Travian

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

NiklasB skrev:
wyrmer skrev:precis som Mordachai säger, så får man bygga ett eller två vetefält lite tidigare än planerat, men jag var halvvägs igenom instruktionerna för dag 3 när jag loggade in förut idag, vilket stämmer med vad dokumentet säger att jag ska vara, så jag tycker inte jag hamnat bakom för att jag inte aktiverat de där +25%.
Nu när jag byggt ikväll är jag halvvägs igenom dygn 4.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Re: Travian

Inlägg av mawno »

samma här... har aktiverat +resurserna också.
Jag och wyrmer ligger på 43pop och du på 36. Inte så stor skillnad kan tyckas, men det betyder enormt mycket tidigt i spelet. Både jag och werner har åtminstånde en teoretisk chans att snappa åt oss en 15 veteby...

Dock så tror jag det bästa är att spela är german och börja farma noobs tidigt, men det kräver att man spelar mycket mer aktivt och inte bara loggar in då och då.
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

mawno skrev:samma här... har aktiverat +resurserna också.
Jag och wyrmer ligger på 43pop och du på 36. Inte så stor skillnad kan tyckas, men det betyder enormt mycket tidigt i spelet. Både jag och werner har åtminstånde en teoretisk chans att snappa åt oss en 15 veteby...

Dock så tror jag det bästa är att spela är german och börja farma noobs tidigt, men det kräver att man spelar mycket mer aktivt och inte bara loggar in då och då.
Dessutom, om mawno spelat som jag, så har vi väldigt hög produktion för vår pop. Jag har medvetet inte byggt saker som har hög pop och låg produktion. De flesta som har hög pop nu har byggt massa byggnader. Jag och Franco har dessutom 44 i pop nu.

Jaja, alla verkar ha fått en god start iaf och är med i racet. Vi får säga till om vi blir jagade av någon farmare.

Förresten, blir ni andra också konstant jagade av folk som vill ha med er i allianser?
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Travian

Inlägg av NiklasB »

ok, ok jag faller för grupptrycket. +25 är nu aktiverat, och jag växer något snabbare än förut. Jag vet att de som aktiverade för typ 3 dar sen, i början av spelet har kommit längre, men på så stort allvar tänker jag inte ta det här. Något jag inte tänkte på förrän jag såg det var att vete-produktionen ökade mest (i termer av vad som blir lagrat iaf) eftersom de 25% räknades innan konsumtionen drogs från. I mitt fall betydde det att lagringen dubblades.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Travian

Inlägg av NiklasB »

Jag har äntligen kommit på hur man gör speed kul de sista dagarna. "Diplomati" i form av militära medel är skitkul. och med speeds snabba inkomster så går det snabbt att reparera armén efter ett slag. Alltså, när man känner för att ventilera lite aggression på travian, så gör man det på speed, och när man spelar för att vinna så gör man det på se6. För det är väldigt snabbt uppenbart att vinst och krig inte går ihop. Resurs-åtgången för att bygga upp de trupper du förlorar är mördande för tillväxten.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Travian

Inlägg av Mordachai »

Någon annan som börjat få anfall mot sig? Fick tre idag.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

Mordachai skrev:Någon annan som börjat få anfall mot sig? Fick tre idag.
Nope, ingenting här. Förlorade du något?

Skriv in våra andras namn som personlig allians, tror folk kommer dra sig för att anfalla då.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Travian

Inlägg av Mordachai »

Jo, eftersom jag varit på jobbet och inte kunnat logga in särskilt ofta förlorade jag några timmars produktion.

Fler anfall nu - Spelare: stormam Stad: Cantryd Koords: 2|53

Kommer att hamna lite efter i min produktion då jag fann det bäst att bygga ut min grotta.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

Hur stor armé anfaller han dig med?

Jag har dessutom också fått bygga ut min grotta rejält... därför jag sackar nu.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Travian

Inlägg av Mordachai »

Han anfaller bara med en handfull varje gång, men det är ändå irriterande.

Kan tilläggas att han använder sig av PetterIII för att försöka lura folk att avslöja sina trupper så att han kan hitta personer att farma lättare. Dessutom är stormam troligtvis inte äldre än 15 med tanke på sitt språk... fick ett riktigt dåligt skrivet meddelande av honom som fick att mig att skratta högt...
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Travian

Inlägg av NiklasB »

har blivit anfallen av två spelare, som tagit varierande mängder råvaror, så nu täcker mina grottor också något mer än planerat.

Ska lägga till allians-listan i min profil, det var en bra idé
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

Mordachai skrev:Han anfaller bara med en handfull varje gång, men det är ändå irriterande.

Kan tilläggas att han använder sig av PetterIII för att försöka lura folk att avslöja sina trupper så att han kan hitta personer att farma lättare. Dessutom är stormam troligtvis inte äldre än 15 med tanke på sitt språk... fick ett riktigt dåligt skrivet meddelande av honom som fick att mig att skratta högt...
Petter III ingår allianser och får reda på info om dig eller vadå?
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Myroga
Senatus - Styrelsemedlem
Senatus - Styrelsemedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 01:06
Namn: Niklas Jönsson
Ort: lund

Re: Travian

Inlägg av Myroga »

Vill ni att jag skall bygga upp min ambassad och starta en officiell allians? Detta kommer inte att hjälpa militärt men psykologiskt tror jag att det gör att farmare väljer andra mål först.

Går under namnet Saldin
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Travian

Inlägg av Mordachai »

Petter III ingår allianser och får reda på info om dig eller vadå?
Njae, inte allians. Men han uttryckte klart och tydligt att han ingått en deal med stormam om att försöka få reda på information om närliggande spelare genom att "bli vän" med dem.

Vad gäller att starta alliansen redan nu så hjälper inte det så mycket då vi "enligt planen" inte ska bygga ambassad förrän om sisådär 3 dygn. Däremot lägger jag till dig på min lista "Saldin".

Upptäckte för övrigt ett grovt fel i "planen". För att kunna bygga en marknadsplats (dygn 5) behövs en silo och det skall inte byggas förrän dygn 9. :)
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

De flesta av oss har nog avvikit en del från planen nu. Som galler är det tex helt onödigt att bygga ut sin grotta så mycket. Vill mn inte ha militär är det bättre att satsa på fält osv.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Travian

Inlägg av NiklasB »

fast att inte satsa på militär är ett grovt fel. Förr eller senare så behöver man militären för att överleva.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Travian

Inlägg av wyrmer »

Det är skillnad på att inte satsa på militär och att inte satsa på militär just nu. Jag tror att alla är medvetna om att det inte är simcity vi spelar. :wink: Däremot så har jag svårt att just nu se fördelarna med att satsa på militär som romare. Om någon german skulle anfalla mig just nu så skulle ändå bara mina styrkor krossas totalt då det springer omkring gott om germaner med över 50 klubbmän.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Travian

Inlägg av Mordachai »

Som jag har förstått det är planen tänkt att balansera inkomst av råvaror och av kulturpoäng så att man så fort som möjligt får möjlighet att bygga en andra by. Men, jag kan själv komma upp med en bättra plan utan att behöva tänka för mycket... :P Tag fyra kompisar, låt de bygga fält och marknadsplats. Låt kompisarna skicka två+ timmars produktion till dig varje dygn. Vips har du mycket mer resurser att leka med och kan koncentrera dig på kulturpoängen. Kompisarnas konton lider av det, men det är sånt som händer... :twisted:
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Myroga
Senatus - Styrelsemedlem
Senatus - Styrelsemedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 01:06
Namn: Niklas Jönsson
Ort: lund

Re: Travian

Inlägg av Myroga »

Det är en god ide med att skicka resurser till andra men gör man som du sa så kommer man att bli avstängd för det man max får skicka till en person är 1 timmes produktion och då blir det inte så väldigt mycket mer.
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Travian

Inlägg av Mordachai »

Kan ärligt talat säga att jag inte hade full koll på den biten... hur ofta får man skicka resurser till en och samme spelare? (Kanske skulle gå in och läsa reglerna igen... ^_^ )
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Låst