Tippa Fotbolls-VM!

Här postar man om man vill anordna någon aktivitet på eller utanför lokalen, och söker deltagare.
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Pär Birgander

Re: Tippa Fotbolls-VM!

Inlägg av Herr B »

Bild
Antagligen inte något alls.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Den är fin!

Kukspanien.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
pärus
Namn: Pär B

Inlägg av pärus »

Det är som i hockey, han fokuserar inte på motståndaren tillräckligt ;) Han borde helt klart dömt hårdare mot Holland men det borde han verkligen gjort mot Spanien också. Puyols livtag, Ramos som nästan var i klass med Van Bommel och Iniesta som filmade värre än Robben. Dessutom solklar frispark till Elia en halv minut innan målet och ett par felaktiga kort tex Heitingas första. Å andra sidan har ju Spanien faktiskt ett bättre lag så det var rättvist resultat och domarinsatsen sumerar VM på ett passande sätt..
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Synd bara att det inte var de roligaste/bästa lagen som fick spela finalen... Bronsmatchen var grymt mycket bättre och roligare. Spanien är lika kul att titta på som ett ösregn.
.
Användarens profilbild
Herr B
Namn: Pär Birgander

Inlägg av Herr B »

Bronsmatchen är nästan alltid roligare att titta på.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Men Tyskland spelade ju sjukt mycket fotboll än Spanien turneringen igenom. Här är mitt inlägg om varför Spanien är ganska tråkiga...

"Mål är roligt"
16-5 i målskillnad för tyskarna mot spanjakernas 8-2 (men målet i förlängningen borde inte räknas, eftersom det var en 0-0-match) säger ändå något. För att inte tala om mål som inte kom på fasta situationer: Tyskland: 15 Spanien: 5. (Enligt Fifas räkning 6 men Puyols nick mot tyskarna var ju på hörna och det var inte med i statistiken.) Tyskland har 8 målgörare, Spanien 3. En tysk vann skytteligan.

"Spaniens lysande passningsspel"
När man tittar på passningsstatistiken ser man att det bara är korta och medellånga passningar som spanien gör överlägset flest av. När det gäller långa passningar och krosspassningar är statistiken ganska jämn. Dvs om man gillar tic-tac på mittplan - välj spanien, annars kan man titta på vad som helst, eller tex Tyskland. Bryter man ner passningsstatistiken och kollar på Xavi (669 pass) och Schweinsteiger (565) ser man att deras procent på passningar bakåt eller framåt i plan och varifrån de slår passningarna inte skiljer sig särskilt mycket, förutom på en punkt: Xavi har grymt mycket högre procent med kortpassningar, medan Schweini i regel slår lite längre passningar. Vart passar de? Xavi till Iniesta och Busquets, Schweini till Lahm och Özil. Om man nu ser på dessa spelares frekvenskartor (var de rör sig på plan) är en sak sjukt tydlig. Spanjorerna springer i mitten, tyskarna breddar spelet och spelar på kanterna.
Givetvis ska det tilläggas att spanien har högre passningprocent, men inte skyhögt över. Ja, det är väl kul för dem men att torrjucka mot låret är inte så kul i längden.

"Spelavbrott och sönderblåsta matcher"
Spanjorerna får sjukt mycket mer frisparkar men har också orsakat fler än tyskarna. Flyt i spelet eller frisparkar... välj själv.

"Trillar folk..?"
Skoj statistik är också: Mottagna tacklingar som lett till tappad boll (totalt mottagna tacklingar): Tyskland: 7 (31) Spanien: 29 (52). Man kanske inte kan säga exakt, men det verkar som om spanjorerna trillar lättare i kamp om bollen. En fjärde-femtedel jämfört med lite över hälften... Här kan man ju även tänka på Schweinsteigers snubblande genombrott mot Argentina jämfört med Villas straff mot Paraguay. Minns ni Villas "målgest"?

"I praktiken"
Kvartsfinalerna får anses vara de hårdaste matcherna de spelade utan att möta varandra eller vara på olika nivåer i turneringen.
Länk till spanien-paraguay: http://www.fifa.com/worldcup/matches/ro ... eport.html
Län till tyskland-argentina: http://www.fifa.com/worldcup/matches/ro ... eport.html
Titta nu på sådana roliga saker som "ball possesion heat map", där tyskarna har mer boll i "sista tredjedelen" än vad spanjorerna har. Jämför man spanjorerna med Paraguay är det två stora skillnader: paraguay vinner en massa boll i eget straffområde, men man lyckas också spela mycket mer boll i spanjorernas centrala försvar än tvärtom, det är imponerande av P, men inte av S.
Frisparksstatistiken är ganska jämn. Både tyskland och spanien spelar ganska juste men blir nersparkade ofta. Skottstatistiken är helt jämn. Trots att Spanien-matchen är något längre (3 minuter) är actual playing time kortare (2 minuter) (erkänner: jag trodde det skulle vara mer...).

Det var lite om varför jag tycker att spanien är tråkiga att se...

För övrigt: Jag vann! :D
.
Användarens profilbild
rufsi
Namn: Johan Bengtsson

Inlägg av rufsi »

jag haller med erik, men Tyskarna far lite skylla sig sjalva, det levererade inte samma hoga klass i semin som de gjort tidigare i turneringen.

Vad galler finalen sa sallar jag mig till den skaran som anser att domaren genom sin bedrovliga insats i antra forlangningshalvan fick avgora matchen. Aven om hollandarna spelade sjukt hart over hela matchen sa var det imop Iniesta som skulle haft 2 gula for sina superfilmningar istallet for Mathaisen och De jong (?). Folk gnaller pa den missade (och uppenbara hornan) men det var det roda kortet som avgjorde matchen.
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Warholm
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Andreas Holm

Inlägg av Warholm »

bla bla bla wine wine wine...spanien var klart bäst i finalen och så fult som holland lirade önskar jag dom många fler final förluster tills dom har fixat sitt spel och lirar fussball...van bommel borde ha fått minst 3 röda genom denna turnering.
Veni,Vidi,Rectum
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Warholm skrev:bla bla bla wine wine wine...spanien var klart bäst i finalen och så fult som holland lirade önskar jag dom många fler final förluster tills dom har fixat sitt spel och lirar fussball...van bommel borde ha fått minst 3 röda genom denna turnering.
Jag pratade inte om finalen, för den såg jag knappt efter ha blivit uttråkad av spanien redan tidigare, och att se holland försöka döda spanjorer... njäää. Det var bättre på Mauritz av Nassaus tid. Han kunde han.
.
Warholm
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Andreas Holm

Inlägg av Warholm »

Elrik skrev:
Warholm skrev:bla bla bla wine wine wine...spanien var klart bäst i finalen och så fult som holland lirade önskar jag dom många fler final förluster tills dom har fixat sitt spel och lirar fussball...van bommel borde ha fått minst 3 röda genom denna turnering.
Jag pratade inte om finalen, för den såg jag knappt efter ha blivit uttråkad av spanien redan tidigare, och att se holland försöka döda spanjorer... njäää. Det var bättre på Mauritz av Nassaus tid. Han kunde han.

jag menade inte ditt inlägg utan det var riktat till holland supporters i denna tråd... själv hoppades jag på tyskland.

För övrigt så hoppas jag att om vi kan få en ny müller på top i skytteligan i vm(han har några vm på sig) så det inte är en fjantig brasse där... go min lile die bomber.
Veni,Vidi,Rectum
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Jag var lite orolig faktiskt holm, för du är ju trots allt en av de dmf:arna som förstår fotboll.
.
Användarens profilbild
jimmypalm
Namn: Jimmy Palm
Kontakt:

Inlägg av jimmypalm »

Måste säga att du Elrik, du har i alla fall koll på Statestik när det gäller fotboll. Själv föredrar jag att titta och drick en kall öl eller två till :)
39 år | 3 barns-far | Gillar strategispel men även de flesta andra brädspel | Blood Bowl Fanatic

http://www.jimmypalm.se
Skriv svar