Sociala egenskaper och färdigheter

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Som en del av er kanske vet, håller jag på att skapa ett eget rollspel, med system och tillhörande värld. Just nu håller jag på att skriva bakgrundstabeller - vilket är sjukt tråkigt och sjukt jobbigt (dock nödvändigt) - och har fastnat i en form av writers block.

Samtliga andra delar av mina tabeller är klara, men av någon anledning har jag problem med att komma på sociala egenskaper och förmågor för rollpersoner (kanske pga bristande egna sådana :P). Jag tänkte därför be forumets medlemmar om hjälp. Nedan är en lista över de tabellresultat jag har än så länge, men eftersom mina tabeller är t20-baserade behöver jag som det framgår ett antal till. All hjälp och alla förslag som kan ges tas emot mycket tacksamt.

Observera att samtlig flavortext är preliminär. Svenskalärare undandbedes. ;)

Sociala egenskaper och förmågor:
1. Vacker sångröst – Rollpersonen har en röst som andra finner välljudande under sång. Använd Xt6 xp för att öka färdigheten Sång.
2. Attraktivt sätt – Rollpersonen har ett sätt att uppföra sig som individer av motsatt kön finner attraktivt. Dessa vill gärna befinna sig i rollpersonens omedelbara omgivning. Öka subegenskapen Utstrålning med +1 och använd Xt6 xp för att höja färdigheten Förföra.
3. Prutare – Rollpersonen har genom erfarenhet blivit mycket bra på att pruta ned priser på varor eller tjänster som bjuds ut till försäljning. Använd Xt6 xp till att höja färdigheten Köpslå.
4. Berättare – Rollpersonen fascineras av berättelser och myter, och har genom åren snappat upp en hel del historier och har dessutom blivit bra på att återberätta dem. Använd Xt6 xp för att höja färdigheten Skaldkonst.
5. Retoriker – Rollpersonen har en förmåga att kunna föra sig väl i diskussioner och argumentationer. Använd Xt6 xp för att öka färdigheten Övertala.
6. Behaglig röst – Rollpersonen har en röst som individer av det motsatta könet uppfattar som mycket förförisk. Alla slag mot färdigheten Förföra är en svårighetsnivå enklare.
7. Trovärdig – Rollpersonen utstrålar en trovärdighet som gör att folk i rollpersonens omgivning gärna vill tro på det denne säger, även om detta inte alltid är sanning. Slag mot färdigheten Övertala är en svårighetsnivå enklare.
8. Naturlig ledare – Rollpersonen har en aura av ledarskap kring sig vilket gör att folk i dennes omgivning ofta lyder rollpersonens förslag eller önskningar. Öka subegenskapen Utstrålning med +1 och använd Xt6 xp för att öka färdigheten Ledarskap.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Jag föredrar tabellresultat som inte ger xp i en färdighet, tex som sången på det första resultet. Man blir inte BÄTTRE på att sjunga rent färdighetesmässigt av att ha bra sångröst, men har kanske bättre förutsättningar. Återkommer senare med ett eget förslag, nu ska vi spela.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Hade kanske varit enklare om vi fick reda på vilken typ av spelvärld det ska användas till.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

XPn i tabellen ovan används under character generation, dvs motsvarar wod:s freebies eller eons enheter.

Det är en fantasyvärld. Vad jag letar efter är universella sociala egenskaper och förmågor som är rent mänskliga, dvs som går att applicera mer eller mindre i vilken setting som helst där det finns människor.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Ulvert skrev:XPn i tabellen ovan används under character generation, dvs motsvarar wod:s freebies eller eons enheter.
Jag försöker förklara igen. Jag FÖRSTÅR givetvis att det är typ "freebie" xp det handlar om, xp som man bara får i början. Man om man tittar på vad det INNEBÄR rent praktiskt...

Exempel på bra saker:
Lättare att lära sig sjunga
Högre kapacitet
Lättare att faktiskt sjunga
Sjunger BÄTTRE osv...

Man blir inte automatiskt DUKTIG på att sjunga.
Dvs. om två person har EXAKT samma FV i sjunga ska den som har medfött bra sångröst ha en fördel... Man föds inte med erfarenhet.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

9. Pedagog
10. Förförisk/charmig
11. Hal som en ål (undanflykter, bluffa) ...

och en för "onaturlig ledare" kanske, sådana har vi ju haft på DMF ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Pedagog och hal som en ål är lysande förslag, de tackar jag för. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Orubblig - lättare att motstå övertalning ellen något i den stilen
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Ulvert skrev:3. Prutare
Var det bara jag som läste det fel? :rolleyes:

Nej men skämt å sido... hmm nya idéer.
  • Förslag:
  • Kameleont - Du är en social kameleont och har förmågan att anpassa dig snabbt till olika situationer du inte varit i förrut. yadda yadda tärningar lättare på bla bla bla
  • Rättfram - Du är ovanligt rättfram, och framstår som väldigt ärlig för människor.
  • Smidig - Du är bra på att slinka undan pinsamma situationer när dom är som värst. ("Nej nej nej, det var inte alls kungens dotter jag hade umgänge igår.... det var...")
  • Smörig / Smickrande - Du är teh r0xx0rz på att smöra in dig hos folk och smickra dem.
  • Bra hållning - Du har ovanligt bra hållning när du går och står vilket får dig att se väldigt imponerande ut.
  • Rolig - Du är en expert på skämt och lustiga anekdoter, folk brukar tycka att du är väldigt rolig och tycker instiniktivt om dig.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Pratkvarn - din enorma mängd ord tröttar ut människor + på övertala/köpslå

Jag läste också "pruttare" - och tänkte, äntligen ett spel som förstår vilket social geni jag är!:P
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Jag känner mig lite kluven till dylika tabeller med förmågor som ger plus hit och dit. För egentligen handlar det väl om vad spelarna spelar ut för förmågor. Fast nu tvingar man ju spelaren (i vissa fall) att spela ut en viss sak, och det kanske är bra.

Om du vill ha någon som korrläser ditt system kan jag tänka mig att ställa upp. Kan vara kul att se vad du har knåpat ihop.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Jag tackar för de många olika förslagen, de har varit mig till stor hjälp. =)

Tanken är att jag skall börja speltesta både systemet och världen nere på lokalen snart, jag tar gärna med dig som spelare i ett äventyr så får du både läsa och uppleva/buggtesta systemet first hand.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Heh, du undvek diplomatiskt att svara på mina tankar kring xp? :cool:
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Höll bara diskussionen till ämnet i tråden... ;)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Du har glömt sociala egenskaper som kan anses vara negativa men i själva verket i rätt situation kan vara positiva (å andra sidan kan en poserande barbar kanske vara rätt märklig)... Det bra med sociala egenskaper som hotfull, smörig/smickrande (Ichies), inställsam, positiv, impulsiv, försiktig, mjuk är att det kan ge fördelar i vissa sociala situationer men nackdelar i andra. En positiv person kanske är mer omtyckt än någon som gnäller hela tiden, men är kanske mer benägen att tro gott om folk och kanske inte är så kritisk. En hotfull person kanske kan skrämma folk men kanske inte är så bra med damerna (eller kanske är den just det).

Vill du att rpna ska få mer färg så bör du också betänka att spelare kanske tycker det är svårt eller ointressant att spela vissa egenskaper. Att låta spelare välja sin personlighet kanske är vettigare.
Senast redigerad av Godeye den mån 12 mar 2007, 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Håller fullständigt med Martin. Personlighetsdragen borde ge plus i en situation, och lite minus i andra. Det är kanske både rimligare och dessutom blir det mer skillnad på karaktärerna.
Jag har ju inte en aning om hur ditt system ser ut och funkar men en idé kan ju vara att basera antalet sociala förmågor på karisma-grundegenskapen (om det finns en sån). Och sedan fysiska förmågor (om det finns sådana) på någon annan. Det gör nog karaktärerna mer inriktade på en sak, men det kanske är bra.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Vill du ha andra positiva sociala egenskaper så borde du koppla dessa till karaktärernas bakgrund, det kan vara att man kommer från en rik/inflytelserik/omtyckt/känd etc. familj/klass/kultur/yrke etc. Man kan då också låta bonusarna var riktade mot andra/samma familj/klass/kultur/yrke. Detta ger dessutom antagligen fler rollspelsmöjligheter än att spelaren säger: "jag är vältalig och slår en tärning för att se ifall jag lyckas övertala köpmannen"... Ex: vem skulle inte lyssna på en präst i 1700-talets Sverige, men bland andra präster skulle den bara (kanske) vara en i mängden?!
Senast redigerad av Godeye den mån 12 mar 2007, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Good points, all of you. I shall take them under consideration. Many thanks.

Kul att få så stort gensvar. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Tack för all hjälp, folket. Jag är klar med mina tabeller nu, och kan gå vidare till att finslipa mina yrkesklasser. Many thanks. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Låst