Ny Spelhelg nov/dec

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Aha... jag trodde att du menade något i stil med att vi skulle ha lite färre arrangörer och mer temade spelhelger (och oftare).. tex jag, kasper och olofsson håller i "figurspelsspelheg" eller jesper och bongo-bongo håller "turneringar i Eurogames en lördag"... men som sagt jag läste ju inte vad du skrev utan bara hittade på något som verkade intressant..
Men detta är kanske en bra idé? En figurspelshelg med Bloodbowl, Warhammer och AoA:M t ex ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Att förbereda spelhelgerna tar runt 10 h. Det kan jag göra själv. Däremot tror jag inte att jag alltid kan vara på plats på spelhelgen...
Då har jag missförstått dig helt. Klart jag kan spendera en helg på Lokalen ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Elrik skrev:Aha... jag trodde att du menade något i stil med att vi skulle ha lite färre arrangörer och mer temade spelhelger (och oftare).. tex jag, kasper och olofsson håller i "figurspelsspelheg" eller jesper och bongo-bongo håller "turneringar i Eurogames en lördag"... men som sagt jag läste ju inte vad du skrev utan bara hittade på något som verkade intressant..
Det var det jag menade... Mer event-aktigt är nog bra, tror jag...

Ni har inte missförstått mig, angående vad som menas med att arrangera spelhelgerna, jag har inte sagt något om hur detta ska gå till: det är bara det att jag tycker det är så djäkla skoj att just förbereda spelhelgerna att jag helst håller på med den biten själv (förlåt, för att jag erkänner att det kan vara roligt att jobba i föreningen).
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Ichabod »

Jag har en liten ide till ett "lär er spelleda" koncept till spelhelgen.

Tanken är som följer:

Tidigare under dagen så träffar man personer som är intresserade av att lära sig spelleda, de bör ha bestämt ett par 2-3 spelare som vill vara med att speltesta, de får altså ordna en liten grupp. Sedan sätter man sig ner med dessa nybörjare, förklarar lite vad spelledande innebär och ger dem kanske lite startmaterial och ett litet (läs: jävligt litet) äventyr. Sedan får de läsa in detta och fråga vad det nu vill fråga om. Ett newbie-kit helt enkelt.

Senare på kvällen så kommer spelarna och de får varsitt rum att spela i, vi har satt upp lite musik och böcker så de kan komma igång direkt. Sen får spelledarna helt enkelt testa att spelleda sitt lilla äventyr för att efteråt snacka med varandra om hur det gick, och vad de gjorde för skillnader i sitt spelledande. En mentor får också finnas på plats för akut hjälp eller frågor.

Målet är att få nya unga spelledare till DMF, för jag är av åsikten att unga generationers spelare helst vill spelledas av unga spelledare. Vill man vara riktigt på kan man ge dem ett litet diplom för "utförd spelledarkurs". ^_^ :winner:
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Ichabod »

Föresten kan man väl anordna en omröstning om vad temat på nästa spelhelg ska vara?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Godeye skrev:
Elrik skrev:Aha... jag trodde att du menade något i stil med att vi skulle ha lite färre arrangörer och mer temade spelhelger (och oftare).. tex jag, kasper och olofsson håller i "figurspelsspelheg" eller jesper och bongo-bongo håller "turneringar i Eurogames en lördag"... men som sagt jag läste ju inte vad du skrev utan bara hittade på något som verkade intressant..
Det var det jag menade... Mer event-aktigt är nog bra, tror jag...

Ni har inte missförstått mig, angående vad som menas med att arrangera spelhelgerna, jag har inte sagt något om hur detta ska gå till: det är bara det att jag tycker det är så djäkla skoj att just förbereda spelhelgerna att jag helst håller på med den biten själv (förlåt, för att jag erkänner att det kan vara roligt att jobba i föreningen).
Jag förlåter dig. Jag tycker själv att det är ganska kul.

Då är det ju nästan klart att nästa spelhelg blir "temad"... Du får gärna vara den som förbereder och hittar arrangörer.
Så vad tycker vi att nästa tema ska vara? Det behöver ju inte vara en typ av spel. Det kan ju lika gärna vara fantasy, andra världskriget, SF eller My little pony...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Så vad tycker vi att nästa tema ska vara? Det behöver ju inte vara en typ av spel. Det kan ju lika gärna vara fantasy, andra världskriget, SF eller My little pony...
Lysande! Riddare kanske? Pendragon, Shadows over Camelot, Robber Knights. Lite tunt kanske. Ont mot gott? Då kan man få med en massa kul brädspel.

Om man har ett tema, måste Ulvert och/eller Mordlust tvingas visa filmer på samma tema!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Riddare är ett bra tema.. Kan du, tobbe och kanske någon mer skriva/läsa in ett Pendragon-äventyr så finns det ju ganska mycket spel. Det finns ju en hel del brädspel med det temat.. Battlelore är lite "riddarkänsla" på tex..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

VK2 är bra också. Då bli nog Johan Larsson glad också!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Entusiasm undanbedes...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Entusiasm undanbedes...
Ja, det kan ju riskera föreningens själ ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Jag tror att tema är ett bra sätt att få lite struktur på det hela... Godeye, du är ju något av ansvarig för spelhelgerna så jag tycker att du får ta kommandot över tema och fråga folk vad de vill göra.. ok?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Elrik skrev:Jag tror att tema är ett bra sätt att få lite struktur på det hela... Godeye, du är ju något av ansvarig för spelhelgerna så jag tycker att du får ta kommandot över tema och fråga folk vad de vill göra.. ok?
Ansvarig? Hmmm... Ska vi köra på riddartema/medeltid? Datum:25 november? Finns det något spel man hade kunnat tävla i?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 23:44
Namn: Pär Nordlund
Ort: Solkusten

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av bengtslaanesh »

Finns väl ett "Joust-spel" av något slag i någon gammal WD...
våga fråga?
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Allvarligt talat, tror ni att ett riddartema är kul? Jag börjar undra...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av wyrmer »

Lite mainstream, men ska vi ha så många spelhelger får vi nog ha teman som är ganska mainstream.

Vi kan alltid kan frukt som tema.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Allvarligt talat, tror ni att ett riddartema är kul? Jag börjar undra...
Själv undrar jag om vi ska ha teman över huvud taget. Vad är vinsten? Riskerar vi inte bara att antingen 1) vissa struntar i att komma (fel tema) eller 2) folk spelar vad de känner för i vilket fall (inget problmen, men varför då ha teman).

Jag menar att spelhelgerna är något av det bästa vi gjort i den här föreningen de senaste tio åren. De funkar bra och massor av folk kommer. Vad är det vi hoppas uppnå med teman? Kommer det att komma fler människor? Jag undrar om vi inte försöker laga något som inte är sönder.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Kanske borde ha spelhelgerna som de är, fast med en stor happening... t.ex. en tävling/turnering
...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Kanske borde ha spelhelgerna som de är, fast med en stor happening... t.ex. en tävling/turnering
...
Håller med! Det är en mycket bättre idé.

Jag föreslår att vi börjar med ett öppet moronskt mästerskap i 40k. Och tvingar Mawno att vara med, så att Jeppa inte vinner!

Eller en pokertävling, kanske i ett annat format än det vanliga?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av bladerunner_35 »

Skarpskytten skrev:Eller en pokertävling, kanske i ett annat format än det vanliga?
JA!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Skriv svar