Expertutlåtande av ny dator önskas

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Björn Söderström
Kontakt:

Expertutlåtande av ny dator önskas

Inlägg av bladerunner_35 »

yo, ska köpa ny speldator....har fått in den här listan av en, vad det verkar, kompetent byggare....Jag kan i princip ingenting själv så kommentarer tas tacksamt emot.

Hej här kommer info om datorpaket.

Intel® Core 2 Quad Q9450 2,66GHz, 12MB, 1333MHz, S775 2950:-
5309887

MK Gigabyte GA-EP45-DS3PP45/DDR2/LK/GBLAN 1470:-
1900880

500GB Hitachi P7K500, SATA II, 7200rpm, 16MB Cache 680:-
4303176

Mushkin Dual Pack 2x 1GB, HP2-8500, Retail 895:-

DVD±RW Samsung 22X DL S-ATA Retail, Nero, svart/silver/vit 360:-
4104129

PowerColor ATI HD4870X2 2GB GDDR5, 2xDVI, HDTV, DX10, 16x PCIe 4780:-
5407975

Antec Nine Hundred (Svart/Transparent), Ej PSU 1090:-
6900606

TFT Samsung 24'' T240 Rose Black 3695:-
2202711

Microsoft® Windows® XP Home 900:-

SEVENTEAM 1000W 1500:-

Logitech® G15 920 890:-
9101305

Logitech® G9 Laser Mouse 910-000175 690:-
6101306

Pris 19 900:-
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Sadjev
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Expertutlåtande av ny dator önskas

Inlägg av Sadjev »

Det är ju ett monster och kostar därefter.
Eventuellt skulle jag ha gått upp till 4gig minne om du ändå ska göra av med så mycket pengar. Du kommer inte ha någon nytta av det när du kör XP, men jag antar att du kommer ha datorn ett tag så det är väl inte otänkbart att du råkar ut för VISTA innan den pensioneras.

Om du vill göra av med mindre pengar så går det att sätta ihop en helt ok dator för mindre pengar än så.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Hade tänkt köra vista på den från början men avråddes eftersom det tydligen suger hårt.......windows 7 skulle komma nästa år istället så jag kör xp tills dess (om det nu stämmer) så 4 gig kan va en bra ide. Hade ändå tänkt skita i att köpa xp i butik och dessutom använda mitt gamla tangentbord och mus så jag sparar lite där som kan läggas på annat.

Har väntat mer än 3 år på att köpa en ny speldator så "spare no spenses!" som de säger....

Tack för kommentarerna!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Johan Ljungström

Inlägg av kombat »

problemet med att vänta på windows 7 är när det släpps troligtvis inte tidigare än 2010 så kommer det ta 1 till 2år innan det blir användbart. Nya windows version har alltid haft problem ända sen windows 95 kom. Själv tycker jag att windows vista funkar alldeles utomordentligt bra. Och att inte köra vista på en spelmaskin kännsliksom som att kasta pengarna i sjön. Men visst jag är ingen expert och har inte lika höga krav som andra kanske men det är bara min åsikt.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Sadjev

Inlägg av Sadjev »

Tja, det enda man tappar genom att inte köra VISTA är ju DX10. Som jag har förståt det så är det ganska mycket delade meningar om hur mycket DX10 tillför, tror inte man ser någon jätteskillnad i dagens spel i alla fall i och med att alla spel idag byggs för att köra båda (10 och 9).

Däremot vet jag inte om VISTA verkligen är så dåligt. Kör det inte själv men dom flesta som har det hemma verkar hyfsat nöjda, kombat t.ex. Att anta att windows 7 kommer ha mindre strul är nog en smula optimistiskt...

Oavsett så blir det en fet dator. Jag skulle googla lite så jag var säker på att monster nätagget inte låter som en gasturbin, är dom högljuda är det kört att få datorn tyst, vilket annars borde vara fullt möjligt då du köper ett mycket bra chassi.
Användarens profilbild
wyrmer
Namn: Peter Werner

Inlägg av wyrmer »

Jag kan bara hålla med i Sadjevs bedömning, med tillägget att Vista faktiskt funkar ganska bra om det är fullt uppdaterat. Min dator kraschar nästan aldrig, har bra prestanda på spel osv. Däremot så kräver Vista en massa resurser, men det är ju inget problem med den där datorn.

Det jag möjligtvis skulle ändra i datorn är hårddisken. Har du en monsterdator så kan du lika gärna ha en riktigt snabb hårddisk också.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Sadjev

Inlägg av Sadjev »

wyrmer skrev:Det jag möjligtvis skulle ändra i datorn är hårddisken. Har du en monsterdator så kan du lika gärna ha en riktigt snabb hårddisk också.
mmm en av intel ny ssd diskar att köra system partition på... 5500pix för 80 gig :mrgreen:
Användarens profilbild
Sadjev

Inlägg av Sadjev »

björn, titta på detta:
https://www.datorbutiken.com/se/default ... DBDEL10K01

ser ut som att du får motsvarande som din lista för cirkus 5000 mindre... lite mesigare processor bra nog tycker jag.
Senast redigerad av Sadjev den ons 24 sep 2008, 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

.......tja, jag är själv rätt nöjd med Vista på Laptopen. Snubben i datoraffären menade att det kräver enormt mycket resurser (jämfört med XP) för väldigt lite (DX10) och att det finns en hel del kompatibilitetsproblem. Som sagt, jag vet inget själv så era åsikter är mer än välkomna......

Bra poäng med buller, det kan vara riktigt störande oavsett hur bra datorn är. Ska kolla upp det.

Alright, tack Axel. Ska kolla igenom den listan med.

Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Namn: Anders Ilg

Inlägg av Abdul Alhazred »

spelar du extrama FPS spel? Jag hade kört på lite billigare (Sadjevs förslag). Tänk på att ett grafikkort som kostar 5000:- idag kostar bara 2000 om någon månad samt att värmen är ett problem med nya kort (värme=massor av fläkt ljud)
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Abdul Alhazred skrev:spelar du extrama FPS spel? Jag hade kört på lite billigare (Sadjevs förslag). Tänk på att ett grafikkort som kostar 5000:- idag kostar bara 2000 om någon månad samt att värmen är ett problem med nya kort (värme=massor av fläkt ljud)
tanken är att jag ska börja med det, dessutom lirar jag gärna Total War som kommer med en ny version nu i februari.....det lär kräva sin dator (om man vill spela på höga upplösningar).

Användarens profilbild
Sadjev

Inlägg av Sadjev »

bladerunner_35 skrev:
Abdul Alhazred skrev:spelar du extrama FPS spel? Jag hade kört på lite billigare (Sadjevs förslag). Tänk på att ett grafikkort som kostar 5000:- idag kostar bara 2000 om någon månad samt att värmen är ett problem med nya kort (värme=massor av fläkt ljud)
tanken är att jag ska börja med det, dessutom lirar jag gärna Total War som kommer med en ny version nu i februari.....det lär kräva sin dator (om man vill spela på höga upplösningar).
fast det paketet hade också ett 4870X2. Egentligen bara proppen som är dual core istället för quad.
Användarens profilbild
wyrmer
Namn: Peter Werner

Inlägg av wyrmer »

Sadjev skrev: fast det paketet hade också ett 4870X2. Egentligen bara proppen som är dual core istället för quad.
Och det kunde man uppgradera om man ville.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Jag har haft lite tid för att kolla över datorn på datorbutiken.com och efter att ha gjort de uppgraderingarna och tillvalen som behövs för att göra den likvärdig med den första listan så hamnar priset i princip på samma nivå. Jag fick den till att kosta 17 988 men då saknas det en tusing för en 24"-skärm. Jag valde delar på känn så jag kan mycket väl fått ihop det fel.

Skickar iväg ett mail med lite frågor till byggaren idag så får vi se var jag landar.

EDIT: Hittade en recesion av aggregatet ( http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... nt&reid=99 ) Ett citat lyder - "Do yourself a big favor - don't buy this monster if you sleep next to the computer. It'll make you pay for it."

Användarens profilbild
Sadjev

Inlägg av Sadjev »

bladerunner_35 skrev:EDIT: Hittade en recesion av aggregatet ( http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... nt&reid=99 ) Ett citat lyder - "Do yourself a big favor - don't buy this monster if you sleep next to the computer. It'll make you pay for it."
:ninja:
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Jag kan tillägga att jag inkluderade länk och citat i mailet till byggaren. Vi får se om han har humor..... 8)

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Har nu givit byggaren klartecken att börja. Det blev i princip listan i den första posten med undantag för fläkten som byttes ned till en 750W och Vista-64 med 4 gig istället för XP med 2. Passade även på att köpa Siberia lurar med usb-kort.

Med lite tur har jag den hemma på fredag!

Om ni ber snällt så kan ni få ett kort på skönheten när den väl står här. :lol:

Tack för all hjälp.

Skriv svar