Förslag till 40k-kampanj
Postat: tor 11 feb 2010, 20:21
Förslag till en 40k-kampanj
På vägen hem från DMF pratade jag och Anders om hur man skulle göra en 40k-kampanj på DMF. Från början var vi rätt överens men sen började Anders prata om erfarenhet och enskilda skills på enheter som handikapp osv. Jag förespråkar mer av KISS-principen: Keep It Simple, Stupid. Men jag är inte den som är den utan tar tacksamt emot förslag och kritik. Framförallt ser jag fram emot att Jeppa hittar alla kryphål och ostigheter som kan dölja sig
Tanken är att ha en kampanj som funkar lite som de öppna säsongerna i Blood bowl, dvs att folk får möta vem de vill istället för att köra enligt ett fast schema. Eller ur 40k-kampanj synvinkel; bara kunna anfalla sina grannar.
Alla gillar en fet kartkampanj, det är coolt att kunna se sitt rike växa fram på en karta. Problemet med en kartkampanj uppstår vecka två när den granne du hade tänkt bekriga för rätten till träsket inte har dykt upp, etc, etc. Fördelen med ”öppen-säsong”upplägget är att det kan hålla på väldigt länge utan att tappa styrfart.
Mitt förslag till kampanj ser ut som följer:
Varje deltagare i kampanjen får spela med 1125-poängsarméer. Det är inga låsta rosters utan man får variera sig mellan slagen om man vill, även om det är okamratligt att skräddarsy sin armé för att krossa någon speciell motspelares armé (fy, fy!).
Arméerna måste innehålla 1 HQ och 2 Troops. Som mest får armén innehålla 1 HQ, 6 Troops, 2 Elites, 1 Fast Attack och 1 Heavy Support (dvs innan territorierna påverkar force org.).
Alla kommer också att få slå fram tre territorier till att börja med med tre T6 enligt följande tabell (Har man riktig otur så får man automatiskt välja vem som börjar m a o):
1. Farming Complex: +75 poäng till armén
2. Tank Factory: +25 poäng och en extra Heavy support.
3. Race Track: +25 poäng och en extra Fast Attack
4. Star Academy: +25 poäng och en extra Elites
5. Temple of Doom: +25 och ett extra HQ
6. Satellite Array: +2 på slaget om vem som väljer vem som börjar
När man sedan ska slåss letar man upp en motspelare och säger ”smackdown” eller något liknande tufft för att signalera att man vill spela. Båda väljer ut vars ett territorie som de dolt skriver upp som sin insats, sedan kör man så det ryker. Man kan köra precis vilket sorts uppdrag man vill men om man kör dem från regelboken får man använda VP också så att man inte riskerar att få oavgjort. Tanken är väl att det ska vara bestämt vilka missions som körs. Vinnaren tar motståndarens satsade territorie och lägger till till sina egna och har rätt att vara nöjd.
I varje batalj får man bara lov att använda sig av tre av sina territorier, so choose wisely young padawan. Skulle en spelare bara ha två territorier satsar han inget territorie. Skulle han förlora bataljen får motståndaren ett av de två territorierna valt på måfå och den stackars förloraren får slå fram ett nytt territorie på tabellen och fortsätter alltså ha två territorier.
Man kan aldrig ha mer än fem territorier. Har man fem territorier och vinner ett nytt får man antingen slänga bort ett eller göra en sammanslagning.
En sammanslagning fungerar så att man väljer ut tre territorier. Dessa försvinner och ersätts av ett enda territorie som har egenskaperna från två av de försvunna. Dvs ett territorie offras helt och de andra två går samman. Som nämnts kan detta enbart göras när man redan har fem territorier och tar ett sjätte.
Exempel: Jens har ett Tank Factory, tre Farming Complex samt ett Temple of Doom. Anders har två Satellite Array. Efter en hård strid där Jens använder Tank Factory och två Farming Complex och Anders uppenbarligen fick välja vem som skulle börja välja vinner Jens. Han får ett på måfå valt territorie (Satellite Array) och Anders slår fram ett tröstterritorie; Farming Complex, jippi! Istället för att bara slänga bort ett territorie bestämmer sig Jens för att göra en sammanslagning. Han tar två Farming Complex och sitt Temple of Doom och slår samman dem. Ett Farming Complex försvinner medan de andra två blir till ett Farming Complex of Doom dvs +100 poäng och ett extra HQ. Efter striden har Jens ett Farming complex, ett Farming Complex of Doom samt en Satellite Array. Anders har ett Satellite Array och ett Farming Complex.
Detta utgör alltså grundstommen i systemet. Ovanpå det tänker jag att man kanske kör treveckorsfaser och under varje fas så är det vissa missions som är aktuella, att man då och då kör något slags utslagningskupp för ett fint pris (Vortexgranat någon?) osv.
Som systemet ser ut som kommer de som vinner att dra ifrån lite, men iom att sammanslagningssystemet ser ut som det gör innebär det att om man bygger ett fett territorie så har man bara tre territorier i rundan efter och är lite sårbar. Blir man av med ett territorie till så är man ju nere på två och riskerar random territorie. Å andra sidan man kanske bara vinner och vinner och vinner så ingen rår på en. Men då blir det väl så tråkigt att spela att man startar om med en ny armé.
Tanken är att man får ha två arméer igång samtidigt precis som i KGL om man vill variera sig. Man får till och med köra två olika arméer med samma figurer om man vill Det enda som krävs för att vara med i kampanjen är ett namn på generalen (som är samma hela tiden, alldeles oavsett om han/hon skulle råka dö, vara farseer ena veckan, avatar nästa och autarch den tredje veckan…) och lite trevliga namn på sina territorier. Poängen med de små arméerna är att man kan förhoppningsvis hinna med två kampanjslag på en måndagskväll.
Nå ladies and gentlemen, vad säger ni? Bu eller bä?
På vägen hem från DMF pratade jag och Anders om hur man skulle göra en 40k-kampanj på DMF. Från början var vi rätt överens men sen började Anders prata om erfarenhet och enskilda skills på enheter som handikapp osv. Jag förespråkar mer av KISS-principen: Keep It Simple, Stupid. Men jag är inte den som är den utan tar tacksamt emot förslag och kritik. Framförallt ser jag fram emot att Jeppa hittar alla kryphål och ostigheter som kan dölja sig
Tanken är att ha en kampanj som funkar lite som de öppna säsongerna i Blood bowl, dvs att folk får möta vem de vill istället för att köra enligt ett fast schema. Eller ur 40k-kampanj synvinkel; bara kunna anfalla sina grannar.
Alla gillar en fet kartkampanj, det är coolt att kunna se sitt rike växa fram på en karta. Problemet med en kartkampanj uppstår vecka två när den granne du hade tänkt bekriga för rätten till träsket inte har dykt upp, etc, etc. Fördelen med ”öppen-säsong”upplägget är att det kan hålla på väldigt länge utan att tappa styrfart.
Mitt förslag till kampanj ser ut som följer:
Varje deltagare i kampanjen får spela med 1125-poängsarméer. Det är inga låsta rosters utan man får variera sig mellan slagen om man vill, även om det är okamratligt att skräddarsy sin armé för att krossa någon speciell motspelares armé (fy, fy!).
Arméerna måste innehålla 1 HQ och 2 Troops. Som mest får armén innehålla 1 HQ, 6 Troops, 2 Elites, 1 Fast Attack och 1 Heavy Support (dvs innan territorierna påverkar force org.).
Alla kommer också att få slå fram tre territorier till att börja med med tre T6 enligt följande tabell (Har man riktig otur så får man automatiskt välja vem som börjar m a o):
1. Farming Complex: +75 poäng till armén
2. Tank Factory: +25 poäng och en extra Heavy support.
3. Race Track: +25 poäng och en extra Fast Attack
4. Star Academy: +25 poäng och en extra Elites
5. Temple of Doom: +25 och ett extra HQ
6. Satellite Array: +2 på slaget om vem som väljer vem som börjar
När man sedan ska slåss letar man upp en motspelare och säger ”smackdown” eller något liknande tufft för att signalera att man vill spela. Båda väljer ut vars ett territorie som de dolt skriver upp som sin insats, sedan kör man så det ryker. Man kan köra precis vilket sorts uppdrag man vill men om man kör dem från regelboken får man använda VP också så att man inte riskerar att få oavgjort. Tanken är väl att det ska vara bestämt vilka missions som körs. Vinnaren tar motståndarens satsade territorie och lägger till till sina egna och har rätt att vara nöjd.
I varje batalj får man bara lov att använda sig av tre av sina territorier, so choose wisely young padawan. Skulle en spelare bara ha två territorier satsar han inget territorie. Skulle han förlora bataljen får motståndaren ett av de två territorierna valt på måfå och den stackars förloraren får slå fram ett nytt territorie på tabellen och fortsätter alltså ha två territorier.
Man kan aldrig ha mer än fem territorier. Har man fem territorier och vinner ett nytt får man antingen slänga bort ett eller göra en sammanslagning.
En sammanslagning fungerar så att man väljer ut tre territorier. Dessa försvinner och ersätts av ett enda territorie som har egenskaperna från två av de försvunna. Dvs ett territorie offras helt och de andra två går samman. Som nämnts kan detta enbart göras när man redan har fem territorier och tar ett sjätte.
Exempel: Jens har ett Tank Factory, tre Farming Complex samt ett Temple of Doom. Anders har två Satellite Array. Efter en hård strid där Jens använder Tank Factory och två Farming Complex och Anders uppenbarligen fick välja vem som skulle börja välja vinner Jens. Han får ett på måfå valt territorie (Satellite Array) och Anders slår fram ett tröstterritorie; Farming Complex, jippi! Istället för att bara slänga bort ett territorie bestämmer sig Jens för att göra en sammanslagning. Han tar två Farming Complex och sitt Temple of Doom och slår samman dem. Ett Farming Complex försvinner medan de andra två blir till ett Farming Complex of Doom dvs +100 poäng och ett extra HQ. Efter striden har Jens ett Farming complex, ett Farming Complex of Doom samt en Satellite Array. Anders har ett Satellite Array och ett Farming Complex.
Detta utgör alltså grundstommen i systemet. Ovanpå det tänker jag att man kanske kör treveckorsfaser och under varje fas så är det vissa missions som är aktuella, att man då och då kör något slags utslagningskupp för ett fint pris (Vortexgranat någon?) osv.
Som systemet ser ut som kommer de som vinner att dra ifrån lite, men iom att sammanslagningssystemet ser ut som det gör innebär det att om man bygger ett fett territorie så har man bara tre territorier i rundan efter och är lite sårbar. Blir man av med ett territorie till så är man ju nere på två och riskerar random territorie. Å andra sidan man kanske bara vinner och vinner och vinner så ingen rår på en. Men då blir det väl så tråkigt att spela att man startar om med en ny armé.
Tanken är att man får ha två arméer igång samtidigt precis som i KGL om man vill variera sig. Man får till och med köra två olika arméer med samma figurer om man vill Det enda som krävs för att vara med i kampanjen är ett namn på generalen (som är samma hela tiden, alldeles oavsett om han/hon skulle råka dö, vara farseer ena veckan, avatar nästa och autarch den tredje veckan…) och lite trevliga namn på sina territorier. Poängen med de små arméerna är att man kan förhoppningsvis hinna med två kampanjslag på en måndagskväll.
Nå ladies and gentlemen, vad säger ni? Bu eller bä?