Fråga - dipping

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Fråga - dipping

Inlägg av Ulvert »

Jag hade tänkt måla figurerna i mitt Descentspel, och tänkte experimentera lite med dipping under tiden.

En liten fråga till er erfarna målare: Var hittar man lämplig bets att använda till dippingen?
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fråga - dipping

Inlägg av Echunia »

Personligen rekommenderar jag att köpa Army painter dip, så något specialdesignat för just dippning. Lite dyrare så klart men ingen risk att det blir fel pga att man har fel grejer. Tror det säljs på både playoteket och unispel.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Fråga - dipping

Inlägg av kombat »

army painter så målar man bara sen dippar man sen klart. Kan också matt-lacka modellerna om man inte vill att de ska glänsa.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Fråga - dipping

Inlägg av Gustav »

Army painters mörkaste dipp funkar till nästan allt. Observera att dippen bara fixar skuggning, du måste vara hyfsat noga med hur du målar grundfärgerna oavsett.
Om det inte är metall eller väldigt slemmiga monster bör man mattlacka (spray funkar bra men var väldigt försiktigt med mängd och temperatur annars blir det mjölkigt och/eller kornigt, jag fick måla om två figurer pga för tjock spray innan jag lärde mig) efter att ha väntat minst 24h på att dippen torkat.
Om man vill få riktigt snygga figurer bör man också highlighta efteråt eftersom färgerna inte längre "poppar" annars men det funkar naturligtvis utan. För övrigt är Hawthorne, Ker och Thorn alla dippade (men ej highlightade efteråt).
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Fråga - dipping

Inlägg av Ulvert »

Då vet jag. Tack för svaren. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: Fråga - dipping

Inlägg av guildmaster »

Jag har också använt Army painter för 40k, gillar dem starkt. Föredrar deras näst mörkaste för lite mildare och lite mer bruna skuggor.

Jag grundmålar och highlightar innan jag kör dipp. Och då brukar jag oftast pensla på dippen, ganska rikligt. När det har torkat (24h) bättrar jag på highlights.

Dippen fungerar som en hård klarlack som skyddar modellen under spel. Jag rekommenderar att köra en matt/halvmatt spraylack efteråt för att dämpa blänket.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Fråga - dipping

Inlägg av Ulvert »

Då har jag nästan all utrustning jag behöver. Penslar, färg, figurer, vettig lampa, sprayprimer, matt spraylack. Det enda som saknas är m a o en burk Army Painter Quickshade.

Tack för hjälpen. Om ni har några länkar till (icke-video) målningstutorials på nätet så skulle det uppskattas. Är helt grön på det här.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Skriv svar