Fantasyturnering: 15 November

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Nu är det dags för en till DMF turnering!

2500 pts - inga målningskrav

Datum: 15 November

3 matcher med preliminärt schema:

9:15-12:00 match 1
12:00-13:00 lunch
13:00 - 16:00 match 2
16:15 - 19:00 match 3

20-0 systemet kommer att användas med 200 pts per battle point.

Scenarion:

För samtliga scenarios gäller vanlig battleline deployment.


Scenario 1: Hålla objektiv

Längs spelplanens "horisontella" mittlinje (en linje som dras mellan spelplanens kortsidor) placeras två objektiv som är ca 1" i diameter (t.ex. två mynt). Dessa placeras 24" från kortsidorna och därmed 22" ifrån varandra. Hamnar dessa i byggnader eller impassable terrain så flytta dem i minsta möjliga mån till en plats där de kan ligga. Man kontrollerar ett objektiv genom att stå på det med en enhet som vid spelets start var värd minst 100 poäng (karaktärer och eventuella riddjur räknas som 0 poäng i detta avseende). Om en enhet från vardera spelare står på objektivet samtidigt kontrollerar ingen det. Poäng erhålles per kontrollerat objektiv i slutet av båda spelares runda 3 respektive 6. Poängen som erhålles är 75 vp per objektiv och runda, totalt kan alltså 600 vp delas ut.


Scenario 2: Blood and glory light

Varje spelare har ett antal fortitude points. Dessa är lika med 1 för varje levande standarbärare i armén (inklusive BSB). Generalen är värd 2 fortitude points.

När en spelare har 3 eller färre fortitude points kvar har spelaren nått "break point".

Flaggor som inte varit i spel (ex. ambushers) räknas inte till fortitude points, förrän de kommer in på spelplanen. Enheter som lämnar bordet via en pursuit/overrun räknas som levande även under den tid som de inte står på bordet.

Om en spelare någon gång under matchen når break point erhåller motståndaren 300 vp. Detta gäller även om spelaren någon gång senare under matchen kommer över break point (exempelvis genom anlända ambushers, återupplivningsmagi eller annat). En spelare som aldrig når break point under matchen erhåller själv 300 vp.

Märk väl att en enskild enhet aldrig kan tillgodoräkna mer än tre fortitude points. Har man alltså general, bsb och vanlig flagga i samma enhet är enheten fortfarande bara värd 3 fortitude points, inte 4. Detta innebär alltså att en spelare kan nå break point även om denne tekniskt sett har 4 fortitude points kvar i en och samma enhet.


Scenario 3: Greed?

Innan deployment väljer man ut ett valfritt antal (1-3) av motståndarens enheter och skriver dem på en lapp. Dessa kan ej vara kara karaktärer. När matchen ät slut får man dubbla VP för var och en av dessa enheter som dödats. Hur dessa enheter dött spelar ingen roll.

MEN! Nedskrivna enheter man inte lyckas döda ger motståndaren sitt eget värde i bonus-vp istället.

Maximalt kan man erhålla 600 vp från detta scenario. Detta gäller både dödade enheter av motståndaren och egna överlevande.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

DMF FAQ kommer att användas i samband med GW FAQs med dessa undantag:

max 25% Lords
max 25% heros
Ingen kan ta Lore of Undeath
Inga Undead Legions listor.

Swe komp är i effekt med ett kompspann på 10.0-15.0 där varje komp poäng i skillnad jämte din motståndare är värt 150 vp. (över komp 15 är tillåtet men räknas som komp 15).

Tomb kings spelare kan välja att spela med Undead legions Army Special rules för -20 komp points.
Vampire Counts spelare kan väja att göra detsamma för -10 komp points.'

Listorna kommer att vara stängda

Anmälda:
Casimir
Hugo
Tor
Alexander
Khan
Carl
Senast redigerad av Echunia den tor 06 nov 2014, 22:23, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Härmed anmäler jag mig.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Tor »

Jag anmäler mig också!
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Svullom »

Underimperiets gnagare inställer sig.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Här kommer lite scenariobeskrivningar! (Casimir får gärna kopiera dessa till första posten...)

För samtliga scenarios gäller vanlig battleline deployment.


Scenario 1: Hålla objektiv

Längs spelplanens "horisontella" mittlinje (en linje som dras mellan spelplanens kortsidor) placeras två objektiv som är ca 1" i diameter (t.ex. två mynt). Dessa placeras 24" från kortsidorna och därmed 22" ifrån varandra. Hamnar dessa i byggnader eller impassable terrain så flytta dem i minsta möjliga mån till en plats där de kan ligga. Man kontrollerar ett objektiv genom att stå på det med en enhet som vid spelets start var värd minst 100 poäng (karaktärer och eventuella riddjur räknas som 0 poäng i detta avseende). Om en enhet från vardera spelare står på objektivet samtidigt kontrollerar ingen det. Poäng erhålles per kontrollerat objektiv i slutet av båda spelares runda 3 respektive 6. Poängen som erhålles är 75 vp per objektiv och runda, totalt kan alltså 600 vp delas ut.


Scenario 2: Blood and glory light

Varje spelare har ett antal fortitude points. Dessa är lika med 1 för varje levande standarbärare i armén (inklusive BSB). Generalen är värd 2 fortitude points.

När en spelare har 3 eller färre fortitude points kvar har spelaren nått "break point".

Flaggor som inte varit i spel (ex. ambushers) räknas inte till fortitude points, förrän de kommer in på spelplanen. Enheter som lämnar bordet via en pursuit/overrun räknas som levande även under den tid som de inte står på bordet.

Om en spelare någon gång under matchen når break point erhåller motståndaren 300 vp. Detta gäller även om spelaren någon gång senare under matchen kommer över break point (exempelvis genom anlända ambushers, återupplivningsmagi eller annat). En spelare som aldrig når break point under matchen erhåller själv 300 vp.

Märk väl att en enskild enhet aldrig kan tillgodoräkna mer än tre fortitude points. Har man alltså general, bsb och vanlig flagga i samma enhet är enheten fortfarande bara värd 3 fortitude points, inte 4. Detta innebär alltså att en spelare kan nå break point även om denne tekniskt sett har 4 fortitude points kvar i en och samma enhet.


Scenario 3: Greed?

Innan deployment väljer man ut ett valfritt antal (1-3) av motståndarens enheter och skriver dem på en lapp. Dessa kan ej vara kara karaktärer. När matchen ät slut får man dubbla VP för var och en av dessa enheter som dödats. Hur dessa enheter dött spelar ingen roll.

MEN! Nedskrivna enheter man inte lyckas döda ger motståndaren sitt eget värde i bonus-vp istället.

Maximalt kan man erhålla 600 vp från detta scenario. Detta gäller både dödade enheter av motståndaren och egna överlevande.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Jag har en allmän fråga hur folk ligger till i målningsstatus för sina arméer?

Jag är eventuellt lite sugen på att testa mina Dark elves på turneringen. Dock kommer det innebära en till stora delar svartsprayad armé. Om fler spelare än jag kommer ställa upp med arméer som är målade till hälften eller mindre så känns detta rätt lugnt.

Men om det överlag kommer att vara arméer där minst hälften av modellerna är målade så känns det roligare att själv ställa upp med en målad High elf-armé.

Så hur ser det ut för folk?
Användarens profilbild
Southpaw
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 jul 2013, 09:03
Namn: Henrik Jönsson
Ort: Eslöv

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Southpaw »

Ser tyvärr ut som att jag måste stå över trots allt. Trodde att jag hade navigerat väl mellan planerade släktkalas men vad hjälpte det när programmet plötsligen kastades om... :-( Men om någon vill testa sin lista under veckan innan kör jag gärna en match.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Tor »

Jag är eventuellt lite sugen på att testa mina Dark elves på turneringen. Dock kommer det innebära en till stora delar svartsprayad armé. Om fler spelare än jag kommer ställa upp med arméer som är målade till hälften eller mindre så känns detta rätt lugnt.
Mina kommer att vara helt målade, men störs inte om motståndarens inte är det.

Bra upplägga av scenarion btw :D
Men om någon vill testa sin lista under veckan innan kör jag gärna en match.
Synd att du inte kan vara med, men jag kör gärna något scenario veckan innan. Jag slänger ut en förfrågan i den allmänna tråden när det närmar sig.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Hugo skrev:Jag har en allmän fråga hur folk ligger till i målningsstatus för sina arméer?
Jag kommer tyvärr ha en exakt lika målad arme som för 6 månader sen, så lite plast några halvfärdiga enheter. För min del får du spela va du vill.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Svullom »

Så länge man kan urskilja karaktärerna någorlunda enkelt så stör jag mig inte. Trevligare om allt är målat såklart, men men. :D
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Lutar nog ändå mot att det blir en snuskigt hård och målad HE-lista ;)
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Tror det blir en liten mini turnering :)

Gustav har erbjudit sig att kontrollera listor så skicka dem med komp uträkning på ett läsligt format till honom.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Det blir ju tre matcher i alla fall…

När ska listan vara inskickad?
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Säg senast slutet av den här helgen så han har ett par dagar på sig?
Användarens profilbild
Zilan
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 22 sep 2013, 21:49
Namn: Carl Lohmander

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Zilan »

Jag vill också vara med på turneringen, så om det inte är försent för att anmäla sig gör jag det nu.
Användarens profilbild
khan1104
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 22:44
Namn: Khan Runander
Ort: Lund

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av khan1104 »

Jag tar gärna och anmäler mig också. Jag Är ny till föreningen men känner igen några sen tidigare och ser fram emot att lära känna mer warhammer folk, så varför inte under en turnering? :D
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Självklart inte försent, härligt med nya spelare! Jag skriver upp er.

Men jag tycker vi tar söndag som sista inskickning så att Gustav har lite tid på sig.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Tor »

Ah! Härligt att du hittat hit, Kahn! :)
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Gustav »

Jag vill gärna ha listorna så snart som möjligt. Osäkert hur mycket tid jag har nästa vecka. Har bara fått en ännu så länge (från Tor).
Skriv mycket lättlästa listor. Ingen onödig information som inte betyder något för kompen eller poängkostnaden tack. Dvs så lite (men tillräcklig) information som möjligt. Det är ok med poängkostnad/komp per item/figur i en enhet men det räcker med poängkostnad/komp per enhet också.

Jag antar att det är 1.14.1 som gäller?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Det är ju den som gäller just nu...
Skriv svar