Ny Spelhelg nov/dec

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

I denna tråd hade jag tänkt att vi skulle diskutera nästa spelhelg, denna bör vi lägga redan någon gång i månadskiftet november/december. Vad kan vi göra bättre? Mål, syfte, genomförande?

Jag tycker till att börja med att det räcker med en dags spelhelg. Första dagen, under spelhelgen 29-30 september, kom det 50 pers och andra dagen runt hälften... Kommentarer?

Jag tycker också att det hade varit trevligt med turneringar av något slag. Kommentarer?

Vi hade en 10-15 arrangörer + en 5 pers som hjälpte till med andra prylar. Engagemangsnivån är alltså mycket hög på spelhelgerna. Kommentarer?
Senast redigerad av Godeye den tis 09 okt 2007, 09:29, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Kriss
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 25 sep 2007, 13:29
Namn: Kriss Andsten
Ort: Suedala

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Kriss »

Två dagar är nog funkis om det händer saker som drar andra dagen också. Så kändes det inte nu sist - visst var det kul saker, men soffan och dammsugaren lockar också. Just turneringar kanske kunde vara något?

Förslag isf på 40k-40min.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev: Jag tycker till att börja med att det räcker med en dags spelhelg. Första dagen, under spelhelgen 29-30 september, kom det 50 pers och andra dagen runt hälften... Kommentarer?

Kan inte se att det i sig är ett problem, Varför är det dåligt? Jag tycker inte vi ska tänka i termer av en eller två dagar eller hur många som kommer - de som var där i söndags verkade ha kul, och spelade spel - utan snarare om våra arrangörer orkar och känner för en eller två dagar. Om Elrik, Johan Larsson, Jesper och de andra som gör det stora jobbet känner för att arrangera i två dagar gör vi det. Om de hellre vill begränsa spelhelgerna till en dag så gör vi det.
Godeye skrev: Jag tycker också att det hade varit trevligt med turneringar av något slag. Kommentarer?
En idé som är värd att testa.

Om inte Pedersen är hemma och gör det, kommer jag att hålla ett nytt Moronskt mästerskap i Drakborgen nästa spelhelg.

Och om det blir nytt liv i AoA: Miniatures spelandet när nya startersetet kommer i slutet av månaden skulle det kunna vara aktuellt med en ny sådan turnering.

Och 40k på 40 min - och/eller Warhammer är en bra idé, om någon vill hålla i det.
Godeye skrev: Vi hade en 10-15 arrangörer + en 5 pers som hjälpte till med andra prylar. Engagemangsnivån är alltså mycket hög på spelhelgerna. Kommentarer?
Varför är folk inte lika engagerade annars? Varför kommer många ner varje spelhelg men aldrig annars? Kanske är signalen att vi borde satsa på fasta speldagar - den berömda och ständigt misskötta "brädspelsdagen" kanske? Frågan är ju som alltid vem som ska hålla i det.

Det verkar ju som att våra GWnissar kommer att börja träffas på måndagar för att måla och såga och hacka. (Spela de fördömda spelen verkar ingen vilja göra, som vanligt).
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
yavanna
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 08:15
Namn: Anna Hansson

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av yavanna »

Skarpskytten skrev: Varför är folk inte lika engagerade annars? Varför kommer många ner varje spelhelg men aldrig annars?
För min del kan jag ju säga att jag komemr ner på spelhelger för att det annonseras att det ska göras något, vara folk där mm. Eftersom spelhelgerna tenderar att dra mycket folk är det kul att bara gå ner och hänga lite och snacka med sådanna man annars inte ser så ofta (eller sådanna man ser lite för ofta :wink: ). Även om detta förmodligen händer saker på lokalen även när det inte annonseras ut spelhelg så kan det vara svårt att veta. Det samma gäller ev arrangemang, det är roligare att arrangera om det finns tillräckligt mycket intresserat folk för att det ska bli något av det.

Nu är det ju lite lättare att informera om aktiviteter på lokalen via forumet som informationsbristen är i någon mån avhjälpt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

yavanna skrev: För min del kan jag ju säga att jag komemr ner på spelhelger för att det annonseras att det ska göras något, vara folk där mm. Eftersom spelhelgerna tenderar att dra mycket folk är det kul att bara gå ner och hänga lite och snacka med sådanna man annars inte ser så ofta [...] Även om detta förmodligen händer saker på lokalen även när det inte annonseras ut spelhelg så kan det vara svårt att veta. Det samma gäller ev arrangemang, det är roligare att arrangera om det finns tillräckligt mycket intresserat folk för att det ska bli något av det.
Jag misstänkte att vissa av de som kommer till spelhelgerna men sällan syns till annars tänkte så. Vad skulle krävas för att du skulle komma ned oftare?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av rufsi »

En tanke jag har , utan att ha varit med och arrangerat och utan att ens varit nere på lördagen, är att 50 spelande personer i lokalen under samma eftermiddag blir trångt. Dock är det grymt positivt att vi lyckas locka ihop 75-80 besökare till en spelhelg (det är väl drygt halva föreningens medlemsantal? :)) och med tanke på att ungefär hälften av ansiktena på söndagen var (ialla fall för mig) nya tyder på att vi på något sätt lyckas nå ut ganska bra med vårt budskap och lyckas attrahera potentiella medlemmar. Ett förslag är därför att man på något sätt "delar upp" aktiviteterna mellan de båda dagarna så att man tex. har huvuddelen av brädspelsaktiviteterna på lördagen och huvuddelen av Figur och rollspelen på söndagen. Detta skulle, tror jag, föra med sig en rad fördelar:

1) minskad belastning på enskilda arrangörer.
2) Rätt besökare tas emot av rätt folk, detta skulle på något sätt löst kunnat kopplas samman med Eriks faddersystem och man kan snabbt matcha ihop rätt typ av folk med rätt gruppering.
3) minskad belastning på lokalen, mer mys-pys och mindre konventskafeteria
4) genom att sprida ut de schemalagda aktiviteterna så skapar man större utrymme för spontana aktiviteter som att måla, sitta och snacka, pick-up games i GW eller tågspel med Jesper (dock inte Ricocet robots, då kommer de väl aldrig tillbaka)

Vidare tror jag, om jag få vara lite trådkapare, på Magnus idé med fasta dagar. Pokerkvällarna är ett utmärkt exempel och likaså GW-spelarnas fantasyprojekt som hela tiden varit löst strukturerat runt måndagarna (även om jag jobbar då). Problemet är dock, som Magnus redan vvarit inne på och Roger så fint summerat ner att; "om man vill att något sånt här ska funka så måste man själv se till att vara på plats och dra igång folk de första 20 veckorna, annars kommer allt att rinna ut i sanden.
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

rufsi skrev: En tanke jag har [...] är att 50 spelande personer i lokalen under samma eftermiddag blir trångt. [...] Ett förslag är därför att man på något sätt "delar upp" aktiviteterna mellan de båda dagarna så att man tex. har huvuddelen av brädspelsaktiviteterna på lördagen och huvuddelen av Figur och rollspelen på söndagen. Detta skulle, tror jag, föra med sig en rad fördelar:

1) minskad belastning på enskilda arrangörer.
2) Rätt besökare tas emot av rätt folk, detta skulle på något sätt löst kunnat kopplas samman med Eriks faddersystem och man kan snabbt matcha ihop rätt typ av folk med rätt gruppering.
3) minskad belastning på lokalen, mer mys-pys och mindre konventskafeteria
4) genom att sprida ut de schemalagda aktiviteterna så skapar man större utrymme för spontana aktiviteter som att måla, sitta och snacka, pick-up games i GW eller tågspel med Jesper (dock inte Ricocet robots, då kommer de väl aldrig tillbaka)
Mycket tänkvärt, Rufsi! Ljudnivån i Lokalen blir ganska hög när det är 50 personer där ... Frågan är dock om det behövs en sådan formalisering. Jag misstänker att väldigt många skulle komma på lördagen ändå, eftersom nästa alla våra medlemmar (?) faktiskt spelar brädspel. Men det är en idé som kan vara värd att testa.
rufsi skrev: Dock är det grymt positivt att vi lyckas locka ihop 75-80 besökare till en spelhelg (det är väl drygt halva föreningens medlemsantal? och med tanke på att ungefär hälften av ansiktena på söndagen var (ialla fall för mig) nya tyder på att vi på något sätt lyckas nå ut ganska bra med vårt budskap och lyckas attrahera potentiella medlemmar.
Nja, 70-80 pers är ju hela vårt medlemsantal. Sedan är det ju tyvärr så att en hel del av spelhelgsbesökarna som kommer varje spelhelg är ganska svala när man frågar om de vill lösa medlemsskap. Som jag förstår det får vi bara en handfull medlemmar varje spelhelg. Här tycker jag att vi kan vara lite mer offensiva, och i alla fall uppmana alla på spelhelgen att läsa medlemsskap. Inte minst kiddsen. Att man skulle behöva vara medlem för att få vara med på spelhelgerna tror jag däremot skulle vara ett misstag. Det skulle skrämma bort folk.

rufsi skrev: Vidare tror jag, om jag få vara lite trådkapare, på Magnus idé med fasta dagar. Pokerkvällarna är ett utmärkt exempel och likaså GW-spelarnas fantasyprojekt som hela tiden varit löst strukturerat runt måndagarna (även om jag jobbar då). Problemet är dock, som Magnus redan vvarit inne på och Roger så fint summerat ner att; "om man vill att något sånt här ska funka så måste man själv se till att vara på plats och dra igång folk de första 20 veckorna, annars kommer allt att rinna ut i sanden.
Roger har visat hur man gör. Följ honom!

På tal om det, Rufis. Om du fortsätter ha så här djupa tankar om vår verksamhet, så får nog en valberedare kontakte dig :wink:
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Mycket bra har sagts.. viktigaste tror jag är nog att få folk att fatta att man kan vara här annars också och att det kostar att ha lokalen, dvs folk behöver vara medlemmar. Vi kanske skulle trycka upp något litet informationsmaterial om dmf och verksamheten som vi kan dela ut.

Jag tror att det är trevligt att ha båda dagarna men de som arrangerar behöver nog sprida ut sina arr lite mer och så får vi hoppas att folk är lite uthålligare.

Men på det stora hela får jag uppfattningen att alla får spela så mycket som de vill och att ingen blir utanför. Att två eller tre personer (Räven och Godeye senast) tar tag i folk och sätter dem vid ett spel tror jag är bra/nödvändigt.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev: Viktigaste tror jag är nog att få folk att fatta att man kan vara här annars också och att det kostar att ha lokalen, dvs folk behöver vara medlemmar. Vi kanske skulle trycka upp något litet informationsmaterial om dmf och verksamheten som vi kan dela ut.
Jag håller med. Även om det kan vara intressant att diskutera hur vi gör spelhelgerna bättre just för spelare och arrangörer, så tycker jag att det är viktigt att spelhelgerna också ger oss nya medlemmer. Elrik här föreslagit ett särr. Under alla omständigheter borde någon gå runt och se till att alla ungdomar som är där löser ett gratis medlemsskap i föreningen.

Och om vi mot förmodan får någon som kan hålla i en brädspelskväll, så är spelhelgen rätt ställe att göra reklam på den eftersom mer eller mindra alla som är på våra spelhelger spelar brädspel. Förslagsvis skulle en sådan kväll starta veckan efter en spelhelg, medan folk fortfarande "minns" att den hålls.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
yavanna
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 08:15
Namn: Anna Hansson

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av yavanna »

Skarpskytten skrev:Jag misstänkte att vissa av de som kommer till spelhelgerna men sällan syns till annars tänkte så. Vad skulle krävas för att du skulle komma ned oftare?
Jag får väl svara på det här lite sent omsider.

Det som skulle krävas för att jag skulle komma ner lite oftare skulle vara mer annonserade arrangemang. Det behöver inte vara något jätteavancerat eller stort, men man ska veta att där är folk och att det kommer att hända något. Gärna med en annonserad tid mm. Dessutom är det ju rätt viktigt att det man sagt ska hända också verkligen händer så folk inte bara sitter och degar och aldrig kommer igång.

Nuförtiden är jag lite svårflörtad eftersom jag har rätt lite tid och bor en bit bort. Dessutom spelar jag ju inte speciellt mycket brädspel vilket är den lättaste och vanligaste aktiviteten. Men överlag tror jag att det är mer information och annonserade aktiviteter som behövs till de som inte känner sig hemma nog/har tid nog att bara gå ner och hoppas att nått händer. Där är ju forumet prefekt.

Med spelhelger, folk som engagerat mig i spelgrupper, forum och ett lajv är ju risken betydligt större att ni får se mer av mig (på gott och ont :wink:).

Vad som absoult inte behövs till nya personer som kommer ner är kommentarare i stil med "Tja om du hänger här i två år så kan du nog vara med och spela rollspel med någon sen". Det hörde jag från flera personer när jag var ny. Det visade ju sig stämma, det tog ca två innan jag faktiskt spelade något rollspel alls inom DMF (även om det var många som sa att de skulle starta grejer jag kunde vara med i ). Men attityden är ju inte så kul om man är ny.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

yavanna skrev: Det som skulle krävas för att jag skulle komma ner lite oftare skulle vara mer annonserade arrangemang. Det behöver inte vara något jätteavancerat eller stort, men man ska veta att där är folk och att det kommer att hända något. Gärna med en annonserad tid mm. Dessutom är det ju rätt viktigt att det man sagt ska hända också verkligen händer så folk inte bara sitter och degar och aldrig kommer igång.
Jag undrar om du är ensam om att tänka så ... något för styrelsen att fundera över, kanske?
yavanna skrev: Vad som absoult inte behövs till nya personer som kommer ner är kommentarare i stil med "Tja om du hänger här i två år så kan du nog vara med och spela rollspel med någon sen". Det hörde jag från flera personer när jag var ny. Det visade ju sig stämma, det tog ca två innan jag faktiskt spelade något rollspel alls inom DMF (även om det var många som sa att de skulle starta grejer jag kunde vara med i ). Men attityden är ju inte så kul om man är ny.
Eftersom jag brukar fälla sådana kommentarer så får jag väl försvara det. Att det är svårt att komma in i föreningen är ett faktum. Alternativet till att säga så är 1) att ljuga ("inga problem, det är en lätt förening att komma in i") eller 2) själv ta hand om nya medlemmar. Det sista är jag faktiskt inte överdrivet intresserad av. Och då har jag ändå spellett tre grupper snotts, vilket nog är mer än de flesta i föreningen kan skryta med.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Väldigt många är i med i föreningen för att spela och umgås med sina vänner (och inga andra). Det kostar dem 150 spänn om året och de behöver inte göra ett jota mer än att ringa sina kompisar och bestämma att de ska träffas.

Vi kan inte tvinga någon att hålla i verksamhet eller vara aktiv på något sätt.

Visst, det skulle vara jättebra med fler utannonserade arrangemang. Det skulle hjälpa folk att komma in i föreningen.

Men vi har mycket få/inga som vill/kan hålla i sådana.

Vad vill jag ha sagt är: Föreningen funkar så att det tar flera år att komma in i den om man bara sitter på sitt arsle - är man framåt är man inne på en månad eller två (tex jag själv och arkan). Gör man saker får man vara med och göra saker. Jag tror att föreningen på vissa sätt var mer sluten då än vad den är nu faktiskt. Då fanns det inte några spelhelger tex. Allt umgänge/spel utgick från att man hängde på lokalen.
Vi som gör saker gör det för våra kompisar och oss själva, precis som alla andra i samhället. Världen är inte rosa och fluffig utan ganska hård och (o)rättvis. Dmf är en del av världen. Om man inte vill vara med och leka på det sättet som vi leker (dvs spontant, oöverlagt och ibland inte alls) är det svårt att komma med, men jag tror att utsikterna att vi skulle förändra oss är mycket små, tyvärr.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av wyrmer »

Nu kommer jag att låta jäkligt gnällig, men folk får faktiskt själva ta ansvar för sitt spelande.

Elrik har erbjudit warhammer quest, öppna D&D-kampanjer och annat smått och gott. Tidigare har andra eldsjälar som Skarpskytten erbjudit nybörjarkampanjer, folk har erbjudit brädspelkvällar, folk har försökt starta blood bowl-ligor och formula de-ligor. Massvis av människor har arrangerat och spellett en mängd aktiviteter på en mängd olika tider och antingen har det satts upp lappar, skickats ut på mejlingslistor eller på annat sätt spridits information om aktiviteterna.

Vad är då allt som oftast resultatet av alla dessa ansträngningar? INGENTING!


Oftast kan man få ett antal äldre dmfare till sina aktiviteter, men det är sällan som någon ny spelare dyker upp, trots att tillfälle getts vid upprepade tillfällen.

Vad är då kontentan av detta? Jo, att det är fanken så mycket roligare att gnälla, inte engagera sig, inte visa uppskattning för andras uppoffringar, för att sedan kunna gnälla ytterligare lite grann. Gnäll inte på att det inte anordnas aktiviteter, för det gör det. Passar inte dagarna, säg då till. Passar inte inriktningen på aktiviteterna, säg då till. Passar ingenting så anordna något själva.

DMF är till för att ALLA ska ha roligt. DMF är inte till för att vissa ska arrangera, jobba och offra sig för andra som inte kan tänka sig att lära känna folk innan de kommer med i den ultimata spelgruppen som spelar just deras favoritspel. De som arrangerar saker gör det för att de tycker det är kul, inte för att de får betalt eller för att de måste. Det är fruktansvärt tröttsamt att höra på alla som gnäller om att de inte får en chans att komma in i föreningen, när de fått chanser men själv inte kan tänkas jobba för det. Visst är det så att ingenting serveras på silverfat i föreningen, men visst finns där chanser för att komma in i föreningen, men man måste själv vara villig att jobba lite för att ha kul.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Mordlust »

Jag håller med Werner.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Elrik »

Det är lite otäckt att jag och Werner tycker lika så ofta...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av wyrmer »

Det känns faktiskt lite otäckt varje gång någon håller med mig.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Mordlust »

Ja det gör det... :wink:
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
yavanna
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 08:15
Namn: Anna Hansson

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av yavanna »

Alltså, ni får ge er.

Jag fick en direkt fråga från Skarpskytten om vad som skulle göras för att just jag skulle skulle komma ner på DMF oftare. Jag svarade på den. Det måste jag väl kunna göra utan att få höra att jag gnäller. Jag tycker inte att det jag skrev är något som någon måste göra. Jag inser problematiken med att få folk att engagera sig. Men ni måste ju hålla med om att fler och mer synliga arrangang skulle vara bra för föreningen.

Vad gäller mina ansträngningar i det sociala och mängden arrangemang jag gjort för DMF-medlemmar har ni faktiskt ingen aning. Att ni inte känner till det betyder inte att det inte hänt. (Och om ni vill ha fakta fast jag egentligen inte tycker jag ska behöva försvara mig; Jag har spellett mellan två och tre gånger så många DMF:are jämfört med antalet DMF.are som spellett mig i något. Visst, det finns massor av folk som ansträngt sig mycket mer, men det känns ändå lite fel att få höra att jag aldrig ansträngt mig.)

Men om vi ska försöka låta bli att hålla den här diskussinen på en lite mer saklig nivå:

Det jag försöker säga är att jag tror inte problemet ligger i brist på arrangemang, det händer säkert en hel del på lokalen hela tiden. Jag tror dock att en stor del av problemet ligger i att informationen om saker som händer i vanliga fall inte når ut till medlemmar på ytterkanterna eller folk som är intresserade av att bli medlemmar.

Saker går ju klart i den rätta riktningen nu. Spelhelger, lajvet och forumet ger ju en hel del möjligheter att sprida information och ragga deltagare till planerade arrangemang. På lite sikt tror jag att det kommer att lyfta medlemsantalet.
Eftersom jag brukar fälla sådana kommentarer så får jag väl försvara det. Att det är svårt att komma in i föreningen är ett faktum. Alternativet till att säga så är 1) att ljuga ("inga problem, det är en lätt förening att komma in i") eller 2) själv ta hand om nya medlemmar. Det sista är jag faktiskt inte överdrivet intresserad av. Och då har jag ändå spellett tre grupper snotts, vilket nog är mer än de flesta i föreningen kan skryta med
Du har ju en poäng här. Tyvärr. Men hur som helst kan man ju iallfall försöka att visa en så positiv bild av föreningen man kan.

En grej jag funderade på till nästa spelhelg skulle kunna vara en "kom-igång"-hjälp för personer som vill starta egna rollspelkampanjer eller lajv men inte riktigt vet hur man gör. Mest en möjlighet att prata med folk som är erfarna på området och som kan ge lite tips. Visst kan man alltid göra det, men att ha det som en annonserad grej gör det lättare att fråga.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Skarpskytten »

Det här är en bra och nödvändig diskussion. Tack för att du deltar i den, Yavanna.
yavanna skrev:Alltså, ni får ge er. Jag fick en direkt fråga från Skarpskytten om vad som skulle göras för att just jag skulle skulle komma ner på DMF oftare. Jag svarade på den. Det måste jag väl kunna göra utan att få höra att jag gnäller.
Jag tror inte nödvädnigtvis att de närmast ovanstående kommentarerna var riktade till just dig. Även om jag tycker att Elrik et al är lite krassa så har de en poäng: det går att komma in i föreningen på ett par månader. Elrik, Pedersen och Arkahn har alla gjort det. Men det krävde också att de mer eller mindre bodde på Lokalen i ett par månader. Vem som är "vuxen" har tid med det?
yavanna skrev: Det jag försöker säga är att jag tror inte problemet ligger i brist på arrangemang, det händer säkert en hel del på lokalen hela tiden. Jag tror dock att en stor del av problemet ligger i att informationen om saker som händer i vanliga fall inte når ut till medlemmar på ytterkanterna eller folk som är intresserade av att bli medlemmar.

Saker går ju klart i den rätta riktningen nu. Spelhelger, lajvet och forumet ger ju en hel del möjligheter att sprida information och ragga deltagare till planerade arrangemang. På lite sikt tror jag att det kommer att lyfta medlemsantalet.
Jag tror att du har rätt, både i svårigheterna att nå perifera medlemmar och att föreningen har ett par bra saker på gång. Gör mer reklam för föreningen på spelhelger och lajv. Tryck visitkort. Tjata om att vi har ett forum. (Här har PR-sektionen något att ta tag i; jag har redan tjatat om detta!) Starta en brädspelshelg. Se om vi får några medlemmar på det.
yavanna skrev: Du har ju en poäng här. Tyvärr.
Klart att jag har. Men DMFs grundläggande problem är i slutändan den attityd som jag, Elrik, Wyrmer och Mordlust - alla gamla och etablerade medlemmar, mind you - uppvisat i denna tråd: "varför ska jag bry mig om andra än mina kompisar?". Så vi som är gamla i föreningen måste kanske börja inse att vi själva är en del av vår berömda medlemskris (den vi haft i ett och ett halft årtionde, ni vet).
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Ny Spelhelg nov/dec

Inlägg av Godeye »

Försök hålla er till ämnet spelhelg.

Man kan säga att de som arrangerar saker på spelhelgerna oftast är de mest aktiva, i övrigt, i föreningen... nu har undantagen börjat skönjas och jag hoppas att fler ska se arrangerandet av spel av dem själva, t.ex. på spelhelger, som en möjlig väg in i föreningen.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Skriv svar