Målningskväll på DMF tisdagar 18:00
- lilljonas
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Jonas Svensson
Re: Målningskväll på DMF tisdagar 18:00
Anders: Jag testade att måla di små Descent-kobolderna lite snabbt i går. Det fungerade hyffsat att grunda med Vallejo brush-on primer, och jag testade på din idé med att måla de vita figurerna med kalla färger. Jag målade också en dominant detalj (i det här fallet deras höftskynken) vita. Sen kanske man kan grunda färgen med lite sand och krafs, men lämna kanten på basen vit. Då borde skilnaden mellan röda och vita framgå tydligt nog.
Det gick sjukt snabbt att måla monster jämfört med människor med komplicerade uniformer och krafs.
Det gick sjukt snabbt att måla monster jämfört med människor med komplicerade uniformer och krafs.
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Tänk på att det är grottkräleri, så inget gräs eller annat utomhusigt på baserna. Skillnaden på ledare och grunts behöver inte vara så stor så länge alla är väldigt lika varandra. Men vill man måla olika grunts väldigt olika så får basen vara färgkodad.
Jag gillar dock den här stilen, speciellt på figurer utan kläder (har de kläder är det bara att ha olika färg på dem)
Dvs ganska små skillnader men ändå tydligt vad som är vad och ingen baskodning.
Jag gillar dock den här stilen, speciellt på figurer utan kläder (har de kläder är det bara att ha olika färg på dem)
Dvs ganska små skillnader men ändå tydligt vad som är vad och ingen baskodning.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- lilljonas
Bra förslag Gustav. IMHO är det också lättare att göra de röda figurerna "rödare" än att göra de vita "vitare". Om vi vill vara lata så är det ju ganska enkelt och snyggt att bara måla basen svart, alternativt svart och lämna sidorna röda och vita.
- Akbar
- Namn: Anders Lindblad
Tycker att det ser bra ut, får kika närmare på tisdag. Bra med feedback från dem som spelar det också!
- lilljonas
Jag försöker att skaka av mig ringrosten från att inte ha målat ordentligt på ett halvår genom att beta igenom lite gamla figurer som legat och skräpat. Nästa man till rakning är en kinesisk mögiker, som eventuellt kan få förstärka min armé så att jag kan återuppleva Zhang Bao's fantastiska lökighet:
http://www.youtube.com/watch?v=XF-MDuXXiSI
http://www.youtube.com/watch?v=XF-MDuXXiSI
- trippygreenskull
- Optio - Officer
- Namn: Nils-Martin Lundsgård
Är det nån som ska ner ikväll? Skulle vilja lära mig att pinna om det vore möjligt.
- lilljonas
Jag ska tyvärr iväg på jobbresa, så jag kan inte lära dig att pinna ikväll. Om ingen annan ställer upp som frivillig så kan jag vara på plats nästa tisdag.
- trippygreenskull
- Optio - Officer
- Namn: Nils-Martin Lundsgård
Jag har inte möjlighet att närvara kommande två tisdagar så om ingen kan idag får jag lära mig via internetz.
- Akbar
Kommer ner nu på tisdag, ska basa eller spela brädspel.
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Casimir Ehrenborg
Någon som har lust att måla på tisdag?
- Gustav
Jag hade tänkt måla lite figurer till war of the ring-brädspelet, kan tänka mig att komma ner på tisdag.
- Gustav
Kom på att det är VM-kval så det blir nog inget för mig denna gången.
-
- Praefectus - Adjuntant
Okej, ja då antar jag att ingen är intresserad helt enkelt?
- Akbar
Jag tänkte - och skulle dessutom ta med DE till Druchini - men sen såg jag precis tiden för matchen, 17:15. Zlatans makt är stor.
-
- Praefectus - Adjuntant
mm, misstänkte det, vi tar det nästa vecka istället.
- lilljonas
Jopps, blir fotboll för mig också.
Annars har jag precis fått mina Bones-figurerfrån Reaper, så jag har helt plötsligt hundratals omålade figurer att jobba mig igenom. De är ganska lätta att hantera (inget limmande, de är mjukare och nästan omöjliga att förstöra, du behöver inte grundmåla) och jag har som sagt fler än jag någonsin kommer ha användning för. Så om någon är ny på området och vill få lite figurer att testa att måla, så är det bara att hojta till. De passar nog bättre för rollspelare än figurspelare.
Annars har jag precis fått mina Bones-figurerfrån Reaper, så jag har helt plötsligt hundratals omålade figurer att jobba mig igenom. De är ganska lätta att hantera (inget limmande, de är mjukare och nästan omöjliga att förstöra, du behöver inte grundmåla) och jag har som sagt fler än jag någonsin kommer ha användning för. Så om någon är ny på området och vill få lite figurer att testa att måla, så är det bara att hojta till. De passar nog bättre för rollspelare än figurspelare.
- Akbar
Jag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på demJag vill kolla på dem! Ta med nästa tisdag!
- lilljonas
Visst. Någon speciell figur (små, stora etc.) eller bara något random? Jag har målat upp fem stycken olika figurer, och betyget är väl hittills att ju kompaktare figur, desto bättre. Skelett med spjut blir typ som heroclix-figurer, medan de mer bulkiga figurerna funkar bra.
Framför allt känns det som perfekta figurer att ha liggande när barn är på besök. De brukar vilja leka med mina figurer, och då är det grymt att ha några mjuka plastgubbar att ge dem i stället för att de ska pajja metallfigurer. Det känns som man kan köra över Bones-figurerna med en truck utan att de bryr sig ett smack.
Framför allt känns det som perfekta figurer att ha liggande när barn är på besök. De brukar vilja leka med mina figurer, och då är det grymt att ha några mjuka plastgubbar att ge dem i stället för att de ska pajja metallfigurer. Det känns som man kan köra över Bones-figurerna med en truck utan att de bryr sig ett smack.
- Akbar
Saker som skulle kunna passa till Chaos.