Förslag till 40k-kampanj

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Namn: Jens Mattsson
Kontakt:

Förslag till 40k-kampanj

Inlägg av Ironjens »

Förslag till en 40k-kampanj

På vägen hem från DMF pratade jag och Anders om hur man skulle göra en 40k-kampanj på DMF. Från början var vi rätt överens men sen började Anders prata om erfarenhet och enskilda skills på enheter som handikapp osv. Jag förespråkar mer av KISS-principen: Keep It Simple, Stupid. Men jag är inte den som är den utan tar tacksamt emot förslag och kritik. Framförallt ser jag fram emot att Jeppa hittar alla kryphål och ostigheter som kan dölja sig :)

Tanken är att ha en kampanj som funkar lite som de öppna säsongerna i Blood bowl, dvs att folk får möta vem de vill istället för att köra enligt ett fast schema. Eller ur 40k-kampanj synvinkel; bara kunna anfalla sina grannar.

Alla gillar en fet kartkampanj, det är coolt att kunna se sitt rike växa fram på en karta. Problemet med en kartkampanj uppstår vecka två när den granne du hade tänkt bekriga för rätten till träsket inte har dykt upp, etc, etc. Fördelen med ”öppen-säsong”upplägget är att det kan hålla på väldigt länge utan att tappa styrfart.

Mitt förslag till kampanj ser ut som följer:

Varje deltagare i kampanjen får spela med 1125-poängsarméer. Det är inga låsta rosters utan man får variera sig mellan slagen om man vill, även om det är okamratligt att skräddarsy sin armé för att krossa någon speciell motspelares armé (fy, fy!).
Arméerna måste innehålla 1 HQ och 2 Troops. Som mest får armén innehålla 1 HQ, 6 Troops, 2 Elites, 1 Fast Attack och 1 Heavy Support (dvs innan territorierna påverkar force org.).

Alla kommer också att få slå fram tre territorier till att börja med med tre T6 enligt följande tabell (Har man riktig otur så får man automatiskt välja vem som börjar m a o):

1. Farming Complex: +75 poäng till armén
2. Tank Factory: +25 poäng och en extra Heavy support.
3. Race Track: +25 poäng och en extra Fast Attack
4. Star Academy: +25 poäng och en extra Elites
5. Temple of Doom: +25 och ett extra HQ
6. Satellite Array: +2 på slaget om vem som väljer vem som börjar

När man sedan ska slåss letar man upp en motspelare och säger ”smackdown” eller något liknande tufft för att signalera att man vill spela. Båda väljer ut vars ett territorie som de dolt skriver upp som sin insats, sedan kör man så det ryker. Man kan köra precis vilket sorts uppdrag man vill men om man kör dem från regelboken får man använda VP också så att man inte riskerar att få oavgjort. Tanken är väl att det ska vara bestämt vilka missions som körs. Vinnaren tar motståndarens satsade territorie och lägger till till sina egna och har rätt att vara nöjd.

I varje batalj får man bara lov att använda sig av tre av sina territorier, so choose wisely young padawan. Skulle en spelare bara ha två territorier satsar han inget territorie. Skulle han förlora bataljen får motståndaren ett av de två territorierna valt på måfå och den stackars förloraren får slå fram ett nytt territorie på tabellen och fortsätter alltså ha två territorier.

Man kan aldrig ha mer än fem territorier. Har man fem territorier och vinner ett nytt får man antingen slänga bort ett eller göra en sammanslagning.

En sammanslagning fungerar så att man väljer ut tre territorier. Dessa försvinner och ersätts av ett enda territorie som har egenskaperna från två av de försvunna. Dvs ett territorie offras helt och de andra två går samman. Som nämnts kan detta enbart göras när man redan har fem territorier och tar ett sjätte.

Exempel: Jens har ett Tank Factory, tre Farming Complex samt ett Temple of Doom. Anders har två Satellite Array. Efter en hård strid där Jens använder Tank Factory och två Farming Complex och Anders uppenbarligen fick välja vem som skulle börja välja vinner Jens. Han får ett på måfå valt territorie (Satellite Array) och Anders slår fram ett tröstterritorie; Farming Complex, jippi! Istället för att bara slänga bort ett territorie bestämmer sig Jens för att göra en sammanslagning. Han tar två Farming Complex och sitt Temple of Doom och slår samman dem. Ett Farming Complex försvinner medan de andra två blir till ett Farming Complex of Doom dvs +100 poäng och ett extra HQ. Efter striden har Jens ett Farming complex, ett Farming Complex of Doom samt en Satellite Array. Anders har ett Satellite Array och ett Farming Complex.

Detta utgör alltså grundstommen i systemet. Ovanpå det tänker jag att man kanske kör treveckorsfaser och under varje fas så är det vissa missions som är aktuella, att man då och då kör något slags utslagningskupp för ett fint pris (Vortexgranat någon?) osv.

Som systemet ser ut som kommer de som vinner att dra ifrån lite, men iom att sammanslagningssystemet ser ut som det gör innebär det att om man bygger ett fett territorie så har man bara tre territorier i rundan efter och är lite sårbar. Blir man av med ett territorie till så är man ju nere på två och riskerar random territorie. Å andra sidan man kanske bara vinner och vinner och vinner så ingen rår på en. Men då blir det väl så tråkigt att spela att man startar om med en ny armé.

Tanken är att man får ha två arméer igång samtidigt precis som i KGL om man vill variera sig. Man får till och med köra två olika arméer med samma figurer om man vill :) Det enda som krävs för att vara med i kampanjen är ett namn på generalen (som är samma hela tiden, alldeles oavsett om han/hon skulle råka dö, vara farseer ena veckan, avatar nästa och autarch den tredje veckan…) och lite trevliga namn på sina territorier. Poängen med de små arméerna är att man kan förhoppningsvis hinna med två kampanjslag på en måndagskväll.

Nå ladies and gentlemen, vad säger ni? Bu eller bä?
Senast redigerad av Ironjens den tor 11 feb 2010, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Insanoflex
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Max Zeromski

Re: Förslag till 40k-kampanj

Inlägg av Insanoflex »

bä! Jag e på!
''Om jag inte skulle vara sheriffen i stan skulle han som inte vara sheriffen inte kunna ha makt! Det är jag som är sheriffen i stan!!'' [/ \ / \ / \]*
*hand-rörelser
Användarens profilbild
ArneB
Namn: Anders Holm
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Ja jag var ju lite och diskuterade fram det hela så jag tycker det låter bra!

Kanske ska vi prova någon annan variant på fantasykampanjen för att se vad som funkar bäst?
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Zarei
Namn: Jakob Strasser

Inlägg av Zarei »

+1
Warholm
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Andreas Holm

Inlägg av Warholm »

jag är på en kampanj... :twisted:
Veni,Vidi,Rectum
Användarens profilbild
Ljungdahl
Namn: Per Ljungdahl

Inlägg av Ljungdahl »

Jag är gärna med, låter spännande.
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Ska jag tolka det som att ni tycker reglerna är bra?

Man kanske ska tillägga att man kan göra sammanslagningar av sammanslagna territorier om det skulle gå så långt. Men då har man ju mer att förlora :)

Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Jag snackade med Jeppa i lördags och han hade nåt förslag som lät vettigt, men jag minns inte vad det var. Något om hur man vinner territorier.
Naymari

Inlägg av Naymari »

BÄBÄBÄBÄBÄ!!!! jag e på. detta kan bli kul som sören.
lite som Dawn of war: Dark Crusade om någon spelat det.
Användarens profilbild
Ljungdahl

Inlägg av Ljungdahl »

Läste igenom det ett par gånger igen och vill få klargjort för mig om man över huvud taget kan "åka ut"?
Man kan väl aldrig ha färre än 2 territorier?

Detta verkar lustigt för mig men kanske är glasklart för någon som vet hur en öppen säsong i blodboll fungerar.

Går man efter poäng per slag eller en fixerad poäng för varje vunnet slag?
Vad bestämmer hur länge kampanjen pågår?
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Ljungdahl skrev:Läste igenom det ett par gånger igen och vill få klargjort för mig om man över huvud taget kan "åka ut"?
Man kan väl aldrig ha färre än 2 territorier?
Går man efter poäng per slag eller en fixerad poäng för varje vunnet slag?
Vad bestämmer hur länge kampanjen pågår?
Nej man kan inte åka ut men om man tycker att det går trögt är man alltid välkommen att skrota sin armé och börja på en nya. Folk är inte så motiverade att spela om det går skitdåligt.

Fråga två förstår jag inte. Menar du hur stora arméerna är? De är 1125 poäng plus eventuella territorier. Menar du hur man räknar ranking? I den ursprungliga planen ingår inte det momentet utan man bara spelar mot varandra men det skulle kunna vara som i bloodbowl så att den med flest vinster under en viss period tar hem förstapriset.

Hur länge kampanjen pågår får väl beslutas av kampanjkommissarien vilket är jag om ingen invänder.

Ärligt talat så hade jag väntat mig långt fler invändningar mot upplägget, än så länge har ingen sagt någonting. Med andra ord är allt helt perfekt och vi skulle kunna kicka igång kampanjen så fort som möjligt?

Användarens profilbild
Ljungdahl

Inlägg av Ljungdahl »

Jag menade hur man beräknar rankingen ja, men om det inte var planerat så är det nog onödigt att implementera en sådan.

Storleken på arméerna förstod jag.

I vilken form görs kartan med territorierna? Papper eller dator?
Användarens profilbild
Zarei
Namn: Jakob Strasser

Inlägg av Zarei »

Jag kan nog slänga ihop något motsvarande bollbasen. Har dock ingen server att lägga det på.
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Vad gäller databas så hade jag tänkt göra det så enkelt som möjligt där alla får hålla reda på sina egna territorier och sen kanske rapportera in en gång varannan vecka hur många bataljer man har vunnit. Sen kommer vissa kampanjperioder ha vissa specialuppdrag som man ska spela om man vill vinna fina extrapriser.

Karta tänkte jag helt skita i för då måsta man ju börja köra med att man bara kan lägga ihop angränsande territorier, och varför får man bara ha fem territorier om det finns en hel karta med länder? etc. Allt för att undvika att kampanjen faller på att någon inte kan spela några veckor eller hoppar av.

Naturligtvis får man bonusar om man skriver battle reports och fluffar loss på forumet :)

Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Faktiska spelfördelsbonusar? Finns inget så motiverande, minns jag från BMEM. Kommer fluffet att betygsättas eller är det tanken som räknas?
Narek
Optio - Officer
Optio - Officer
Namn: Rasmus Ros

Inlägg av Narek »

Spelar inte 40k längre men är lite nyfiken på hur ni tänkt att man ska vinna kampanjen. Blir det någon sorts epic slutstrid som avslutning eller? Vad är utvalskriterierna för att komma med då?

Om det fungerar som en vanlig liga där man får poäng för vinster/lika känns det väldigt abstrakt för en 40k kampanj. Kanske borde det finnas specialterritorier som ger en rätt att vara med i slutstriden? Det kan säkert bli intensiva fighter om dessa i slutet då.
As scissors says, “Rock is imba. Paper’s fine.”
Naymari

Inlägg av Naymari »

Men kan man inte ha en karta man kan ha hängandes på en vägg i lokalen? sen kan typ alla fixa fem "markörer" var som man sätter ut i en egna territorier? :so:

Tror det kommer kännas mer awesome om man ser sitt territorie växa på en karta :drug:
Användarens profilbild
Zekrish
Namn: Johan Nikula IV

Inlägg av Zekrish »

ett gäng dark eldar (alternativt CSM) kommer nog göra entre i denna kampanj ;)
Let me introduce to you: The Tulip Sniper!
Thank you! Thank you very much! Die, die!
Användarens profilbild
Patrizzo
Namn: Patrik Svensson

Inlägg av Patrizzo »

Jag är klart intresserad, vad pratar vi för tidsperspektiv?
Amat, ergo sum
Ironjens
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Kampanjen kommer att pågå i treveckorsperioder med ett specialscenario varje period. Om man vill kan man spela specialscenariot eller vilket som helst annat. Den som vinner specialscenariot flest gånger får något fint pris, annars är det ranking efter antal vinster som gäller. Då och då kommer det att komma lite extrajippon och håller vi på tillräckligt länge kan kampanjen kanske kopplas ihop med nightmare before christmas :) Hela tiden kommer fluff att belönas.

Jag ska skriva ihop de slutgiltiga reglerna och sen blir det kickoff på lokalen en måndag, antagligen om två veckor.

Jag förutspår att det blir fett, eller i alla fall spridda skurar av fett...

Skriv svar