Sida 2 av 4

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 25 nov 2010, 14:50
av Elrik
Det låter verkligen sm att stå mellan två ondingar.
Ser inte det där lite litet ut med tanke på hur mycket gubbar ni har?

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 25 nov 2010, 16:28
av Ironjens
Mycket bra karta Jeppa. Jag tänkte inte heller ett slott-fort utan mer en fortifierad linje... Great minds think alike.

Enligt min idé så måste alla sm-fordon ställa upp på vägen, och det blir ju tätt-tätt, men till exempel bikes skulle kunna få deploya bredvid som outriders. Om ni har sett Starship troopers så vet ni att man i framtiden inte har kläm på militär strategi över huvud taget, så det är ju klart att spehss marins bränner fram i hundrafemti kofångare mot kofångare. Jag tror nog att allt får plats.
Om det är trångt blir det ju mer spännande var lojalisternas alla inteleporterande termosar ska landa :)

Det som man förlorar är manövrerandet som stora ytor ger, men det är ju rätt mycket skitsamma i det här scenariot. Här är det bara totalslakt som gäller..

(Kan hända att biten med vägen måste vara två bord bred och ondingarna får deploya på brädet för att få plats.)

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 25 nov 2010, 21:50
av ArneB
Har vi verkligen mer onda xenos än imperieförsvarare? Eller blir alla xenos endless?

Re: Nightmare before christmas

Postat: fre 26 nov 2010, 02:02
av bengtslaanesh
Klart taket på T:et skall vara ett minfält och alltså dangerous terrain, men bara för ondingar...


Var hamnar eventuella titaner?

Re: Nightmare before christmas

Postat: fre 26 nov 2010, 15:15
av The Lolbarian
bengtslaanesh skrev:Klart taket på T:et skall vara ett minfält och alltså dangerous terrain, men bara för ondingar...
Minfält med IFF i en framtid bland stridsvagnar stora som trevåningshus ackopanjerade med infanteri utrustade med motorsågssvärd?

Re: Nightmare before christmas

Postat: fre 26 nov 2010, 15:55
av bengtslaanesh
Godingarna känner ju igen vilka stenar som är målade bomber, pukko!

Re: Nightmare before christmas

Postat: tis 30 nov 2010, 18:18
av The Lolbarian
Fortfarande fucking stooped. Minfält= Diff för alla är det enda logiska.

Re: Nightmare before christmas

Postat: tis 30 nov 2010, 20:31
av Ironjens
de har väl köpt hightechminor av Tau:erna, pucko

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 09:59
av Nefrums
regeringen tvingar mig att välja mellan nightmare before christmas och Defcon.. :-( Vet inte vad jag skall välja..

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 12:07
av Sadjev
Gör en kupp! mörda alla som styr idag och bli diktator över ditt egna figurspelande!

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 12:22
av rufsi
The Lolbarian skrev:Fortfarande fucking stooped. Minfält= Diff för alla är det enda logiska.
Varför inte köra minfält = diff och dangerous, om man inte klarar ett ld-test, då är det inte diff med dangerous på 1-3 :twisted:

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 14:26
av Gustav
Jag tycker att varje enhet ska slå ett initiativtest för varje modell för varje tum de har gått på minfältet. För varje misslyckat slag slår man en d6, på 1 centreras en S5 AP4 3tumsplatta på modellen. Walkers under hålet träffas på back armour. Om en modell dör innan man slagit alla initiativslag för den så slipper man slå dem. En enhet måste slå ett pinningtest för varje smäll de triggat. I movementfasen räknas Jump Infantry alltid bara som det gått en tum i minfältet och bara om de slutar sitt move i det, i shooting/assaultfaserna gäller de vanliga reglerna.
Fordon som inte är walkers/skimmers ignorerar ovanstående och multiplicerar istället sin bredd i tum med antalet tum de kört över minfältet och slår så många d6. För varje 1a blir det en S5 AP4 träff på deras back armour. Skimmers/jetbikes ignorerar minfält helt.

Dangerous terrain är för mesar!

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 17:12
av rufsi
Gustav skrev:Jag tycker att varje enhet ska slå ett initiativtest för varje modell för varje tum de har gått på minfältet. För varje misslyckat slag slår man en d6, på 1 centreras en S5 AP4 3tumsplatta på modellen. Walkers under hålet träffas på back armour. Om en modell dör innan man slagit alla initiativslag för den så slipper man slå dem. En enhet måste slå ett pinningtest för varje smäll de triggat. I movementfasen räknas Jump Infantry alltid bara som det gått en tum i minfältet och bara om de slutar sitt move i det, i shooting/assaultfaserna gäller de vanliga reglerna.
Fordon som inte är walkers/skimmers ignorerar ovanstående och multiplicerar istället sin bredd i tum med antalet tum de kört över minfältet och slår så många d6. För varje 1a blir det en S5 AP4 träff på deras back armour. Skimmers/jetbikes ignorerar minfält helt.

Dangerous terrain är för mesar!
Skitbraidé vidare tycker jag att om en bil med frontarmour 13 eller högre kör över fältet så markerar man det område den passerat med vit krita för att visa att denna är röjd och räknas som clear När en trupp rör sig över det röjda området slår man två d8. Om resultatet är mellan 4 och 12 så är det verkligen röjt, annars räknar man ut resultaten som ovan.

Om en enhet har acute senses blr den få slå om alla slag som har med minorna att göra, bilar med deff rolla eller siege shield blir bara påverkade av minfältet om inte motståndarens infilltratörer lyckats förstöra dem innan matchen. Slå två tärningar för varje bil och enhet med infilltrate eller scout, på en dubbeletta har de lyckats och bilarna blir påverkade som vanligt. Callidus assassin får innan slaget välja en bil vilken den försör uppgraden på på alla dubblar. Om motståndaren har wargearkortet "sniffersquig" från 2nd ed slår man med tre tärningar.

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 17:40
av Ironjens
Nefrums skrev:regeringen tvingar mig att välja mellan nightmare before christmas och Defcon.. :-( Vet inte vad jag skall välja..
Jag tycker det vore roligare om du var med på nightmare. Men med tanke på att du börjar halka neråt i rankingen... :twisted: Men du kanske bara räknar med att vinna gothcon och så är ordningen återställd?

Jag hoppas för övrigt att Anders för noggranna anteckningar om minfältet. Han har ju tjatat i många år om att skapa ett Advanced Warhammer 40,000 med ordentliga regler för allt.

Re: Nightmare before christmas

Postat: tor 02 dec 2010, 18:29
av ArneB
Det här är alldeles för simpelt för Advanced warhammer 40000!

Re: Nightmare before christmas

Postat: tis 07 dec 2010, 11:50
av Insanoflex
jag vill va med! har inte kört 40k på ett tag så mina nids e ganska hungriga

Re: Nightmare before christmas

Postat: mån 20 dec 2010, 13:21
av ArneB
Ska vi börja styra upp det här lite? Jag har typ 4500 poäng eldar vill jag minnas.

Re: Nightmare before christmas

Postat: mån 20 dec 2010, 15:23
av rufsi
Jag kommer inte att vara med och lira, hade visst lovat att jag skulle jobba (men jag tycker fortfarande att det inte var ok att ställa de frågan som "Johan; vad gör du torsdagen vecka 51?"

Kommer ner och tittar till er framåt midnatt dock!

Re: Nightmare before christmas

Postat: mån 20 dec 2010, 17:09
av Insanoflex
jag har nog 2000p nids som är målat... tror jag. Vet att många andra har mer nids så det hade vatt fett med en stor tyranid arme

Re: Nightmare before christmas

Postat: mån 20 dec 2010, 17:41
av Warholm
rufsi skrev:Jag kommer inte att vara med och lira, hade visst lovat att jag skulle jobba (men jag tycker fortfarande att det inte var ok att ställa de frågan som "Johan; vad gör du torsdagen vecka 51?"

Kommer ner och tittar till er framåt midnatt dock!

blev du lurad på detta sätt redan förra året?