Köpa dator

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Köpa dator

Inlägg av Mordlust »

Jag funderar lite på att skaffa mig en ny dator. Kan någon ge mig tips om vad man ska köpa?
Jag spelar inte jättemycket spel, men vill kunna göra det lite då och då. Har verkligen ingen aning
om vad man ska lägga sig på för ambitionsnivå.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Köpa dator

Inlägg av Ulvert »

Vill du köpa ett paket eller vill du bygga ihop en burk själv?
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordachai »

Kan vara intresserad av dylik information själv (även om en bil står högst på listan över inköp). Jag hade i så fall tänkt bygga själv.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Köpa dator

Inlägg av wyrmer »

Bygga själv är billigare och enklare att uppgradera och reparera senare om behov uppstår.

Behöver ni hjälp med att bygga ihop datorn så hjälper jag gärna till.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordlust »

Vill du köpa ett paket eller vill du bygga ihop en burk själv?
Det beror på. Om Wyrmer (eller någon annan) kan tänka sig att hjälpa mig funkar det precis lika bra att köpa de i bitar.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Köpa dator

Inlägg av Ulvert »

Allright. Vilken budget ligger du på?
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordlust »

6-7000 typ. Problemet är att jag verkligen inte har ett hum om vad man ska köpa nuförtiden. Om det är radikala skillnader i vad man får för pengarna går det kanske att tänja lite på gränserna. Jag har dock förstått att man får betydligt mer dator för pengarna nu än sist jag köpte.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Köpa dator

Inlägg av wyrmer »

Mordlust skrev:6-7000 typ. Problemet är att jag verkligen inte har ett hum om vad man ska köpa nuförtiden. Om det är radikala skillnader i vad man får för pengarna går det kanske att tänja lite på gränserna. Jag har dock förstått att man får betydligt mer dator för pengarna nu än sist jag köpte.
För de pengarna får du en monsterdator. Detta förutsatt att du ska behålla min monitor. Jag vet inet vilka hårddiskar du har och om dessa kan/bör användas i den nya datorn, men ju fler delar som går att återanvända, desto billigare blir ju den nya datorn.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Köpa dator

Inlägg av Sadjev »

behöver du nytt chassi, hårddiskar etc?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordlust »

Det hade inte skadat med ett nytt chassi. Jag har en 500G-hårddisk som jag hade tänkt spara.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Köpa dator

Inlägg av Sadjev »

Titta här, sweclockers har börjat en artikelscerie där dom sätter ihop månadens prisvärda och bra dator.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=6041

Jag håller med om dom flesta valen dom gör, en del komponenter är kanske lite onödigt dyra/bra och man skulle förmodligen kunna få ner priset så det närmar sig 2000.

välj t.ex.
ett 8800gt istället för gts, spara ~300-400
en Intel Core 2 Duo E8200 istället för Intel Core 2 Duo E8400, spara ~300
skippa hårddisken, spara ~1200
ta ett biligare chassi, chassi plus nätagg, spara ~500
skippa dvd om du redan har, spara ~300
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordachai »

Det är nu dags att skaffa en ny burk för mig med.

Behöver byta ut alles i min burk, likaså behöver jag en ny skärm. Tänk "från scratch" alltså. Låg ljudnivå premieras över extrem prestanda. Kommer inte överklocka något i burken. Bygga själv är planen.

Alla tips är välkomna för jag har ingen koll på läget nuförtiden.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordachai »

Skulle vilja återuppliva denna tråd då jag verkligen behöver tips på vad jag ska köpa till min nya dator. Det har varit aktuellt ett tag nu, men nu måste det bli av. Tänkte beställa i slutet av denna vecka så alla tips innan dess är jag mycket tacksam för! Det jag skrev ovan kring kriterier gäller fortfarande förutom att jag kan leva med min gamla skärm ett tag till.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Köpa dator

Inlägg av Sadjev »

halloj.

Jag har inte haft tid att titta ut någon del lista men titta hör för inspiration:

http://www.sharkyextreme.com/guides/MHG ... 3758021__1

dom har lite val mellan AMD och Intel konfiguration i sin artikel, jag skulle nog välja Intel. Det sår rätt mycket tjafs i artikeln men rekomendationerna för cpu, moderkort och minne ser vettiga ut.

Annars ser dessa paket från datorbutiken bra ut:
https://www.datorbutiken.com/se/default ... DBDEL10K01 < mkt fet dator
https://www.datorbutiken.com/se/default ... DBDELMED01 < också bra, något billigare
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Köpa dator

Inlägg av wyrmer »

Att köpa ett datorpaket som heter "Blunder" känns en aning osäkert...
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Köpa dator

Inlägg av Sadjev »

wyrmer skrev:Att köpa ett datorpaket som heter "Blunder" känns en aning osäkert...
dom hävdar att det heter blunder för att dom gjorde en blunder när dom satte priset. Fånigt? roligt? fritt för var och en att tycka. Jag tycker priset ser riktigt bra ut personligen.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordachai »

Satte ihop följande paket på datorbutiken.com:
Antec Sonata III 500 Quiet Super Mini Tower BLACK EarthWatts 500W AT
Gigabyte MA78G-DS3H AMD 780G 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio Hybrid VGA HDMI GB-LAN Firewire Socket AM2+ ATX
AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5-5-5-18
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB cache SATA2
Samsung SH-S223Q/RSMN Lightscribe DVD±RW Dual-Layer 22X WHITE/Vit (+ Svart utbytbar front) RETAIL m. programvara SATA
Sapphire Radeon HD4850 512MB GDDR3 TV-out HDTV DUAL DVI Dual Slot Fansink LITE RETAIL PCI Express
Windows Vista Premium 64-bit DVD Engelsk OEM SP1

Totalt 6894 kronor... med mina lekmannamässiga datorkunskaper verkar detta ok, men vad säger experterna? Kom gärna med kommentarer kring hur det kan/bör förändras till det bättre... har ett budgetutrymme på en tusing ungefär.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordachai »

Nu förstår jag att monsterdatorn som diskuteras i den andra tråden är mer intressant, men jag skulle gärna få lite svar på hur listan ovan verkar... annars blir jag ju tvungen att köpa den och upptäcka problemen själv... ^_^
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Köpa dator

Inlägg av Sadjev »

Mordachai skrev:Satte ihop följande paket på datorbutiken.com:
Antec Sonata III 500 Quiet Super Mini Tower BLACK EarthWatts 500W AT
Gigabyte MA78G-DS3H AMD 780G 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio Hybrid VGA HDMI GB-LAN Firewire Socket AM2+ ATX
AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5-5-5-18
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB cache SATA2
Samsung SH-S223Q/RSMN Lightscribe DVD±RW Dual-Layer 22X WHITE/Vit (+ Svart utbytbar front) RETAIL m. programvara SATA
Sapphire Radeon HD4850 512MB GDDR3 TV-out HDTV DUAL DVI Dual Slot Fansink LITE RETAIL PCI Express
Windows Vista Premium 64-bit DVD Engelsk OEM SP1
Halloj.

AMD processorn är långsammare än t.ex. en Intel E8400 men å andra sidan hälften så dyr (700kr). I sitt prissegment verkar den vara ett bra köp, då tittar jag mest på price/performance.

Grafikkortet är jättebra i sin prisklass och kommer spela alla moderna spel utan problem. Förutsatt att du inte har siktet inställt på en stor skärm. Om du t.ex. vill ha en 24" skärm med 1920X1200 i upplösning kommer inte ett 4850 att orka med alla nya spel, eller du kommer få ställa ner alla inställningar rejält i alla fall. Dom tyngsta spelen kan eventuellt spöka även i 1680*1050.

Chassit är så vitt jag vet bra. Ett problem man kan få är att vissa nyare grafikkort är väldigt långa, eventuellt kan man få problem med att få plats med kortet i lådan. Vet inte hur HD4850 och sonatan ligger till på den fronten men det kan vara bra att kolla det med din butik.

Eventuellt behöver du inte 4gig minne men det är så pass billigt så att det kanske är like bra att köpa det ändå. Du kommer bara ha nytta av 4gig om du kör många program samtidigt.

Moderkortet är det nog inget fel på. Jag hade personligen valt ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 då det bygger på ett kraftfullare chipset. kortet du har valt har integrerad grafik vilket jag misstänker att du inte kommer utnyttja. Det jag föreslår är något dyrare (200:-) men kommer å andra sidan fungera bättre om du i framtiden skulle vilja sticka in ett till HD4850 om du vill uppgradera grafik potentialen om 2 år eller så. Men som sagt inget fel på det du har valt.

Eventuellt kan du hitta ett ännu billigare om du inte alls är intreserad av crossfire (köra två grafik kort samtidigt)
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Köpa dator

Inlägg av Mordachai »

Tackar för kommentaren. Kommer nog göra som du säger och skaffa det 200 kronor dyrare moderkortet...

Vad jag förstått av kommentarerna till lådan jag läst så ska ett 4850 klara sig i lådan... tveksamt om man får plats med två, men det är ändå inte aktuellt i dagsläget.

Sitter bara med en 17"-skärm för tillfället, får väl skaffa mig en ny snart... men då handlar det om runt 20"... inte mer.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Skriv svar