gjuta resin

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Jonas Svensson

gjuta resin

Inlägg av lilljonas »

Finns det någon på klubben som har erfarenhet av att gjuta resin? Efter att ha tittat runt så mycket på sidor med terräng har jag blivit sugen på att kanske testa på själv, men jag har aldrig gjutit i resin innan. Jag har hittat ett par bra tutorials, och det mesta verkar gå att köpa här: http://www.kinn.com, men erfarenhet är såklart guld värt, samt att det kanske finns billigare ställen. Ifall det blir av så vill jag först göra hus i 6mm och 15mm, så det är ju knappast gigantiska mängder material som det handlar om.

Eller är det fler på klubben som är intresserade av att leka med harts, så att vi kanske kan köpa in material via DMF?
Användarens profilbild
Mordlust
Namn: Bernard Christiansson

Re: gjuta resin

Inlägg av Mordlust »

Jag ock Mawno snackade om det så sent som i fredags. Jag ska läsa på lite på sidan du länkade till och jämföra med ett par andra ställen, men jag är helt klart sugen.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Coolt. Som jag fattar det så kan man göra själva formen i det här om man inte vill gjuta i bly eller annat varmt: http://www.kinn.com/es/product/product. ... tid=167555

Sen är jag lite mindre säker på vilken harts som funkar bäst, men kanske Epoxiharts 141. Plus vaselin och kanske talk också.

Den här guiden verkar ganska stabil för att gjuta: http://ultrawerke.blogspot.com/2007/02/ ... art-i.html
Användarens profilbild
Qvistus
Namn: Johan Qvist

Inlägg av Qvistus »

Jag gjorde gjutformar i silikon för några år sedan och det gick hur bra som helst. Det är riktigt kul!
Vad hade du tänkt att använda som master?
Jag kommer dock inte ihåg vad jag använde att gjuta med, undrar om det inte var gips?
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Qvistus skrev:Jag gjorde gjutformar i silikon för några år sedan och det gick hur bra som helst. Det är riktigt kul!
Vad hade du tänkt att använda som master?
Jag kommer dock inte ihåg vad jag använde att gjuta med, undrar om det inte var gips?
Jag tänker bygga hus i plasticard och green stuff och använda som master. Jag satt och pillade lite med bara green stuff igår och insåg att det är dömt att göra raka vinklar med enbart green stuff, särskilt som nybörjare. :(
Användarens profilbild
Nefrums
Namn: Jeppa Resmark

Inlägg av Nefrums »

ett tips när man ska göra raka vinklar med plastikard är att inte försöka skära till plastikard i rätt storlek och limma ihop, utan att istället låts den ena plastikard biten sticka ut en bit utanför vinkeln när man limmar den och sen fila ner det som sticker ut..
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Jupps, jag har beställt lite riktiga verktyg samt filar nu när jag ändå håller på. Frågan är om jag skall testa någon annan epoxylera än kneadatite också, men det får bli en senare sak.
Senast redigerad av lilljonas den mån 17 maj 2010, 11:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nefrums
Namn: Jeppa Resmark

Inlägg av Nefrums »

när jag bygger plastikard använder jag mest vanliga stora metall filar..
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Nefrums skrev:när jag bygger plastikard använder jag mest vanliga stora metall filar..
Jag hade faktiskt inte en enda fil hemma, så jag hittade några billiga juvelerarfilar på ebay. Det kommer nog bli lite pilligt ändå om jag skall bygga hus i 6mm.
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

Hur gick det med dina gjutningsexperiment. Vad har du testat för material och funkade det bra?

Jag börjar bli nyfiken att testa jag också. Gjuta moduler till byggnader och terräng.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Jag har skrivit masteruppsats och planerat bröllop hela sommaren så, öh, inte så långt. Men jag har byggt två hus som man skulle kunna gjuta av. Senare i höst när saker och ting lugnar ner sig lite så kommer jag nog köra igång, om inte annat så har jag börjat spåna på att arrangera något stort historiskt slag på sydcon nästa år, och då vore det schysst att kunna gjuta av hus och göra maffig terräng snabbt.
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Himlen faller över våra huvuden, fiskar går på land och Jonas får tummen ur röven. Så går det när jag sitter isolerad tre veckor utan något att göra.

Hemsida med webdesign från -97 finns på www.muraminiatures.com, jag lovar att det kommer bli snyggare ju mer jag lär mig om det här med att bygga hemsidor. Silikon och resin kommer beställas så att jag kan börja experimentera med gjutningen i januari, jag har sisådär tio masters som är nära nog att bli klara tills dess, det är mest lite detaljjobb på tak etc. kvar. Om någon är pepp på att också testa då så är det bara att säga till.

Efter Japanska 6mm-hus blir det nog 15mm eller 28mm, 28mm lär sälja tusen gånger bättre än något annat men samtidigt tar det ju så jävla lång tid att bygga masters till.
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Grymt kul! Hemsidor som är flashiga döljer bara okunskap. Det ska vara enkelt och informativt. Som den här tex: http://www.freeweb.hu/gva/index.html

Vad betyder mura på japanska?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Min tröst är att historiska figurspelstillverkare har en stolt tradition av fruktansvärt fula hemsidor, och att jag efter två dagars snickrande är milsvidder framför praktexemplar som http://www.stronghold-miniatures.co.uk/html/main, http://www.irregularminiatures.co.uk/ och http://www.museumminiatures.co.uk/. Standing on the shoulders of giants och allt sånt.

Mura betyder by, och jag tänker ju mest bygga by-hus. Hade egentligen tänkt heta Village Idiot Miniatures, tills nån påpekade att det finns nån sölig snubbe som är superkänd på dakka eller något annan sån b-sida, och att det skulle bli drama av det hela. Enda räddningen för mitt tråkiga namn är att mura mura däremot betyder snuskigt kåt.

Finns det några andra svenska figurspelstillverkare öht nuförtiden? Kan inte komma på något sen Warzone/Chronopia.

EDIT: är det Marty McFly som byggt hemsidan du länkade till? Den är med i en web-ring (!) med en stor blaffig bild på en "site of the month award"(!!!) samtidigt som den senast blev uppdaterad 5 juli 2020. Det är som om tiden slutat ha någon mening.
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Dessutom vill han att man ska betygsätta den.. så jo, i nördarnas paradis står tiden still.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Grymt coolt Jonas! Jag väntar med spänning på fortsättningen.
Säg bara till om det finns något man kan göra för att hjälpa till!
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Qvistus skrev:Grymt coolt Jonas! Jag väntar med spänning på fortsättningen.
Säg bara till om det finns något man kan göra för att hjälpa till!
Du har väl en bra kamera? När jag har gjutit och målat lite så funderar jag på att ta bättre bilder än de jag kan ta med min lilla kompaktkamera, den flockade spelplanen vi har på lokalen borde funka fint, särskilt om man lägger en ljusblå bakgrund bakom eller liknande. Så om du inte har något emot att agera kameraman någon kväll i januari-februari så skulle det passa perfekt.
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Det gör jag gärna! (Tyvärr är jag bortrest från den 20/1-17/2, men annars funkar vad som helst)
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Nu har jag fått mitt silikon och resin, och gjort en första testgjutning. Det blev lite för mycket bubblor för att det skulle vara säljbart, men jag lärde mig en hel del av det, och tror att nästa försök kommer bli bättre.

Jag skall ta och måla upp det första huset för att se hur illa bubblorna ser ut när det är målat.

edit:
Här är första resultatet:

Bild

Bild
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

Ser mycket fina ut får jag säga. Lite matt lack och du är hemma!
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Skriv svar