Gåtor

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av Ulvert »

Lägger det första myntet i mitten av bordet.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av NiklasB »

det är ju en god början, men bara halva lösningen
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
juvois
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 mar 2007, 15:46
Namn: Oskar Flordal
Kontakt:

Re: Gåtor

Inlägg av juvois »

Om alla mynt ska röra alla andra mynt (vilket jag antar du vill att man ska förstå) går det bara att placera tre mynt (och då är ju lösningen trivial). Även om de inte är så du menar kan man säkert tänka sig andra sätt att missbruka reglerna (de säger t.ex. inte hur många mynt man får lägga ner åt gången).
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gåtor

Inlägg av Ichabod »

Ulvert skrev:
Ichabod skrev:En ny gåta om rep...

Två rep hänger i vars en ögla av stål i taket i en gammal borg (utan att sitta ihop). In vandrar en reptjuv. Hur kan han stjäla så mycket rep som möjligt? Han har bara en kniv och inget annat med sig att använda sig av.
Han binder ihop repen, klättrar upp, stoppar kniven genom öglorna av stål, använder kniven som en hävstång och skruvar ur öglorna ur taket, går därifrån lite blåslagen men med allt rep. ;-)
Skruvar han ur öglorna med fingernaglen eller? :D Nej, kreativt men fel. ;) Borde kanske skriva att öglorna är bultade med diamantbultar (magiskt, jag vet). Försök igen mäster.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av Ulvert »

Hur nära sitter öglorna varandra? (i taket)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av NiklasB »

juvois skrev:Om alla mynt ska röra alla andra mynt (vilket jag antar du vill att man ska förstå) går det bara att placera tre mynt (och då är ju lösningen trivial). Även om de inte är så du menar kan man säkert tänka sig andra sätt att missbruka reglerna (de säger t.ex. inte hur många mynt man får lägga ner åt gången).
nej, jag menade inte att alla mynt var tvungna att röra alla andra. En bättre formulering hade kanske varit att inget mynt får ligga ensamt?
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av NiklasB »

Ichabod skrev:En ny gåta om rep...

Två rep hänger i vars en ögla av stål i taket i en gammal borg (utan att sitta ihop). In vandrar en reptjuv. Hur kan han stjäla så mycket rep som möjligt? Han har bara en kniv och inget annat med sig att använda sig av.
Givet att repen inte hänger hänger inom räckhåll från varandra, så skulle jag säga att det hänger på hur långt vår reptjuv är beredd att ramla.

Han klättrar upp på det första repet och skär det vid den höjd han är beredd att falla ifrån. Sedan klättrar han upp på det andra repet och knyter fast det första vid en sådan höjd att han kan släppa sig själv från samma fallhöjd som vid det första repet. Sedan skär han av det andra repet under knuten. På så sätt får han en replängd som är något längre än dubbla längden av vad han var beredd att falla.

Hänger de däremot så att tjuven kan stå på marken och hålla bägge repen samtidigt så kan han stjäla allt rep*.
Han klättrar upp idet ena repet, hållandes det andra repet i handen. Väl uppe vid öglan så drar han till sig det andra repet så att det är sträckt, och med ett fast grepp om det så skär han av repet han klättrade upp på. Han klättrar ner för repet han svingade iväg med och knyter ihop de bägge repen innan han klättrar upp för det kvarvarande repet. Väl uppe hissar han upp repet han hänger i så att han får upp ändan av det andra repet. Den ändan trär han genom öglan. Efter att ha matat igenom repet fram till knuten så skär han av det sista repet från öglan och klättrar ner på repet han matade genom öglan (som ju hänger med en full längd på vardera sida av öglan). Nu behöver han bara dra ner allt rep genom öglan och gå därifrån med allt rep, fint ihopknutet.


*Tekniskt sett så behöver han bara kunna svinga från det ena repet till det andra för att det ska funka. Han kommer oxå förlora de bitar han skär igenom vid knutarna runt öglorna.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gåtor

Inlägg av Ichabod »

Ulvert skrev:Hur nära sitter öglorna varandra? (i taket)
Hyfsat nära, nära nog för att nå det ena repet om du står vid det andra.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gåtor

Inlägg av Ichabod »

NiklasB skrev:Hänger de däremot så att tjuven kan stå på marken och hålla bägge repen samtidigt så kan han stjäla allt rep*.
Han klättrar upp idet ena repet, hållandes det andra repet i handen. Väl uppe vid öglan så drar han till sig det andra repet så att det är sträckt, och med ett fast grepp om det så skär han av repet han klättrade upp på. Han klättrar ner för repet han svingade iväg med och knyter ihop de bägge repen innan han klättrar upp för det kvarvarande repet. Väl uppe hissar han upp repet han hänger i så att han får upp ändan av det andra repet. Den ändan trär han genom öglan. Efter att ha matat igenom repet fram till knuten så skär han av det sista repet från öglan och klättrar ner på repet han matade genom öglan (som ju hänger med en full längd på vardera sida av öglan). Nu behöver han bara dra ner allt rep genom öglan och gå därifrån med allt rep, fint ihopknutet.
I princip rätt! Här är annars det "rätta" svaret:

1. Klättra upp i rep 1.
2. Ta tag (svinga sig?) efter rep 2.
3. Sätta rep 2 genom öglan på rep 1.
4. Skära av rep 1 vid öglan.
5. Knyta fast rep 1 i rep två.
6. Skära av rep 2 vid öglan.
7. Klättra ner med nästan allt rep.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av Ulvert »

Då så. Tjuven binder ihop repändarna med varandra, klättrar därefter uppför rep 1 till en av öglorna, sträcker sig över till rep 2 och håller fast sig i det med ena handen, samtidigt som han med den andra handen skär loss rep 1 från öglan. Den avskurna repänden trär han sedan igenom öglan som rep 2 redan löper igenom, tillräckligt för att stumpen ska nå marken. Därefter skär han av rep 2 från öglan och klättrar ner via det "dubbla" repet. Väl nere är det bara att dra i det långa repet tills det faller ner på golvet och tjuven kan gå därifrån med hela replängden. ;-)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
juvois
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 mar 2007, 15:46
Namn: Oskar Flordal
Kontakt:

Re: Gåtor

Inlägg av juvois »

NiklasB skrev:
nej, jag menade inte att alla mynt var tvungna att röra alla andra. En bättre formulering hade kanske varit att inget mynt får ligga ensamt?
Nej, för då förlorar den som ska lägga första myntet.

Kan man verkligen vara säker på att djävulen som är en lite kaotisk kille har en jämn och fin bordsskiva? Låt säga att det inte går att lägga mynt överallt på bordet på ett jämnt och symmetriskt sätt. Då var min lösning mycket mer intuitiv och fiffig.
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av NiklasB »

äh, roger kom närmast enl mig (och först).

Eftersom det alltid kommer vara ett ojämnt antal mynt på bordet (det i mitten plus de 6 runt det plus de 12 runt dem osv...) så förlorar den som lägger näst först. Så länge det ojämna myntet ligger i mitten så kommer det alltid finnas en plats över för det ojämna myntet då hela mönstret blir symmetriskt. Djävulen kommer få slut på plats först och förlorar därför.
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av NiklasB »

En mor är 21 år äldre än sitt barn.
Om 6 år kommer hon vara 5 ggr så gammal som ungen.
Var är fadern?
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Gåtor

Inlägg av Herr B »

Vi har inte fått tillräcklig information för att kunna lösa gåtan. Men om vi utesluter spermabanker och insemination så är det fortfarande fel. Barnet är knappast ett barn ännu, vi bör vänta 9 månader innan vi ställer frågan igen (fast då får vi ju revidera den och säga att om 5,25 år så är mamman 5 gånger så gammal som sitt barn).
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Gåtor

Inlägg av wyrmer »

NiklasB skrev:äh, roger kom närmast enl mig (och först).

Eftersom det alltid kommer vara ett ojämnt antal mynt på bordet (det i mitten plus de 6 runt det plus de 12 runt dem osv...) så förlorar den som lägger näst först. Så länge det ojämna myntet ligger i mitten så kommer det alltid finnas en plats över för det ojämna myntet då hela mönstret blir symmetriskt. Djävulen kommer få slut på plats först och förlorar därför.
Detta givet förutsättningen att du hela tiden måste lägga i cirklar runt de befintliga mynten. Man kan argumentera för att detta i slutänden måste uppstå om bordet är kvadratiskt och dessutom perfekt anpassat i kanterna så att inget spill blir över där. Du har dessutom inte tänkt på att man kan välja att lägga sina mynt så att de tar upp 2 potentiella platser snarare än att lägga dem i perfekt ordning. Du har helt enkelt inte givit tillräckligt snävt specificerade parametrar för att kunna få ett riktigt svar.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
juvois
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 mar 2007, 15:46
Namn: Oskar Flordal
Kontakt:

Re: Gåtor

Inlägg av juvois »

NiklasB skrev:äh, roger kom närmast enl mig (och först).

Eftersom det alltid kommer vara ett ojämnt antal mynt på bordet (det i mitten plus de 6 runt det plus de 12 runt dem osv...) så förlorar den som lägger näst först. Så länge det ojämna myntet ligger i mitten så kommer det alltid finnas en plats över för det ojämna myntet då hela mönstret blir symmetriskt. Djävulen kommer få slut på plats först och förlorar därför.
Du är ju iofs inte tvungen att lägga dem i jämna fina ringar runt, du kan ju givetvis lägga dem i t.ex. en spiral om du vill, själva poängen är ju att du ska alltid ska spegla djävulens drag på andra sidan bordet över mittmyntet(den linje som bildar en rät vinkel i mittpunkten mot linjen mellan mittmyntet och det senast placerade myntet borde väl va en bra beskrivning?). Om du något drag avviker från att placera det perfekt (alltså tänker att detta kommer ju bli en fin ring med 6 mynt i och lägger bredvid djävulen kan han utnyttja det för garantera att symmetrin faller (t.ex. se till att bara 5 mynt får plats i den första ringen).
Men allt detta bygger ju på det rätt osannolika antagandet att bordet är helt jämnt så förmodligen borde man ha nån klurigare strategi om man ska vinna.
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Gåtor

Inlägg av NiklasB »

Herr B skrev:Vi har inte fått tillräcklig information för att kunna lösa gåtan. Men om vi utesluter spermabanker och insemination så är det fortfarande fel. Barnet är knappast ett barn ännu, vi bör vänta 9 månader innan vi ställer frågan igen (fast då får vi ju revidera den och säga att om 5,25 år så är mamman 5 gånger så gammal som sitt barn).
En stilla undran... var borde pappsen vara 9 månader innan ungen ploppar ut?
snacka om att lösa gåtan o ändå inte komma till svaret.
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Gåtor

Inlägg av Herr B »

Jag råkade faktiskt klura ut var den framtida pappan är någonstans, om det nu är en 9 månaders graviditet. Det jag menade var att gåtan var felaktigt formulerad! det är en bugg i systemet!
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Gåtor

Inlägg av Herr B »

För att väcka en gammal tråd till liv så har jag hittar en klurig gåta. Den är lite som ett soduko faktiskt. Här kommer den i engelska för jag orkar inte översätta den:

Den är ganska klurig och det krävs nästan att man har papper och penna tillgänglig när man gör den. Ta tiden på hur snabbt det går för er. Mig tog det 14 min och 15 sekunder och då startade jag efter jag läst instruktionerna.

• There are 5 houses that are each a different colour.
• There is a person of a different nationality in each house.
• The 5 owners drink a certain drink. They each smoke a certain brand of cigarettes and also have a certain pet. No owner has the same pet, smokes the same brand of cigarettes nor drinks the same drink.
• The question is. “Who has the fish?”

TIP: Writing stuff down is highly recommended!

CLUES

1. The British man lives in the red house.
2. The Swedish man has a dog for a pet.
3. The Danish man drinks tea.
4. The green house is to the left of the white house.
5. The owner of the green house drinks coffee.
6. The person that smokes Pall Mall has a bird.
7. The owner of the yellow house smokes Dunhill.
8. The person that lives in the middle house drinks milk.
9. The Norwegian lives in the first house.
10. The person that smokes Blend, lives next to the one that has a cat.
11. The person that has a horse lives next to the one that smokes Dunhill.
12. The one that smokes Bluemaster drinks beer.
13. The German smokes Prince.
14. The Norwegian lives next to a blue house.
15. The person that smokes Blend, has a neighbour that drinks water.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Screamer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 23:15
Namn: Erik Ramelius

Re: Gåtor

Inlägg av Screamer »

Tysken har en fisk.
Skriv svar