Veckans undersökning 2

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.

Vilket är det bästa rollspelsSYSTEMET

Omröstningen slutade fre 28 mar 2008, 22:58

Basic Roleplaying
2
11%
D20
0
Inga röster
Star wars D6
1
6%
Rolemaster/Merp
0
Inga röster
DoD expert/ DoD -91
2
11%
Eon
1
6%
White Wolfs system
3
17%
Pendragon
6
33%
Warhammer Fantasy
1
6%
Något annat...
2
11%
 
Antal röster: 18

Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Veckans undersökning 2

Inlägg av Elrik »

Ålrajjt. Eftersom Björn undrade varför jag tyckte att basic roleplaying var så bra system... Vilket är det bästa rollspelssystemet?

Bedöm bara utifrån det regeltekniska, inte spelvärlden och sånt. Och skriv gärna motivering.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Ulvert »

Mitt eget. När det är klart, vill säga. ;-)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Herr B »

Detta var en tricky en. Får fundera lite på det.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Abdul Alhazred »

Ulvert skrev:Mitt eget. När det är klart, vill säga. ;-)
Kan vi inte ha en debatt på DMF då mellan dig och Pedersen om vilket spel som är bäst?
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Arcturus »

Well... för egen del så ansluter jag mig till White Wolf systemet, och då i synnerhet det nya. Skälet till det är att det är väldigt smidigt och tillåter en stor frihet som spelledare att beskriva vad som händer.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Benjamin
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 09:21
Namn: Benjamin Andersson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Benjamin »

Basic Roleplaying

Kort och gott: Det är enkelt och väldigt anpassningsbart.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av bladerunner_35 »

Jag hade gärna röstat på Eon men eftersom Noir är så pass innovativt, för att vara ett relativt stort, svenskt spel och eftersom det systemet betonar karaktärsspel så hårt så får det bli "Något annat"(/Noir).

BRP är för enkelt imho.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Abdul Alhazred »

intressant att WW spel har fått flest röster. Det är ett kasst system men världen är cool. Jag har aldrig hört om någon som kört deras system i sin fantasykampanj eller någonstans utanför world of darkness. Sen är det kanske svårt att plocka ut ett system från själva spelet vissa system passar i den miljön men skulle funka sämre i andra miljöer. Detta är anledningen till att jag inte gillar GURPS eftersom charmen ligger lite i systemet (västern ska vara krångligt).
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Ichabod »

Abdul Alhazred skrev:intressant att WW spel har fått flest röster. Det är ett kasst system men världen är cool. Jag har aldrig hört om någon som kört deras system i sin fantasykampanj eller någonstans utanför world of darkness.
Har du spelat nya World of Darkness? Eller pratar du om det gamla? För det kan jag hålla med om är ganska kass.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Pedersen »

Pendragon är det bästa rollspelssystemet då det är en välgjord modd av basic roleplaying där man tagit fasta på karaktärsutveckling utan att det blir på bekostnad av spelbarhet. Det är enormt flexibelt (basic roleplaying) samtidigt som där finns få eller inga tramsregler som drar ner på tempot i spelet. Systemet uppmuntrar och belönar karaktärsrollspel snarare än framgång i äventyr. Äventyren är så simpla i sin intrig att en total analfabet (med mitt teflonminne) kan spelleda äventyren (efter att ha fått de förklarade för sig en gång). Som spelare har man i princip total valfrihet vad gäller hur man vill spela sin karaktär, utan att riskera att spoliera kampanjen. Spelarnas karaktärers personlighet och karaktärsdrag utvecklas till att bli precis som de spelas. Om en spelare spelar sin karaktär inkonsekvent så återspelglas detta oftast ganska snabbt i siffrorna på karaktärsarket vilket gör att en spelare som strävar efter att utvleckla vissa karaktärsdrag sällan kan bortse från sin karaktärs personlighet i farans stund, bara för att ha en större chans att överleva.

Det i mina ögon mest "vattentäta" rollspelssystem där fokuset ligger på rollspel (i ordets sanna bemärkelse) utan att ha oändligt långsamma och detaljrika regler för ointressanta småsaker.

Det sägs finnas människor som påstår att det till och med skulle vara ett bättre system än HoMER...
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Elrik »

Pedersens motivering har fått mig att ändra mig lite...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Veckans undersökning 2

Inlägg av Skarpskytten »

Pedersen skrev:Pendragon är det bästa rollspelssystemet ...
Jag håller med Pedersen. Och har inget att tillägga, då han sade det så bra själv.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Skriv svar