Bord och terräng till BSK
- Zarei
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Jakob Strasser
Bord och terräng till BSK
Dag kommer köra en bil upp till BSK med släp där vi kan ta skivor, kan ni i husbilen ta terräng och isåfall hur mycket?
- Elrik
- Namn: Erik Lindholm
Re: Bord och terräng till BSK
Styrelsen, glöm nu inte: http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=6&t=1975
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- Zarei
Styrelsen diskuterade frågan igår och kom fram till att vi inte ska ta betalt för att låna ut terräng om det är till ett ideelt arrangemang. Istället ska vi satsa en del av våra verksamhetspengar på att underhålla och förnya terrängen och borden.
Har fått besked om att BSK står för kostnad för släp. Hur många skivor får man i ett vanligt släp? Runt 15 eller? Hur många lådor terräng kan ni få med er i husbilen?
Har fått besked om att BSK står för kostnad för släp. Hur många skivor får man i ett vanligt släp? Runt 15 eller? Hur många lådor terräng kan ni få med er i husbilen?
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Andreas Holm
vet ej, några lådor...hur många lådor med teräng ska upp?(jag kommer redan ha 6 pers + deras packning i bilen)
Veni,Vidi,Rectum
- Zarei
Så många som möjligt. Antar att vi kommer köra borden med släp till skånecupen så då kan vi ju kolla hur många man får in. Eller kör ni dom i lastbil?
vad var argumenten för att vi inte skulle ta betalt av andra konvent för borden? det var inte nån jävla välgörenhet för lata 40kspelare i konventssverige när vi byggde terrängen..
- bob0
- Namn: Tobias Ljungström
ska man vara analfascist så är inte borden DMFs utan tillhör mig, Pär, Bernard och Erik men men... jag hör gärna också vilka argumet man hade för att besluta att vi som förening ska bekosta slitage som tillförts av mer eller mindre vinstdrivande arrangemang som konvet faktist är...
"Well I woke up Sunday morning, With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert."
- Mordlust
- Namn: Bernard Christiansson
Sist jag kollade kostar det pengar att spela spel på BSK. Dessutom finns det ett kontrakt där det står att det kostar pengar att låna borden.Zarei skrev:Styrelsen diskuterade frågan igår och kom fram till att vi inte ska ta betalt för att låna ut terräng om det är till ett ideelt arrangemang. Istället ska vi satsa en del av våra verksamhetspengar på att underhålla och förnya terrängen och borden.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
- Zarei
Jag är som jag tidigare sagt ganska ny och jag har inte fått mer information om borden eller terrängen än vad ni gett mig. Jag hade ingen aning att det inte var föreningen som disponerade borden. Det ni tidigare sagt var att det skulle kosta pengar att låna borden till verksamhet utanför DMF inget om att det inte är DMFs bord/terräng. Som jag förstod problemet så var ni rädda för att terrängen endast skulle slitas och förstöras utan att underhållas, något vi valt att lösa genom att lägga lite av föreningens pengar på det.bob0 skrev:ska man vara analfascist så är inte borden DMFs utan tillhör mig, Pär, Bernard och Erik men men... jag hör gärna också vilka argumet man hade för att besluta att vi som förening ska bekosta slitage som tillförts av mer eller mindre vinstdrivande arrangemang som konvet faktist är...
De argument som kom upp var bl.a. att det gynnar alla spelare, även de från vår förening om andra kan arrangera turneringar. Den goodwill vi får för att låna ut terräng och bord väger upp den lilla summan vi skulle få in på de kanske 2-3 arrangemangen om året det handlar om. Istället väljer vi att lägga pengar från vår budget för att se till att underhålla och förnya terrängen. Ett exempel kom upp hur vi skulle göra om vi t.ex. till BSK bara tog med det antal bord som behövs för att DMFs spelare ska kunna delta i turneringen, skulle vi isåfall ta betalt?
Känner ni som tillverkat terrängen att ni inte kan gå med på detta så får vi ta en ny diskussion men jag har svårt att förstå hur ni kan tycka att det är dåligt att den används? Att det kostar pengar att vara med BSK är inte samma sak som att de gör arrangemanget med vinstsyfte. 40k-arrangemanget är såvitt jag förstått det ett samarbete mellan alla föreningar och då andra bidrar med terräng och bord, varför skulle inte vi göra det? Vet ni om andra föreningar tar betalt för det?
Senast redigerad av Zarei den mån 14 sep 2009, 13:25, redigerad totalt 1 gånger.
- Skarpskytten
- Namn: Magnus Olofsson
Som fd ordförande känner jag mig tvungen att komma med en sakupplysning:
Styreseprotokoll av den 10 augusti 2008 skrev:6 § Terrängavtal
Efter att ha konsulterat de parter som ingått det gamla terrängavtalet med SKuD, beslöt styrelsen att upphäva detta. GW-terrängen ägs hädanefter av DMF. DMF har skyldighet att hyra ut terrängen till arrangemanget SydCon.
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- bob0
- Namn: Tobias Ljungström
nu när du säger det så har jag ett vagt minne om detta...Skarpskytten skrev:Som fd ordförande känner jag mig tvungen att komma med en sakupplysning:
Styreseprotokoll av den 10 augusti 2008 skrev:6 § Terrängavtal
Efter att ha konsulterat de parter som ingått det gamla terrängavtalet med SKuD, beslöt styrelsen att upphäva detta. GW-terrängen ägs hädanefter av DMF. DMF har skyldighet att hyra ut terrängen till arrangemanget SydCon.
"Well I woke up Sunday morning, With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert."
- Skarpskytten
Jag kan säga att mitt minne var milt sagt vag också. Tack, pyttemjuk, för sökfunktionen i Windows ...bob0 skrev:nu när du säger det så har jag ett vagt minne om detta...
nu kanske du förstår varför jag inte var så sugen på att ni ändrade avtalet magnus?
- Skarpskytten
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad det är som gör det här så kontroversiellt om jag ska vara helt ärlig. De pengar föreningen kan få in i hyra lär ju inte vara så många. Vad den goodwill vi kan få är värd har jag ingen aning om. Och OM styrelsen faktiskt lyckas rusta upp terrängen så är det väl en bra sak? Om någon har lagt ut pengar på detta så bör den/dem väl rimligen vända sig till styrelse eller kassör eller Trustenpresident och utan problem få ut dessa?pärus skrev:nu kanske du förstår varför jag inte var så sugen på att ni ändrade avtalet magnus?
- mawno
- Namn: Emanuel Meramveliotakis
Ord. Terräng brukar lånas ut mellan föreningar/arrangemang. Tex så lånar Skånecupen 6 lådor terräng av TOK, samt kanske ett antal bord av Scottarna. Ser ingen anledning till att DMF ska börja ta hyra när ingen annan gör det.Skarpskytten skrev: Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad det är som gör det här så kontroversiellt om jag ska vara helt ärlig. De pengar föreningen kan få in i hyra lär ju inte vara så många. Vad den goodwill vi kan få är värd har jag ingen aning om. Och OM styrelsen faktiskt lyckas rusta upp terrängen så är det väl en bra sak? Om någon har lagt ut pengar på detta så bör den/dem väl rimligen vända sig till styrelse eller kassör eller Trustenpresident och utan problem få ut dessa?
När det gäller upprustning/reparation av terrängen så är inte den ekonomiska biten det största problemet.
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
- rufsi
- Namn: Johan Bengtsson
Nu är jag visserligen inte så där jätteinsatt i frågan men det känns som om frågan om terrängens användning inte primärt handlar om pengar, utan om att ett antal medlemmar har lagt ner ganska mycket tid och energi och gärna ser att föreningen förvaltar deras arbete väl. Därför tror jag att det hade varit en bra ide om styrelsen, i samband med att man fattar beslut om att låna ut terrängen samtidigt fattar beslut om att göra en insats för att rusta upp/utöka beståndet. Inte bara genom att avsätta några hundralappar och ge figurspelarna frittfram att bygga terräng en helg, utan genom att faktiskt se till att något substansiellt händer.
Att bygga mer terräng är desstom mer eller mindre nödvändigt om vi kunna arrangera större evenemang, då den terräng vi har nu är delvis "föråldrad" och vi, för att kunna få till ett vettigt arrangemang på Skånecupen har tvingats be TOK m.fl. att ta med sig terräng. Så varför inte slå två flugor i en smäll och göra frågan om en upprustning av terrängen till en prioriterad fråga i styrelsen?
Att bygga mer terräng är desstom mer eller mindre nödvändigt om vi kunna arrangera större evenemang, då den terräng vi har nu är delvis "föråldrad" och vi, för att kunna få till ett vettigt arrangemang på Skånecupen har tvingats be TOK m.fl. att ta med sig terräng. Så varför inte slå två flugor i en smäll och göra frågan om en upprustning av terrängen till en prioriterad fråga i styrelsen?
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
- Zarei
Som vanligt är jag ju snäppet sämre på att kommunicera än jag tänkt mig men det ingick självklart i planerna att just lägga tid på att rusta upp/förnya terrängen under hösten. Men det blir nog tyvärr under andra halvan av hösten. Tanken är att samla in några idéer om vilken terräng vi ska göra, skaffa in material till detta och instruktioner för hur vi ska göra och sedan försöka organisera så att det görs t.ex. i samband med figurspel på måndagar och även på några särskilda andra dagar. Vet inte om det räcker men vi får se.