Pokerbord

Allting från poker till svälta räv.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Det har snackats en del om att köpa in pokerbord till våra pokerkvällar vilket jag tycker är en lysande idé. En snabb googling jag mig en hel del länkar:

http://www.pokershopping.se/vikbar-bord ... _p110.html

http://www.pokerbokhandel.se/index.asp? ... uthor%3D58

http://magnusanderssonab.com/spelbord.htm

Jag hittade även en hyffsad artikel om hur man kan bygga sitt eget bord. Jag tror knappast någon har tid eller lust med det men här är länken:

http://www.calzone.se/



Personligen tycker jag inte att det borde vara några problem att satsa lite (mycket?) pengar på pokern. Pokerkvällarna måste väl ändå ses som en succé som många medlemmar uppskattar och regelbundet deltar i och som dessutom då och då verkar dra in lite nytt folk nästan av sig självt. Dock för att undvika dylika diskussioner vill jag passa på att säga att detta inte behöver vara några kriterer för när något förtjänar att satsa pengar på.

Själva bordet är en historia i sig verkar det som efter att ha ögnat igenom länkarna. Vi behöver två bord men skall det vara ett vikbart bord (som läggs ovanpå ett befintligt bord) eller ett med egna ben? Hur många spelare skall få plats, med eller utan fack för marker etc. etc.

Beroende på hur mycket pengar som kan skjutas till (och naturligtvis att pokerspelarna ställer sig bakom förslaget) så föreslår jag detta bord:

http://www.pokerbokhandel.se/index.asp? ... tTypID%3D5

Det har enligt utsago plats för 10 personer (så jag antar att 8-9 kan sitta bekvämt). Det är ett riktigt bord med ihopfällbara ben (jag tycker det vore ganska korkat att köpa ett vikbart bord som ändå kommer ta upp ett annat bord när det används). Det har inga fack för marker (som jag tycker verkar vara för små på de bord jag sett). Det är någorlunda billigt - 1450 kr (x2) och dessutom fraktfritt enligt siten.


Tycker ni detta är en bra idé?

Verkar bordet bra eller skulle något annat vara bättre?

Finns det pengar?

/björn
Bilagor
TB102.jpg
TB102.jpg (13.09 KiB) Visad 20499 gånger
Senast redigerad av bladerunner_35 den sön 13 jan 2008, 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Pokerbord

Inlägg av NiklasB »

Länken du rekommenderade går till en presentation av en kille som heter Ray Zee. Antar att du menade o posta den här länken egentligen.

Tycker pokerbordet låter kul, men hur hade du tänkt o göra med kvällar där vi blir 10+ pers? Två spel? Hur går det då med rankingen som ju bygger på hur många man måste klå?

Känns oxå som att alla borden är i klenaste laget. Benen ser ju ut som att dom kommer gå av på hela bunten.
Gillar idén dock, om det bara kommer fram ett stabilare bord.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

lol, ja det blev en fellänk där...

Jag hade helt enkelt tänkt att det skulle köpas in två pokerbord.

Och ja, efter att ha tittat lite nogrannare på bilden så kan du nog ha rätt. Benen verkar vara i klenaste laget, särskilt som man kan anta att det kommer ske en hel del lutande och armbågande på bordet. Det vore synd att köpa pokerbord för 3000 spänn som inte håller, å andra sidan gillar jag verkligen inte tanken med ett ihopvikbart bord.

Är det någon som har erfarenhet av liknande bord och vet om de faktiskt håller bra? Ett alternativt skulle kunna vara att köpa dem i vilket fall och om de går sönder helt enkelt skaffa stadigare "Ikeaben" till dem då. Kanske inte världens bästa idé men jag har inte hittat något annat bord som verkar bättre.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Pokerbord

Inlägg av Abdul Alhazred »

Det är snygga bord men om någon hade orkat skulle man kunna köpa tyg (grön filt) och sno ett av GW-borden, såga till detta och klä det med filt.
Jag tror detta skulle ge mer värde för pengarna.
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Pokerbord

Inlägg av Skarpskytten »

Abdul Alhazred skrev:Det är snygga bord men om någon hade orkat skulle man kunna köpa tyg (grön filt) och sno ett av GW-borden, såga till detta och klä det med filt.
Jag tror detta skulle ge mer värde för pengarna.
Ett tänkande värdigt en moronsk kassör (det finns två skolar av moronska kassörer, "nejversionen" och "stjälallapengarnaversione)". Bobo håller med, förmodar jag.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Abdul Alhazred skrev:Det är snygga bord men om någon hade orkat skulle man kunna köpa tyg (grön filt) och sno ett av GW-borden, såga till detta och klä det med filt.
Jag tror detta skulle ge mer värde för pengarna.
Mer värde för pengarna? Ja, nästan helt säkert. Personligen vill jag ändå att föreningen köper in pokerbord för att jag tycker det vore coolt, tufft, bekvämt, snyggt och en mängd andra saker som nog kan vara svårt att försvara rent rationellt ekonomiskt.

Skulle det vara så att föreningen inte tycker det är värt att satsa pengarna och/eller helt enkelt inte har råd så kan jag tänka mig att försöka mig på att göra ett bord men inte annars. Utan att veta tror jag nog att föreningen utan större problem kan köpa in dessa eller liknande bord för några tusen men givetvis inte bara för min skull, hittills har intresset verkat ganska svalt. Förhoppningsvis beror det på att många av pokerspelarna inte hänger på forumet. Jag kommer fortsätta lobba för ett inköp.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av Pedersen »

bladerunner_35 skrev:
Abdul Alhazred skrev:Det är snygga bord men om någon hade orkat skulle man kunna köpa tyg (grön filt) och sno ett av GW-borden, såga till detta och klä det med filt.
Jag tror detta skulle ge mer värde för pengarna.
Mer värde för pengarna? Ja, nästan helt säkert. Personligen vill jag ändå att föreningen köper in pokerbord för att jag tycker det vore coolt, tufft, bekvämt, snyggt och en mängd andra saker som nog kan vara svårt att försvara rent rationellt ekonomiskt.

Skulle det vara så att föreningen inte tycker det är värt att satsa pengarna och/eller helt enkelt inte har råd så kan jag tänka mig att försöka mig på att göra ett bord men inte annars. Utan att veta tror jag nog att föreningen utan större problem kan köpa in dessa eller liknande bord för några tusen men givetvis inte bara för min skull, hittills har intresset verkat ganska svalt. Förhoppningsvis beror det på att många av pokerspelarna inte hänger på forumet. Jag kommer fortsätta lobba för ett inköp.
Kanske kan du lyckas där jag misslyckades?

"There is no try! Only do, or do not!!" - Master Yoda
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Pedersen skrev:Kanske kan du lyckas där jag misslyckades?

"There is no try! Only do, or do not!!" - Master Yoda
Jasså, det har varit tal om att köpa in pokerbord förut (mer än snack kring spelbordet då)? Hur länge sedan var det?

Paul: They tried and failed?
Reverend Mother Mohiam: They tried and died.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Pokerbord

Inlägg av wyrmer »

It's not enough that we do our best; sometimes we have to do what is required.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av Pedersen »

bladerunner_35 skrev:
Pedersen skrev:Kanske kan du lyckas där jag misslyckades?

"There is no try! Only do, or do not!!" - Master Yoda
Jasså, det har varit tal om att köpa in pokerbord förut (mer än snack kring spelbordet då)? Hur länge sedan var det?

Paul: They tried and failed?
Reverend Mother Mohiam: They tried and died.
Något år innan jag flyttade till Danmark. 2004/2005 kanske. Det är möjligt att min namninsamlingslista fortfarande hänger på en av anslagstavlorna där nere. Har för mig att jag fick ett namn förutom mitt eget. Fruktansvärt jobbigt att resa sitt otränade arsle och leta upp en penna och skriva på :roll: . Nåja, vad är en bal på slottet? Lycka till, du har min mentala knuff i ryggen och klapp på axlen för din energi. :) Men jag är inte bitter. Jag blir aldrig bitter. Jag blir hämndlysten :twisted: .
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Alright, kanske egentligen ingen större överraskning men jag tycker det snackats tillräckligt mycket om att "det borde köpas in..." så jag gör ett försök. Tack för upplysningen i vilket fall.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av Pedersen »

bladerunner_35 skrev:Alright, kanske egentligen ingen större överraskning men jag tycker det snackats tillräckligt mycket om att "det borde köpas in..." så jag gör ett försök. Tack för upplysningen i vilket fall.
Kombon pokerspelare och dmf:are är en dödlig variant av "mycket snack, lite hockey" tror jag. :lol: .
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av Ichabod »

Abdul Alhazred skrev:Det är snygga bord men om någon hade orkat skulle man kunna köpa tyg (grön filt) och sno ett av GW-borden, såga till detta och klä det med filt.
Jag tror detta skulle ge mer värde för pengarna.
Kan man inte klä en träskiva (eller två) och lägga den på bordet när man spelar? Så kan GW-mupparna ha bordet när dom behöver det också utan att förstöra pokerbordet. Och när man inte spelar poker så bara ställer man skivan åt sidan. Men skivan måste kanske fästas på något sätt för att inte glida runt.

Personligen tycker jag DMF borde köpa in 48 st inramade porträtt på Einbusk Singers innan vi köper ett pokerbord. Men ni ska inte lyssna på mig. ;)
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Ichabod skrev:
Abdul Alhazred skrev:Det är snygga bord men om någon hade orkat skulle man kunna köpa tyg (grön filt) och sno ett av GW-borden, såga till detta och klä det med filt.
Jag tror detta skulle ge mer värde för pengarna.
Kan man inte klä en träskiva (eller två) och lägga den på bordet när man spelar? Så kan GW-mupparna ha bordet när dom behöver det också utan att förstöra pokerbordet. Och när man inte spelar poker så bara ställer man skivan åt sidan. Men skivan måste kanske fästas på något sätt för att inte glida runt.

Personligen tycker jag DMF borde köpa in 48 st inramade porträtt på Einbusk Singers innan vi köper ett pokerbord. Men ni ska inte lyssna på mig. ;)
Det går alldeles utmärkt. Faktum är att det inte finns någon egentlig anledning att köpa in något mer till pokern, allt som behövs finns. Trots detta vill jag köpa in inte bara ett, utan två pokerbord. Vi får se hur det går med det. :ninja:
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Pokerbord

Inlägg av wyrmer »

Det enda skälet jag inte kan se till att köpa in pokerbord är platsbrist.

När man har de borden uppfällda tar de ganska stor plats, och vi kan inte direkt vika ihop våra vanliga bord och ställa dem längs en vägg.

Jag tror det blir lättare om vi helt enkelt kör på filtklädda skivor.

Om nu tvunget pokerbord ska köpas in tror jag på de dyrare, mer lyxiga varianterna. Att sitta vid ett billigt plastbord med plastkant hade bara känts... plastigt, i brist på bättre ord.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Pokerbord

Inlägg av Abdul Alhazred »

wyrmer skrev:Om nu tvunget pokerbord ska köpas in tror jag på de dyrare, mer lyxiga varianterna. Att sitta vid ett billigt plastbord med plastkant hade bara känts... plastigt, i brist på bättre ord.
Hmm... Vill meddela att jag anmält ditt inlägg till nobelstiftelsen så bli inte förvånad om du får litteraturpriset nästa år.

Det spelar ingen roll hur fint eller hur bra kvalitet det är på saker DMFare kan förstöra dem på nolltid ändå. Därför känns det fel att köpa in 2 bord för mer än 6000kr. För nästan samma summa skulle vi kunna bygga ett eget bord samt köpa in en speldator till DMF eller skicka ett gäng på konvent där DMF betalar resor inträde etc.

Vill du ha bordet ändå så ska vi ha nästa styrelsemöte den 27 jan kom gärna dit (har mötena på lokalen)
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Abdul Alhazred skrev:Det spelar ingen roll hur fint eller hur bra kvalitet det är på saker DMFare kan förstöra dem på nolltid ändå. Därför känns det fel att köpa in 2 bord för mer än 6000kr. För nästan samma summa skulle vi kunna bygga ett eget bord samt köpa in en speldator till DMF eller skicka ett gäng på konvent där DMF betalar resor inträde etc.

Vill du ha bordet ändå så ska vi ha nästa styrelsemöte den 27 jan kom gärna dit (har mötena på lokalen)
Jag vet inte vad du har tittat på men de bord jag tycker verkar intressanta kostar tillsammans 2900 kr (1450x2). Möjligen tillkommer moms men frakten är gratis.

Jag tvivlar dessutom starkt på att det skulle kunna gå att köpa in en speldator för 6000 spänn men visst, naturligtvis handlar det om prioriteringar.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av Ichabod »

bladerunner_35 skrev:
Abdul Alhazred skrev:Det spelar ingen roll hur fint eller hur bra kvalitet det är på saker DMFare kan förstöra dem på nolltid ändå. Därför känns det fel att köpa in 2 bord för mer än 6000kr. För nästan samma summa skulle vi kunna bygga ett eget bord samt köpa in en speldator till DMF eller skicka ett gäng på konvent där DMF betalar resor inträde etc.

Vill du ha bordet ändå så ska vi ha nästa styrelsemöte den 27 jan kom gärna dit (har mötena på lokalen)
Jag vet inte vad du har tittat på men de bord jag tycker verkar intressanta kostar tillsammans 2900 kr (1450x2). Möjligen tillkommer moms men frakten är gratis.

Jag tvivlar dessutom starkt på att det skulle kunna gå att köpa in en speldator för 6000 spänn men visst, naturligtvis handlar det om prioriteringar.
Jag syftade mer på att det skulle vara praktiskt med bordskivor, inte att borden kostade för mycket egentligen... Men jag ser ju att det finns färdiga bordskivor att köpa också. Jag ser bara inte anledningen att köpa ett nytt bord när vi har 43 st där nere...

http://www.pokershopping.se/vikbar-bord ... _p110.html
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Pokerbord

Inlägg av Elrik »

Hade det inte varit roligare om pengarna satsades på att betala någon söt flicka för att komma och hälla ut pengarna på bordet vid heads up?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Pokerbord

Inlägg av bladerunner_35 »

Elrik skrev:Hade det inte varit roligare om pengarna satsades på att betala någon söt flicka för att komma och hälla ut pengarna på bordet vid heads up?
Jag skulle aldrig ställa upp på något så manschauvinistiskt och jag ser ingenting roligt med att föra vidare de avskyvärda och förtryckande könsstrukturerna i vårat samhälle!!! Nej tack!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Skriv svar