Tips!

Lämna gärna tips eller feedback på hur sidan eller forumet kan utvecklas, men försök undvika diskutera tipsen här.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Väl sammanfattat. Hurvida namn fältet bara visas för medlemmar eller inte visas alls förutom i profilen kvittar mig lika. Poängen är att bara medlemmar ska se det riktiga namnet.

Chasper skrev långt tidigare att ett PM system hade varit bra. Jag instämmer, det skulle t.ex. kunna låta icke betalande medlemmar skicka privata medelanden till folk. Plus att det är bra när man inte har tillgång till sin vanliga mail.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Godeye skrev:Min invändning är enkel: jag vill inte att vilt främmande folk, som inte är dmfare, ska veta vad jag skriver. Helst skulle jag vilja att vissa trådar, som är lite väl interna (som handlar om fester, kritik mot föreningen etc.) skulle vara helt dolda för allmänheten.
Kanon, då ska jag fixa det så att ickemedlemmar inte kan se ens namn, varken i profilen eller i posterna.

Vilka trådar tycker ni ska räknas som "extra"-interna? Som allmänheten inte ska få titta i?
Godaly nämnde "festfixeri". Något annat?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Hela "Styrelsen & Trusten" sectionen av forumet känns som om den kanske borde vara intern?

Skvaller/ Off Topic innehåller en del dskussioner vi kanske inte vill ha offentliga, typ "råttan är död länge leve råttan"...
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Sadjev skrev:Hela "Styrelsen & Trusten" sectionen av forumet känns som om den kanske borde vara intern?
Självklart!
Sadjev skrev:Skvaller/ Off Topic innehåller en del dskussioner vi kanske inte vill ha offentliga, typ "råttan är död länge leve råttan"...
Hmmm, osäker på det. Ska tänka på saken.

För övrigt vill jag meddela att det nu ska funka så här:
Gäster kan inte längre se ditt fulla namn.
Icke-betalande medlemmar kan inte längre se ditt fulla namn.

:cool: [h]För att se ditt namn, samt kunna se din profil måste personen vara bet. medlem.[/h] :cool:

Jag har inte hunnit betatesta dessa ändringar, och nu måste jag kila hemifrån. Meddela mig gärna om det av någon anledning skulle krångla.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

För övrigt vill jag meddela att det nu ska funka så här:
Gäster kan inte längre se ditt fulla namn.
Icke-betalande medlemmar kan inte längre se ditt fulla namn.

:cool: [h]För att se ditt namn, samt kunna se din profil måste personen vara bet. medlem.[/h] :cool:

Fasiken Ichabod; jag är impad av din flexibilitet och av din förståelse för min osammanhängande retorik; du är alltså inte bara en skitbra spelare och en bra web-designer; du är dessutom klok! Vilken whiskey ska du och räven dela på?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Godeye skrev:Fasiken Ichabod; jag är impad av din flexibilitet och av din förståelse för min osammanhängande retorik; du är alltså inte bara en skitbra spelare och en bra web-designer; du är dessutom klok! Vilken whiskey ska du och räven dela på?
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Tackar mjukost.

Ska ta tag forumrättigheter till styrelsegrejen och så snart också, och försöka inkorporera alla önskemål så gott det går. Mycket mer motiverande när folk uppskattar ens arbete!
  • Todolista:
  • Polls.
  • Se över rättigheter.
  • Internpost.
  • Automatiserade nyhetsbrevet ska göras klart (är nästan helt klart).
  • Se över övriga personliga önskemål från forumet.
Inte nödvändigtvis i den ordningen. ;)

Skulle behöva någon som tar hjälp och ansvarar lite för nyhetsbrevet, en mall behöver skrivas tex. Frivilliga?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 23:44
Namn: Pär Nordlund
Ort: Solkusten

Inlägg av bengtslaanesh »

En hel minut är på tok för mycket tid på antispamfunktionen...
våga fråga?
Zozo

Inlägg av Zozo »

Tycker helt klart att skvallret ska vara internt. Till exempel tycker jag att det är bara DMFare som ska veta vad som händer på våra fester.
Det händer ju saker som man inte vill att ALLA ska veta.......
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Förslag på forum som bör göras interna:
  • Festfixeri
  • Off-Topic/Skvaller
  • ...?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Godeye skrev:Vilken whiskey ska du och räven dela på?
*homerstön* Mmmmmmm whiiiiiskey.....

Bild
[h] Me me me! [/h]
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Zozo skrev:Tycker helt klart att skvallret ska vara internt. Till exempel tycker jag att det är bara DMFare som ska veta vad som händer på våra fester.
Det händer ju saker som man inte vill att ALLA ska veta.......
Säger hon som alltid ska kräkas... :P

"Aktivitetsforumen" kan vara öppna för alla både att läsa och skriva i. Det lockar kanske icke-medlemmar till att komma ner och vilja vara med. Resten kan vara stängda för alla utom medlemmar.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Hornemark

Inlägg av Hornemark »

Är ju lite part i målet, men den nya trevliga hemsidan, med dess fin-fina forum är lite av en reklampelare såväl inåt som utåt. Verkar dumt att begränsa allt för mycket för "gäster2 och icke-betalande medlemmar". Kanske räcker med att begränsa skrivrättigheterna, samt möjligöra för de betalade att "läs-Skydda" sina meddelande.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Inlägg av wyrmer »

Hornemark skrev:Är ju lite part i målet, men den nya trevliga hemsidan, med dess fin-fina forum är lite av en reklampelare såväl inåt som utåt. Verkar dumt att begränsa allt för mycket för "gäster2 och icke-betalande medlemmar". Kanske räcker med att begränsa skrivrättigheterna, samt möjligöra för de betalade att "läs-Skydda" sina meddelande.
Du har en poäng där!

Jag har redan från börjat frågat mig varför gäster inte får läsa överallt och tom undrat varför de inte får posta överallt, men det har jag förstått att kanske inte alla vill.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Faktum är att mitt mål är att hemsidan skall fungera som en lockelse till folk, och att forumet mer ska fungera som ett internt forum, att man ska kunna regga sig och läsa fritt, men betala för att posta... men det handlar väl om hur viktigt man tycker det är att folk betalar sin medlemsavgift. Det kanske inte är så viktigt...

Men den ursprungliga anledningen till att man inte kan posta som gäst är för att undvika forumspindlar och forumbots, som är väldigt vanliga nu för tiden. Det vore pest och pina om dom hittade oss, då måste man helt plötsligt börja göra det mycket meckigare att regga och posta...
  • Så här har jag tänkt:
  • Gäster kan inte posta, men dom kan regga sig fritt (och enkelt). Detta för att vi ska kunna ha lite koll på vem som skriver och kommer med inlägg i forumet, det ska först och främst vara ett medlemsforum för de som faktiskt betalar och är aktiva i föreningen. Det är ju faktiskt vi medlemmar som GÖR föreningen till vad den är.
  • Icke-betalande medlemmar kan läsa fritt, men inte posta. Detta pga att locka folk att betala. Men det verkar som många vill att dom ska få skriva, det kanske vi kan ordna om det är det ni vill. Jag håller inte med men böjer mig för massan... det finns andra sätt att begränsa och locka till betalning, som avatarer, signaturer och rankstatus, men dessa är inte lika effektiva.
  • Betalande medlemmar ska få alla fördelar, och fler roliga grejer kommer efterhand, så som xp... rolig status, fler roliga fält att fylla i, osv. Dessutom är tanken att det ska finnas "medaljer" att vinna som kommer synas på forumet som små streck i bästa militärstuck. Detta kan vara medaljer för god service för föreningen eller folk som helt enkelt är en stark förebild för andra moroner på forumet. Jag håller på att jobba med ett förslag på detta som jag visar sen för styrelsen.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Birger
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 13:27
Namn: Jonas Birgersson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Birger »

Kul att hemsidan och forumet har kommti så långt på kort tid!

Jag har ett förslag på hur ny härlig tekniks skulle kunna användas i moronisk tjänst, vad sägs om en kul teknisk lösning som kan ge svaret på den eviga frågan: "vem är på lokalen just nu"?

Lösningen skulle kunna vara en tjänst som heter http://www.tryggare.net (kolla på demo, uppe till höger). Jag kan fixa en kamera som tar en kort filmsnut på personer när det kommer och går från lokalen (det går att sätta rättigheter för vem som kan titta). T.ex. så kan alla medlemmar få en inloggning så att de när som helt kan kolla vem som är på plats.

Verkar det kul eller känns det bara som övervakning?
Kända slogans från för:
- AVI / Aktivitet / Verksamhet / Information
- If you have a dream, we have the team
- Ni fixar folket, vi fixar festen
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Inlägg av wyrmer »

Det förslag som redan varit uppe för diskussion är att ha en webcam uppe i table top-rummet.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Jag tycker det är både kul och bra, förutsatt att vi ser till att endast betalande medlemmar kan titta.

Om folk lider av 1984 fobi kanske vi kan nöja oss med att bevaka välkommen in skylten... tänk att slutligen permanent lösa frågan om hurvida det är öppet!
Senast redigerad av Sadjev den tor 22 mar 2007, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Birger
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 13:27
Namn: Jonas Birgersson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Birger »

Kul att flera verkar ser fördelar, tycka gärna till mera. En kamera med inbyggd webbserver har ju ett antal fördelar mot en stackars webbkamera (man behöver inte ha en dator igång, kopplad till ett system som hanterar alla frågor kring vem som skall få titta etc).

Det system http://www.tryggare.net som jag tror är mest lämpligt (som vi har byggt delvis) tillåter även på ett enklet sätt att flera kameror används. Skylten är en bra ide, ingången är en logisk plats (då man kan få reda på vilka som är på plats)...

Är det flera som har åsikter, annars kan jag leta upp en kamera så att vi kan börja prova
Kända slogans från för:
- AVI / Aktivitet / Verksamhet / Information
- If you have a dream, we have the team
- Ni fixar folket, vi fixar festen
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Jag gissar att det vore lämpligt att be styrelse / trusten om lov innan vi börjar montera kameror på lokalen...
En ny tråd under "Medlemmarnas åsikter" kanske vore bra, då kan de ansvariga få uttala sig och den här tråden får lite vila.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Skriv svar