Nightmare before christmas
- Nefrums
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Jeppa Resmark
Nightmare before christmas
Hur ser intresset ut för att deltaga i en av DMFs finaste traditioner, att spela apocalypse den 23/12?
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
- ArneB
- Namn: Anders Holm
- Kontakt:
Re: Nightmare before christmas
Jag har ju inte spelet 40k på typ hela året, men på apocalypse är jag på!
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
- Nefrums
Här är en ide till ett mission vi kan spela:
plan: 12x8 fot, dvs 4 vanliga planer (kan bli 18x8 om vi blir många.)
Deploiment zones: 12" från mittlinjen.
Mission: hålla objektiv. Från och med runda 2 får man ett poäng för varje objektiv man håller i slutet på motståndarens runda.
Förslag på plan och objektivs plasering:
Tids begränsningar:
Vi skall försöka hinna med att spela 4 rundor. Vilket vi aldrig klarat förut.
deploiment: varge sida har 40min på sig att deploya, det som man inte hinner med att plasera hamnar i reserv.
tidsbegränsningar på rundorna:
25 min efter att rundan har börjat tar movnent fasen slut. Man kan sluta den innan om man är klar.
45 min efter att rundan har börjat tar shooting fasen slut.
plan: 12x8 fot, dvs 4 vanliga planer (kan bli 18x8 om vi blir många.)
Deploiment zones: 12" från mittlinjen.
Mission: hålla objektiv. Från och med runda 2 får man ett poäng för varje objektiv man håller i slutet på motståndarens runda.
Förslag på plan och objektivs plasering:
Tids begränsningar:
Vi skall försöka hinna med att spela 4 rundor. Vilket vi aldrig klarat förut.
deploiment: varge sida har 40min på sig att deploya, det som man inte hinner med att plasera hamnar i reserv.
tidsbegränsningar på rundorna:
25 min efter att rundan har börjat tar movnent fasen slut. Man kan sluta den innan om man är klar.
45 min efter att rundan har börjat tar shooting fasen slut.
- ArneB
- Kontakt:
Ser bra ut....men blir det inte svårt att nå saker i mitten? Kan vi fixa nåt slags vinschanordning så man kan sväva omkring ovanför brädet?
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Man ska väl ha såna däringa föspinnar. Bara att snickra om lite biljardköer.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- rufsi
- Namn: Johan Bengtsson
vi kan la ha sånadär "rakor" som de har för att flytta chips på roulettbord?
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
- rufsi
två själar, en tanke.Gustav skrev:Man ska väl ha såna däringa föspinnar. Bara att snickra om lite biljardköer.
Jag vill förresten vara med. En chans att spela 3000p vulcanmarines missar maninte
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
- Nefrums
ska jag få tummen ur och bygga en slacha gargant..
- Nefrums
och man når att flytta modeller 48" in.. men det är lite jobbigt..
- Zarei
- Namn: Jakob Strasser
Jag måste jobba förmiddagen den 23:e men jag kommer efter det. Tar också med mig minst 3000p Vulcanlista + ca 2000p Tauisar. Demonerna kan någon annan få spela med om dom vill. Blir det dubbeltwinlinked om det är två Vulcan på bordet
- Loffe
- Namn: Olof Svensson
Hade vatt sjukt kul att vara med. Men med julen kommer plikter så som att träffa oönskad släkt osv...
Kanske kan övertyga dem att fira i lokalen, isf kan jag vara med
Kanske kan övertyga dem att fira i lokalen, isf kan jag vara med
But when life gives you lemons, blood for the Blood God!
http://24.media.tumblr.com/tumblr_ld659 ... o1_500.jpg
http://24.media.tumblr.com/tumblr_ld659 ... o1_500.jpg
- rufsi
det är bara gröna vulcans som räknas...
- The Lolbarian
- Namn: Hamza Saif Al Din
Jag är på. Kan ställa upp med en liten (2000 pts) Imperial Guard med marines och så en miljon poäng Chaos Space Marines. Vill helst spela spikigt för jag har två såna här balla formations jag vill använda.
Om jag ska va real och sånt så kan vi väl ändå skippa tiderna för de blir inte kul. Ska vi istället ha en poänglimit per spelare?
Eftersom det kan bli svårt att nå mitten kan man väl ta bort objektiven därifrån?
Om jag ska va real och sånt så kan vi väl ändå skippa tiderna för de blir inte kul. Ska vi istället ha en poänglimit per spelare?
Eftersom det kan bli svårt att nå mitten kan man väl ta bort objektiven därifrån?
i keep her running back and forth
like a soccer team
like a soccer team
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Namn: Jens Mattsson
- Kontakt:
Visst vill även jag slänga upp alla mina marines, ca 8577 poäng om jag inte går loss på prylar till alla hjältarna. Om ni undrar så är de fördelade såhär:
Tidsgräns hellre än poänggräns.
Men en grej som jag undrar över är om vi inte kan köra det lite mer narrativt. Vi vet redan att det mesta kommer att dö och att folk kommer att osta en hel del. Hade det inte varit fetare att göra något slags scenario än bara ett "balanserat" bord där båda sidor ska ha samma chans att vinna?
Jag menar framförallt eftersom Apocalypse aldrig är balanserat.
Jag hade tyckt det var coolt att ena sidan försvarar ett fort som andra sidan försöker inta. Så att den sidan som är mindre poäng försvarar och måste ha hälften av sina poäng i reserven som en relief-force. Anfallarna får max ha en tredjedel i reserv och få se upp så att de inte mosas i skruvstädet mellan fortet och undsättarna.
Då kan vi dessutom ha anpassade stratagems för försvararna och anfallarna, typ en lista som varje sida får välja mellan med sådant som försvarare/anfallare kan tänkas använda.
Bara en idé.
Hur är det med husregler? Det funkade väl rätt bra förra året? Då var det bara blundern att sätta Johan och Hamzas armér på fel flanker som pajade. Samt att jag behövde 8000 poäng marines och en vortexgranat för att ha ihjäl 5000 poäng orker...
Tidsgräns hellre än poänggräns.
Men en grej som jag undrar över är om vi inte kan köra det lite mer narrativt. Vi vet redan att det mesta kommer att dö och att folk kommer att osta en hel del. Hade det inte varit fetare att göra något slags scenario än bara ett "balanserat" bord där båda sidor ska ha samma chans att vinna?
Jag menar framförallt eftersom Apocalypse aldrig är balanserat.
Jag hade tyckt det var coolt att ena sidan försvarar ett fort som andra sidan försöker inta. Så att den sidan som är mindre poäng försvarar och måste ha hälften av sina poäng i reserven som en relief-force. Anfallarna får max ha en tredjedel i reserv och få se upp så att de inte mosas i skruvstädet mellan fortet och undsättarna.
Då kan vi dessutom ha anpassade stratagems för försvararna och anfallarna, typ en lista som varje sida får välja mellan med sådant som försvarare/anfallare kan tänkas använda.
Bara en idé.
Hur är det med husregler? Det funkade väl rätt bra förra året? Då var det bara blundern att sätta Johan och Hamzas armér på fel flanker som pajade. Samt att jag behövde 8000 poäng marines och en vortexgranat för att ha ihjäl 5000 poäng orker...
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
- The Lolbarian
- Namn: Hamza Saif Al Din
Holofields avgjorde matchen!!!!!!!!
Men jag tycker du har en bra tanke där Jens. Narrative kan vara sjukt kul om man jobbar på det lite innan. Att spela balanserat och sånt kan man göra på turneringar. Om vi ska ha tids begränsingar så ska får jag inte spela IG. Kan säkert låna Andys deamonhuters på 5000 poäng dvs 3 modeller. Nice.
Men jag tycker du har en bra tanke där Jens. Narrative kan vara sjukt kul om man jobbar på det lite innan. Att spela balanserat och sånt kan man göra på turneringar. Om vi ska ha tids begränsingar så ska får jag inte spela IG. Kan säkert låna Andys deamonhuters på 5000 poäng dvs 3 modeller. Nice.
i keep her running back and forth
like a soccer team
like a soccer team
kan tyvärr inte :\
- bengtslaanesh
- Namn: Pär Nordlund
Jag kan inte heller...
Och når man inte mitten kan man alltid göra såhär... eller såhär...
Och når man inte mitten kan man alltid göra såhär... eller såhär...
våga fråga?
- ArneB
- Kontakt:
Jag är för scenarion som inte lägger ner för stor vikt vid lika poäng. Det funkade bra på stora sommarfantasyslaget.
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Namn: Jens Mattsson
- Kontakt:
Jag har en idé till scenario som lovar en massa slakt och död.
Bordet är avlångt och längs med mitten lägger vi en väg från ena kortsidan till den andra (en rulle hushållspapper skulle nog funka). I ena änden har vi något slags fort. I fortet får alla IG-trupper deploya, på vägen måste alla Space Marine-fordon deploya med gubbar i. Allt annat SM hamnar i reserven. Fienden får deploya på båda sidor om vägen fram till fortet.
Scenariot är att en armé IG är omringade i sitt fort och en kolonn space marines är på väg att undsätta dem. Men precis utanför murarna blir de överfallna i ett listigt överfall av en blandning av imperiets fiender. Alltså är det badguys som får börja med att försöka döda av så mycket space marines som möjligt.
För att vinna så är ett objektiv inne i fortet, ett mitt på vägen precis mitt emellan fortet och motstående kortsida och det tredje är killpoints. Space marines scorar även killpoints för att tuta och köra in i fortet med sina egna trupper, för att simulera att det är dit de är på väg, så att de inte bara stannar upp och slåss på vägen
Bra eller anus?
Bordet är avlångt och längs med mitten lägger vi en väg från ena kortsidan till den andra (en rulle hushållspapper skulle nog funka). I ena änden har vi något slags fort. I fortet får alla IG-trupper deploya, på vägen måste alla Space Marine-fordon deploya med gubbar i. Allt annat SM hamnar i reserven. Fienden får deploya på båda sidor om vägen fram till fortet.
Scenariot är att en armé IG är omringade i sitt fort och en kolonn space marines är på väg att undsätta dem. Men precis utanför murarna blir de överfallna i ett listigt överfall av en blandning av imperiets fiender. Alltså är det badguys som får börja med att försöka döda av så mycket space marines som möjligt.
För att vinna så är ett objektiv inne i fortet, ett mitt på vägen precis mitt emellan fortet och motstående kortsida och det tredje är killpoints. Space marines scorar även killpoints för att tuta och köra in i fortet med sina egna trupper, för att simulera att det är dit de är på väg, så att de inte bara stannar upp och slåss på vägen
Bra eller anus?
Orks - putting the laughter into manslaughter
- Nefrums
Ball senario!!
det kan funka mycket bra tror jag.
fort kanske inte är så bra, dels för att det inte går att spela med och dels för att det är lite mycket fantasy över det..
Det man istället skulle kunna ha är en linje med skyttegravar och se en massa taggtråd minfält och tanktraps utanför.
Man skulle kunna bygga planen såhär: alla ondingar kommer in från kanten runda 1
det kan funka mycket bra tror jag.
fort kanske inte är så bra, dels för att det inte går att spela med och dels för att det är lite mycket fantasy över det..
Det man istället skulle kunna ha är en linje med skyttegravar och se en massa taggtråd minfält och tanktraps utanför.
Man skulle kunna bygga planen såhär: alla ondingar kommer in från kanten runda 1