Fantasyturnering: 15 November

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Gustav skrev:Grattis Casimir, du vann listskrivartävlingen! (enda med alla rätt)
Hugo blir tvåa med bara ett slarvfel.
Woho! Turneringens moraliska seger
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Tor skrev:Jag kör ifrån Lomma imorgon. Kan köra genom stan om någon vill åka med från stationen eller något.
Då kör du in från Gunnesbo-Nova hållet va?
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

En regelfråga:

Eftersom DMF-FAQ fastställer att man får look out sir mot så kallade "megaspells" (spels som dödar hela modeller och ignorerar ward saves samt vanliga saves) så vill jag bara ha ett förtydligande eftersom det kan bli aktuellt imorgon.

Dreaded 13th är ju en spell som enligt ovanstående definition måste kvalificera såsom "megaspell". Alltså vi antar att jag har en infanterikaraktär i en enhet som får spellen på sig. Karaktären klarar sin look out sir men borde enligt tärningarna dödas av spellen tillsammans med resten av enheten. Vad händer?

Alternativ 1: Efter klarat look out sir behandlas karaktären som en "icke infanteri"-karaktär. Det vill säga enheten han stod i förvandlas till råttor och han placeras 1" från den nya råttenheten.

Alternativ 2: Eftersom wounds och hits inte kan spilla över från en enhet till en karaktär och karaktären enligt regelboken räknas som en del av enheten så kan inte enheten förvandlas till råttor (karaktären är ju kvar, så enheten har inte dödats helt) utan de dör bara och karaktären står kvar.

Att en karaktär som klarar look out sir kan bli en råtta betraktar jag som uteslutet då det i så fall gör att Dreaded 13th är undantagen från regeln som DMF-FAQ stipulerar, samtidigt som den tydligt stämmer in på FAQ:ns definition av en "megaspell". Om dreaded ska vara undantagen så vill jag minsann kunna försvara mig genom att kasta dwellers på råttjäveln först :) Med andra ord att FAQ-regeln stryks helt och så kallade "megaspells" spelas enligt grundreglerna.

Personligen föreslår jag alternativ 1, då det är enklast att hantera och det gör att man inte kan exploita det hela genom att ställa en billig karaktär i en liten infanterienhet för att effektivt förhindra en eventuell råttförvandling.
Användarens profilbild
khan1104
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 22:44
Namn: Khan Runander
Ort: Lund

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av khan1104 »

Här kommer dödsstjärnan thoo thoo. ^_^
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Vi kommer spela det enligt ETC FAQn:

Q: What happens if a character passes his Look out, Sir! to the 13th but the unit is destroyed?
A: As per Skaven FAQ p7, Clanrat unit is created and character stands next to it as close as possible to its former position

En annan sak jag kan säga är att vi kommer inte spela med poäng för delar av enheter då vi aldrig kom överens vilka gränser vi skulle använda.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Echunia skrev:En annan sak jag kan säga är att vi kommer inte spela med poäng för delar av enheter då vi aldrig kom överens vilka gränser vi skulle använda.
Det tycker jag låter bra. Det uppmanar till att gå framåt eftersom det gäller att fånga även spillrorna.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Svullom »

LoS! mot megaspells är rätt trist ändå. Jag kan leva med att mina karaktärer dör på en 6:a mot FT och de andra. Man får ju redan LoS! mot Purple Sun liksom.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Tor »

Då kör du in från Gunnesbo-Nova hållet va?
Japp, det funkar bra. Var vill du bli hämtad? Passar det typ 8.45?
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Fasen va schysst :)

Jag skulle kunna gå ner och ställa mig vid infarten till Novas parkering. Om det funkar?
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Tor »

Fasen va schysst :)

Jag skulle kunna gå ner och ställa mig vid infarten till Novas parkering. Om det funkar?
Det blir toppen! Du når mig på 0702-119243 om det skulle vara något.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Godmorgon,

för er som kommer tidigt har vi dess första ronds matcherna:

Tor - Svullom
Hugo - Echunia
khan1104 - Zilan

Jag kommer kl 9, då bussarna går som dom går på helgerna. Hoppas du är där med nyckel då Tor!
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

Turneringensresultatet blev:

Casimir (TK) - 59 tps (9690 vp)
Khan (Daemons) - 30 tps (6097 vp)
Alexander (Skaven) - 26 tps (5382 vp)
Hugo (HE) - 25 tps (4669 vp)
Carl (Skaven) - 24 tps (5370 vp)
Tor (WE) - 16 (3325 vp)
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Tor »

Tack för igår. Mina WE ligger på nu Tradera ^_^

Vi får se till att ha boka in en ny i början av nästa år. Minst två turneringar per termin tycker jag skall vara vår målsättning!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Gustav »

Snyggt Casimir! :winner:
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Svullom »

Tror ingen vad förberedd på TK med de nya reglerna :o Kul att de faktiskt verkar vara competitive nu!
Användarens profilbild
MR. GRUMPY
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 01:25
Namn: Rasmus Törnqvist

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av MR. GRUMPY »

Så TK är nya osten? Skulle vara kul o få se listan för en som missade kalaset.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Gustav »

Liche High Priest - lvl 4(35), light, Channeling staff(15) - 225 pts - 27 komp
Liche Priest - lvl 2(35), Nehekhara, Power stone(20) - 125 pts - 11 komp
Liche Priest - light, Dispel scroll(25) - 95 pts - 12 komp
Tomb Prince, Talisman of Preservation(45), Enchanted shield(5), General - 150 pts - 3 komp
50 Skeleton warriors, FC - 230 pts - 4 komp
18 Skeleton archers, FC - 138 pts - 5 komp
5 Skeleton horse archers - 70 pts - 2 komp
5 Skeleton horse archers - 70 pts - 2 komp
10 Skeleton archers - 60 pts - 4 komp
10 Skeleton archers - 60 pts - 4 komp
3 Carrion - 72 pts - 3 komp
Khemrian Warsphinx - fiery roar - 230 pts - 11 komp
5 Necropolis Knights - FC - 355 pts - 23 komp
1 Tomb Scorpion - 85 pts - 3 komp
Casket of Souls - 135 pts - 25 komp
Necrolith Colossus, add hand wpn - 175 pts - 2 komp
Necrosphinx - 225 pts - 13 komp
Undead legions army special rules - 20 komp
Total: 2500 pts , komp: 12.6
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Har man inte en mobil lista och inte så mycket skytte så kan det vara riktigt hårt att möta TK med end times-reglerna. Dock får man kanske skylla sig själv lite om man har det eftersom det är kass mot rätt mycket annat också :) 3 T6-8 monster i ansiktet runda 2 är riktigt, riktigt jobbigt… Inte många andra arméer som kan langa fram det.

Skaven kan nog exempelvis ha det ganska så tufft, då man är extremt immobil. Visserligen har man warp lightning cannons och doomwheels. Men det är bara 1/3 chans att slå S8-10 på artilleritärningen och wounda på något bättre än 6+. Dessutom är både doomwheel och WLC saker som dör oerhört lätt av en casket… likaså gutter runners.

High elves har det också tufft, eftersom deras skytte är så dåligt. Klart man kan ha purple sun, men det tar man sällan då den är dålig mot så mycket i alvmetat. Dessutom kompar death magic asmycket. Men en kavalleribuss med BSB i sidan som sphinxen inte får stompa borde kunna göra susen och crumbla bort ett par wounds samt kanske plinga in ett eller två via attacker och kanske star lance/giant blade. Dock är det egentligen en oacceptabel risk att skicka in en dyr kavprins och bsb mot ens 4 killing blow-attacker. En sexa och matchen kan vara körd.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Echunia »

tackar :)

Ja, vem kunde gissat att det bara krävdes lite mobilitet för att göra TK kompetetiva. :wink:

Varför tur 2 Hugo när dom är rakt i nyllet på tur 1? :P. Sen är ju trots allt 2 stycken sphinxar inte så mkt, kan nog skriva listor med 4-5 stycken som fortfarande ligger på hyfsade kompnivåer. (saknar dock modellerna så oroa er inte :P)

Jag tror definitivt att cav är the way to go, det är ju thunderstompsen som gör sphinxarna så bra, och varför skaven har lite svårt. Sen när jag tänkte lite på det så tror jag att felet du gjorde var att fokusera så mycket på casketen i början. Visst är den jätte bra men den är inte lika central i den här listan som i vanliga TK listor. Det jag hör ofta som råd till gunline liknande arméer är att skjuta dom största farorna först, och då min arme är 1 tum från din i tur 1/2 så är det nog smartare att fokusera på enheterna som kommer vinna matchen för mig. I båda skaven matcherna dog casketen relativt tidigt av gutterrunners men det förstörde inte så mycket, det värsta var explosionen om jag ska vara helt ärligt.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Fantasyturnering: 15 November

Inlägg av Hugo »

Jag vill minnas att jag hade första turen…?

Anledningen att jag missilade casket runda 1 istället för att lägga purple sun var att sphinxarna var för långt borta runda 1 för att jag skulle ha tillräcklig träffchans med den, skulle behövt slå 8-10… Från runda 2 och framåt vill jag minnas att jag försökte lägga purple sun varje runda, vilket aldrig lyckades. Casket är väldigt farlig för mina små enheter, inte minst kavalleriet vilket jag bedömde som väldigt viktigt mot dina necroknights.

4-5 sphinxar låter hellenskt! Dock borde de komps avsevärt mer per styck just med tanke på mobiliteten. Dock får vi se om undead legions-reglerna någonsin inkluderas i just swecompen och gör de inte det så blir det ju en icke-fråga. Då får ju vi själva bedöma från fall till fall hur vi vill göra på våra turneringar. Det är möjligt att man kan köra lite end times i framtiden men banna vissa saker (läs: Karl Franz och möjligen Nagash). Dock bör man vänta till fler böcker kommit ut och se hur det ser ut då. Just nu är det löjligt obalanserat.
Skriv svar