Död dator

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Död dator

Inlägg av Pedersen »

Någon som är duktig på hårdvara får gärna komma med en kvalificerad gissning på vad som hänt.

MIn dator passade på att dö i helgen. Satt och typ surfade/spellade fallout 2 när datorn klickade till (samma ljud som när man stänger av den), nätagget lät som om det stängdes av i en bråkdel av en sekund för att sedan starta upp igen. Detta fenomen har hänt datorn tidigare utan att datorn faktiskt stängts av eller ens flimrat till. Skillnaden är att denna gång dog datorn helt sonika (och luktade kanske en aning bränt om har en blodhundsnos). Nätagget kör men datorn bootar inte. Det enda som syns är HDD LED-lampan på fronten som blinkar oavbrutet ca 10 ggr per sekund.

För att försöka lokalisera felet har jag:
1. Testat ett annat nätagg.
2. Bytat till ett nytt CMOS batteri (knappcellsbatterihelvetet på moderkortet).
3. Testat ett annat grafikkort.
3. Kopplat ur samtliga hårddiskar, usb-enheter, floppydriver och cd/dvd enheter (HDD LED-lampan blinkar ändå som ovan nämnt).

Min egen gissning är att det är att det antingen är:
1. Processorn som bränt. Detta finner jag dock lite osannolikt eftersom den inte var överklockad, samt att CPU-fläkten fungerar helt felfritt. Har nog aldrig haft problem med att datorn stängt ner pga för varm processor.
2. Moderkortet har kastat in handduken. Kortet är köpt nytt mars 2003 men kan i värsta fall vara upp till 7-8 år gammalt. Jag fattar bara inte hur ett moderkort bara kan ge upp sådär. Det var inte överdrivet dammigt (nja kanske lite dammigt men jag har definitivt sett värre).

Jag står fullständigt mystifierad över fenomenet och undrar nu om det är någon här som kan komma med en kvalificerad gissning på vad som hänt.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Död dator

Inlägg av Ichabod »

Har du kvar manualen kan du kolla vad LED-koden betyder, det är lite olika för olika moderkort.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Död dator

Inlägg av Pedersen »

Ichabod skrev:Har du kvar manualen kan du kolla vad LED-koden betyder, det är lite olika för olika moderkort.
Står inte i manualen vad jag ser. :(
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Död dator

Inlägg av Ulvert »

Pedersen skrev: För att försöka lokalisera felet har jag:
1. Testat ett annat nätagg.
2. Bytat till ett nytt CMOS batteri (knappcellsbatterihelvetet på moderkortet).
3. Testat ett annat grafikkort.
3. Kopplat ur samtliga hårddiskar, usb-enheter, floppydriver och cd/dvd enheter (HDD LED-lampan blinkar ändå som ovan nämnt).
Två frågor:

* Vad är det för märke/modell på moderkortet?

* När du slår på datorn, går det ström fram till hårddiskarna (om de är inkopplade)?

Vad det låter som rent spontant (minus de skaer du redan testat) tycker jag verkar vara moderkortet, minnet eller processorn. Har du möjlighet att testa minnet eller processorn i ngn polares burk?
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Död dator

Inlägg av Pedersen »

Ulvert skrev: Två frågor:

* Vad är det för märke/modell på moderkortet?

* När du slår på datorn, går det ström fram till hårddiskarna (om de är inkopplade)?

Vad det låter som rent spontant (minus de skaer du redan testat) tycker jag verkar vara moderkortet, minnet eller processorn. Har du möjlighet att testa minnet eller processorn i ngn polares burk?
Moderkortet är ett K7VTA3 med AMD 462-pin Socket A. Manufacturer ECS Elitegroup.

Processorn är AMD Athlon +2100 (har jag för mig).

Det går inte ström fram till HDD när de är inkopplade. Det verkar som att strömmen går från nätagget till moderkortet och inte längre. Har dessvärre ingen voltmeter att mäta skiten med.

Har inte testat det där med minnena. Kan ju vara det också.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Död dator

Inlägg av NiklasB »

Jag antar att när du säger att moderkortet var relativt dammfritt, så kollade du så att CPU-fläkten inte hade ett vackert grått luftfilter (läs:var igensatt med damm) samtidigt? Annars låter det ju väldigt mycket som om det är en överhettning. En annan sak skulle ju vara om kylpastan torkat ut. När du kollade fläkten, tänkte du på om den såg fuktig/geggig/mjuk ut? (Känn inte efter, fettet från dina fingrar är inte bra för processorn)

Utbyteskomponenterna, är du säker på att de är tillförlitliga? Tänkte närmast på nät-agget du testade med. Det enda vi märker utan en voltmeter hos ett nät-agg är ju om fläkten går eller inte, och det säger ju inget om hur väl aggregatet funkar.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Död dator

Inlägg av Pedersen »

NiklasB skrev:Jag antar att när du säger att moderkortet var relativt dammfritt, så kollade du så att CPU-fläkten inte hade ett vackert grått luftfilter (läs:var igensatt med damm) samtidigt? Annars låter det ju väldigt mycket som om det är en överhettning. En annan sak skulle ju vara om kylpastan torkat ut. När du kollade fläkten, tänkte du på om den såg fuktig/geggig/mjuk ut? (Känn inte efter, fettet från dina fingrar är inte bra för processorn)

Utbyteskomponenterna, är du säker på att de är tillförlitliga? Tänkte närmast på nät-agget du testade med. Det enda vi märker utan en voltmeter hos ett nät-agg är ju om fläkten går eller inte, och det säger ju inget om hur väl aggregatet funkar.
Mängden av damm på fläkten var helt klar inom det acceptabla för processorn. Kylpastan är tämligen torr, men igen tror inte att det varit ett problem då det funkat felfritt i över ett år (sen jag skaffade den nya processorfläkten). Vet inte om jag nämnt det förut, processorn är inte överklockad. Naturligtvis kan det vara att den blivit överhettad, det är ju en AMD. Förfaringsättet som datorn stängde ner på påminner jobbigt mycket om när processorn blir överhettad men jag har inställt i bios att den ska slå ifrån om den blir för varm. Den borde inte ha kunnat bränna sönder tycker jag.

Jag är säker på att utbyteskomponenterna är tillförlitliga (om de nu inte skulle råkat gå sönder precis när jag stoppade in den i datorn). Den LED-lampa som indikerar att moderkortet får ström lyser som den ska.

Personligen lutar jag åt att det är något av minnena som beter sig. Ska samla ihop datorn igen och testa lite olika minneskonstellationer.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Död dator

Inlägg av Ulvert »

Pedersen skrev: Moderkortet är ett K7VTA3 med AMD 462-pin Socket A. Manufacturer ECS Elitegroup.

Processorn är AMD Athlon +2100 (har jag för mig).

Det går inte ström fram till HDD när de är inkopplade. Det verkar som att strömmen går från nätagget till moderkortet och inte längre. Har dessvärre ingen voltmeter att mäta skiten med.

Har inte testat det där med minnena. Kan ju vara det också.
Moderkortets manual hittar du här: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downlo ... 82&LanID=0

Kan ju vara värt att ta en titt om du kan hitta någon hjälp där, men att döma av de symptom du har beskrivit här i tråden så skulle jag tro att det är moderkortet eller minnet/minnena som har gått sönder.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Död dator

Inlägg av Pedersen »

Ulvert skrev:Moderkortets manual hittar du här: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downlo ... 82&LanID=0

Kan ju vara värt att ta en titt om du kan hitta någon hjälp där, men att döma av de symptom du har beskrivit här i tråden så skulle jag tro att det är moderkortet eller minnet/minnena som har gått sönder.
Tack för länken till manualen.
Det är inte minnena det är fel på (om inte bägge minnesmodulerna gått sönder samtidigt vill säga).

Det lämnar kvar moderkort och/eller processor. Alltså köpa nytt! :)
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Död dator

Inlägg av kombat »

köp helt nytt datorer är så billiga nu ändå
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Skriv svar