Nästa turnering: End Times?

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Nu börjar det dra sig mot att DMF ska organisera nästa fantasy turnering. Frågan är då, som vanligt, vilka regler/komp vi ska spela med.

Jag, som ni kanske vet, är väldigt intresserad av End TImes supplementet som nyligen har släppts, mest då det gör TK mer spelbara. Men för att kunna använda dessa regler måste man naturligtvis spela med End Times reglerna som medföljer. Problemet blir då att det inte finns komp-mallar/paket som innefattar dessa regler. Frågan är då om det finns intresse för en turnering med End Times regler?

Nedanför kommer jag summera vad 'End Times regler' innebär för er som inte har köpt Nagash boken:

Allmänna regler som berör alla:

Arme restriktionerna är förändrade till:

Lords <50% (tidigare <25%)
Heroes <50% (tidigare <25%)
Core >25%
Special <50%
Rare <25%

Alla Wizards kan utöver sina vanliga lores välja att använd Lore of Undeath, jag summerar spellsen nedan:

(alla summoning spells fungerar precis som att summona zombies från lore of vampires, alltså placera enheten helt inom range i ranker av 5)

Attribute - Raise the dead. Varje gång man castar en spell får man en counter, dessa counters kan spenderas på raise spells för att ge +10pts (per counter)

Signature - Ryze, the grave call. 9+ Summoning spell, range 12, summona en infanteri enhet up till 50 pts från Undead Legions listan. 100 pts 14+, eller 150 pts av monstrous infantry 150 pts, 16+.

1. Morkharn - Breath of darkness. 6+ Augment, 1 undead enhet inom 12 får tillbaka d3+1 wounds och kan göra ett vanligt move (ingen charge).

2. Sulekhim - The hand of dust. 7+ Augment, påverkar bara magikern själv och ger honom möjlighet att byta ut alla attacker mot 1 attack som om den träffar, auto woundar och gör d6 wounds, inga armour saves. Om man dödar någon i en duel på detta vis får man d6 raise the dead counters.

3. Khizaar - the soul stealer. 8+ Direct damage, range 12. slå 2d6 + 2 mot din targets Ld, skillnaden är wounds utan saves. Om ett eller mer wounds orsakas så får man d3 counters.

4. Razkhar - the abyssal swarm. 10+ Summoning spell, range 12. En enhet av warbeasts/swarms up till 75 pts får Undead legions. för 16+ så kan man summona 150 pts monstrous beasts.

5. Kandorak - the harbringer. 10+ Summoning spell, range 12. En karaktär upp till 65 pts från Undead legions, eller ett monster/chariot/war machine upp till 200 pts för 24+

6. Akar'aran - the dark riders. 16+ summoning spell, range 12. En enhet kavaleri/monströst kavaleri/chariots upp till 150 pts från undead legions.


Min åsikt när det gäller loret är att det är relativt mediokert om man tar det på en vanlig wizard. Där loret verkligen skiner är när det tas på Nagash eller Arkhan från undead legions. Deras grej är att dom ökar hur mycket poäng man kan summona per spell. Nagash tre dubblar mängden (han kostar dock 1000 pts) och arkhan 2 dubblar mängden (han kostar 650 pts).

Undead legions:

Undead Legions listan är i princip alla enheter som finns i både Vampire counts och tomb kings boken. Till detta hör de nya Specialkaraktärerna som släppts och Morghasts. Vissa special karaktärer kan man inte ta: T.ex. gamla arkhan (då han nu rider på ett monster och är något annorlunda) samt Settra. Karaktärer kan endast ta magiska föremål från sin egen bok och common magic items, det finns inga nya magiska föremål.

Morghasts kan tas i 2 version men om jag skulle summera dem så är de Monstrous infantry med hover reglen för 80 eller 90 pts. De har styrka och toughness 5 och killing blow/terror samt 4 wounds. Men som sagt är relativt dyra. Deras gimmick är att de reducerar crumble av alla enheter i närheten med 1 (på samma sätt som BSBn gör).

De allmänna reglerna för listan är:
  • Speciella undead regler som "Nehekharan undead" ersätts med undead. Vilket betyder att spells som tidigare bara påverkat "Nehekharan undead" påverkar "undead" istället.
    Det finns ingen hierophant i listan då Dödsvinden blåser starkt och alla undead håller ihop oavsett om det finns en magiker där.
    Alla enheter inom 12" av generalen kan marcha.

Jag tror nog man kan skriva en rätt bra lista med dessa regler, men jag hade väl tänkt att för det mesta utnyttja faktumet att de allmänna reglerna förbättrar Tomb Kings listan.





Då finns det ett antal alternativ (som jag ser det) på hur man kan spela med dessa regler:
  • Spela med dem som de är.
    Limitera lords och heroes till 25%, men annars ha samma regler.
    Försöka sätta Tomb King listan med dessa regler in i Swecomp och i övrigt köra vanliga regler.
Personligen skulle jag hällst spela med dessa regler som det är, kan vara ganska intressant med lite omväxling. Iaf, hur ser intresset ut?
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Svullom »

Jag bryr mig inte så mycket om vilka regler vi kör med. Allt som gör TK bättre låter roligare i mina öron.

Antar att de inte anpassat swecomp efter End Times?
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Nej, precis. End times är just nu ett fristående kampanj supplement. Precis som Storm of Magic eller Triumph and treachery. Men med något mindre extrema regelförändringar.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

Swecompen varken är eller kommer att bli anpassad efter end times-reglerna. Åtminstone inte förrän alla böckerna kommit ut och man har överblicken vad detta medför. Betänk hur brutet det kommer bli när man kan göra kombinerade alvarméer vilket det ryktas om... Då vill man inte ha målat in sig i hörnet att ha börjat tillåta andra saker.

Kunde ju vara kul att testa endtimes tycker jag! Svårt med komp dock. Komp är naturligtvis inte nödvändigt. Men kör man utan komp i turneringsformat så får man också ta att folk kan komma med rätt hårda listor.

Jag gillar inte riktigt attityden som innebär: "ja, vi kör ju ingen komp men om du bygger en bra lista och spelar bra så är du en douche..."

Vad gäller datum är jag tyvärr körd hela oktober :(
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Gustav »

Personligen tycker jag end times verkar rätt kass men jag förstår om du vill kunna marschera och slippa hirofjant Casimir. Magin tycker jag verkar fett tråkig då jag tycker roadblockmagi är spelförstörande och herohammer hade jag nog av på 90-talet.

Jag vill absolut inte spela en turnering utan komp i något GW-spel (förutom Blood Bowl) så min slutsats blir att jag inte vill spela alls med dessa regler.
Däremot kan jag tänka mig att husregla in en del i TK för att göra armén mer intressant. Typ 5 komp för att slippa hirofjant och 5-10 för att få marschera i generalbubblan?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Tor »

Jag testar gärna att köra utifrån End Times. Det är svårt att bedöma hur man skulle relatera comp utifrån detta. Man kanske kan leta online om någon redan fnulat på det, annars kanske du kan göra någon rimlighetsbedöming Casimir. Är själv inte så känslig om det inte blir kirurgisk precision ur rättvisesynpunkt.
Att vi bör ha någon form av comp ser jag som självklart vare sig vi kör End Times eller inte.

Jag är än så länge bara uppbokad ett fåtal helger i höst, så jag kan för det mesta.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

En variant är ju förstås att vi helt enkelt bara låter TK få de fördelar som end times boken stipulerar (även om det inte är TK som fått dem utan Undead legion…). Och sen struntar man i övrigt i end times.

Tanken med end times verkar vara, utifrån ryktesmånglarna, att GW ville göra spelet mer tillgängligt för nybörjare under en period. Därför skapar man en hype samt inför 50% lords och heroes så att folk kan komma igång och spela fortare då man inte behöver så många modeller. Sen märker de att herohammer inte är så bra i 9:e och inser att de måste köpa en massa trupper. Vilket de gör eftersom de hunnit bli hooked på spelet...

Man kan ju mycket väl houserula TK-tillägget (utan lord of undeath) och nöja sig där. TK är ju så dåliga ändå att det knappast fuckar upp något. Motargumentet är ju "the slippery slope", att om vi tillåter en sådan ändring borde vi kunna tillåta en massa andra amendments till andra arméer. En variant är ju att inte houserula det utan helt enkelt säga att vi kör så på den här turneringen så får man se sen.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Svullom »

Är lite orolig inför 9th om man sneglar på hur 40k har utvecklats. Inga poängrestriktioner på lords/heroes/special/rare har jag för mig, alla kan alliera sig med nästa alla och lite andra grejer.

TK kan få specialreglerna. Deras regler nu är ju ett skämt.

"Här, TK-spelare, ni får fastcav men får inte marschera eller fly/SaS som charge response."

Sämst.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Gustav »

Fast de får väl inte fly/SAS oavsett?
Men marschera är rätt kul för fast cav iofs.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Hugo skrev: Kunde ju vara kul att testa endtimes tycker jag! Svårt med komp dock. Komp är naturligtvis inte nödvändigt. Men kör man utan komp i turneringsformat så får man också ta att folk kan komma med rätt hårda listor.

Jag gillar inte riktigt attityden som innebär: "ja, vi kör ju ingen komp men om du bygger en bra lista och spelar bra så är du en douche..."
Jag håller med till viss del, samtidigt är det en väldigt europeisk attityd. Jag tror det kommer från att vi spelar under komp vanligtvis. När man har ett komp system så trycker man ju alltid mot gränserna medan de i amerika som spelar utan komp snarare tar den listan de vill spela med. Jag tror personligen att "Gentlemen's agreement" är väldigt viktigt för warhammer utan komp, om man letar efter dom absolut elakaste listorna så kommer spelet degenerera till "hard boys listor". Tänker då på de relativt kända internet exemplen:
1 slann + characters och saurus i folding fortress + 2 salamanders.
Skaven med 3 jätte lika enheter som tex. 50 rat ogres osv.
Gustav skrev:Personligen tycker jag end times verkar rätt kass men jag förstår om du vill kunna marschera och slippa hirofjant Casimir. Magin tycker jag verkar fett tråkig då jag tycker roadblockmagi är spelförstörande och herohammer hade jag nog av på 90-talet.

Jag vill absolut inte spela en turnering utan komp i något GW-spel (förutom Blood Bowl) så min slutsats blir att jag inte vill spela alls med dessa regler.
Däremot kan jag tänka mig att husregla in en del i TK för att göra armén mer intressant. Typ 5 komp för att slippa hirofjant och 5-10 för att få marschera i generalbubblan?
Kan hålla med om hero hammer, men tror inte summoning magierna kommer ha så otroligt stor inverkan. Vampire counts har kunnat summona nya zombie enheter sen tidernas begynnelse men det är ingen speciellt populär spell.

Menar du då 5 komp som i från 20 till 15? Antar att något i den stilen skulle kunna fungera, kommer dock behöva vara lite mindre n 15 iaf för då går det inte bygga en lista (börjar på 300 -150 --> är redan på komp gränsen 15 innan några enheter har lagts i listan.)
Hugo skrev:En variant är ju förstås att vi helt enkelt bara låter TK få de fördelar som end times boken stipulerar (även om det inte är TK som fått dem utan Undead legion…). Och sen struntar man i övrigt i end times.

Tanken med end times verkar vara, utifrån ryktesmånglarna, att GW ville göra spelet mer tillgängligt för nybörjare under en period. Därför skapar man en hype samt inför 50% lords och heroes så att folk kan komma igång och spela fortare då man inte behöver så många modeller. Sen märker de att herohammer inte är så bra i 9:e och inser att de måste köpa en massa trupper. Vilket de gör eftersom de hunnit bli hooked på spelet...

Man kan ju mycket väl houserula TK-tillägget (utan lord of undeath) och nöja sig där. TK är ju så dåliga ändå att det knappast fuckar upp något. Motargumentet är ju "the slippery slope", att om vi tillåter en sådan ändring borde vi kunna tillåta en massa andra amendments till andra arméer. En variant är ju att inte houserula det utan helt enkelt säga att vi kör så på den här turneringen så får man se sen.
Jag tror personligen att anledningen till 50% lords regeln är att de vill att folk ska kunna ta Nagash i sina vanliga matcher. Dom flesta spelar på 2000-3000 poäng och han kostar 1000pts så de hade nog inte sålt så många modeller om bara folk med väldigt stora samlingar kunde ställa honom på bordet.



Efter att ha läst era kommentarer och tänkt över det lite tror jag inte det går att spela "End times" med komp då de få reglerna som utgör endtimes snabbt försvinner pga potentiellt förödande kombos.

Vi skulle kunna house rulea Tomb Kings till undead legions allmänna regler men med bara TK modeller. Jag antar att Swe comp skulle vara det lättaste att hålla sig till. Självklart håller jag med Gustav om att något extra minus borde stipuleras. Det jag är osäker på är hur mycket man ska lägga det på. Det är klart att march osv är en fantastiskt stor fördel men jag är osäker på om det får TK att gå från botten till toppen. Att börja med 50 komp pts mindre att spendera är ju ungefär som att ta ett par steg upp på power stegen, är det då för lite eller för mycket? Försöker föreställa mig om min 15 komp lista verkligen blir bra nog för 10 komp? Det kanske behöver testas...
Rent instinktivt skulle jag nog säga att vi kan testa med 50 pts mindre eller något liknande, tror att det blir svårt att skriva en lista överhuvudtaget (om vi kör 15 som komp gräns) om avdraget är runt 100-150.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

"Rent instinktivt skulle jag nog säga att vi kan testa med 50 pts mindre eller något liknande, tror att det blir svårt att skriva en lista överhuvudtaget (om vi kör 15 som komp gräns) om avdraget är runt 100-150."

Nej, nej, nej! Så bra är absolut inte TK:s fördelar. Jag tror Gustav menade -5 som i att du räknar ned från 295 istället för 300. Alltså inte -5 kompSTEG utan -5 kompPOÄNG. Reign of chaos kompar ju -7 till exempel och det har långt större påverkan.

För övrigt är raise dead inte alls en överskattad spell. 2-3 power dice för en gratis redirector som inte ger bort VP... Ja tack!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Gustav »

Jag menade 5-10 av 300.

Grejen är att lore of vampires bara har en summonspell och den är inte signatur och dessutom rätt mycket sämre än alla lore of undeath-motsvarigheter. Har motståndaren bara en spell kan man dispella om det är viktigt men om du har 3-4 summonsspells är det omöjligt att dispella alla.
Det är också väldigt stor skillnad på 50p skelett och 150p du får välja lite vad du vill.

Men kompa loren 5 mer än death på lvl 1-2 och 10 värre på lvl 3-4 så kan man nog testa den iaf.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Svullom »

Förstår inte riktigt det stora motståndet mot att spela okompat, speciellt inte här nere på klubben då vi ändå kör mest för att det är roligt? Jag tror inte att någon kommer med värsta supernetlisten, och om någon gör det; so what? Då får man spela lite bättre ^_^

Den största invändningen jag har mot att spela kompat, och hög komptröskel i synnerhet, är att man nästan alltid måste proxa, låna modeller eller spela med omålat. Jag är inte så intresserad av att spela mot en armé gråalver igen (inga namn nämnda) för det ser dels väldigt tråkigt ut och är dels ganska förvirrande när man ska hålla reda på alla karaktärer och liknande. Min uppfattning är att de flesta köper modeller antingen för att de ser coola ut eller för att de är bra okompat. Då är det svårt att komma över 15 i komp om man inte har en stor armé eller mycket "dåliga" enheter.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Svullom »

Dubbel.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Okej så det ni går med på då är (om jag summerar):

March inom 12" från generalen
Ingen hierophant
Constructs kan ressurecta 1 wound/magi

för 20 pts?

Iaf, jag har nu tillslut flyttat till min nya lägenhet men allt warhammer är fortfarande i lådor. Är det i mitten av november som ser bäst ut för folk?
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Tor »

Lördagen den 15:e november passar mig klart bäst.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Funkar väldigt bra för mig med. Jag undrar om vi inte snart ska bara sätta ett datum och så får vi se vem som kommer, vilken version av swe-comp vill ni spela med?
Användarens profilbild
Southpaw
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 jul 2013, 09:03
Namn: Henrik Jönsson
Ort: Eslöv

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Southpaw »

Den 15:e är ett datum som i dagsläget passar mig. Spelar helst med komp, vilken form av komp eller kompspann spelar mindre roll.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Gustav »

Jag är tyvärr upptagen, men ni slipper gråalver i alla fall.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Tor »

Jag tycker som Southpaw. Någon typ av comp, men det kvittar vilken nivå. Tycker det är bättre med en gräns man inte får gå under, än att man kompenseras med bonuspoäng utifrån listornas skillnad.

Bara bestäm du hur man skall väva in End Times i compen. Det blir polsk riksdag om alla skall komma till konsensus.
Skriv svar