Spelhelg i september: diskussion

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Godeye »

Det jag vill åstadkomma med nästa spelhelg är i huvudsak två ting:

1 Jag vill att vi arrangera verksamhet som etablerade medlemmar tycker är kul. Spelhelgen ska vara en mötesplats där alla medlemmar kan ha trevligt under spelande former. Vad jag behöver veta är vad medlemmarna vill se för arrangemang på spelhelgen? Ställ dig frågan: vad vill du uppleva under en spelhelg? Rollspel (vilka), brädspel vilka), vinprovning, filmquiz eller något annat? Jag vill dels ha förslag på vad människor kan vara populärt hos många medlemmar men också förslag på vad just du vill göra!

2 Vi måste börja rekrytera nytt folk. Spelhelgen är ett sätt. Min enkla tanke är att om vi har trevligt så kommer också utomstående personer lockas till vår förening. Vi kommer att göra PR för vår förening före Spelhelgen (bl.a. på Hälsningsgillet, forum etc.). Vi är i starkt behov av yngre medlemmar. Vad lirar de? Hur når vi dem?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Ulvert »

Det jag helst själv hade velat spela på en spelhelg är helt klart rollspel, alternativt ha en maratonfilmvisning med tema.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Zarei »

En kort kampanj med 4th ed D&D vore ju inte fel.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av wyrmer »

Zarei skrev:En kort kampanj med 4th ed D&D vore ju inte fel.
Jag sitter redan och funderar på det. ;)
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Zarei »

Ville bara påpeka att den 26-28/9 är det kanske bradspel.net träff på P2 i Hässleholm. Vore ju bra om det inte krockade.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Skarpskytten »

Jag tycker att det trevliga med spelhelgerna har varit det stora utbudet av enkla, snabbspelade spel. Rollspel vet jag inte om det känns så lockande. Kanske om Wyrmer kör en DoD 4 ed skola ... eller om man kunde "tävla" med andra spelgrupper i ett problemlösaräventyr, typ kallekula eller DoD, det hade kunnat vara kul.

Vad kids spelar? Onlinespel hemma. Vi är dinosaurier. Ska vi värva unga medlemmar måste vi satsa på GW eller LAN, det är vad jag tror. Och gärna kortspel oxå, men det har vi ju ingen som håller på med direkt.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
NiklasB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
Namn: Niklas Bolmdahl
Ort: Lund

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av NiklasB »

När du säger kortspel, menar du sådana som använder pokerlekar eller menar du typ CCG?
cacoethes loquendi

"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Skarpskytten »

NiklasB skrev:När du säger kortspel, menar du sådana som använder pokerlekar eller menar du typ CCG?
CCG, typ Magic, Pokemon, whatever.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Elrik »

Fråga 1. Vi har provat att hålla brädspel, rollspel, figurspel och kortspel. Inga av de som kallas etablerade medlemmar har varit med på detta, bara nya medlemmar. Bara dioramor och spel typ warhammer quest eller descent verkar roa de förra, men tyvärr är det få som orkar arrangera sånt. Så kanske ska vi som är intresserade av spelhelgerna och av att spela spel på lokalen inrikta oss på att lära känna de nya medlemmarna och göra dessa till våra etablerade medlemmar. Vi har försökt underhålla de gamla medlemmarna på ganska många spelhelger nu, men de har knappt ens kommit dit...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Godeye »

Att locka ner etablerade medlemmar verkar ju svårt... men allt handlar om målsättning. Man kanske ska nöja sig med att 20 medlemmar kommer ner?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Man kanske ska nöja sig med att 20 medlemmar kommer ner?
Det finns ju gränser för var vi kan göra för att försöka göra folk nöjda. De som vill se annorlunda spelhelger haft en chans att yttra sig, i denna tråden och de kan ju vända sig direkt till dig om de så önskar. Vad mer kan vi göra för att nå de etablerade medlemmar som inte lockas av spelhelgerna? Jag tycker inte ens att vi ska göra mer ...

Om spelhelgerna lockar 20 etablerade och ytterligare lika många mindre etablerade, så är det väl bra. Spelhelgerna är tillsammans med de fasta spelkvällarna det bästa som gjorts i den här föreningen på många, många år. Jag säger att vi kör på med det nuvarande formatet.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av rufsi »

Som tämligen etablerad medlem som aldrig "aktivt" deltagit under en organiserad spelhelg tror jag att anledningen att många av de "etablerade" medlemmarna inte känne något behov av spelhelgerna, man har sina fasta rollspelsgrupper motsv. och känner verksamheten och kan välja när man vill deltaga. För nyare medlemmar som inte kommit in i föreningen blir dock spelhelgerna ett bra första steg då det med 100% säkerhet kommer att vara öppet och pågå verksamhet. Dock ligger nog inte den stora rekryteringsfaktorn i huruvida vi arrangerar ett mini-konvent eller inte. I min mening finns det ingen mening ur rekryteringsperspektiv att gå in med inställningen att de etablerade medlemmarna skall arrangera och de icke-etablerade skall komma som "deltagare" då konsekvensen av detta riskerar att bli att de nya medlemmarna, förvisso uppskattar spelhelgen, men endast ser föreningen som arrangör och inte "sugs in" i verksamheten. Om vi vill ha en god, hållbar och effektiv rekrytering måste vi kraftsamla på det sociala planet. Det finns ganska gott om folk som spelar spel i Lund, vårt fokus måste ligga på att se till att de inser att det är roligare att spela spel med sina polare i vår lokal än hemma i vardagsrummet.

Spelghelgerna bör altså visa upp en så "ärlig" bild av föreningen som möjligt och utgångspunkten måste då bli att folk spelar och arrangerar de de själva vill spela/arrangera och att sedan få de etablerade medlemmarna att inse att om du bara är trevlig och intresserad mot de nya förmågorna istället för att bara se dem som motspelare kommer de att återkomma, vilket förhoppningsvis ger en trevlig synergieffekt med verksamhetskvällarna. Meningen med föreningen är inte att sälja medlemskap och casha in bidrag, utan att ge möjlighet för medlemmarna att spela spel med och mot varann.

För att summera det här onödigt långa inlägget kan jag avsluta med att säga att jag håller med Magnus.
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Jocke Rapp
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 197
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:13
Namn: Jocke Rapp
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Jocke Rapp »

Ang CCG kan jag nog få dit folk som kan demo:a Vampire-kortspelet om det är av intresse.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Spelhelg i september: diskussion

Inlägg av Godeye »

Jocke Rapp skrev:Ang CCG kan jag nog få dit folk som kan demo:a Vampire-kortspelet om det är av intresse.
Det hade kanske varit intressant.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Skriv svar