kompade efter att inte ha en sådan regel.
Håller med både för turnering och i stort. Husregler bör ffa användas där reglerna är oklara eller motsägelsefulla.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Svullom »

Efter att ha skummat genom Swecomp-mallen så är jag lite skeptisk. Vissa grejer känns för compade och andra för lite. Jag anar att man kan cheesa ut en 20-poängslista och vinna mot en tuffare lista bara genom att köra avoidance som Hugo sade. Men, om vi nu kör alternativ 3 så är det ju inget problem.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Echunia »

Innan du fördömer swecompet så föreslår jag att du försöker skriva några listor i det. Det är fruktansvärt svårt att skriva listor med 20 komp som har några trick i sig överhuvudtaget.

Sen kanske jag håller med om att vissa saker inte är helt rätt prisat. Men man får ingen egentlig uppfattning av hur fort ens komp poäng rinner iväg innan man skriver en lista.

Med åtanke till den "löjliga" look out sir FAQn så är jag osäker. Visst så betalar du för möjligheten att döda characters i kompen men jag tycker egentligen FAQn är bra för att motverka en tråkig spelstil.

De gångerna jag mött life magiker med dwellers utan look out sir regeln har de i princip ägnat sig åt att skjuta dwellers med 6 tärningar varje tur på enheten med min hierophant i. Oavsett hur det slutar så blir det väldigt enformigt i mina ögon. Om jag eller en vampyr spelare misslyckas med styrka testet så vinner life killen, om jag klarar mina test så har life killen slösat hela spelet på att kasta en ineffektiv spell med större delen av sina tärningar.

Problemet uppstår i att utan look out sir mot dwellers är det ganska bra changs att döda en viktig karaktär om man castar den varje tur med mycket tärningar. Därför är det en relativt bra taktik som är väldigt tråkig. Medans med look out sir så kan karaktären fortfarande dö men det är inte längre lönsamt att casta spellen endast för att döda en karaktär.

Spellen uppfyller fortfarande ett stort syfte i att den halverar stora horder trots wardsaves och liknande, vilket jag tycker ändå är värt en hel del i komp. Således tycker jag inte att det är helt nödvändigt att ta bort look out sir regeln, mest eftersom den är tänkt för att motivera en mer intressant spelstil.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Svullom »

Det stämmer nog. Min vanliga 2.4k-lista klockade in på typ 5, och jag märkte att det var väldigt svårt att få till en "bra" lista på 15 poäng, än mindre på 20. En sak jag inte gillar rent initialt är den exponentiella poängökningen ju större enheterna blir, men jag antar att det är för att förhindra deathstarsbyggande och points denial-enheter...
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Gustav »

Jo, det blir ju ett problem för just khemri, men i så fall tycker jag att hirofanten kan få look out sir men ingen annan. Vampar klarar sig hyfsat utan general har jag för mig och har S5. Jag gillar dwellers som den är då den dödar deathstars.

Utan karaktärsdödande dwellers är life inte värd någon stor minuskomp i mina ögon.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Hugo »

Såvitt jag kan komma på är dwellers den enda spellen om aktualiserar look out sir enligt faq:n. Pitten och solen ger ju redan look out sir eftersom de är templater och final transmutation står det specifikt att det är en sexa som gäller. Bästa försvaret mot dwellers är: bygg inte dödsstjärnor.

Lifemagi vs odöda är inte den enda jobbiga matchupen i spelet. Metalmagi mot bretonnians, shadow mot ogres och dvärgar, dark elves mot high elves, kanontunga arméer mot monstertunga arméer för att nämna några. Att olika arméer har varierande styrkor och svagheter är en del av spelet och inget man bör lagstifta bort (anser jag). Nu har jag inte sett någon spela med lifemagi hos oss hittills, så egentligen blir detta en ickefråga så länge ingen gör det. Men i den händelse man möter en lifelord (som för övrigt kompar -48 som lvl 4, inget jag skulle ta iaf) så sprid ut dina karaktärer, sätt dem i små enheter så att mptståndaren tvingas välja mellan att reducera dina horder och snipa dina karaktärer. Ungefär som target saturation när man möter kanoner. Det måste få finnas saker i spelet som även gör dödstjärnetaktiken riskabel.

Dessutom: dwellers har kort räckvidd och det är ganska lätt att lyckas hålla hierofanten/vampyren utanför den i minst två rundor, man kan också skicka in hierofanten/vampyren i närstrid för att inte kunna targetas, använda redirectors för att hålla dwellermagikern på avstånd, försöka döda dwellermagikern med carrions, dödsmagi eller en sån där pegasushjälte som Anders brukar ta. Lägg dessutom till att lifekillen lär slå dåligt på winds of magic 1-2 rundor samt att det är mindre än 50% chans att slå dubbelsexa på 6 tärningar och då är det bara att scrolla eller dispela. Har svårt att se att någon ska lyckas slänga 36 tärningar på dwellers under en match. Dessutom kompar tomb kings lågt och är därför en av få arméer som har en rimlig möjlighet att spela med en lvl 4 på komp 15. Därmed kommer de oftast dominera magin och vara bättre än motståndaren på att dispela.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Hugo »

Länkar här till listorna från qfa där man körde tröskelkomp 15. Som ni kan se har folk lyckats få in rätt mycket leksaker genom att kompopta lite. Nu har visserligen kompmallen uppdaterats sedan dessa listor skrevs, men väldigt mycket är sig likt.

http://swfbr.ipbhost.com/index.php?showtopic=6630
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Echunia »

Åter igen så tycker jag personligen inte att det är "för bra", jag tycker bara spellen är tråkig i hur den fungerar i avseende till karaktärer. Inte bara när det gäller khemri utan i allmänhet när man har 1 viktig modell, tex slaan osv. Anledningen till att jag föreslog den Erratan från början va för att minska tunnelvisionen i det loret. Om ni vill köra utan LoS så är det helt okej.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Hugo »

Att det riskerar att leda till tråkiga matcher håller jag med om. Det finns dock många saker i spelet som kan leda till tråkiga matcher, som t.ex. att spela med dvärgar och gunlines. Matcher kan också göras tråkiga genom att motståndarspelaren är otrevlig, oerhört seg eller bara ett allmänt asshole. Tråkiga spelare och spelstilar förebyggs inte genom nya regler utan genom sportsmanship. På stora turneringar är det ofrånkomligt att det slinker med ett och annat rövhål till spelare. Men personligen måste jag säga att jag hittills vid de tillfällen jag spelat på DMF bara har positiva erfarenheter av mina motspelare.

Warhammer är ett spel som bygger på att båda spelarna bjuder till för att båda ska få ett trevligt parti. Detta inkluderar att inte välja en spelstil som skapar icke-matcher. Det finns många sätt att skapa icke-matcher på även utan dwellers. Jag tycker alltså att det är bättre att uppmana folk till sportsligt uppträdande än att hitta på nya regler. I en liten, kamratlig miljö som vår borde det vara möjligt.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Akbar »

Den tanke som snabbast dyker upp i huvudet för mig är lustigt nog att jag är för LookOutSir; inte egentligen för att jag tycker dwellers-offer behöver extra skydd (själv har jag i allmänhet billiga karaktärer som oftast kan förloras utan att fronten rämnar), utan för att jag ogillar magi och tycker den är för kraftfull när den väl går in. Allt som får bort ovanan att förlita sig på magi är bra tycker jag, då det förhoppningsvis gör folk bättre på att manövrera.

Skulle jag förlora ett slag för att min motståndare är duktig på att rulla magitärningar, så upplever jag helt enkelt att det är tråkigt. Jag vet att magi är en integrerad del av spelet (och kompmallar), och jag inser att det inte går att få bort den. I små doser ger det väl rentav en krydda till fantasyupplevelsen, och att det nån enstaka gång får astronomiska konsekvenser kan väl accepteras, men att slentrianmässigt förlita sig på att vinna med magi är inget jag vill uppmuntra.

Å andra sidan, om det nu är så omöjligt som påstås att köra lvl4 med komp, så visst. Fast då förstår jag inte varför det upplevs som så viktigt att få bort LookOutSir.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Hugo »

Diskussionen verkar väl mer ha kommit att handla om principer än realiteter. Som sagt har jag i alla fall inte sett någon spela med life och än mindre för att förlita sig på dwellers (vilket jag för övrigt inte tycker är lore of lifes största styrka ens).

Min principiella hållning, som inte bara går igen i den här diskussionen, är att jag är emot att hitta på egna regler. Period. Som någon sade tidigare är det en sak att medelst husregler göra förtydliganden och rulings där reglerna är otydliga eller motsägelsefulla. Men det är de inte här. När det dessutom finns en kompmall som faktiskt slår extremt hårt mot magin så är målet redan uppnått utan look out sir. Hittar man på en egen regel kring en grej finns det snart tusen andra att ta upp till samma diskussion.

Jag håller med dig också Anders, till viss del. Jag tycker gott man kan få bygga sin armé kring magi och kan mycket väl göra det själv ibland. Det är dock en synnerligen riskabel strategi ch swedish komp försvårar detta något oerhört, vilket är positivt. Min tolkning av kompmallen överlag är att den för spelet ganska mycket i riktning mot det ideal du förespråkar.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Tor »

Ok, det verkar som variant (3) är den som tilltalar flest. Jag lägger upp en inbjudan inom ett par dagar.

För sidodiskussionen tycker jag som sagt att man kör enligt reglerna. Att någon character blir svald av en dweller kan kännas surt, men det är bara en av flera freakiga grejor som kan hända. Man kan panika av banan, wizard sväljs av en vortex, man kan missa ett LoS etc.

Själv tycker jag i stort sett aldrig att en armé är bull att möta. Om jag möter något cheesy eller ensidigt, så blir en vinst än mer skoj. Det är mycket som kan backfire hur man än gör, och det tycker jag är charmigt i det stora hela – även om jag kanske inte tycker det exakt i det ögonblick när något osannolikt typ fimpar min lvl4 i r1 ^_^
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Akbar »

Tor skrev:Ok, det verkar som variant (3) är den som tilltalar flest. Jag lägger upp en inbjudan inom ett par dagar.

Man kan panika av banan

Det blir säkert bra. Jag vill dock påpeka att bara dåliga spelare skyller sin panik på frukt. :lol:
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Tor »

Det blir säkert bra. Jag vill dock påpeka att bara dåliga spelare skyller sin panik på frukt. :lol:
Jag får nog erkänna att jag blev lite skakis när jag såg vilken kopiös mängd äpplen du hade med en gång när vi spelade :wink:
Skriv svar