Spelas det krigsspel också?

Här kan du posta om du är Icke-Betalande medlem och om du har några frågor eller bara vill hälsa.
Användarens profilbild
steeledragon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Fredrik Borg

Spelas det krigsspel också?

Inlägg av steeledragon »

Hej!

Jag heter Fredrik Borg och bor i Lund. Jag har spelat ganska mycket brädspel i mitt liv men har på senare tid varit mest intresserad av krigsspel. Spelas det sådana hos er också? Hur stort är intresset, kan man räkna med att hitta motståndare om man dyker upp när det är öppet eller behöver man komma överens innan?

Spel som jag för närvarande är speciellt sugen på (och som jag själv äger):
Hannibal Rome vs Carthage
Hammer of the Scots
Liberty
A House Divided
Crusader Rex

Jag kan dock tänka mig att prova annat också.

:?:
Fredrik.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Christian Henriksson

Re: Spelas det krigsspel också?

Inlägg av Xian »

Hej Fredrik!

Kul att du hittade hit. Vi har ju våra vanliga brädspelsdagar kl. 18 på torsdagar och 13 på lördagar, men det är väldigt sällan som det spelas krigsspel då, utan det handlar främst om eurospel av olika slag då.

Krigsspel är det väl tyvärr inte så jätteofta som det spelas, även om det finns en hel del medlemmar som gillar att spela sådant. (Just nu är faktiskt ett parti Europa Universalis i full gång.) Men det borde långt ifrån vara omöjligt att få till en session genom att annonsera lite här på forumet.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Tack för svaret. Vad jag förstår så kan jag inte annonsera mycket mer än vad jag gör här nu, men vi får väl se om det dyker upp några intresserade.

För att få en känsla för vad jag är för sorts spelare så kan jag väl säga att jag spelar ca 50% för att det är kul att spela/vinna och 50% för att "uppleva" historia (jag är intresserad av historia i allmänhet och militärhistoria i synnerhet). Det bästa som finns är att sätta sig in i tex något historiskt krig eller slag och sen spela samma slag/krig som spel.

Fredrik.
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Jag är ganska intresserad av att spela lite krigsspel. Hannibal Rome vs Cartaghe har jag gått och kikat på och vill gärna testa.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Jag har som sagt spelet, så det enda som krävs är att vi kommer överens om en tid och plats. Sen är det ju ett stort plus om du har tid att kolla på reglerna lite innan också, det sparar en del tid.

Spelet kan ta ganska lång tid första gången, men när man är van så brukar 3 timmar räcka. Det kan gå snabbare ibland om någon sida vinner tidigt men man får räkna med ca 3 timmar.

Mvh,
Fredrik.
Användarens profilbild
Herr B
Namn: Pär Birgander

Inlägg av Herr B »

Jag skulle gärna testa något av dom spelen med. Jag gillar block så något av dom ser ju kul ut.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Har du spelat nåt block game innan då? Vilket vill du helst testa?

Fredrik.
Användarens profilbild
Qvistus
Namn: Johan Qvist

Inlägg av Qvistus »

Jag är ett stort fan av blipp och block spel! (Tyvärr speciellt spel som oftast tar mer än 48 speltimmar...)
Jag spelar mer än gärna vad som än kan tänkas stå på menyn, kanske något nu till spelhelgen (lördag efter 1800 är jag tyvärr upptagen men annars fritt fram)?

Spel som jag äger och gärna dammar av:
Eastfront (eller Westfront/medfront etc)
TCS: Leros

Liberty äger jag också men har aldrig spelat så det testar jag gärna, men som sagt - allt går för sig!
Användarens profilbild
Herr B

Inlägg av Herr B »

Jag har spelat Europe Engulfed som enda blockspel, förutom lite lite asia engulfed. Det där crusaderspelet verkar intressant.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

OK, det låter ju lovande.

Då kan vi ju sikta på ett parti Liberty med Qvistus och ett parti Crusader Rex med Herr B.

Det är ganska skönt om alla är åtminstone lite bekväma med reglerna innan annars tar det en bra stund att förklara, är det möjligt att ordna? Jag har för övrigt aldrig spelat Liberty heller. Jag har spelat Crusader Rex några gånger men det var ett tag sen.

Sen ska vi ju bara hitta en tid som passar också. Jag kan tyvärr inte nu på lördag och egentligen så är torsdag kväll och lördag eftermiddag ganska dåliga tider för mig. Jag skulle gärna spela onsdag-kvällar eller på söndagar. Kan det gå?

Fredrik.
Användarens profilbild
Herr B

Inlägg av Herr B »

På söndag vet jag inte om jag kan, vi ska spela en Blood Bowl cup då så det är möjligt att jag inte har tid. Annars är nog onsdag eller söndag nästa vecka bra. Jag har hittat reglerna i PDF-format så jag läser på tills dess.
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Vid lite närmare eftertanke har jag visst spelat Liberty en handfull gånger (för ett-två år sedan) och var inte sådär imponerad. Generellt är jag mycket förtjust i Columbia games blockspel (med Eastfront som en given favorit) men just det här kändes lite märkligt (det var mycket svårt att avsluta spelet vill jag minnas...). Då spelet har fått höga betyg på BGG så ger jag det dock gärna en chans till.

Jag spelar gärna nu på söndag. Passar det? I så fall föreslår jag ganska tidigt då jag skall flyga till Italien på måndag morgon och säkert inte har packat vid det laget ^_^. Klockan 1300? Jag är 99% säker på att jag har Liberty hemma (om jag inte lånat ut det) så jag kan läsa på reglerna tills dess.
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Herr B förrästen, jag spelar gärna Europe eller asia engulfed någon gång! Bara säg when.
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Kul!

Qvistus: Jag måste kolla så att det inte krockar med andra planer men preliminärt så kan vi sikta på att spela Liberty kl 13 på söndag. Ska vi köra i er lokal eller passar det bättre nån annanstans? Reglerna finns på Columbia-games hemsida om du inte hittar dem hemma.

Herr B: Crusader Rex kan vi försöka köra nästa söndag kanske. Jag kollar och återkommer om det funkar för mig.

Fredrik.
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Lokalen, söndag klockan 1300 passar utmärkt.
Användarens profilbild
jimmypalm
Namn: Jimmy Palm
Kontakt:

Europe Engulfed

Inlägg av jimmypalm »

Hej

Skulle väldigt gärna testa att spela Europe Engulfed. Har läst om det och det har fått bra betyg. Har spelat mycket av Axis&Allies innan samt har ett "lagom sjukligt intresse" ;) av historiken runt 2 världskriget.

Har funderat på att köpa Europe Engulfed men de flest av mina polare orkar sällan spela krigsspel i timma tal så jag har dragit mig för det.

Om det är oki att man inte kan reglerna (eller om du kan skicka en PDF version av dem som jag kan läsa igenom) så kanske vi kan lira någon vecka framöver.
39 år | 3 barns-far | Gillar strategispel men även de flesta andra brädspel | Blood Bowl Fanatic

http://www.jimmypalm.se
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Här finns en massa info om Europe Engulfed, inklusive reglerna.

http://gmtgames.com/p-55-europe-engulfed.aspx

Fredrik.
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Herr B, ska vi spela Crusader Rex på söndag?

Vilken tid passar dig?

Fredrik.
Användarens profilbild
Herr B

Inlägg av Herr B »

Vi ska köra Formula B mitt på dagen så säg 15 tiden?
Användarens profilbild
steeledragon

Inlägg av steeledragon »

Det skulle passa mig bättre att köra antingen vid 13 eller vid 18. 13 kanske blir svårt för dig om du ska köra race innan men vad sägs om 18?

Fredrik.
Skriv svar