Tips på fantasylitteratur...

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

... råkar för tillfället ha en del fritid och tänkte utnyttja delar av denna till att förkovra mig inom någon vettig fantasylitteratur. Någon som har någon bok/bokserie att rekommendera?

Jag har läst Williams, Newcomb, Kay och Feist och finner dem tråkiga eller infantila. Mer i min smak är fantasy liknande Jordan, Donaldson, Tolkien eller framför allt G.R. Martin. Några tips?
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

Jag har e n bok åt dig. Den är inte fantasy men jag tror du kommer gilla den ändå. Jag tar med den på onsdag.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Du bör läsa David Gemmels böcker. Rekommenderar mkt starkt Troy. Vidare RA Salvatores Drizzt-böcker, extremt coola! Framförallt är The Dark Elf Trilogy (som är de första böckerna om Drizzt, dock inte skrivna först) bra. Du bör prata med Uddman om detta, han har läst allt!
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Inlägg av AshesFall »

Steven Erikson "The Malazan book of the fallen" serien. Första boken heter "Gardens of the moon".

JV Jones är bra, hennes "The book of Words" serie (inleds med "Baker's Boy") är underhållande, men riktigt bra blir hon i "Sword of Shadows", där den första boken heter "A cavern of black ice".

Många tycker att Ian Irvine är bra, båda hans serier (View from the mirror och Well of echoes). Själv tycker jag att han är helt OK, lite ojämn, stundom lite tråkig men ofta bra.

Trist att du inte gillade Williams (Memory, Sorrow & Thorn), den tycker jag själv om.

För alla er som halvt gett upp på Jordans "Wheel of Time" serie, håll ut! Den senaste, "Knife of Dreams" är riktigt, riktigt bra.

Feists första Magician triologi och hans krönika om Tsuranni (tror den första heter "Daughter of the Empire") tycker jag är bra, men han har skrivit mycket jag annars inte är så förtjust i.

Blev inspirerad av Bernard att försöka få tag på Pendragon böckerna, de låter skitcoola.

Bra tråd, mer tips!
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Jonathan Strange and Mr Norell, Susanna Clarke: två engelsmän återupptäcker den engelska magin som varit död sedan 1500-talet. Bra story, bra karaktärer, cool miljö.

The Once and Futur King, T H White (med uppföljare, det finns fem böcker totalt, varav en utgiven postumt): De bästa Arthruböcker någonsin; från ljus komedi till mörk tragedi; en djupt humanistisk serie böcker som egentligen handlar om människans våldsamhet och en mans försök att tämja densamma. (Vet inte om det var detta Bernard menade med "Pendragonböckerna").
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Nix, jag menade Bernard Cornwells The Winter King, Enemy of God och Excalibur. Men The Once and Future King är ruggigt bra.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Inlägg av AshesFall »

Vad hette de där böckerna som var en fortsättning, de där med vikingar och prylar? Lät också mycket intressant. =)
Användarens profilbild
bob0
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 460
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 04:04
Namn: Tobias Ljungström

Inlägg av bob0 »

The Last Kingdom heter den första iaf
"Well I woke up Sunday morning, With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Jag kan också rekommendera Cornwell. Har bara läst den första boken i "Arthursagan" dock.
Senast redigerad av Godeye den tor 15 mar 2007, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Måste också lägga in en rekomendation för Steven Erikson, "Malazan book of the fallen". Grymt bra! Jag har alla utgivna delar så m du lovar att behndla dom ömt kan du få låna.

Om du gillar böcker med fokus på karaktärer och deras utveckling kan jag rekomendera Robin Hobb, "The liveship traders".

"The Black company" av Glen Cook är ju också en klassisk serie.

Om du kan tänke dig att vandra utanför "fantasy" så finns det mycket annat bra.

"The hyperion cantos" av Dan Simmons är grymt bra sci fi och även hyfsat litterärt.

"A Canticle for Leibowitz" av Walter M. Miller, Jr. Bitter sci fi (typ) av en bitter gubbe på femtiotalet som sedan tog livet av sig. Dåligt med tilltro till den mänskliga rasen och grymt bra!

Allt förutom Black company har jag hemma om du vill låna.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Inlägg av Arcturus »

Har du läst Donaldsons andra böcker, alltså inte Om Thomas Covenant utan de som handlar om landet Mordant? Annars så är det böcker som kan rekommenderas. De är inte lika bra som Covenant böckerna men fortfarande läsvärda.

Ifall du inte läst hela den serien så kan jag rekommendera Kerrs böcker om Deverry. De är uppe i närmare 12 böcker nu tror jag.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

Ta, man kan ju inte klaga på antalet förslag i a f. Thanks guys, jag tror jag har en del uppslag nu - kan nog hålla mig sysselsatt ett tag. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Ulvert »

Hmmm... tänkte kolla om någon av er har läst några av Brian Lumley's böcker (Necroscope, E-branch etc) och vad ni tyckte om dem? Läste en fristående novell av honom som var grymt bra och jag undrar mest om hans övriga verk håller samma kvalité?
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Ulvert »

Jag har på senare tid läst ett antal böcker inom genrén fantasy som jag tänkte rekommendera:

The Warded Man
av Peter V Brett. Bra, välskriven mörk fantasy med en unik, nästan postapokalyptisk fantasysetting. Fokus: character development, exploration and mystery. Uppföljaren The Desert Spear är också bra.

The Name of the Wind av Patrick Rothfuss. En biografi över en mans levnadshistoria, satt i en fantasyvärld. Välskriven, rörande och medryckande. Fokus: Character development, storytelling and intrigue. Uppföljare släpps snart.

The Lies of Locke Lamora
av Scott Lynch. En unik fantasysetting med starka inslag av venetiansk medeltid. Välskriven och överraskande. Fokus: Intrigue, Mystery and general Sneakiness. Uppföljaren Red Seas under Red Skies är också bra. Trean släpps snart.

The Magicians
av Les Grossman. Denna bok har beskrivits som "Harry Potter on crack". Det är en passande beskrivning. Man får följa en ung magikerlärling och hans milt sagt märkliga upplevelser vid en akademi under hans utbildningstid. Fokus: Character development, Mystery, Exploration. Standalone.



Som vanligt är jag alltid på jakt efter bra författare inom genrérna fantasy och horror. Har ni några tips så tar jag tacksamt emot dem. :)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Ignus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:19
Namn: Kalle Walestrand

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Ignus »

Stjärnan i Locke Lamora är inte Locke Lamora utan staden Camorr. Tyvärr så delar inte Scott Lynch den uppfattningen utan bestämde sig för ett totalt miljöombyte för uppföljarna vilket gjorde att jag till stor del tappade intresset halvvägs igenom Red Seas under Red Skies.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Xian »

Jaha, då var man i full gång med sista delen av The Wheel of Time som kom ut igår. Ska det visa sig att 22 år har gått utan någon värdig upplösning?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Gustav »

Säg till om det blev bra. Jag har aldrig kommer längre än bok nio men blir ibland lite halvsugen på att läsa serien i sin helhet.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Ironjens »

Dito!
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av wyrmer »

Xian skrev:Jaha, då var man i full gång med sista delen av The Wheel of Time som kom ut igår. Ska det visa sig att 22 år har gått utan någon värdig upplösning?
Det får bli helgens projekt. Jag har att göra både ikväll och imorgon kväll och vet att om jag köper boken innan dess kommer jag inte att få något annat gjort.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Tips på fantasylitteratur...

Inlägg av Xian »

Känns rätt bra hittills, ungefär 150 sidor in i boken. Den är 900 sidor så vi får se om jag verkligen orkar läsa klart den idag.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Skriv svar