Kohle & Kolonie

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Användarens profilbild
Ludwig
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 417
Blev medlem: tor 29 apr 2010, 13:25
Namn: Ludwig Seitz

Kohle & Kolonie

Inlägg av Ludwig »

Hej ni som har spelat detta.

Vi funderade efter senaste parti om att gruvolyckor var ganska slumpmässiga och kunde vara avgörande för vem som vinner.

Vad tycker ni om följande variant:

1. Spela med öppna tågbrickor

2. Olyckan inträffar alltid, hoppa över att dra pjäser ur säcken

3. För varje gruva man inte skyddar tappar man poäng och en arbetare (som man inte kan få tillbaka)

4. Spelet förlorar en peng för varje budgivning den vinner, spelets pengar fylls inte på i början av runda
3, 4 och 5 (däremot förlorar spelet inte pengar under olyckan eftersom det inte dras pjäser).

Resultatet borde vara att det blir mycket dyrare att inte skydda sina gruvor, och att man drabbas i alla fall om man hoppar över att göra det. Sen kan det leda till att alla blir lite fattigare, så det behövs kanske lite mera pengar i början.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Kohle & Kolonie

Inlägg av Xian »

Gör inte det då att det blir smått avgörande i vilken ordning man drar konsolideringsgruvorna sedan? För banken har ju då en massa pengar att bjuda med, och om man då måste slåss med två olika personer om två konsolideringar så blir det sjukt svårt att avgöra hur mycket man kan bjuda.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Skriv svar