Warhammer Fantasy turnering 23/2

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Svullom »

Är också kluven. Assassins och fanatics etc presenteras väl ändå innan slaget? Det är ju bara vilken enhet de är i som är hemligt. Sen är det trist med öppna listor då alla ens tricks kan räknas ut rätt lätt.

En ide hade varit att inte sprida runt vad ens motståndare hade för items och annat hemligt, då alla ändå spelar samtidigt. En annan hade varit att om man räknat fel compen så diskvalificeras man efter turneringen. Lite hårt kanske, men tror alla hade kontrollräknat som fan då, hehe.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Jag trodde jag skulle vara ensammare än jag verkar. Vi kanske ska rösta om det?
Jag kan ta på mig att räkna både poäng och komp då det handlar om ganska få listor och jag är van vid såna uträkningar och tycker de är stimulerande i viss mån. De måste naturligtvis vara öppna för alla andå så alla som vill kan ju dubbelkolla också.

Jag är verkligen emot att randomkolla en annan lista var i början av turneringen då man får en stor fördel om man sen möts i match 2/3, i så fall får det bli efter turneringen. Men då är det ett väldigt tråkigt jobb och det är lätt att listor kommer bort och det är alltid någon jävel som kommer med en handskriven lista och en annan som bara har den i paddan.

För övrigt är min erfarenhet att det alltid är någon som räknar fel på poäng också, bör vara ännu vanligare i detta spel som har kategoripoäng.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Akbar »

Suck. Jag hade lite vaga förhoppningar om att kunna slippa komp på hemmaturneringar egentligen, men visst, ska det vara så ska det givetvis skickas in och gås igenom, så är det ju, och om Gustav vill gå igenom listorna frivilligt är det ett i alla avseenden berömvärt initiativ.

Ett visst problem för mig dock, som vill köra en ickeofficiell lista....
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Jag trodde jag skulle vara ensammare än jag verkar. Vi kanske ska rösta om det?
Jag kan ta på mig att räkna både poäng och komp då det handlar om ganska få listor och jag är van vid såna uträkningar och tycker de är stimulerande i viss mån. De måste naturligtvis vara öppna för alla andå så alla som vill kan ju dubbelkolla också.
Ok, då är det förslaget som ligger. För mig funkar vilket som. Tyck till i tråden närmaste dagarana, så ändrar jag i instruktionerna utifrån vad majoriteten säger.
Ett visst problem för mig dock, som vill köra en ickeofficiell lista....
Kan du inte bara köra listan som compen är skriven till? Eller är den listan bull? Compen har ju bara ett halvår på nacken, så balansmässigt borde allt vara kosher.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Akbar »

Tor skrev:
Ett visst problem för mig dock, som vill köra en ickeofficiell lista....
Kan du inte bara köra listan som compen är skriven till? Eller är den listan bull? Compen har ju bara ett halvår på nacken, så balansmässigt borde allt vara kosher.
Den listan är såvitt jag kan bedöma helt ospelbar i åttonde. 11 poäng för en T3 WS3 S3-dude med light armour? Nej tack. Kompen har jag inte tittat närmare på, men det spelar inte så stor roll.
Hela syftet med den fanlistan var att anpassa DoW till de moderna tiderna, vilket i mitt tycke har lyckats utan att göra listan direkt bättre än nåt annat; men listan ser också radikalt annorlunda ut än den gamla 6th edition-lista som kompen är baserad på. Jag inser att det kan vara ett problem i turnering med komp då det alltså inte finns någon tillämplig komp för den nya.
Det är således upp till de medverkande om ni litar på att jag kan göra en lista anpassad till kompnivån. Jag tror förstås det.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Jag förstår dig, du gillar ju pikarna och de är riktigt usla i den gamla DOW-boken.
Jag föreslår att du gör en komp 15,0 empire-lista och sen gör en DOW-lista som känns lite sämre än den. Om vi beslutar oss för öppna listor kan vi andra också komma med input.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Akbar »

Alla gillar pikar.

Låter plausibelt för mig. Jag är visserligen emot öppna listor, men givet omständigheterna är det nog så det får bli.
Användarens profilbild
snyggejygge
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 19:25
Namn: Jörgen Karlsson
Ort: Trelleborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av snyggejygge »

Jag är för öppna listor då jag inte spelat på så länge att jag inte är säker på om min lista är legal, enligt vad jag själv kan se så bör allt vara rätt & min komp ligga på 15,5, men jag kan ha missat något i reglerna som jag fortfarande läser på.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Echunia »

vilket lag spelar du förresten Jörgen?

Kul att vi blir så många, hoppas dock att vi får 1 till så alla kan spela samtidigt...
Användarens profilbild
snyggejygge
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 19:25
Namn: Jörgen Karlsson
Ort: Trelleborg

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av snyggejygge »

Jag kommer spela Warriors of Chaos då mina Vampire Counts inte når upp till 2500 poäng under compmallen.
Användarens profilbild
Zilan
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 22 sep 2013, 21:49
Namn: Carl Lohmander

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Zilan »

Jag anmäler mig och mina ödlor. För mig kvittar det om vi kör med öppna listor eller inte.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Svullom »

Det blir råttor för mig. Fan med skit man måste trycka in i Core för att komma över 15 i comp...
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Akbar »

Jag anmäler mig lite halvhjärtat med DoW. Med tanke på eventuellt udda deltagarantal då.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Jag anmäler mig lite halvhjärtat med DoW. Med tanke på eventuellt udda deltagarantal då.
Det är en månad kvar, så det ordnar sig säkert ^_^
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Tor »

Jag har ändrat i instruktionerna. Vi provar att köra med öppna listor den här gången. Det innebär inte att det skall vara så i alla turneringar vi kör framöver, men vi testar och ser hur det är.
Gustav har mycket vänligt tagit på sig att kontrollera listorna, så PMa honom er lista senast lördagen den 15/2.

Gustav har redan skickat sin lista till mig, bara så ni inte tror att han gör sig besväret att snickra ihop sin lista utifrån de som skickas till honom :wink:
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Marcus »

Saken är väl den att öppna listor ska vara öppna för alla, man minskar dessutom risken för mänskliga fel om fler går igenom listorna. Även om han redan gjort sin lista så är det ju en klar fördel att veta om alla items i matcherna.

Jag tycker vi ska ha en tråd där alla lägger upp sina listor
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Du förstod inte hur det kommer gå till. Du skickar listan till mig och jag returnerar alla listor som kommit in. På så sätt kan folk lämna in sina listor innan den 15e. När alla lämnat in listorna kan vi ha dem på forumet för enkel beskådan. Så ju förr folk lämnar in listan desto bättre för alla parter.

Det uppskattas om listorna inte är en fil utan bara text. Och så klart inget armybuildertrams.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Marcus »

Aha ok då missförstod jag!

Låter bra!
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Hugo »

Är det inte enklare att lägga upp listorna på forumet direkt. Så kan de granskas där av Gustav (och andra som vill). Felaktigheter kan anmärkas på och redigeras direkt i tråden. Då slipper Gustav returnera massa mail/PM.

Bara ett förslag...
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2

Inlägg av Gustav »

Jag ville undvika möjlighet till tailoring. Jag ska höra med Mattias (L85) om han kan göra en forumgrupp med mig som ledare. Då skulle man kunna ha listorna där men bara de som lämnat in får vara med i gruppen. Räkna dock inte med detta.

Uppdatering: Det finns nu en grupp som heter Warhammer Fantasy Tournament. Ansök till denna gruppen när ni har er lista klar. Då postar ni den själv i listtråden. Ni hittar användargrupper under kontrollpanelen.
Senast redigerad av Gustav den fre 24 jan 2014, 00:49, redigerad totalt 1 gånger.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Skriv svar