* Hur länge har du varit med i DMF?
Sedan 1994, en klasskamrat introducerade mig till DMF, därefter introducerades jag till rollspel av Barteg och L85, och sedan var jag hooked.
* Hur såg DMF ut när du var snotling?
DMF som organisation var väl som föreningen alltid har varit - lite lagom kaotisk och anarkistisk utan någon större märkbar struktur, men stämningen var rå men hjärtlig. Själva lokalen (revingegatan) såg dock HELT annorlunda ut jämfört med hur den såg ut på slutet. Det enda rum som inte förändrades eller byggdes om sedan dess var dasset.
* Vad har blivit bättre?
Allt. DMF är en förening som till sin natur belönar de som är aktiva, med möjlighet att utföra ännu fler aktiviteter. Är man aktiv, förblir man gärna aktiv. Jag räknade på det för några dagar sedan och kom fram till att sedan jag började vara aktiv nere på lokalen har jag spellett 24 olika personer i äventyr och kampanjer, och varit spelare för 11. Tillgången till bra brädspel och vettiga rollspelsrum har också blivit enormt mycket bättre (räck upp en hand om ni minns rollspelsrummet från 95/96 med den strömförande ljuskronan och asbestdörren som öppnades hela tiden av 40k-människor som skulle hämta ut terräng). Att en del av de meer människofientliga medlemmarna har gått ur föreningen eller mognat och vuxit upp har också bidragit till föreningens förbättran.
* Vad har blivit sämre?
Här får jag hålla med om föregående talare. Sedan vi flyttade ner till den nya lokalen har verksamheten under vardagarna stadigt sjunkit. Hoppas forumet hjälper till att skapa spontan-verksamhet. Folks tolerans har också minskat på lokalen, förr spelade man mer eller mindre med vemsomhelst, det viktiga var att man fick spela, trots allt. Det är mycket mer rigid gruppbildning nuförtiden, och folk kan bli upprörda över de minsta skitsaker.
# Vad kan göras bättre?
Folk kan bli mer villiga att ta på sig ansvarspositioner som genererar verksamhet. Att vara filmansvarig eller starta en öppen spelgrupp är aktiviteter som kostar lite i form av ansträngning och ger mycket i form av verksamhet och "bitna" nya medlemmar. Men på lokalen är tyvärr ansvar = ondska för många. Eller också är folk bara lata. Gäller både medlemmar och styrelse.
Attityden tycker jag dock inte är något större problem, att förändra att folk svallrar eller snackar skit om folk är svårt - det har blivit en del av vårt subkulturella betendemönster som kan vara mycket svårt att förändra. Jag ser det snarare som att man får vara beredd att ta (och dela ut) en del skit om man är medlem. Dock så är detta något som nya medlemmar undslipper, jag tycker de allra flesta dmfare är bra på att hantera relationerna med de yngra medlemmarna. Lite mindre könsord i konversationen nära dem hade dock varit önskvärt. =)
# Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Spela mer. Vi behöver mer verksamhet.