Spelhelg 29-30 september

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

Spelhelg

Den 29-30 september kommer vi att träffas på lokalen (Stenmästarevägen 7c, i Lund) och spela spel i alla dess upptänkliga former: rollspel, brädspel, table-top etc. Spelhelgen kommer att ske organiserat 13.00-18.00 båda dagarna. Verksamheten kommer sedan att fortsätta så länge folk vill... All verksamhet är gratis och alla är välkomna, även icke-medlemmar. Ingen föranmälan krävs.

Alla som vill arrangera något kan kontakta mig på martingodaly(@)hotmail.com. Tala om vad och när ni vill arrangera. Alla som arrangerar bjuds på mat på lördagen och bästa arrangemang får ett pris.

Förutom schemalagd verksamhet, se nedan, så kommer det att finnas drop-inverksamhet i form av olika typer av brädspel. De som är nyfikna på vår förening och/eller våra hobbies kan under spelhelgen vända sig till Ulvert.

Verksamhet som är markerad med en sluttid kräver att intresserade deltagare är på plats då verksamheten är satt att börja. All annan verksamhet är löpande.


Lördag 29:e september

Combatcars kl. 13-
Arrangör: Birger
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Combat_Cars
Civilization kl. 13-20
Obs! Få platser!
Arrangör: Niklas J.
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilizati ... A4dspel%29
Brittania/Junta kl. 14-
Arrangör: Linnea N.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Britannia_(board_game)
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Junta_(game)
Space Hulk kl. 13-
Arrangör: Abdul
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Hulk
Axis & Allies Miniatures/Drakborgen kl. 13-
Arrangör: Skarpskytten
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Axis_%26_Allies_Miniatures
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drakborgen
Minilajv-Varför får vi inga XP? kl. 15.00-18.00
Varför pratar en rollspelare så mycket om rollspel, men spelar så lite? Varför är viljan att skapa så stor, men lättjan och tidsbristen större? Varför ska det alltid bråkas om regler och varför är däralltid någon jävel som kommer sent var gång? Det här lajvet handlar om ett gäng rollspelare som ska till att spela rollspel ihop. Det är en hyllning till alla dåliga, men allt för mänskliga, rollspelare i världen.
Arrangör: Yavanna
Rollspel
The Hole - Kanske den mest ruggiga One Nighter historian ever Call of Cthulhu -1920`S
Arrangör: Soulassassin
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Call_of_Ct ... ng_game%29
Temahörna kl. 13-
- Tannhausser (tematiskt action spel där man kontrollerar ett antal figurer var och går runt på ett bråde med målet att besegra motståndaren, 2-10 spelare och rätt "lätt")
- Tide of Iron (småskaligt krigs/strategispel (enhetsnivå), snygga figurer, visuellt attraktivt och inte så svårt. passande för 2-4 spelare)
- Europe Engulfed (Ett kort träningsscenario till det här extremt bra spelet, "Pattons Fantasy". Rör sig över ett par rundor och handlar om att Sovjet fortsätter framåt mot amerikanen och engelsmannen när tysken är slagen).
- Axis and Allies; War at sea (Mycket likt "axis and allies miniatures" fast ute på haven.)
Arrangör: Johan L.
Eurogames kl. 13-
Gamers games, som tar ett par timmar att spela: några av möjligheterna är Railroad Tycoon, Age of Empires III, Funkenschlag, Caylus m.fl.
Arrangör: Mordachai
Order of the Stick - the Boardgame! kl. 16.00-
Trött på vanlig dungeonbash? Vad sägs om ovanlig dungeonbash? Spela karaktärerna i Order of the Stick och försök besegra Xykon eller dina medspelare.
Arrangör: Elrik
Se: http://www.giantitp.com/comics/oots0001.html
Filmquiz med öl kl. 19.00-
Frågesport rörande film. Ta med egen öl. 18-års gräns för drickande.
Arrangör: Ulvert.

Söndag 30:e september

Temahörna kl. 13-
- Tannhausser (tematiskt action spel där man kontrollerar ett antal figurer var och går runt på ett bråde med målet att besegra motståndaren, 2-10 spelare och rätt "lätt")
- Tide of Iron (småskaligt krigs/strategispel (enhetsnivå), snygga figurer, visuellt attraktivt och inte så svårt. passande för 2-4 spelare)
- Europe Engulfed (Ett kort träningsscenario till det här extremt bra spelet, "Pattons Fantasy". Rör sig över ett par rundor och handlar om att Sovjet fortsätter framåt mot amerikanen och engelsmannen när tysken är slagen)
- Axis and Allies; War at sea (Mycket likt "axis and allies miniatures" fast ute på haven.)
Arrangör: Johan L.
Wings of War kl 13-
Första världskrigsflygstrider galore. Nu med spärrballonger, lusftvärnskanoner och svåra missions.
Arrangör: Elrik
Eurogames kl. 13-
Gamers games, som tar ett par timmar att spela: några av möjligheterna är Railroad Tycoon, Age of Empires III, Funkenschlag, Caylus m.fl.
Arrangör: Mordachai
Star Wars Miniatures kl. 14-
Arrangör: Fredrik G.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_Miniatures
Senast redigerad av Godeye den tor 27 sep 2007, 11:33, redigerad totalt 30 gång.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Elrik »

40k-turnering på söndagen. Information om den finns här.

40k-turneringen inställd pga för få intresserade.
Senast redigerad av Elrik den tis 18 sep 2007, 11:15, redigerad totalt 1 gånger.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

När hade du tänkt att 40kn skulle börja på söndagen?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Elrik »

Förmodligen redan klockan 11. Jag har ett par små saker till som jag hade tänkt göra på lördagen.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

För de av er som vill arrangera så skulle jag vilja be er om att vara skyndsamma: vi har förutom ovanstående aktiviteter en 4-5 andra saker i pipelinen... Kommer ni på en kul, och gärna annorlunda, idé så kontakta mig. Ulvert har t.ex. föreslagit en filmquiz (kanske med lite öl, vad vet jag). Vad sägs om det?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev: Ulvert har t.ex. föreslagit en filmquiz (kanske med lite öl, vad vet jag). Vad sägs om det?
Utmärkt idé. Do it!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

Det kanske blir filmquiz samt att Metallpungen antagligen håller i dataspelsturnering av något slag...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Elrik »

Wings of War på söndagen från kl 13:00. Första världskrigsflygstrider galore.
Nu med spärrballonger, lusftvärnskanoner och svåra missions.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

Brasklapp!

Vår projektor kanske inte är färdigställd till Spelhelgen. Jag beklagar om så är fallet och det kommer då att påverka såväl filmvisning som en eventuell dataspelsturnering...
/Martin
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

Avsaknaden av en fungerande projektor gör att filmvisningen inte blir av.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

Mat!

Det är Zozo som kommer att laga maten till spelhelgen. Ni som är upptagna i ovanstående lista, som arrangörer, kan vända er till henne om ni har några allergier etc. Eller ta kontakt med mig så förmedlar jag era abers.
/Martin
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Mordachai »

Jag vet att det nyligen köptes in lite brädspel till föreningen. Om det skulle vara någon som är sugen att testa något av dessa kan det säkert passas in under mitt arrangemang.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Godeye »

Mordachai skrev:Jag vet att det nyligen köptes in lite brädspel till föreningen. Om det skulle vara någon som är sugen att testa något av dessa kan det säkert passas in under mitt arrangemang.
Jag har hört att några av dem ska vara mkt roliga...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Skarpskytten »

Robber Knights rekommederats varm. Enkelt, snabbspelat och klurigt. Som Carcassonne, men begripligt och roligt.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av wyrmer »

Man kan ju inte spela spel som är roliga eller begripliga. Spel ska ta minst 6 timmar, vara så svåra att förstå att ingen vid avslut är säker på vem som vunnit och dessutom ska man ha haft tråkigt och konstant bråkat om hur reglerna ska tolkas eftersom dessa bara finns på italienska. Då har man spelat ett riktigt spel.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Kriss
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 25 sep 2007, 13:29
Namn: Kriss Andsten
Ort: Suedala

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Kriss »

wyrmer skrev:Man kan ju inte spela spel som är roliga eller begripliga. Spel ska ta minst 6 timmar, vara så svåra att förstå att ingen vid avslut är säker på vem som vunnit och dessutom ska man ha haft tråkigt och konstant bråkat om hur reglerna ska tolkas eftersom dessa bara finns på italienska. Då har man spelat ett riktigt spel.
Du borde kandidera till Sveroks riksmöte..
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av wyrmer »

Det räcker att ha suttit som revisor för skud.

Att ha ekonomiska poster är ungefär samma sak som mitt spelexempel. Det verkar som alla andra spelar med italienska regler som alla tolkar olika och sen sitter man mest och gör en massa skitjobb ingen annan vill göra, dessutom gnäller man på alla och alla gnäller på en och till slut förväntas man ändå ha kul när man sitter på posten...

Jag och Erik borde göra en kassörsscenario till kult. 8 timmars ångest blandat med att man bara får ett halvt rollfomulär och en trasig tärning att använda. Vi kommer kanske att köra det nästa spelhelg.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Arcturus »

wyrmer skrev: Jag och Erik borde göra en kassörsscenario till kult. 8 timmars ångest blandat med att man bara får ett halvt rollfomulär och en trasig tärning att använda. Vi kommer kanske att köra det nästa spelhelg.
Det torde bli det mest skrämmande scenario som någon någonsin har skapat. :wink:
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Elrik »

wyrmer skrev: Att ha ekonomiska poster är ungefär samma sak som mitt spelexempel. Det verkar som alla andra spelar med italienska regler som alla tolkar olika och sen sitter man mest och gör en massa skitjobb ingen annan vill göra, dessutom gnäller man på alla och alla gnäller på en och till slut förväntas man ändå ha kul när man sitter på posten...

Jag och Erik borde göra en kassörsscenario till kult. 8 timmars ångest blandat med att man bara får ett halvt rollfomulär och en trasig tärning att använda. Vi kommer kanske att köra det nästa spelhelg.
Det kallas väl ibland för "italiensk dubbel bokföring" det vi sysslar med..?

Eller så kan man binda fast folk, plåga och håna dem i en timme eller två och sen kalla det för att "de har spelat logistico"..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Spelhelg 29-30 september

Inlägg av Mordlust »

Du är för snäll mot Logistico. Jag liknar det snarare vid korsfästelse.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Skriv svar