TV-serier (möjliga SPOILERS)

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Ichabod »

Jag vet att det finns många TV-serie personligheter på DMF (Johan, Filip och Roger mostly). Jag tänkte vi kanske kunde ordna en lista på alla serier, vilken säsong dom är i och samt vad de handlar om.. Känner mig ouppdaterat och har inte koll på alla serier längre. Och jag måste sortera lite, då jag inte har tid att titta på femton stycken i veckan... 8)
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: TV-serier

Inlägg av wyrmer »

Jag har redan sorterat, nu följer jag bara 20 serier...


Bra ide dock, jag återkommer med mer info när jag har mer tid/ork.
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Re: TV-serier

Inlägg av Arcturus »

Umm... menar du att man ska skriva en synopsis på var serierna ligger just nu eller menar du en genomgång säsong för säsong för i så fall rekommenderar jag att man går in på http://www.tv.com istället.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: TV-serier

Inlägg av Ulvert »

Hmmm... ja, va fan... I'll bite.

Serier som är sevärda och som jag följer / kan rekommendera är:

Tv-serie, Senaste säsong, Kategori:
The 4400, s4, sci-fi *
Battlestar Galactica, s3, sci-fi *
Black adder, s4, humor
Blade: the series, s1, action/ occult
Blood ties, s1, action/ occult
Bones, s2, crime/drama*
Boondocks, s1, humor
Boston legal, s3, humor/drama*
The Closer, s3, crime/drama*
Criminal minds, s2, crime/drama*
Dead like me, s2, humor/ occult/ sci-fi/ drama
The dead zone, s6, sci-fi/drama*
Deadwood, s3, western
Dexter, s2, crime/drama*
The dresden files, s1, occult/drama/humor
Eureka, s2, humor/drama*
Firefly, s1, sci-fi
Heroes, s1, sci-fi/drama*
Hex, s2, occult/drama
House, s3, drama/humor*
Invasion, s1, sci-fi/drama
Jekyll, s1, sci-fi/drama
Jeremiah, s2, sci-fi/drama
Jericho, s1, sci-fi/drama*
Keen Eddie, s1, crime/humor
Kyle XY, s2, sci-fi/drama/humor*
Lexx, s4, sci-fi/humor
Life on mars, s2, sci-fi/drama
Lost, s3, drama/?*
Masters of horror, s2, Horror*
Masters of science fiction, s1, Sci-fi*
Medium, s3, occult/drama*
Midsumer murders, s8, crime/drama*
Millenium, s3, occult/drama
My name is earl, s2, humor*
Nightmares and dreamscapes, s1, occult/drama
Oz, s6, prison drama
Painkiller Jane, s1, sci-fi/action*
Primeval, s1, sci-fi/action
Prison Break, s2, drama/action*
ReGenesis, s3, drama*
Rescue me, s4, drama/humor*
Rome, s2, drama*
Scrubs, s6, humor*
The Shield, s6, crime/action/drama*
Simpsons, s18, humor*
Smallville, s6, humor/sci-fi/drama*
Sopranos, s6, drama/crime
Supernatural, s2, occult/drama*
That 70's show, s8, humor
The war at home, s2, humor*
Two and a half men, s4, humor*
Wire in the blood, s5, crime/drama*
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: TV-serier

Inlägg av Ichabod »

Okej! Det var en sjukt lång lista. Och väldigt välkomponerad!

Du har grym koll wolfie, inget liv kanske och för mycket tid, men du har grym koll. :P
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: TV-serier

Inlägg av Herr B »

Roger, många av dom där är ju nedlagda för länge sedan :( Jag trodde Ichabod ville ha en lista på aktuella serier. Men snackar vi färdiga serier så finns det inget som klår Babylon 5 s1-s4. Sässong 5 är inte dålig heller.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: TV-serier

Inlägg av Skarpskytten »

"I Cluadius" säger jag bara. Klulisserna må vara av frigolit och de hade bara råd med tre romerska soldater (deras uniformer verkar dessutom ha recyklats i "Life of Brian"!), men lysande intrig och skådespelare. Brittisk kvalitetsdrama när den är som bäst.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: TV-serier

Inlägg av Ulvert »

Herr B skrev:Roger, många av dom där är ju nedlagda för länge sedan :( Jag trodde Ichabod ville ha en lista på aktuella serier. Men snackar vi färdiga serier så finns det inget som klår Babylon 5 s1-s4. Sässong 5 är inte dålig heller.
En del må vara nedlagda, men samtliga är sevärda. ;-) Har uppdaterat listan nu, de med en stjärna i namnet är de som går för tillfället.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: TV-serier

Inlägg av Elrik »

Jeeves and Woster. Går på kanal 9 nu tror jag. Något av det bästa som någonsin gjorts. Brittisk komedi med Steven Fry och Hugh Laurie... behöver man säga mer?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: TV-serier

Inlägg av Ichabod »

Hittade en serie som heter Sanctuary, jag återkommer med om den är bra eller inte....
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: TV-serier

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Jeeves and Woster. Går på kanal 9 nu tror jag. Något av det bästa som någonsin gjorts. Brittisk komedi med Steven Fry och Hugh Laurie... behöver man säga mer?
Nej. Håller med Elrik, något av det bästa som någonsin gjorts. Böckerna är riktigt bra de med.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: TV-serier

Inlägg av Herr B »

Om vi någosin får en ny projektor så kan jag köra igång dom dära B5 visningarna som har varit på tapeten några gånger. Jag tänker dock inte visa dom när hela bilden är blå.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: TV-serier

Inlägg av wyrmer »

Ichabod skrev:Hittade en serie som heter Sanctuary, jag återkommer med om den är bra eller inte....
Jag tyckte inte den var något vidare. Uppenbar lågbudgetserie, 15 mins avsnitt, dåliga effekter, inga övertygande skådespelarinsatser.

Mer eller mindre hela serien är skjuten med tom blå bakgrund och alla kulisser och annat är inlagda som datoreffekter, vilket märks tydligt.

Sen är plotten emellanåt bara tragikomisk, ungefär som att se en lodis försöka sjunga opera och misslyckas kapitalt.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: TV-serier

Inlägg av Mordlust »

Jag, Bob0 och Dolmen såg hela Lonesome Dove nere på lokalen för något år sedan. En av de bättre westernserierna jag har sett med tunga namn som Tommy Lee Jones och Robert Duvall som avdankade Texas Rangers.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: TV-serier

Inlägg av Herr B »

Lonesone dove är riktigt bra western. Inte Clintan men second best iallafall :)
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: TV-serier

Inlägg av wyrmer »

Jag får väl göra några tillägg till Ulverts lista.

CSI, s8, crime*
Friday Night Lights, s2, drama/sport* - Serien följer en high school lag i amerikansk fotboll med högt ställda förväntningar. Hela staden både förväntar sig och kräver att de ska vinna och serien fokuserar lika mycket på det som på football.
K-Ville, s1, crime/drama* - Polisserie i New Orleans efter orkanen Katrina.
Shark, s2, crime/drama* - James Woods som åklagare med förflutet som skum försvarsadvokat. Serien blandar juridik och familjeliv.
Stargate Atlantis, s4, drama/action/sci-fi* - Spinoff från filmen/serien som är bättre än originalserien. Helt ok, iaf sevärd.
The Unit, s2, action/drama* - Serien följer amerikanska elitsoldater och deras fruar. Handlingen växlar mellan action på uppdragen och dramatiken som kan uppstå på en relativt sluten armebas.
Tripping the Rift, s2, komedi/sci-fi - Galen animerad serie som driver med Star Trek, Star Wars och genren i allmänhet. Mycket vuxenskämt.

Resten av serierna jag tittar på har Ulvert redan tagit upp, så jag besparar mig från att rabbla dem en gång till.

Jag vill bara upplysa om att de flesta serier som går för tillfället har säsongspremiär de kommande veckorna. Bland de som har säsongspremiär finns:
Prison Break s3 17/9 (ikväll alltså), K-Ville s1 17/9 (också ikväll), Shark s2 23/9, Heroes s2 24/9, Two and a half men s5 24/9, Bones s3 25/9, Boston Legal s4 25/9, House s4 25/9, The Unit s3 25/9, CSI s8 27/9, Stargate Atlantis s4 28/9, Dexter s2 30/9, Supernatural s3 4/10 och Friday Night Lights s2 5/10.

De vi får vänta lite längre på: Battlestar Galactica s4 24/11 och Lost s4 6/2 -08.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: TV-serier

Inlägg av Godeye »

De flesta har nämnt amerikanska serier. Det mesta är dessvärre skit. Amerikanerna är mästare på att ta en story som skulle rymmas i en Pixiebok och slå ut den på sju säsonger...

Det finns däremot massor med bra engelska serier som Cracker (har allt, inklusive karaktärsutveckling), Frost, I Mördarens spår, Forsythesagan, I, Claudius (sjukt bra!), Foyle´s war, Kommissarie Lynley, Wire in the blood, Secret Army (bästa WW2 serien), Morse, Upstairs, downstairs, Onedinlinjen (ett måste!), The Day of the Triffids etc. Dessvärre har jag inte hittat någon bra sida som listar detta lands eminenta serier (gamla som nya). Någon som känner till någon sådan site?

Kan iofs använda: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UK ... ion_series
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: TV-serier

Inlägg av Ulvert »

Godeye skrev:De flesta har nämnt amerikanska serier. Det mesta är dessvärre skit. Amerikanerna är mästare på att ta en story som skulle rymmas i en Pixiebok och slå ut den på sju säsonger...

Det finns däremot massor med bra engelska serier
Ofta alltför sant - till skillnad från i USA har ju faktiskt britterna som krav att man skall kunna skådespela eller ha en skådespelarutbildning bakom sig innan man får en ledande roll i ngn serie eller film. Om du gillar de serier du har listat så rekommenderar jag dig att ta en titt på Midsumer Murders med John Nettles - riktigt bra engelsk crime, värdigt Taggart, Bergerac, Frost eller Morse.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: TV-serier

Inlägg av Skarpskytten »

Håller med. Engelsmän är bäst. Den enda amerikanska tev-serie värd att följa är Simpsons och kanske Scrubs. Och Deadwood, Rome och OZ, som alla är högst omerikanska. De har märkliga saker som karaktärsdrivna storys, karaktärer som inte är antingen onda eller goda, och skildringar av tillvaron som inte är rakt igenom förljugna.

Har dock svårt för deckare. Intrigerna är alltid så långsökta. Frost är dock en cool karaktär, även om det sista avsnittet jag såg var ganska löjligt.

Själv läser jag ibland böcker. Är jag helt ute?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: TV-serier

Inlägg av Elrik »

Du har varit ute sen ca 1800 fKr.

Frost är ganska trevligt. Am serier suger.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Skriv svar