40K-turnering torsdagen 17 maj

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Chasper
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Kasper Ornstein Mecklenburg

Inlägg av Chasper »

Jag och Lorentzon kom delad förstaplats, Jocke 3:a, Jeppa 4:a, Ludwig 5:a och Aron 6:e (han spelade dock inte sin sista match).
Sticks and stones will break your bones, but a twenty feet fall will kill you all.

Idle hands are the Devil's playground.
Användarens profilbild
Godeye
Namn: Martin

Inlägg av Godeye »

Bravo Chasp! Bravo Lorenzo!
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Nefrums
Namn: Jeppa Resmark

Inlägg av Nefrums »

jag spöade jockes tau med gående orcer :P
Senast redigerad av Nefrums den fre 18 maj 2007, 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Namn: Magnus Olofsson

Inlägg av Skarpskytten »

Nefrums skrev:jag spöade jockes tau med gående orcer
Jag trodde det var omöjligt att vinna med gående orcher?!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Det trodde alla andra med :)

Tack till alla som var med och alla som kom ner och tittade och höll låda.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Namn: Magnus Olofsson

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Det trodde alla andra med .
Hade vi levat i romarriket, hade nog senaten fått sammanträda och funder över om Jeppa skulle upphöjas till gud ..
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

Fast ganska mycket berodde på Jockes ofrömåga att slå över 2 på en 6-sidig tärning... Jag har lite fotobevis som kommer dyka upp i en battle report.
.
Användarens profilbild
Ludde Al-Khalifa
Namn: Ludwig Rosengren

Inlägg av Ludde Al-Khalifa »

Jag hade en purjo armélista i den här turneringen och det var antagligen därför det gick så dåligt. Men jag har fixat en bättre nu. Den fungerade bra i en strid mot Axels orcer. Tack allihop för den här kampanjen!
Användarens profilbild
bladerunner_35
Namn: Björn Söderström
Kontakt:

Inlägg av bladerunner_35 »

I alla andra sammanhang när det gäller impassable terrain (så vitt jag vet, jag antar att du pratar om Deep strike) blir enheten förstörd. Efter att ha kollat på Monolithens regler i codexen och FAQen kan jag inte hitta något som skulle motsäga detta. Det enda är att det i codexen uttryckligen sägs att den inte förstörs om den Deep strikar inom 1" till fientliga enheter. Min codex kan dock vara en gammal version. Varför skulle den inte förstöras?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Bizarro skrev:Det är bara på ett forum där jag såg någon hävda samma sak som du men fick mothugg med motiveringen: skimmer.
Så klart! Jag tyckte svaret var så enkelt att jag inte såg det självklara. Du har helt rätt. För en gångs skull är regelboken tydlig.

EDIT: För övrigt vore det schysst med en egen Huslista för DMF. Som alla 40K spelare vet finns det alltför många exempel som detta ovan. Ofta går det att fixa utan strul men särskilt i turneringssituationer skulle det vara skönt att ha något skrivet svart på vitt.

I fallet ovan ser jag personligen inga problem. Monolithen är en skimmer, skimmers kan hovra över all sorts terräng:
BigBlackBook p.61 skrev:As such, skimmers ignore terrain altogether when they move and can even end their move hovering over difficult or impassable terrain (but not over models).
Skulle det inte gå att balansera figuren rent praktist får man märka ut den "riktiga" positionen på något sätt och utgå ifrån den tills Monolithen flyttar på sig. Ett senare problem är vad som händer om Monolithen blir immobilised över impassable terrain.......

Jag kan också passa på att rekommendera Adepticons FAQ. Det finns säkert många som inte gillar den, den är t.ex. inte officiel. Men trots allt är den det mest kompletta dokumentet jag har hittat för att lysa upp i GWs ganska mörka regelflora.

http://www.adepticon.org/files/40KFAQ_1.1.0.pdf
Senast redigerad av bladerunner_35 den lör 19 maj 2007, 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Chasper

Inlägg av Chasper »

Swe FAQen är ganska schysst också. Adepticons ser dock också bra ut.

http://www.k.kth.se/niclas/current.htm
Sticks and stones will break your bones, but a twenty feet fall will kill you all.

Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Jag ser att Last Man Standing och Fearless har blivit klargjort i denna FAQen vilket behövdes. Jag har hört att den inte här helt bra men det kan nog sägas om alla icke-officiella regeldokument. Jag får läsa igenom den, tack för länken.

Användarens profilbild
Herr B
Namn: Pär Birgander

Inlägg av Herr B »

Elrik skrev:Fast ganska mycket berodde på Jockes ofrömåga att slå över 2 på en 6-sidig tärning... Jag har lite fotobevis som kommer dyka upp i en battle report.
Det har väll inget med saken att göra? vinner man så vinner man! Vann verkligen jeppa eller blev det bara lika?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Chasper

Inlägg av Chasper »

Herr B skrev:
Elrik skrev:Fast ganska mycket berodde på Jockes ofrömåga att slå över 2 på en 6-sidig tärning... Jag har lite fotobevis som kommer dyka upp i en battle report.
Det har väll inget med saken att göra? vinner man så vinner man! Vann verkligen jeppa eller blev det bara lika?
Jeppa tog 6 poäng och Jocke 5. Så han vann. Men jag har aldrig alltså aldrig sett någon slå så dåligt som Jocke gjorde. Tror Erik fotade lite grann.

Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

jo, jag ska knacka ner en liten battle report imorgon om jag orkar...
.
Skriv svar