TV-serier (möjliga SPOILERS)

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Ignus »

Ulvert skrev:Tips på tv-serie: The Big Bang Theory - En serie av DMFare, om DMFare, för DMFare.
Underbar serie. Förstår bara inte hur nån orkar bo ihop med Sheldon. Jag misstänker att Leonard är masochist.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Elrik »

Ignus skrev:
Ulvert skrev:Tips på tv-serie: The Big Bang Theory - En serie av DMFare, om DMFare, för DMFare.
Underbar serie. Förstår bara inte hur nån orkar bo ihop med Sheldon. Jag misstänker att Leonard är masochist.
Ord. Den är jävligt ball.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av mawno »

Nån som sett Breaking Bad?
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Ulvert »

mawno skrev:Nån som sett Breaking Bad?
Japp. Om man tycker om svart humor så är den oslagbar. 8/10.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Godeye »

The Inbetweeners.
Engelsk komediserie om ett gäng nördar. Oslagbar pubertal, men intelligent, humor. Glöm alla förljugna amerikanska ungdomsserier: så här är det att vara tonåring! Se den!
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Inbetweeners
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Xian »

Ska vi nämna brittiska tonårsserier så kan man väl inte undgå Skins. Där är det emellanåt så pinsamt tonårsaktigt - dvs precis som i verkligheten - att man blir tvungen att titta bort från skärmen för att man bara sitter o vrider sig.

In other parts of the world: Är det någon som missat serien Dollhouse (av skaparen till Buffy och Firefly)? I så fall får ni en uppmaning att kolla in den nu. Riktigt bra!

(Förresten får jag tacka för ditt tidigare tips om Survivors. Det var ju en suverän serie.)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Elrik »

Såg första avsnittet av Hornblower. Det var trevligt helt ok underhållning.

Det är en "tonåring hamnar på brittiskt skepp som underofficer under 1790-tal, är med om äventyr och klarar sig på olika sätt"-serie.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Mordlust »

Elrik skrev:Såg första avsnittet av Hornblower. Det var trevligt helt ok underhållning.

Det är en "tonåring hamnar på brittiskt skepp som underofficer under 1790-tal, är med om äventyr och klarar sig på olika sätt"-serie.
Hornblower är helt ok, ja. Akta er för enkeldvd:n bara, för där är inte avsnitten i ordning.

Annars är som jag tidigare sagt Sharpe-avsnitten stundtals riktigt bra. De går nu att få tag på på dvd utan att behöve beställa från skumma ställen. Jag har själv en asiatisk utgåva...

Mad men är också riktigt bra. Testa att räkna antalet cigaretter som röks i första avsnittet. :)
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Godeye »

Mad Men är riktigt bra: framförallt är det riktigt intressant att få en insyn i tidigt amerikanskt 60-tal samt att lyssna på affärs-snacket...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Pedersen »

Elrik skrev:Såg första avsnittet av Hornblower. Det var trevligt helt ok underhållning.

Det är en "tonåring hamnar på brittiskt skepp som underofficer under 1790-tal, är med om äventyr och klarar sig på olika sätt"-serie.
Jag tycker att de första avsnitten är bra, men tyvärr så blir det lite samma tugg efterhand som som herr Hornblower stiger i level.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Mordlust »

Pedersen skrev:
Elrik skrev:Såg första avsnittet av Hornblower. Det var trevligt helt ok underhållning.

Det är en "tonåring hamnar på brittiskt skepp som underofficer under 1790-tal, är med om äventyr och klarar sig på olika sätt"-serie.
Jag tycker att de första avsnitten är bra, men tyvärr så blir det lite samma tugg efterhand som som herr Hornblower stiger i level.
Dessutom känns det som om de är och härjar på land lite för mycket. Men det kanske man gjorde, vad vet jag.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Skarpskytten »

Mordlust skrev:Dessutom känns det som om de är och härjar på land lite för mycket. Men det kanske man gjorde, vad vet jag.
Alla som har läst NAM Rodgers klassiska bok om den georgianska flottan vet att dess skepp åren 1758-1762 spenderade 57% av tiden i hamn. Med stor variation mellan skeppstyper och operationsområden. De största linjeskeppen var i hamn 77% av tiden.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Mordlust »

Skarpskytten skrev:
Mordlust skrev:Dessutom känns det som om de är och härjar på land lite för mycket. Men det kanske man gjorde, vad vet jag.
Alla som har läst NAM Rodgers klassiska bok om den georgianska flottan vet att dess skepp åren 1758-1762 spenderade 57% av tiden i hamn. Med stor variation mellan skeppstyper och operationsområden. De största linjeskeppen var i hamn 77% av tiden.
Jo, men de tog nog inte med sig skeppskanoner in i frankrike för att vakta broar så ofta.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Elrik »

Skarpskytten skrev:
Mordlust skrev:Dessutom känns det som om de är och härjar på land lite för mycket. Men det kanske man gjorde, vad vet jag.
Alla som har läst NAM Rodgers klassiska bok om den georgianska flottan vet att dess skepp åren 1758-1762 spenderade 57% av tiden i hamn. Med stor variation mellan skeppstyper och operationsområden. De största linjeskeppen var i hamn 77% av tiden.
Jag antar att det är ganska dyrt att hålla ett linjeskepp ute till havs.
Men serien är lite småtrevlig på söndagar när man drabbats av vininfluensan. Får väl se om man tröttnar om de är mer på land senare. Är ju lite seglarromantiker..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Pedersen »

Mordlust skrev:Dessutom känns det som om de är och härjar på land lite för mycket. Men det kanske man gjorde, vad vet jag.
Jag tror att det är groteskt dyrt att spela tv-serie med riktiga båtar. Det är nog därför som det blir mindre och mindre av det i serien efterhand. Dom brände nog det mesta av sitt krut (pardon the phun) i början av serien för att attrahera den manliga publiken. Kvinnorna visste dom att dom skulle få behålla serien igenom tack vare Ioan Gruffudd (eller vad han heter).
Det är i alla fall min teori.

Fast Sharp är en mycket bättre serie än Hornblower tycker jag. Mycket bättre manus och skådisar generellt. I alla fall mer trovärdiga karaktärer än i Hornblower.

Man hejar ju på Sharp till skillnad från Hornblower som i alla fall jag ville skulle få en kanonkula i huvudet så att man slapp se hans präktigt sockersöta nuna hela tiden.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Herr B »

Jag lyckades få tag i en verision som inte var dubbad på spanska och måste hålla med Martin. Bra serie även om jag tyckte första avsnittet var bäst. Det andra avsnittet var lite för mycket action film och det tredje höll på lite för länge. Väldigt sevärd. "it takes the patience of a Saint"
Godeye skrev:Miniserien The Company är riktigt bra; om man gillar spionhistorier vill säga... Den följer CIA, som en slags exposé, och ett antal karaktärer under cirka 35 år. Speciellt intressant är gestaltningen av organisationens sätt att resonera och deras taktik samt naturligtvis förhållandet mellan KGB och CIA. Michael Keatons gestaltning av CIAs kontraspionagechef Angleton är lysande, har sällan sett något så bra spel (i Klaus Maria Brandauers, i Mephisto, och Orson Welles, i Othello, -klass)...
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Xian »

Någon som följer The Walking Dead? Tipsar om den för dem som gillar zombieserier.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Ulvert »

Xian skrev:Någon som följer The Walking Dead? Tipsar om den för dem som gillar zombieserier.
Yup, den är ruskigt bra. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Ulvert »

Kan rekommendera nya tv-serien falling skies för de som gillar bra sci-fi. Good shit. ;-)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: TV-serier (möjliga SPOILERS)

Inlägg av Zarei »

Death Valley verkar bli en sjukt kul serie och det naturliga nästa steget på att alla tvserier ska innehålla vampyrer. I detta fallet har de tagit Cops och lagt till vampyrer, zombies och varulvar.
Skriv svar