Warhammer Fantasy turnering 23/2

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Speldag: söndagen den 23/2.
Start 09:00, slut 21:00. Tre slag per spelare, matpaus efter första slaget.

2500p och med minst 15,0 i compscore. Att ha högre compscore än 15,0 har med andra ord ingen inverkan på vp i matcherna.
Ni finner aktuella compmall här: https://www.dropbox.com/s/zlvyvlpwp17p7 ... 1.11.0.pdf
Även DoW går bra att använda: https://www.dropbox.com/s/vn6igkok4nbca ... .1.5.0.pdf
OBS!Länkarna funkar inte längre. PM:a mig om ni inte laddat, så skickar jag 1.11:an.
Efter lite resonerande har vi kommit fram till att prova öppna listor den här gången. Skicka era listor till Gustav senast lördagen den 15/2! Han kontrollerar så beräkningen på listorna stämmer och förmedlar dem sedan.
Skriv listan enkelt så att poäng- och computräkning framgår, och skriv inte med standardutrustning.

Swiss-system, dvs om du vann får du möta en annan vinnare och vice versa.

Omålat ok, proxande nej (om det inte finns synnerliga skäl).

Vi använder vår egen FAQ som komplement till officiella dokument, med undantag för Look out Sir på mega spells. I de fall där reglerna är oklara eller motsägelsefulla, så löses det helst demokratiskt. Fulspel och regelvrängande uppmuntras inte.
Akbar står annars kvar som överdomare.

Här är aktuellt förslag på poängsystem:
0-150 10/10
151-300 11/9
301-450 12/8
451-600 13/7
601-750 14/6
751-900 15/5
901-1050 16/4
1051-1200 17/3
1201-1350 18/2
1351-1500 19/1
1501+ 20/0

I de tidigare turneringarna har vi kört vanlig Battleline rakt igenom. Tänkte att vi kunde prova att krydda en match med en liten extragrej. Lånade ett scenario från turneringen Hugo tipsade om.
Match 1 och 3 är vanlig Battleline. Match 2 är Battleline med två skattkistor.

Skattkistor
Två stycken markörer placeras ut på mittlinjen, 24” från varandra och bordskanten. Dessa kan endast tas upp av enheter som är minst 2 modeller stora (dvs även en enhet bestående av enbart 2 hjältar). Detta gör man genom att komma i kontakt med en skattkista i slutet av movementfasen (man kan därför inte gå något mera i movementfasen). En trupp kan endast hålla en skattkista. Skattkistan följer med när truppen rör sig och gör truppen Immune To Psychology. En trupp som har plockat upp skattkistan kan inte frivilligt välja att lämna den. Skulle truppen som bär på en skattkista bli breakad i combat och flyr eller dör så tappar den skattkistan och valfri motståndarenhet (som kan hålla skattkistan) i den striden får välja att ta upp skattkistan eller inte (spelar ingen roll om följer efter). Skulle en trupp som har en skattkista bli förstörd av något som inte är i combat (t.ex. skytte eller magi) så läggs skattkistan så nära truppens mitt som möjligt.
I slutet av matchen är varje skattkista värd 150 VP till den spelare som har den i en av sina enheter.

Bara gör er röst hörda om det är något ni tycker bör justeras eller läggas till.

Gör er anmälan i tråden. Skriv gärna även vilken fraktion ni tänkt spela.

Hittills anmälda:
Akbar (DoW)
Echunia (TK)
Gustav (HE)
Hobbylim (VC)
Hugo (HE)
Marcus (LM)
Mr.Grumpy (HE)
Snyggejygge (WoC)
Southpaw (HE)
Svullom (SK)
Tor (WE)
Zilan (LM)
Senast redigerad av Tor den ons 19 feb 2014, 18:44, redigerad totalt 19 gång.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Echunia »

Hurm, jag känner instinktivt att det är tydligare om du klarare definierar vilka FAQer som ska användas.
Alltså:
Helt enligt GW FAQ och regelerna, TLoS, lustig unmodified leadership
Eller I enlighet med vår FAQ men utan LoS mot spells

Känns bättre om det är tydligt vilka regler som ska användas. Jag kan städa upp FAQn tills turneringen, den är ofullständig just nu eftersom jag vill ge folk changsen att väga in, speciellt på ETC LoS.

Angående scenariot: Om en enhet med kista flyr pga panik snarare än combat, tar de med sig kistan eller tappar de den?
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Känns bättre om det är tydligt vilka regler som ska användas. Jag kan städa upp FAQn tills turneringen, den är ofullständig just nu eftersom jag vill ge folk chansen att väga in, speciellt på ETC LoS.
Jag kanske var lite kvick på hanen där. Gör så. Gärna en lista i den här tråden om det viktigaste.
Angående scenariot: Om en enhet med kista flyr pga panik snarare än combat, tar de med sig kistan eller tappar de den?
Den unit som håller kistan är Immune to Psychology, och då tror jag inte man kan panika.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Hugo »

Bra lösning att ha scenario på en av tre matcher tycker jag. Särskilt ett som främst gynnar enheter och inte monster eller singelkaraktärer.

En intressant dimension är ju även att man inte kan fly som charge reaction när man har en skattkista (ITP).
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Förtydliga vad som menas med 15 komp. Kompen är byggd med en decimal. Kan du köra 14,5 och avrunda det till 15?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Förtydliga vad som menas med 15 komp. Kompen är byggd med en decimal. Kan du köra 14,5 och avrunda det till 15?
Mitt spontana svar är att 15,0 är gränsen. Man får med andra ord högsta ha -150 när man räknar ut sin comp.
Jag ändrar i instruktionerna inom kort, såvida det inte blir protester.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Echunia »

Tor skrev: Den unit som håller kistan är Immune to Psychology, och då tror jag inte man kan panika.
>.<
Tänkte inte på de.

@gustav

Fantasy compen spelas normalt med decimaler istället för avrundning, så tror det var 15,0 på turneringen hugo var på också.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Svullom »

Skattkistor låter kul! Jag är på.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Echunia skrev:@gustav

Fantasy compen spelas normalt med decimaler istället för avrundning, så tror det var 15,0 på turneringen hugo var på också.
Jag vet, men man får ändå skriva 15.0 och inte 15.
Systemet är helt idiotiskt, först ska man dividera med tio helt i onödan, sen om man kör med aktiv komp så ska man multiplicera med 100 och justera VP.

Hade det inte bara varit extremt mycket lättare att alla siffror i mallen bara multiplicerades med tio och sen hade man en färdig komp utan decimaler som kan användas aktivt lättare.

JÄVLA AMATÖRER!!!
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Echunia »

hehe, känns som att dom kanske ville att det skulle likna 20-0 systemet. Men jag går gärna över till att vi ska ha en 150 komp eller 1500 komp turnering för att ta bort förvirring
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Akbar »

Det ska tilläggas den DoW-lista som jag (eventuellt, om jag hinner måla tillräckligt) skulle använda inte på något vis stämmer överens med kompsystemets som baserar sig på den gamla 6th edition-listan. Det har tillkommit flera enheter, dykt upp magiska föremål etc etc. Jag skulle nog få göra en tämligen plain lista för att försäkra mig om att den inte blev obalanserad.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Akbar skrev:Det ska tilläggas den DoW-lista som jag (eventuellt, om jag hinner måla tillräckligt) skulle använda inte på något vis stämmer överens med kompsystemets som baserar sig på den gamla 6th edition-listan. Det har tillkommit flera enheter, dykt upp magiska föremål etc etc. Jag skulle nog få göra en tämligen plain lista för att försäkra mig om att den inte blev obalanserad.
Kan du länka till fandexen du använder?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Akbar »

Den gamla länken finns i första turneringstråden. Den nya listan (släpps i dagarna) är fortfarande låst så att medlemmar kan läsa den i Betaversion, så man behöver vara medlem i forumet (vilket ju går att bli).

Forumet: http://dogsofwaronline.com
Gamla listorna, fast snart även dom inaktuella:
http://www.scribd.com/doc/38079464/Warh ... ogs-of-War
http://www.scribd.com/doc/38078985/Warh ... -of-Renown
Användarens profilbild
Southpaw
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 jul 2013, 09:03
Namn: Henrik Jönsson
Ort: Eslöv

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Southpaw »

Datumet ser ut att passa väldigt bra in med schemat för vt, så jag anmäler mina High Elves till turneringen.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Jag anmäler mig också.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Hugo »

Anmäler mig också.
Användarens profilbild
MR. GRUMPY
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 01:25
Namn: Rasmus Törnqvist

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av MR. GRUMPY »

Får försöka knopa ihop en lista och återkomma.
Skulle det eventuellt vara okej att köra en målad frostie som eldkyckling och en magiker/pimpad swordmaster som loremaster? Förstår om det kanske förstör spelupplevelsen eller är förvirrande enligt vissa. Men jag har ju bara massa cheese annars. :ninja:
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Hugo »

Det är möjligt att du kan få låna min eldkyckling.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Får försöka knopa ihop en lista och återkomma.
Skulle det eventuellt vara okej att köra en målad frostie som eldkyckling och en magiker/pimpad swordmaster som loremaster? Förstår om det kanske förstör spelupplevelsen eller är förvirrande enligt vissa. Men jag har ju bara massa cheese annars. :ninja:
Tycker vi får vara lite toleranta med tanke på compen :drug: , men kan Hugo låna ut sin är det ju toppen.
Användarens profilbild
snyggejygge
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 19:25
Namn: Jörgen Karlsson
Ort: Trelleborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av snyggejygge »

Är intresserad av att vara med, har inte spelat warhammer sen 6:th edition men tror jag har tillräckligt för att knåpa ihop en lista, får läsa på reglerna lite. Dock undrar jag vad det skulle kosta som icke-medlem?
Skriv svar