Nästa Fantasy turnerings komp

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.

Komp?

Ingen komp
4
36%
Hård SWE komp: låg gräns (runt 12)
6
55%
Hård SWE komp: hög gräns (runt 15)
1
9%
Vanlig SWE komp
0
Inga röster
ETC komp
0
Inga röster
South coast komp
0
Inga röster
Annat
0
Inga röster
 
Antal röster: 11

Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Svullom »

Antingen ber vi någon utomstående att kolla listorna, eller så kör vi bara på med stängda. Det är ju trots allt en liten turnering.
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Marcus »

Det spelar ingen roll för mig. Stängda är kanske lite mer spännande, men det är lätt att göra fel - speciellt för nya spelare.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Gustav »

Jag föredrar öppna listor då det blir ett intressantare spel när man kan ta mer informerade beslut och avväganden och för att man slipper hålla alla itemkombinationer i huvudet.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Tor »

Eftersom det finns saker i spelet som är anpassade efter dolda listor så röstar jag för det, men det är inget som spelar mig någon större roll. Att någon skulle få med en häst extra eller råka gå någon decimal under compgränsen är en risk jag kan leva med.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Gustav »

Folk säger hela tiden att spelet är anpassat till dolda listor. Jag hittar inget i regelboken som säger detta så kan folk ge lite exempel på detta specifikt? Vad är det som gör att just magic items ska vara dolda och inte allt i listan inklusive enhetstyp, army book osv?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Echunia »

Anledningen till att det finns kvar är eftersom det stod specifikt i tidigare editioners regelböcker att det var så. Sen finns det andra "hintar" till att det borde vara dålt, tex:
Rock eye - står att någon som har detta item kan be motståndaren att uppge alla magiska items och hidden units (assasins, fanatics) som finns i en enhet.
Vauls unmaking - har för mig att det står att personen som får den castad på sig måste uppge alla sin magiska items och sen randomisera.

och några andra spells / items.

Den stora anledningen till att ha stängda listor som jag ser är raka motsatsen till din åsikt Gustav. Spelet blir mer intressant med stängda listor. En hel del items blir relativt värdelösa med öppna listor och en del beslut blir för lätta att ta med öppna listor. Jag kan ta några exempel ur boken jag använder mest, TK:

Destroyer of eternities - är ett dyrt magiskt vapen som bara kan tas av en karaktär till fots, ger heroic killing blow. Det finns två problem med det här itemet i öppna listor. Om du vet att det finns i enheten så kommer du aldrig chargea min långsamma icke marchande enhet med ditt monster. Dessutom så vet du nu att han inte har något skydd och kan direkta massor av attacker på honom, medan i andra fall kanske du hade tvekat eftersom han kan ha ganska mycket wards osv.

Golden deathmask - Ett item som gör att folk inom 6 inch inte får använda BSB / general - om du vet att jag har detta item kommer du gå nära den enheten? Kostar också mycket poäng så samma princip som med destroyern gäller.

Dragon bane gem /dragon helm mot Screaming skull catapults - Om jag vet att din hjälte är iprincip immun mot mina flaming catapulter så behöver jag inte tänka / riskera i beslutet att skjuta på honom.

Samma sak med magic resistance mot spells osv, osv. Dessa principer gäller för dom flesta listorna, i alv listor och chaos listor kan man få både 1+ reroll armour och ett coolt vapen, men så är inte fallet för många andra. I stängda listor så kan man changsa lite med sina items och försöka ta något som motståndaren inte förväntar sig. Det är lätt att sitta i en bra armebok och tycka att det inte spelar någon roll men det gör ganska stor skillnad i en medioker / dålig.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Svullom »

Jag har märkt på de senaste turneringarna att många matcher inte hinner spelas klart. I förra turneringen gick jag och Akbar avbryta i runda tre, till exempel.
Sen vet jag inte med er andra, men personligen är jag rätt så mör i skallen i tredje matchen och spelar inte på topp alls.

Alltså föreslår jag att vi sprider ut turneringen på två dagar med två matcher per dag. Det finns några argument för det:

1. Man hinner spela klart alla matcher utan att behöva avbryta eller stressa. Tre timmar kanske låter tillräckligt, men räknar man med att flytta över sin arme mellan borden, deployment etc så blir det en hel del kortare. Att avbryta matcher runda 3-4 gör att listor/armeer som är bäst late game missgynnas rejält. (För mig som Skaven är det dock något positivt ;) ) plus att man såklart vill spela klart sin match. Sen ska man såklart inte dra ut på matcherna i onödan, men vissa matcher tar helt enkelt lång tid, speciellt på 2500 poäng som jag antar att vi kommer köra.

2. Vi kan avsluta tidigare, förutsett att vi börjar 09.00. Jag räknar med att vara hemma halv 11-11 om vi avslutar 21.00. Sen bor jag visserligen inte i Lund, men det är det fler som inte gör. Att avsluta vid 18-19 hade varit gött då det är helg och allt. :)

3. Nu kanske jag har fel, men jag antar att det blir lite mer balanserat med fyra matcher per person istället för tre. Sen är det ju också roligare med mer matcher!

Problemet är ju att det är över två dagar, och alla inte kan båda dagarna. Det vägs upp lite av att vi kan sluta tidigare. Annars kan man ta det två lördagar/söndagar i rad om det funkar bättre.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Svullom »

Dubbel.
Senast redigerad av Svullom den fre 28 mar 2014, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Svullom »

Trippel.
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Marcus »

Hur gör vi med turneringen?
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Svullom »

Jag är på. Någon gång i maj kanske?
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Marcus »

Jag kan helgen 17-18 i maj. Resten jobbar jag/Lincon. Kan kanske ta ledigt andra datum dock.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa Fantasy turnerings komp

Inlägg av Hugo »

Märk väl att det är karneval den helgen.
Skriv svar