Italiaregler
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Italiaregler
Jag kan spela kl 13. Men huruvida jag ska spela vill jag inte veta efter att Gustav spelat sin match.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- unispel
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 12 sep 2008, 22:21
- Namn: Anthony Lindholm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Italiaregler
Jag kan tyvärr inte heller dyka upp på söndag.
Ibland visar livet sin otrevliga sida och då får tyvärr spelande stå tillbaka.
Jag har för mig att Elrik har ett Italia, men om ni vill spela och låna mitt spel så kan jag försöka fixa det.
Ibland visar livet sin otrevliga sida och då får tyvärr spelande stå tillbaka.
Jag har för mig att Elrik har ett Italia, men om ni vill spela och låna mitt spel så kan jag försöka fixa det.
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1045
- Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
- Namn: Hampus Danielsson
Re: Italiaregler
Klart vi ska spela.
Antingen blir det lill-Italia med Erik, Anders och jag eller så blir Gustav klar och då kan vi spela stor-Italia
Antingen blir det lill-Italia med Erik, Anders och jag eller så blir Gustav klar och då kan vi spela stor-Italia
Hej och sånt
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
- Namn: Gustav Weberup
- Ort: West side
Re: Italiaregler
Jag håller med.Hampus skrev:Klart vi ska spela.
Antingen blir det lill-Italia med Erik, Anders och jag eller så blir Gustav klar och då kan vi spela stor-Italia
För övrigt är Italia I en tuffare tidsperiod.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Italiaregler
Magnus Olofsson vill vara med så det blir stor-Italia kl 13.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Italiaregler
Jag vill nog spela det ett par gånger till innan man funderar på att göra något med grön, men här är ett försla från någon på boardgamegeek:
nyway, minor scoring changes.
Visigoths: 3 VPs per pillaged city (instead of 2)
5VPs for pillaging Rome (instead of 4)
Huns 0.5 Vps for each unit entering Noricum (instead of 1)
Foederati Turn 3: 5 Vps for all of North Italy. -1 Vp for each enemy controlled area, cannot be reduced below 0 (instead of 5 Vps for all of North Italy, falling to 0 if there are any enemy controlled areas)
Lombards: Turn 6: 0.5 points per area, 2 points per city. (instead of no score)
Turns 7 and 8: Ostrogoth units do not count as enemy units for the purpose of controlling Northern Italy.
Arabs: Turn 7: 1 point for each area, 1 point for each city. (instead of no score)
All the time: 0.5 points per Berber killed. (instead of no score)
Turn 10: +3 Vps for all of North Africa (instead of -3 Vps). 1 VP per are ,including North Africa and Sicily. (Instead of 1 Vp only for areas outside North Africa and Sicily).
Franks tuns 5 and 8: 2 Vps per pillaged or successfully raided city (instead of 3 Vps).
nyway, minor scoring changes.
Visigoths: 3 VPs per pillaged city (instead of 2)
5VPs for pillaging Rome (instead of 4)
Huns 0.5 Vps for each unit entering Noricum (instead of 1)
Foederati Turn 3: 5 Vps for all of North Italy. -1 Vp for each enemy controlled area, cannot be reduced below 0 (instead of 5 Vps for all of North Italy, falling to 0 if there are any enemy controlled areas)
Lombards: Turn 6: 0.5 points per area, 2 points per city. (instead of no score)
Turns 7 and 8: Ostrogoth units do not count as enemy units for the purpose of controlling Northern Italy.
Arabs: Turn 7: 1 point for each area, 1 point for each city. (instead of no score)
All the time: 0.5 points per Berber killed. (instead of no score)
Turn 10: +3 Vps for all of North Africa (instead of -3 Vps). 1 VP per are ,including North Africa and Sicily. (Instead of 1 Vp only for areas outside North Africa and Sicily).
Franks tuns 5 and 8: 2 Vps per pillaged or successfully raided city (instead of 3 Vps).
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- ArneB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1890
- Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
- Namn: Anders Holm
- Ort: Köpenhamn
- Kontakt:
Re: Italiaregler
Oj en sån massa ändringar. Är det inte lättare att bara ge grön en liten boost?
Eller bara bita ihop och anteckna poäng ordentligt så blir det mer en tävling mot andra som spelat samma färg.
Eller bara bita ihop och anteckna poäng ordentligt så blir det mer en tävling mot andra som spelat samma färg.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
- Sadjev
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1935
- Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
- Namn: Axel Fagerstedt
Re: Italiaregler
Nu har ju inte jag varit med och spelat Italia... Men om det är så likt Brittania som alla säger så är "färgen X är mycket bättre / sämre" normalt ett resultat av hur man spelar spelet.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Italiaregler
Förvisso Axel, men grön är bräckligare än en fjärt och klarar inte att komma tillbaka om de tappar lite i början. Spelet är lite uppbyggt så att man i runda 1-3 inte kan göra mycket åt röd och därefter måste alla jaga och slå på röd. Tyvärr för grön är blå lite starkare och på ungefär samma ställen inledningsvis.
Jag har dock en liten fundering på vad man ska göra som grön som kanske kan hjälpa. Om man lyckas kan man nog dra in en 30-40p med vandalerna. Sen gäller det bara att byzanterna inte lyckas för bra och att västrom tvålas till rejält så att det inte blir många patrimonium.
Jag har dock en liten fundering på vad man ska göra som grön som kanske kan hjälpa. Om man lyckas kan man nog dra in en 30-40p med vandalerna. Sen gäller det bara att byzanterna inte lyckas för bra och att västrom tvålas till rejält så att det inte blir många patrimonium.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1045
- Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
- Namn: Hampus Danielsson
Re: Italiaregler
Jag tycker inte alls att Italia är likt Britannia. Det är vissa skillnader som påverkar dynamiken enormt. I Britannia vet man förutsättningarna rätt så väl. I Skottland finns Caledonians, Picts och Scots, i Wales finns det Welsh osv... I Italia kan det bli hursomhelst, vilket gör att partiet blir mer flexibelt och mer svårspelat, i mina ögon en nackdel. Byzantinerna och vandalerna är två exempel.
Byzantinerna vill vara i norra italien, södra Italien och i Afrika.
Vandalerna vill vara i Afrika, på Sicilien eller var som helst på hela kartan.
Och övriga folk får mest poäng för städer oberoende av var det ligger känns det som.
Därför handlar det mest om vilka som har möjlighet att få flest trupper och vilka som får mest på sina campaigns. Grön färg har ingen campaign och enbart vandalerna som kan ta riktigt mycket poäng. Feoderati kan bli riktigt stora, men hinner inte ta många poäng innan de dör ner till 2-3 områden med halv pop för att de är så mycket sämre i strid.
Byzantinerna vill vara i norra italien, södra Italien och i Afrika.
Vandalerna vill vara i Afrika, på Sicilien eller var som helst på hela kartan.
Och övriga folk får mest poäng för städer oberoende av var det ligger känns det som.
Därför handlar det mest om vilka som har möjlighet att få flest trupper och vilka som får mest på sina campaigns. Grön färg har ingen campaign och enbart vandalerna som kan ta riktigt mycket poäng. Feoderati kan bli riktigt stora, men hinner inte ta många poäng innan de dör ner till 2-3 områden med halv pop för att de är så mycket sämre i strid.
Hej och sånt
- Skarpskytten
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4074
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
- Namn: Magnus Olofsson
- Ort: Jagent
Re: Italiaregler
Är det en vanligt förekommande uppfattning på detta forum att grön är för svag/får för få poäng?Elrik skrev:Jag vill nog spela det ett par gånger till innan man funderar på att göra något med grön, men här är ett försla från någon på boardgamegeek:
nyway, minor scoring changes.
Visigoths: 3 VPs per pillaged city (instead of 2)
5VPs for pillaging Rome (instead of 4)
Huns 0.5 Vps for each unit entering Noricum (instead of 1)
Foederati Turn 3: 5 Vps for all of North Italy. -1 Vp for each enemy controlled area, cannot be reduced below 0 (instead of 5 Vps for all of North Italy, falling to 0 if there are any enemy controlled areas)
Lombards: Turn 6: 0.5 points per area, 2 points per city. (instead of no score)
Turns 7 and 8: Ostrogoth units do not count as enemy units for the purpose of controlling Northern Italy.
Arabs: Turn 7: 1 point for each area, 1 point for each city. (instead of no score)
All the time: 0.5 points per Berber killed. (instead of no score)
Turn 10: +3 Vps for all of North Africa (instead of -3 Vps). 1 VP per are ,including North Africa and Sicily. (Instead of 1 Vp only for areas outside North Africa and Sicily).
Franks tuns 5 and 8: 2 Vps per pillaged or successfully raided city (instead of 3 Vps).
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- Elrik
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
- Namn: Erik Lindholm
- Ort: Banjoland
Re: Italiaregler
Nja, försökte utröna det men orkade inte leta så länge. Däremot verkar det vara konsensus om att röd är för stark. Dock tror jag att om blå och gul ger sig på röd så vinner någon av dem och resan blir lättare för grön tex om vandalerna får leva. Blå kan förvisso tjäna mycket på att tvåla till grön, men då kan röd koncentrera sig på gul ett tag vilket innebär att blå senare inte är i läge för att ta sig an röd som då vinner överlägset.
Anta att västrom har kvar så mycket gubbar så att patrimonium blir fullpoppade i städer runt Rom, hur ska man då slå ut dem när de kan omvända folk?
Så på det stora hela kan det liknas lite vid britannia i att om anglerna lägger för mycket kraft på att slå på gul/lila för att rädda picten (som ger mycket poäng, jmf Af Romans) så kan saxaren växa sig så stark att röd vinner lätt (förutsatt att han tvålat till waelesaren när han går i land).
Hampus har relativt rätt i att städer var som helst är mer värda än områdena de ligger i.
Anta att västrom har kvar så mycket gubbar så att patrimonium blir fullpoppade i städer runt Rom, hur ska man då slå ut dem när de kan omvända folk?
Så på det stora hela kan det liknas lite vid britannia i att om anglerna lägger för mycket kraft på att slå på gul/lila för att rädda picten (som ger mycket poäng, jmf Af Romans) så kan saxaren växa sig så stark att röd vinner lätt (förutsatt att han tvålat till waelesaren när han går i land).
Hampus har relativt rätt i att städer var som helst är mer värda än områdena de ligger i.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- unispel
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 12 sep 2008, 22:21
- Namn: Anthony Lindholm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Italiaregler
Hur blev ställningen efter ert parti?
Tvivlar lite grand på att röd är övermäktig i Italia. Enligt mig så ligger röd på ungefär samma förutsättningar som röd gör i Britannia.
Grön känns mycket riktigt lite klen, men övriga färger känns enligt mig ganska balanserade.
Några partier till med ursprungliga regler, tycker i alla fall jag, krävs innan ändringar bör göras.
Precis som i Britannia så behöver nog grön lite hjälp. Jämför i Britannia om gul bestämmer sig för att vara jävlig mot grön (framför allt Wales med romarna). Även i Britannia så blir då grön lite klen och röd övermäktig.
Båda spel är självbalanserande och kräver en del koll innan de når sin fulla potential.
Tvivlar lite grand på att röd är övermäktig i Italia. Enligt mig så ligger röd på ungefär samma förutsättningar som röd gör i Britannia.
Grön känns mycket riktigt lite klen, men övriga färger känns enligt mig ganska balanserade.
Några partier till med ursprungliga regler, tycker i alla fall jag, krävs innan ändringar bör göras.
Precis som i Britannia så behöver nog grön lite hjälp. Jämför i Britannia om gul bestämmer sig för att vara jävlig mot grön (framför allt Wales med romarna). Även i Britannia så blir då grön lite klen och röd övermäktig.
Båda spel är självbalanserande och kräver en del koll innan de når sin fulla potential.
- Skarpskytten
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4074
- Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
- Namn: Magnus Olofsson
- Ort: Jagent
Re: Italiaregler
Elrik - blå typ 130 poängunispel skrev:Hur blev ställningen efter ert parti?
ArneB - röd 110,5 p
Skarpskytten - gul 90,5 p
Hampus - görn 73,5 p
(Poängen ur minnet, men något sådant).
Förutom i runda tre där jag och Hampus bytte plats så låg alla spelare på samma platser från runda två till slutet!
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- unispel
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 12 sep 2008, 22:21
- Namn: Anthony Lindholm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Italiaregler
Efter de två senaste partierna ser det med andra ord ut som att det är blå som är starkast.
Vill gärna testa att spela gul en gång som sagt. Tror inte att gul är svårspelad, men inte överdrivet svag egentligen.
Vill gärna testa att spela gul en gång som sagt. Tror inte att gul är svårspelad, men inte överdrivet svag egentligen.
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
- Namn: Gustav Weberup
- Ort: West side
Re: Italiaregler
Vi kanske ska ta ett parti på lördag?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1045
- Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
- Namn: Hampus Danielsson
Re: Italiaregler
Jasså, jag låg inte sist hela partiet iallafall
Jag tror inte heller att gul på något sätt är sämre än de andra. De två partierna jag spelat har gul fått lite mindre poäng av mer eller mindre samma orsak anser jag.
Första partiet var jag gul och då gjorde vi ett regelfel som gjorde att jag tappade oändligt många poäng med visigotherna och i längden antagligen fler poäng pga att visigotherna banat väg för kommande folk.
Det andra partiet var det Magnus som spelade gul. Det gick rätt hyggligt för honom, men precis som i föregående parti var det första rundan med visigotherna som gjorde att gul inte riktigt hann ifatt med poängen, då det precis som föregående runda var första rundan för en förstagångsspelare och dessutom en campaign
Jag tror stenhårt på taktiken att raida/pillagea sig fram genom Italien och ta varenda stad i hela Italien. Antagligen genom att raida de första städerna och genom att blocka w-r stacken en gång innan man hinner förbi den. Då hade både jag och Magnus kunnat ta 20-30 mer poäng med de gula vilket är skillnaden mellan att kämpa i botten och i toppen.
Grön däremot förstår jag inte alls hur han ska kunna ta poäng, kanske är det något i våra strategier? Ska W-R slå på A-R i början så att vandalerna får det lättare? Eller är det meningen att byzanterna helt ska skona grön och slå på det andra? Oavsett vilket känns det som att mycket ska hända för att grön ska ha en chans.

Jag tror inte heller att gul på något sätt är sämre än de andra. De två partierna jag spelat har gul fått lite mindre poäng av mer eller mindre samma orsak anser jag.
Första partiet var jag gul och då gjorde vi ett regelfel som gjorde att jag tappade oändligt många poäng med visigotherna och i längden antagligen fler poäng pga att visigotherna banat väg för kommande folk.
Det andra partiet var det Magnus som spelade gul. Det gick rätt hyggligt för honom, men precis som i föregående parti var det första rundan med visigotherna som gjorde att gul inte riktigt hann ifatt med poängen, då det precis som föregående runda var första rundan för en förstagångsspelare och dessutom en campaign
Jag tror stenhårt på taktiken att raida/pillagea sig fram genom Italien och ta varenda stad i hela Italien. Antagligen genom att raida de första städerna och genom att blocka w-r stacken en gång innan man hinner förbi den. Då hade både jag och Magnus kunnat ta 20-30 mer poäng med de gula vilket är skillnaden mellan att kämpa i botten och i toppen.
Grön däremot förstår jag inte alls hur han ska kunna ta poäng, kanske är det något i våra strategier? Ska W-R slå på A-R i början så att vandalerna får det lättare? Eller är det meningen att byzanterna helt ska skona grön och slå på det andra? Oavsett vilket känns det som att mycket ska hända för att grön ska ha en chans.
Hej och sånt
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1045
- Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:47
- Namn: Hampus Danielsson
Re: Italiaregler
Tror du inte? Jag tyckte gul var väldigt svår att spela. Det kanske beror på att det var första gången, men grön kändes trots sin uselhet faktiskt lättare att spela.unispel skrev: Tror inte att gul är svårspelad, men inte överdrivet svag egentligen.
Hej och sånt