Ny lokal?

Här postas information från Styrelsen, Trusten eller Webcrew som alla bör veta.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Ny lokal?

Inlägg av Zorg »

2013 präglades mycket av den ekonomiska knipa vi försatt oss i, och styrelsen har jobbat med olika lösningar för att kunna ta oss ur den. Lokalen är den största, och enda, utgift vi har och därför har en prioritet varit att se oss om efter en ny lokal att byta till. Via LKF har vi nu hittat en kille som är intresserad av byta sitt hyreskontrakt mot vårt. Den "nya" lokalen är förövrigt också en källarlokal.

Så på årsmötet kommer vi att ha en omröstning om vi vill byta lokal till denna nya. Så här följer lite information om denna nya lokal vi kan byta till.

//
Lokalen ligger på Vikingavägen 11 A, ca 3 minuter till fots ifrån Linero centrum. Detta är en bra bit längre ifrån tågstationen, men busslinje 3 och 6 stannar cirka 50 meter därifrån. Dessa busslinjer stannar både vid centralen och universitetssjukhuset. I Linero bor mycket folk, vilket kan vara en fördel om vi vill affischera och locka kids som bor i området. Parkering finns 20 meter ifrån ingången, kostar 4 kronor i timmen.

Lokalen är på strax över 80 kvadrat med en månadshyra på endast 2000(!) kronor i månaden. Jag och Xian har varit i lokalen och tittat, och den är väldigt fräsch för ett så billigt pris.

Lokalen har en ganska "öppen" planlösning, och är i bara ett enda stort rum. Som ni ser på bifogad bild så finns det bra möjligheter till att smälla upp en egen vägg för att få ett mindre rollspelsrum. Men mer än ett rollspelsrum är inte aktuellt.

Lokalen har en egen ingång, en liten betongtrappa som leder ner till en bastant dörr. Möjlighet att få sätta upp en skylt med vår logga finns. Ett par små fönster finns, trevligt med lite riktigt ljus kan jag tycka. Heltäckningsmatta på golvet och "tysta" plattor i taket som gör ljudet behagligt och dämpat i lokalen. Heltäckningsmatta kräver dock mer disciplin på städningen.

En liten hall finns när man kommer in, mycket lättare att hålla koll på folk som går in och ut. Ventilationen är bra, och fönster och dörrar går och öppna vid behov. Bara 1 toalett. En liten kokvrå finns.

Inget bredband finns än i lokalen, men för 3000 kronor så kan det dras ned. Ingen fast telefoni, men tillräcklig täckning på de mobilleverantörer vi hade.
//

Vet inte om jag glömt något nu, så fråga på! Men överlag så ska jag säga att jag är väldigt positiv till den här lokalen. Mindre, mysigare och mer välkomnande än vår nuvarande. Jag kommer att rösta för ett byte. Jag tar och pastar in den lilla +/- lista Xian sammanställde.


Bra grejor med nya stället:
Lägre hyra
Snabbare städat eftersom det är mindre
Finns möjlighet att dela av till ett rollspelsrum
Kokvrå, inklusive ett mindre kylskåp, och toalett
Källarfönster så att det går att se solljus och släppa in frisk luft
Ventilation som fungerar (om än förre hyresgästen var lite osäker på exakt HUR den fungerade...)
Hall som inte är avskild från lokalen så man kan ha lite översyn på vad som händer och vem som kommer in
Egen ingång
Parkering 50 m från ingången (4 spänn i timmen)
Linero C ligger högst 3 min promenad från lokalen. Där finns två affärer (ICA och turknärlivs), pizzeria (avgjort bättre än Papegojan) och sunkhak med burgare för mat- och godisbehov, samt vårdcentral, apotek, blomsteraffär, bibliotek och kyrka för andra behov. Dessutom kan man parkera bilen där i stället om man är snål eftersom det är gratis.
Två busslinjer (3 och 6) stannar ca 50 m från lokalen.

Dåliga grejor med nya stället:
Bara en toalett
Mindre plats - figurspelarna får nog vänja sig vid tanken på att det inte finns plats för några jätteslag längre
Dessutom förmodligen bara ett rollspelsrum
Kräver lite jobb för att dela upp lokalen i "rum"
Inte alls lika nära stationen
Heltäckningsmatta så det lär behövas städas oftare för att den inte ska sunka igen
En initialkostnad för att dra ner bredband i lokalen
Bilagor
Planlösning.
Planlösning.
"Vänstra rummet". Allt mög som ligger där ska bort förstås.
"Vänstra rummet". Allt mög som ligger där ska bort förstås.
Toaletten. Bilden tagen ifrån "Högra rummet".
Toaletten. Bilden tagen ifrån "Högra rummet".
"Högra rummet" I lokalen. Till höger i bilden skymtas den tomma dörrpost som är från hallen ut i lokalen.
"Högra rummet" I lokalen. Till höger i bilden skymtas den tomma dörrpost som är från hallen ut i lokalen.
Lilla hallen. Hatthyllor/Hängare behövs sättas upp. Extra dörrmattor kan läggas på golvet för enklare städning.
Lilla hallen. Hatthyllor/Hängare behövs sättas upp. Extra dörrmattor kan läggas på golvet för enklare städning.
Senast redigerad av Zorg den lör 18 jan 2014, 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Ny lokal?

Inlägg av ArneB »

Jag tycker det verkar skitbra. Det kommer att krävas lite mer jobb med att flytta bord och sånt och vi måste vara smarta när vi möblerar, men det är mycket bättre än att föreningen blir bankrutt.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny lokal?

Inlägg av Zorg »

Kan tilläggas att bussarna går ungefär var tioende minut. Kvällstid har jag dock inte kollat.

Den lägre kostnaden gör också att det inte längre är en fantasi att kunna finansiera hyran med 100% medlemsavgifter. Om vi flyttar snabbt så har vi redan nu, på banken, mer än nog för ett helt år i den nya lokalen. Men att genomföra en flytt kommer kräva mycket jobb, och då hänger det på att alla hjälper till med bilar och armkraft för att tömma och slänga saker ur gamla lokalen.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ny lokal?

Inlägg av lilljonas »

Jag skulle säga att skillnaden rent ekonomiskt är att vi går från att vara osäkra på om vi har råd med hyran under 2015 över huvud taget till att redan nu ha råd med tre års hyra utan att ens räkna in framtida medlemsavgifter. Skillnaden mellan 2000/månad och 7 500/månad är väldigt stor, och det utan att beräkna annat, t.ex. eventuella lägre elräkningar m.m.

Sen är det såklart mycket som går förlorat om vi inte längre har en jättelokal, t.ex. möjligheten att ha igång många aktiviteter samtidigt. Men smakar det så kostar det.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny lokal?

Inlägg av Zorg »

Du menar hyran under 2014 tror jag.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ny lokal?

Inlägg av lilljonas »

Zorg skrev:Du menar hyran under 2014 tror jag.
Nej, 2015. Med tanke på den takt som vi går back i lokalen jämfört med vår buffert så skulle vi antagligen kunna överleva 2014 ifall vi är duktiga på att söka extra bidrag, snålar, och har tur med vad vi drar för kort. Men det blir mycket svårare under 2015 då vi i en stadig takt äter upp vår buffert så länge vi är kvar i nuvarande lokalen. Utan bufferten hade vi inte kunnat betala hyra under andra halvan av 2013, och ifall vi skulle påbörja 2015 utan buffert så ser jag inte hur vi skulle ha råd att betala hyra under 2015 med nuvarande ekonomi. Och där ligger en balans mellan långsiktigt och kortsiktigt ansvar, och vilken väg föreningen vill gå.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ny lokal?

Inlägg av bladerunner_35 »

Bra jobbat! Verkar vara en no-brainer tycker jag utifrån de förutsättningar som föreningen har.

Jag inser att det behöver ske en demokratisk process men som jag förstår det är det helt enkelt omöjligt att bo kvar i nuvarande lokalet eftersom föreningen saknar inkomst av den storleken och borgenärer riskerar att komma i kläm. Stämmer det?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny lokal?

Inlägg av Zorg »

Omöjligt och omöjligt... Det krävs ett väldigt uppsving i aktivitet från unga medlemmar i föreningen. Och chansen för att vi ska lyckats hitta så många nya aktiva på den korta tiden tycker jag är väldigt väldigt osannolik. Och ska vi skydda våra borgenärer, som det extrainsatta årsmötet var mycket tydliga på var en prioritet, så har vi inget val i mina ögon.

Med det sagt så ser jag personligen att den här nya lokalen passar vår verksamhet bättre. Optimalt hade kanske varit ett rollspelsrum till, men den här lokalen är mycket bättre än vad vi vågat drömma om att hitta.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ny lokal?

Inlägg av lilljonas »

Jag skulle säga att jag har svårt att se hur vi skulle klara av att driva verksamheten i nuvarande lokal framöver utan att några delar av ekonomin förändras på ett markant sätt. Men det finns så många faktorer att det ju blir lite av en fråga om vad vi är beredda att betala för att vara kvar. Vi skulle till exempel kanske klara oss om vi dubblerar medlemsavgifterna, och tvingar alla att betala fullt medlemskap även första året, men skulle det underlätta nyrekrytering? Vi skulle kanske klara oss om vi rekryterade massor av nya medlemmar, särskilt unga medlemmar, men är det något vi är beredda på att satsa på att vi klarar av, när tidsramen är så kort? Vi kanske kan klara oss ifall det helt plötsligt dyker upp en massa nya stipendier eller liknande att söka från kommunen. Med så mycket oklara saker så är det svårt att säga definitivt om vi inte skulle klara av att stanna kvar, men jag skulle nog säga att det skulle vara svårt och kräva ansträngningar, uppoffringar och/eller tur.

I jämförelse behöver vi bara 40 fullt betalande medlemmar för att betala hela årshyran för den alternativa lokalen, och då har jag helt räknat bort de extra pengar som vi kan söka från olika håll. Så en fördel är att vi kanske i stället för att lägga alla pengar på hyra varje år och ändå gå på knäna, skulle kunna investera mer i roliga saker som nya spel, bra utrustning m.m. vilket inte gjorts på ett tag nu.
Användarens profilbild
Epaminondas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 22:45
Namn: Fabian Danielsson

Re: Ny lokal?

Inlägg av Epaminondas »

Tycker det verkar jättebra. Hur många kvadrat är den nuvarande lokalen?
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny lokal?

Inlägg av Zorg »

Nuvarande lokalen är på 200 kvadrat. Att byta till en mindre förutsätter att vi gör oss av med massor av grejer. Möjligheten för figurspelare att ha sina figurer i lokalen kommer tillexempel inte finnas kvar. Tv kommer troligtvis inte få plats, kanske inte datorerna heller.

Som sagt, det kommer krävas massor av arbete redan innan att rensa och planera. Vi kommer behöva fråga oss hur mycket vi verkligen behöver, rensa i wh terräng och t.ex rollspelshyllan som jag aldrig setts användas.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Ny lokal?

Inlägg av Ulvert »

Det verkar lysande. Givetvis finns det småproblem att lösa, men jag tycker det överlag låter skitbra. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Ny lokal?

Inlägg av ArneB »

Vi borde kanske ha en loppmarknad innan flytt? Följt av internetauktionerande, som säkert hade gett mer pengar men är mycket jobbigare att administrera.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny lokal?

Inlägg av Zorg »

Ja, det kommer behövas bestämmas vad som ska med och inte. Det som inte ska med kan man ju lägga ut på tradera eller blocket och se om nån vill ha. Annars kan ju Erikshjälpen hämta sånt som dom kan sälja, men jag vet inte hur mycket av vårt skräp som egentligen är säljbart.
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Ny lokal?

Inlägg av ArneB »

Nu tycker jag du ska vara försiktig med vad du kallar skräp.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: Ny lokal?

Inlägg av guildmaster »

Förstår att lokalfrågan är den avgörande för föreningens överlevnad. På så sätt tycker jag detta är superbra. Snyggt jobbat.

Sen är det så klart tråkigt att lokalen är mindre och längre bort. Suck it up.

När vi väl fått ording på ekonomin har vi ett helg annat läge. Det kan ju gå att byta igen om vi lyckas rekrytera fler medlemmar eller om vi hittar en annan lokal längre fram. Det viktiga är att vi slipper ha hotet över oss.

Detkan vara bra att kolla upp vår bindningstid om vi byter hyreskontrakt.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Ny lokal?

Inlägg av Gustav »

Jag tycker det verkar vara en toppenlokal för vår förening i nuläget. Nobrainer som sagt.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Ny lokal?

Inlägg av ArneB »

Alltså det här längre bort. Jag vet att den är längre bort för mig, men det måste väl vara ganska många medlemmar som tvärtom får den närmare?
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ny lokal?

Inlägg av lilljonas »

Ska jag vara ärlig så tror jag att det skulle behövas närmare 150 kr/mån än 100 kr/mån för att få det att gå runt på bara medlemsavgifter, och det är om du inte räknar med ett eventuellt medlemstapp efter att ha höjt medlemskapet med det tredubbla. Skillnaden i kostnaderna är så pass stora.

Men du har absolut rätt, det är en öppen fråga och det är föreningen i helhet, alltså medlemmarna, som ska ta ställning till detta. Och det är fritt fram för alla medlemmar att ha sin egna åsikt, analys och värderingar. Dock vill jag lägga in ett varnande finger om att det har varit allmänt känt på föreningen att nuvarande medlemsantal inte räcker för att vara kvar i lokalen på långt sikt sedan åtminstone förra våren, och trots detta känner jag inte till att det blivit någon markant ökning i medlemsantal. Tvärt om undrar jag om vi inte har färre medlemmar under 20 nu än tidigare. Så att utgå från att det snabbt skulle bli annorlunda nästa år, särskilt efter en väldigt kraftig ökning av medlemsavgiften, anser jag personligen är rätt så riskabelt. Men om man tycker annorlunda så är det bara att skriva en motion, och låta medlemmarna gemensamt bestämma hur vi vill ha det på årsmötet.

Och jag håller med dig när du säger att det lite är ett val mellan en lokal som är dimensionerad för föreningens nuvarande storlek och ekonomi, och mellan en lokal som är dimensionerad för hur vi kanske drömmer att föreningen skulle se ut. Hade skilnaden varit mindre, säg 2000 vs 3000 kr/mån, så hade jag kanske varit för att stanna kvar och hoppas på ett bra rekryteringsår. Men i stället kanske vi måste bli bättre på att lära oss att utnyttja andra lokaler, t.ex. se om det går att låna kommunala lokaler för lite större turneringar och spelhelger osv. Det i sig kanske till och med kan vara positivt, genom att öka föreningens exponering där ute.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny lokal?

Inlägg av Ironjens »

Snyggt jobbat styrelsen!
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Skriv svar